2019-06-28, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
PK folket och media vill så klart inte skriva att det var vändningen i invandringspolitiken som fick KD att tappa. Det vore ungefär som att tala om för KD vilken politik de ska föra för de ska få framgångar.

Det gör man så klart inte om politiken innebär en flytt åt höger.
Nävisst, tacka vet jag oss invandringskritiker på högerkanten. Vi är alltid 100% ärliga sanningssökare, sprider endast äkta fakta och försöker absolut inte spinna saker åt önskat håll. Det skulle aldrig falla oss in att våldsamt överdriva betydelsen av KD:s besked om anhöriginvandringen som en anledning till väljartappet.

Skämt åsido, det vi vet om väljartappet är:

- De tappade -2,2% i Sifo mellan 20-23 maj. Då var Adaktussonhistorien på löpsedlarna men beskedet om anhöriginvandringen hade inte kommit än.

- KD har inte gjort någon “vändning” i invandringspolitiken, detta är diskussionens fake news #1. Ebba propagerade öppet för att lätta på reglerna för familjeåterförening i alla stora mediaframträdanden inför riksdagsvalet 2018 (partiledarutfrågningen, slutdebatten SVT, slutdebatten TV4 osv). De som säger något annat ljuger antingen eller så blev de så hypnotiserade av Ebbas besked om inställningen till samtal med SD att de på nåt skruvat sätt inbillade sig att hon sa att KD nu byter till samma invandringspolitik som SD.

- Abortfrågan är ‘tredje rälsen’ i svensk politisk diskurs, dvs rör man den så är man jävligt illa ute. Detta fick även SD erfara nyligen. SD:s egen valanalys konstaterade att SD förlorade flera procent på abortfrågan i slutet av valrörelsen. SD:s hållning i abortfrågan (som lyftes i SVT:s Almedalenutfrågning och sedan återkom i slutdebatten i TV4 där Lööf passade på att försöka sänka Åkesson med abortfrågan var alltså huvudanledningen (inte enligt “media”, utan enligt SD SJÄLVA baserat på deras egna internt beställda rapporter och undersökningar) till att vi satt där på valnatten och fick se SD leverera relativt mediokra 17,5 istället för de c:a 20 som även de nyktra mätinstituten lovade bara ett par veckor innan valet.
Inse det: Enligt SD (inte DN, inte Aftonbladet, utan SD) finns det “flera procentenheter” väljare (vilket betyder minst c:a 145.000 väljare) som resonerade ungefär såhär: “Jajamensan, ska rösta SD i valet. Invandringen vettu. VA? Vad sa du? Vill SD sänka abortgränsen från 18 till 12 veckor? Å FY FAN vilket skitparti nu blir det Moderaterna istället.” Ja, dessa personer finns på riktigt i hundratusentals utanför din filterbubbla. Men trots att detta bekräftas av SD:s interna valanalys så är Flashback sprängfullt av folk som tvärsäkert vet att KD absolut inte kan tappa en enda väljare på samma fråga som sänkte SD i riksdagsvalet. Bara anhöriginvandring bara anhöriginvandring inget annat nejnejnejnej lalalalalalalalalala tyst nu lalalalalalalalalalalala!

Inizio låter respondenterna i undersökningar motivera sina partibyten i fritext, och enligt deras senaste mätning som kom i veckan så uppger de väljare som lämnat KD både anhöriginvandringen och abortfrågan. Det sammanfaller med att SD nu tar väljare från KD i Inizio. Men i förra mätningen så gick KD-väljarna till M, inte SD, och de som motiverade sitt byte skrev då abortfrågan, det fanns knappt nån som angav anhöriginvandring. Detta låter som en helt rimlig utveckling eftersom Adaktussongrejen fick en enorm spridning direkt medan den andra frågan rapporterades väldigt sparsamt och har spritt sig mer via word-of-mouth än via MSM.
2019-06-28, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nävisst, tacka vet jag oss invandringskritiker på högerkanten. Vi är alltid 100% ärliga sanningssökare, sprider endast äkta fakta och försöker absolut inte spinna saker åt önskat håll. Det skulle aldrig falla oss in att våldsamt överdriva betydelsen av KD:s besked om anhöriginvandringen som en anledning till väljartappet.

- De tappade -2,2% i Sifo mellan 20-23 maj. Då var Adaktussonhistorien på löpsedlarna men beskedet om anhöriginvandringen hade inte kommit än.

- KD har inte gjort någon “vändning” i invandringspolitiken, detta är diskussionens fake news #1. Ebba propagerade öppet för att lätta på reglerna för familjeåterförening i alla stora mediaframträdanden inför riksdagsvalet 2018 (partiledarutfrågningen, slutdebatten SVT, slutdebatten TV4 osv). De som säger något annat ljuger antingen eller så blev de så hypnotiserade av Ebbas besked om inställningen till samtal med SD att de på nåt skruvat sätt inbillade sig att hon sa att KD nu byter till samma invandringspolitik som SD.

- Abortfrågan är ‘tredje rälsen’ i svensk politisk diskurs, dvs rör man den så är man jävligt illa ute. Detta fick även SD erfara nyligen. SD:s egen valanalys konstaterade att SD förlorade flera procent på abortfrågan i slutet av valrörelsen. SD:s hållning i abortfrågan (som lyftes i SVT:s Almedalenutfrågning och sedan återkom i slutdebatten i TV4 där Lööf passade på att försöka sänka Åkesson med abortfrågan var alltså huvudanledningen (inte enligt “media”, utan enligt SD SJÄLVA baserat på deras egna internt beställda rapporter och undersökningar) till att vi satt där på valnatten och fick se SD leverera relativt mediokra 17,5 istället för de c:a 20 som även de nyktra mätinstituten lovade bara ett par veckor innan valet.
Inse det: Enligt SD (inte DN, inte Aftonbladet, utan SD) finns det “flera procentenheter” väljare (vilket betyder minst c:a 145.000 väljare) som resonerade ungefär såhär: “Jajamensan, ska rösta SD i valet. Invandringen vettu. VA? Vad sa du? Vill SD sänka abortgränsen från 18 till 12 veckor? Å FY FAN vilket skitparti nu blir det Moderaterna istället.” Ja, dessa personer finns på riktigt i hundratusentals utanför din filterbubbla. Men trots att detta bekräftas av SD:s interna valanalys så är Flashback sprängfullt av folk som tvärsäkert vet att KD absolut inte kan tappa en enda väljare på samma fråga som sänkte SD i riksdagsvalet. Bara anhöriginvandring bara anhöriginvandring inget annat nejnejnejnej lalalalalalalalalala tyst nu lalalalalalalalalalalala!

Inizio låter respondenterna i undersökningar motivera sina partibyten i fritext, och enligt deras senaste mätning som kom i veckan så uppger de väljare som lämnat KD både anhöriginvandringen och abortfrågan. Det sammanfaller med att SD nu tar väljare från KD i Inizio. Men i förra mätningen så gick KD-väljarna till M, inte SD, och de som motiverade sitt byte skrev då abortfrågan, det fanns knappt nån som angav anhöriginvandring. Detta låter som en helt rimlig utveckling eftersom Adaktussongrejen fick en enorm spridning direkt medan den andra frågan rapporterades väldigt sparsamt och har spritt sig mer via word-of-mouth än via MSM.

Ett gott försök, Crispy Kreem. Tyvärr går det inte fram. Den som inte vill förstå, kommer inte heller att göra det. För dom som skriver här på Flashback finns det bara invandrarfrågan. Det hjälper inte hur mycket man försöker visa för dem att de har fel.
2019-06-29, 09:29
Medlem
_
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

KD var tydliga innan den mätningen att man vill se en mer generös anhöriginvandring. Här är ett av flera exempel där det uttalas.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skyttedal-kd-och-post-fi-utfragas-i-toppkandidaterna

Motionen man lade den 24 maj att stödja propositionen var inte ihopskriven över en natt.
Senast redigerad av helofin 2019-06-29 kl. 09:43.
2019-06-29, 09:41
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/fritt-fall-for-ebba-busch-thor-rasar-i-matningarna/

Citat från artikeln.

Fritt fall för Busch Thor – rasar i mätningarna

Kristdemokraterna dalar i flera mätningar.

Det visar Svensk väljaropinion, en sammanvägning av flera opinionsmätningar från Sifo/Ekot.

– KD har gjort en fantastisk stark uppgång, som nu minskar tydligt. Väljarna går tillbaka till Moderaterna. Några kanske går till SD, men i huvudsak går de tillbaka till M, säger Toivo Sjörén till Sveriges Radio.

Slut citat.

Ingen direkt nyhet. KDs uppgång har korrelerat med moderaternas nedgång under ett par månader. Liksom att SD möjligtvis minskade i storleksordningen 1 PE under samma tid. Men nu är ordningen återställd.

Alltså finns det inga betydande väljarströmmar mellan JÖKens partier och KD. Så att en del väljare skulle gått till KD från C/från KD till C, som en del påstår, är en skröna.

Om, jag säger om, L och negressen skulle ändra inriktning så är det moderaterna man kommer att vegetera på. Där OU är en sak och val en helt annan sak.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-06-29 kl. 09:48.
2019-06-29, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jag tror att det blir en ganska så rejäl högergir. Ullenhagskramarna som självmant inte lämnar kommer inte bara att känna pressen från Sabuni och hennes "närmaste" utan de kommer även att utsättas för press från gräsröterna.
Jag tror att partidistrikt och lokalavdelningar kommer att nominera, med en stor majoritet, Sabunilojalister.
Stockholm och Uppsala har antagligen kvar Ullenhagskramare med de kommer i sådana fall utgöra en svag minoritet.

Tror gör man på gud. En klart tänkande individ avvaktar och ser vad blir liberalernas kurs. Är det en falsk kursändring för att lura till sig väljare eller blir det en högergir.

Många har tydligen gått tillbaks till moderaterna efter att ha varit hos Ebba ett tag. Ska de redan vimsa vidare till Liberalerna.

Ebba fick ju definitivt ingen omedelbar effekt när hon var ny, det tog mer än ett år att få upp opinionssiffrorna. Sabuni får inte heller någon snabb framgång.

Först efter en date med Jimmie kan det hända saker
2019-06-29, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
https://www.expressen.se/nyheter/fritt-fall-for-ebba-busch-thor-rasar-i-matningarna/

Citat från artikeln.

Fritt fall för Busch Thor – rasar i mätningarna

Kristdemokraterna dalar i flera mätningar.

Det visar Svensk väljaropinion, en sammanvägning av flera opinionsmätningar från Sifo/Ekot.

– KD har gjort en fantastisk stark uppgång, som nu minskar tydligt. Väljarna går tillbaka till Moderaterna. Några kanske går till SD, men i huvudsak går de tillbaka till M, säger Toivo Sjörén till Sveriges Radio.

Slut citat.

Ingen direkt nyhet. KDs uppgång har korrelerat med moderaternas nedgång under ett par månader. Liksom att SD möjligtvis har minskat i storleksordningen 1 PE under samma tid. Men nu är ordningen återställd.

Alltså finns det inga betydande väljarströmmar mellan JÖKens partier och KD. Så att en del väljare skulle gått till/från KD till C, som en del påstår, är en skröna.

Om, jag säger om, L och negressen skulle ändra inriktning så är det moderaterna man kommer att vegetera på.

Sabuni kör en helgardering:

En återuppstånden borgerlig allians vore önskvärt för Sabuni men hon vill inte heller stänga andra dörrar.

Liberalerna splittrades i vintras i regeringsfrågan och många kommer med spänning följa vilken väg Nyamko Sabuni stakar ut för sitt parti. Hennes besked på fredagen var motsägelsefulla: i talet utlovade hon besked före valet 2022 medan hon på pressträffen inte ville utesluta att det kunde komma i efterhand. Först måste mandatperioden utvärderas menar hon. En återuppstånden borgerlig allians vore önskvärt för Sabuni men hon vill inte heller stänga andra dörrar.

– Vi har ett januariavtal som gäller för hela mandatperioden, förutsatt att regeringen och socialdemokraterna levererar. Innan det är klart och innan valet 2022 finns det ingen anledning att diskutera regeringsfrågan. Men om Socialdemokraterna gör det på ett bra sätt och säger att de ser en möjlighet att fortsätta framåt på den inslagna vägen, så ska inte heller det utestängas, säger Nyamko Sabuni.

Och denna var lite extra rolig:

"– Jag har alltid sökt jobb som jag inte riktigt är kvalificerad för eftersom jag vill att det ska vara spännande och jag vill lära mig."

Hon ser sig själv som inte kvalificerad för partiledarrollen.

https://www.dn.se/nyheter/politik/nyvald-sabuni-oppnar-for-nytt-januariavtal/

Tror inte det kommer sluta bra för Sabuni. Hon säger fel saker och vid fel tidpunkter.
2019-06-29, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Sabuni kör en helgardering:

En återuppstånden borgerlig allians vore önskvärt för Sabuni men hon vill inte heller stänga andra dörrar.

Liberalerna splittrades i vintras i regeringsfrågan och många kommer med spänning följa vilken väg Nyamko Sabuni stakar ut för sitt parti. Hennes besked på fredagen var motsägelsefulla: i talet utlovade hon besked före valet 2022 medan hon på pressträffen inte ville utesluta att det kunde komma i efterhand. Först måste mandatperioden utvärderas menar hon. En återuppstånden borgerlig allians vore önskvärt för Sabuni men hon vill inte heller stänga andra dörrar.

– Vi har ett januariavtal som gäller för hela mandatperioden, förutsatt att regeringen och socialdemokraterna levererar. Innan det är klart och innan valet 2022 finns det ingen anledning att diskutera regeringsfrågan. Men om Socialdemokraterna gör det på ett bra sätt och säger att de ser en möjlighet att fortsätta framåt på den inslagna vägen, så ska inte heller det utestängas, säger Nyamko Sabuni.

Och denna var lite extra rolig:

"– Jag har alltid sökt jobb som jag inte riktigt är kvalificerad för eftersom jag vill att det ska vara spännande och jag vill lära mig."

Hon ser sig själv som inte kvalificerad för partiledarrollen.

https://www.dn.se/nyheter/politik/nyvald-sabuni-oppnar-for-nytt-januariavtal/

Tror inte det kommer sluta bra för Sabuni. Hon säger fel saker och vid fel tidpunkter.
Och dessutom gärna pudlar. Vilket inte är till gagn för trovärdigheten. Så kvalificerad för jobbet är hon inte.

Jag skulle aldrig pudla dagen efter. Men så är jag inte politiker heller.

Det är inte utan att man kommer att tänka på Jokkmokk-Jokke.

Gulli-Gullan koko som en JÖK. Koko!

https://www.youtube.com/watch?v=qwSlNraHZvM

De flesta i Sverige är numera koko.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-06-29 kl. 10:34.
2019-06-29, 10:12
Medlem
Här kommer siffrorna från Svensk väljarundersökning:

S: 26,3 procent (26,4 procent)
V: 9 procent (9,2 procent)
MP: 5,3 procent (4,7 procent)
M: 18,2 procent (16,7 procent)
L: 3,9 procent (3,9 procent)
KD: 8,6 procent (11,2 procent)
C: 9,3 procent (8,6 procent)
SD: 17,8 procent (17,7 procent)
Övriga: 1,6 procent (1,6 procent)
2019-06-29, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EjFBFan
Ett gott försök, Crispy Kreem. Tyvärr går det inte fram. Den som inte vill förstå, kommer inte heller att göra det. För dom som skriver här på Flashback finns det bara invandrarfrågan. Det hjälper inte hur mycket man försöker visa för dem att de har fel.
Det är väl snarare så att det finns ett par skribenter i tråden som önsketänker. Vilket inte imponerar på oss andra. Hur gärna du än vill.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-06-29 kl. 11:09.
2019-06-29, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Det är väl snarare så att det finns ett par skribenter i tråden som önsketänker. Vilket inte imponerar på oss andra. Hur gärna du än vill.

Ett par???? Om det ändå vore så väl. Då hade man ju kunnat stå ut. Jag vet att det inte gäller alla som medverkar i denna eller andra trådar, men det är ändå fler än bara ett par.
2019-06-29, 11:24
Medlem
Citat:
Här kommer siffrorna från Svensk väljarundersökning:

S: 26,3 procent (26,4 procent)
V: 9 procent (9,2 procent)
MP: 5,3 procent (4,7 procent)
M: 18,2 procent (16,7 procent)
L: 3,9 procent (3,9 procent)
KD: 8,6 procent (11,2 procent)
C: 9,3 procent (8,6 procent)
SD: 17,8 procent (17,7 procent)
Övriga: 1,6 procent (1,6 procent)

Vad drar ni för slutsatser av dessa siffror? Den enda slutsats som jag gör är att KD nu åter är på väg att sjunka i väljaropinionen. Varför detta sker är vi inte överens om, så det tänker jag inte tjata om mera. Kan ni se något annat som ni skulle vilja att vi diskuterar?
2019-06-29, 11:26
Medlem
Citat:
Ett par???? Om det ändå vore så väl. Då hade man ju kunnat stå ut. Jag vet att det inte gäller alla som medverkar i denna eller andra trådar, men det är ändå fler än bara ett par.
Ja, det är möjligt att det finns fler än ett par som påstår att flykten från KD till M berodde på abortfrågan.

Kommer du ens ihåg vilket inlägg som du kommenterade. Som jag nu responderade på. Det verkar inte så. Jag står inte heller ut med det tramset. Om det nu kan hjälpa dig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in