2019-06-29, 08:44
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Dvs 80% av Sveriges yta skall bli skog och sly utan farbara vägar? Vet du vad du en talar om? Har du varit utanför Rosengård någon gång? Eller bor du i mammas källare i Bromma? De som är födda och uppväxta på landet har lika stor rätt att leva och bo i sin hemort som du. Och betydligt större rätt att leva där än en inflyttat Mohammed som det öses pengar över. Och det är dit de nya intjänade pengarna för uteblivit avdrag skall gå.
Ja men med rättigheter kommer skyldigheter men jag antar att du tillhör generationen som bara känner till rättigheterna.
Du har rätt att bo var fan du vill men du har även skyldigheten att betala vad du konsumerar fullt ut, det borde aven gälla miljöförstörande bensin och diesel.
Ang Rosengård och Mohammed, tyvärr vill fortfarande över 80% av svenskarna ha mångkultur.
Jag tillhör inte dem, kanske gör du eller någon i din släkt det?
Om så är fallet, SKYLL DIG/ER så jävla mycket SJÄLVA!
Om du, din släkt eller dina kompisar handlar med blattar tex kebaben, pizzerian, stulet på blocket, narkotika etc skyll er ännu mer själva!
Senast redigerad av araka 2019-06-29 kl. 08:51.
Citera
2019-06-29, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av araka
Ja men med rättigheter kommer skyldigheter men jag antar att du tillhör generationen som bara känner till rättigheterna.
Du har rätt att bo var fan du vill men du har även skyldigheten att betala vad du konsumerar fullt ut, tom bensin och diesel.

Och vilken generation skulle det vara?
Om drivmedel kostade vad produktionen angav skulle det ju inte vara några problem. Men nu har man valt att medels skatter fördyra densamma av politiska skäl och då finns det också utrymme att korrigera feltänket. Och den mängd pengar man får in går oavkortat till en grupp som lever på bidrag och som på ingalunda sätt ens bidrar till sin egen försörjning. Men du tycker väl att straffskatter och skatt på skatt och blatteri är bra får jag väl gissa.
Senast redigerad av Pingubengt 2019-06-29 kl. 08:54.
Citera
2019-06-29, 08:54
Medlem
arakas avatar
Citat:
Och vilken generation skulle det vara?
Om drivmedel kostade vad produktionen angav skulle det ju inte vara några problem. Men nu har man valt att medels skatter fördyra densamma av politiska skäl och då finns det också utrymme att korrigera feltänket. Men du tycker väl att straffskatter och skatt på skatt är bra får jag väl gissa.
Hur får du minskade skatteavdrag till att bli straffskatter, 😁?
Jag gillar att köpa nya datorer och hårddiskar då och då men jag får inte göra avdrag på det, ☹️. Men det kanske jag borde få göra pga skattetrycket?
Ny bensinbil då och då är också kul, skatteavdrag även på den?
Senast redigerad av araka 2019-06-29 kl. 08:57.
Citera
2019-06-29, 08:57
Medlem
Citat:
Hur får du minskade skatteavdrag till att bli straffskatter, 😁?
Jag gillar att köpa nya datorer och hårddiskar då och då men jag får inte göra avdrag på det, ☹️. Men det kanske jag borde få göra pga skattetrycket?
,
Svårt med äpplen och päron? Vad du gillar är inte frågan. Här pratar vi om mer än 70% av landets fortlevnad. Jag förstår att du inte klarar av den stora uppgiften att tänka större än ditt kvarter. Men så är det.
Citera
2019-06-29, 09:00
Medlem
arakas avatar
Citat:
,
Svårt med äpplen och päron? Vad du gillar är inte frågan. Här pratar vi om mer än 70% av landets fortlevnad. Jag förstår att du inte klarar av den stora uppgiften att tänka större än ditt kvarter. Men så är det.
Pudelns kärna!
Vill du ha lyxen att bo på landet och jobba i stan har du fördelen med billigare boende, kaozblattefritt mm.
Nackdelen är längre avstånd och dyrare reskostnader.
Passar inte galocherna, flytta närmare arbetsplatsen i stan och ta nackdelarna med den lösningen.
Citera
2019-06-29, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B71
Läs och begrunda påståendet!

"Dagens reseavdrag gynnar höginkomstagare framför låg- och medelinkomsttagare och ger större skattelättnader för resor med bil än för de med kollektivtrafik."
https://www.sydsvenskan.se/2019-06-25/200-000-kan-mista-reseavdrag

Är vanligt arbetarfolk "höginkomstagare" numera?

De ska ändra så att det krävs minst 60km resväg för att kunna göra avdraget och max blir 160km
Avdraget blir på 210 dagars arbete blir ca 7560 till max 20160kr. Dvs någon som pendlar 16mil 210 dagar på ett år får 20160kr i skattereduktion! De kan ju lika gärna förbjuda glesbygden för fan!

Jag blir så obeskrivligt trött på denna sinnessjuka maktelit som ger sig själva en jävla massa traktamenten och gratis lägenheter och allt annat också för att de sedan ska kalla vanliga arbetare "höginkomstagare" så att de inte ska kunna göra realistiska avdrag för deras omkostnader för sina reser till och från jobbet.
Vilka är då de medel- och låginkomstagarna de pratar om ? Jo invandrarna som får gratis busskort för att åka in till centralorten och lyfta bidrag ingen vit någonsin skulle få.

Vad får detta för konsekvenser för er om detta blir igenomdrivet?

För mig;
1) så får företaget fixa en bil och stå för bränslet
2) ligga ute på traktamente som också har försämrats (i form av färre dagar; inte 7-dagars)
3) byta jobb
4) skita i allt

60 km gränsen är till för att nästan ingen i radien 3 mil runt Stockholm ska kunna göra avdraget. Där bor minst 2 miljoner. Storstadsbor får alltid betala mest, de är mjölkkon som får glesbygden att leva.

1. Det gör dom inte
2. Går inte
3. Kan bli en konsekvens
4. Det är en metod för de som bor i glesbygden och de strejkande i Stora Blåsjön.
Citera
2019-06-29, 09:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är väl snarare feta gubbar och kärringar som måste sitta och jäsa i en bil,
Men intressant att du tycker att de med dyr bil ska få mer i bidrag än de med en billig bil.

Säg du he. Hörru märkligt att ni sportiga aldrig syns på vägarna i -35 grader och snödrev. Likaså ser jag aldrig er sportiga cykla på alla våra oplogade vägar här uppe i norr, där vi har 15 mil till matvaruaffären.
Citera
2019-06-29, 09:35
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Det borde inte täcka någonting eftersom det inte borde existera överhuvudtaget för de som använder bilen till jobbet ditt PRAKTPUCKO!!!!!!!!!
Väljer man att bosätta sig på landet och arbeta i stan osv får man ta konsekvenserna av det.
Du är inte bara en idiot, du är en miljöskitande JUBELIDIOT.

Jubelidioten är du själv, ska förklara varför: Skatten på bensinen kan höjas till 500 kr litern i Sverige utan att miljön förbättras globalt ens det minsta lilla. Det innebär bara att andra människor i andra länder kör upp bensinen som vi i sverige i så fall inte köper.

Det stör mig och retar mig att folk kan vara så in i h-e dumma i huvvet att dom tror ngt annat!
Citera
2019-06-29, 10:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zampras
Nu förstår jag ej vad du menar! Ska alla flytta till storstaden menar du, varför kan inte vi som vill bo på landet. Sedan ta upp 1600 talet vad håller du på med??? Jo provocera oss som vill bo utanför och mycket mer miljövänliga. Är du riktig klok eller?

Nej alla behöver inte bo i storstad, det gjorde man inte på 1800-talet heller. Man ska bo där man klarar av att försörja sig utan att kräva att andra medborgare ska subventionera sitt boende. Vill man bo på gränsen till fjällvärlden och försörja sig på sin getfarm så är det väl inga problem det. Konstig diskussion här tycker jag. Verkar som det enda scenariot är att man bor 50 kilometer från Stockholm och pendlar till ett jobb där. Finns många som pendlar typ mellan Köping och Frövi, det är också 50 kilometer och ska bekostas av den som nu har valt att inte bo där man jobbar. Ja jag anser mig mycket klok.
Citera
2019-06-29, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Vad folk är tröga. Reseavdrag är inte någon gåva från staten utan är ett avdrag för möjligheten att tjäna in pengar. Man får inte något bidrag utan ett avdrag på ens beskattningsbara inkomst.

Rent praktiskt kommer detta lagförslag minska incitamenten att arbeta överhuvudtaget om man är lågbetald och tvingas pendla till jobbet. En direkt arbetsfientlig politik som drabbar folk med sämst förutsättningar.

Mitt förslag är att behålla gamla systemet men räkna upp avdragsbeloppet till 30 kronor milen.

Då är mitt förslag effektivare. Ta bort reseavdraget helt. Sänk skatten på arbete. Höj dito för dom som inte arbetar och sänk akassan till socialbidragsnormen.

Vad skulle hända då.. jo skulle flytta närmare arbetet.
Citera
2019-06-29, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
60 km gränsen är till för att nästan ingen i radien 3 mil runt Stockholm ska kunna göra avdraget. Där bor minst 2 miljoner. Storstadsbor får alltid betala mest, de är mjölkkon som får glesbygden att leva.

1. Det gör dom inte
2. Går inte
3. Kan bli en konsekvens
4. Det är en metod för de som bor i glesbygden och de strejkande i Stora Blåsjön.

Men samtidigt får en person som t ex bor i Märsta och jobbar i centrala Stockholm och åker kollektivt en skattereduktion på 2520 kr i utredningens förslag. Jämför med 0 kr med nuvarande.
Citera
2019-06-29, 10:41
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi

Du har nog missförstått det här med hur nationalekonomin fungerar. Den offentliga sektorn som är överlägset störst i storstäderna drar inte in en krona till staten. Den kostar däremot och de pengar som är inne i det systemet är bara pengar som flyttas runt. Riktiga intäkter för staten skapas av företag som producerar varor och sedan beskattas. Vi pratar alltså i huvudsak om basindustri såsom skog, gruvor, fordon, kemisk och teknisk industri. Mycket av dessa varor produceras utanför storstäderna. Eller tänker du sätta granplanteringar på hela Södermalm och bygga en massafabrik på Kungsholmen? Göra om Slussen till ett vattenkraftverk och starta malmbrytning under Vasastan? Jag bor centralt i en större stad och jobbar inte i den privata sektorn men jag begriper att mitt jobb inte bidrar till några reella intäkter för staten, däremot till kompetensförsörjning som i sin tur i framtiden kan generera intäkter på annat håll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in