2019-06-29, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Men samtidigt får en person som t ex bor i Märsta och jobbar i centrala Stockholm och åker kollektivt en skattereduktion på 2520 kr i utredningens förslag. Jämför med 0 kr med nuvarande.

Tidsregeln gäller väl fortfarande, man måste vinna 1,5 timme per dag jämfört med kollektivt åkande. Men pendeln kommer man snabbt in till centrala Stockholm. Svårt att slå det med bil.
Citera
2019-06-29, 11:04
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Tidsregeln gäller väl fortfarande, man måste vinna 1,5 timme per dag jämfört med kollektivt åkande. Men pendeln kommer man snabbt in till centrala Stockholm. Svårt att slå det med bil.

Tidsregeln ändras. Du måste ha minst 30 km till jobbet för att överhuvudtaget få rätt att göra avdrag och vinna 2,5 timme per dag. Vilket innebär att folk som bor där kollektivtrafiken inte fungerar mister rätten att göra avdrag. Inga problem i stora delar av huvudstaden där kollektivtrafiken fungerar skitbra även om många blir stressade av att ha missat t-banan trots att det går en ny om 5 min. Men pendlar du 10 mil enkel resa på landsbygden där kollektivtrafiken inte fungerar så är saken en annan. Då förlorar du 22000kr om året med de nya reglerna.
Citera
2019-06-29, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Tidsregeln ändras. Du måste ha minst 30 km till jobbet för att överhuvudtaget få rätt att göra avdrag och vinna 2,5 timme per dag. Vilket innebär att folk som bor där kollektivtrafiken inte fungerar mister rätten att göra avdrag. Inga problem i stora delar av huvudstaden där kollektivtrafiken fungerar skitbra även om många blir stressade av att ha missat t-banan trots att det går en ny om 5 min. Men pendlar du 10 mil enkel resa på landsbygden där kollektivtrafiken inte fungerar så är saken en annan. Då förlorar du 22000kr om året med de nya reglerna.

Då blir det som jag skrev tidigare knappt någon i Stockholms södra länsände kan få göra avdrag. Bussar finns från norra Singö så inte ens dom klarar matematiken.
Citera
2019-06-29, 11:19
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knyt-Doris
Säg du he. Hörru märkligt att ni sportiga aldrig syns på vägarna i -35 grader och snödrev. Likaså ser jag aldrig er sportiga cykla på alla våra oplogade vägar här uppe i norr, där vi har 15 mil till matvaruaffären.

Jag cyklar året runt men har valt att bo i en kommun där jag som kommuninvånare betalar för plogning av vägarna. Om ni är för snåla för att göra det får ni ta konsekvenserna av det förstås.
Citera
2019-06-29, 11:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Då är mitt förslag effektivare. Ta bort reseavdraget helt. Sänk skatten på arbete. Höj dito för dom som inte arbetar och sänk akassan till socialbidragsnormen.

Vad skulle hända då.. jo skulle flytta närmare arbetet.

De flesta som klagar, inte minst norrlänningar, vill ha höga skatter och röstar för det och med den politik som förs måste staten kraftigt öka skattetrycket kraftigt.
Citera
2019-06-29, 11:25
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Då blir det som jag skrev tidigare knappt någon i Stockholms södra länsände kan få göra avdrag. Bussar finns från norra Singö så inte ens dom klarar matematiken.

Så kan det ju bli. Har inte full koll på kollektivtrafiken då jag bara gästar huvudstaden då och då. Men att tjäna 2,5 timme lär nog bli svårt. Det går ju inte så snabbt att köra bil i STHLM. Oftast är ju kollektivtrafiken mycket snabbare. Folk långt ut i förorten får väl köra till närmsta T-bana eller tvärbana och ställa bilen där. Så slipper Essingeleden stå stilla.
Citera
2019-06-29, 11:39
Medlem
Citat:

I förslaget står att ”de flesta resande med kollektivtrafik på avstånd över 30 kilome- ter får en större skattelättnad än i dag. De kan i princip som mest få en skattereduktion med 12 600 kronor, vilket är skattereduk- tionens nivå utan tillägg, vid avstånd på 80 kilometer eller längre.
• Bilister får samma skattereduktion som kollektivtrafikresenärer, om de inte kan visa att de genom att resa med bil gör en tidsvinst på minst 2 timmar och 30 minuter per dag.”

Jag får inte ditt påstående att stämma med förslaget. Kan du förklara hur du menar?
Citera
2019-06-29, 11:53
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
I förslaget står att ”de flesta resande med kollektivtrafik på avstånd över 30 kilome- ter får en större skattelättnad än i dag. De kan i princip som mest få en skattereduktion med 12 600 kronor, vilket är skattereduk- tionens nivå utan tillägg, vid avstånd på 80 kilometer eller längre.
• Bilister får samma skattereduktion som kollektivtrafikresenärer, om de inte kan visa att de genom att resa med bil gör en tidsvinst på minst 2 timmar och 30 minuter per dag.”

Jag får inte ditt påstående att stämma med förslaget. Kan du förklara hur du menar?

Jag var lite otydlig där. 2,5 timme är för att få utnyttja komplementsregeln. De som förlorar på det nya förslaget är de som pendlar långt. De förlorar stora summor. Inte de som ligger och pendlar 3-5 mil. Så förslaget slår fel. En del av de som pendlar 3-5 mil skulle kanske kunna åka kollektivt medan de som pendlar långt många gånger inte kan det. Att bara titta på avstånd och inte på tid blir också väldigt orättvist för de som bor där kollektivtrafiken inte fungerar. Åker jag tåg mellan Ängelholm och Malmö en sträcka på 9 mil så tar det inte mer än en timme. Då fungerar kollektivtrafiken utmärkt. Tidsvinsten med bilen blir liten. Ska jag däremot pendla 9 mil ute i skogsbygden så fungerar det inte alls.
Senast redigerad av Forevermore 2019-06-29 kl. 11:59.
Citera
2019-06-29, 11:56
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag var lite otydlig där. 2,5 timme är för att få utnyttja komplementsregeln. De som förlorar på det nya förslaget är de som pendlar långt. De förlorar stora summor. Inte de som ligger och pendlar 3-5 mil. Så förslaget slår fel. En del av de som pendlar 3-5 mil skulle kanske kunna åka kollektivt medan de som pendlar långt inte kan det.

Det är väl bra, vad skulle vara fel att de som bosatt sig så långt från jobbet förlorar? Flera av dem fuskar säkert också och påstår att de bor på fel plats.
Citera
2019-06-29, 12:00
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är väl bra, vad skulle vara fel att de som bosatt sig så långt från jobbet förlorar? Flera av dem fuskar säkert också och påstår att de bor på fel plats.

Det där har jag redan förklarat för dig. Det är inte bara att flytta alternativt byta jobb. Så fungerar det inte för en stor del av befolkningen som inte har det så bra förspänt som du.
Citera
2019-06-29, 12:03
Medlem
Citat:
Pendlar du 10 mil enkel resa på landsbygden där kollektivtrafiken inte fungerar så är saken en annan. Då förlorar du 22000kr om året med de nya reglerna.

Stämmer det?
Med nuvarande regler, och förutsatt att du får avdrag för bil godkänt, så kan du dra av för 20 mil per dag. Jobbar du 220 dagar så blir det 4400 mil på ett år. Det blir ett avdrag på 18,5 * 4400 -11 000 = 66 700 kr. Skatteminskningen blir med 32% kommunalskatt 21 344 kr. Med högsta skattebelastning blir skatteminskningen 57% av 66 700 = 38 019 kr.

Med förslaget får du dels "Skattereduktion med 60 öre per kilometer för den del av avståndet mellan bostad och arbetsplats enkel väg som överstiger 30 kilometer och upp till och
med 80 kilometer" och dels skattereduktion med 60 öre per kilometer för avstånd mellan 80 och 150 kilometer plus 20 kronor per resdag upp till 210 resdagar.
Så för dina 10 mil får du dels 5 mil enkel väg * 6 kr , dels 2 mil enkel väg * 6 kr och dels 10 kr i fast belopp. För en enkel resa 52 kr.
Du gör minst 210 dagars arbete vilket är 420 enkelresor vilket ger 21 840 kr i skattereduktion.

För att du ska förlora 22 000 kr enligt ditt påstående krävs att din nuvarande skatteminskning är minst 43 840 kr. Är den det?
Citera
2019-06-29, 12:05
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Stämmer det?
Med nuvarande regler, och förutsatt att du får avdrag för bil godkänt, så kan du dra av för 20 mil per dag. Jobbar du 220 dagar så blir det 4400 mil på ett år. Det blir ett avdrag på 18,5 * 4400 -11 000 = 66 700 kr. Skatteminskningen blir med 32% kommunalskatt 21 344 kr. Med högsta skattebelastning blir skatteminskningen 57% av 66 700 = 38 019 kr.

Med förslaget får du dels "Skattereduktion med 60 öre per kilometer för den del av avståndet mellan bostad och arbetsplats enkel väg som överstiger 30 kilometer och upp till och
med 80 kilometer" och dels skattereduktion med 60 öre per kilometer för avstånd mellan 80 och 150 kilometer plus 20 kronor per resdag upp till 210 resdagar.
Så för dina 10 mil får du dels 5 mil enkel väg * 6 kr , dels 2 mil enkel väg * 6 kr och dels 10 kr i fast belopp. För en enkel resa 52 kr.
Du gör minst 210 dagars arbete vilket är 420 enkelresor vilket ger 21 840 kr i skattereduktion.

För att du ska förlora 22 000 kr enligt ditt påstående krävs att din nuvarande skatteminskning är minst 43 840 kr. Är den det?

Jag har inte räknat på det. Det var Johan Lidefelt, nationalekonom på Svenskt Näringsliv, som i en utredning kom fram till det. Så jag förutsätter att det stämmer. Det var kanske om du inte uppfyllde komplementsregeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in