Citat:
Ursprungligen postat av
helofin
Hur kan du ha fått den uppfattningen? Hon fick stöd av 21 distrikt och Ullenhag av 2. Du syftar nog till toppen i L som nu håller på rensas ut. De som inte hoppar av byts ut.
Johan Pehrson förväntas bli gruppledare i riksdagen och Juno Blom partisekreterare.
Juno Blom har varit ansvarig för kampen mot hedersvåld och hedersförtryck och barns rätt i samhället i Östergötland. Och känd för kampen mot hedersvåld. Juno Blom tilldelades Pela och Fadime-utmärkelsen 2018 för sin kamp mot hedersrelaterat våld och förtryck
Sabuni har börjat samla sina trupper och det är tydligt vad det är för folk hon vill ha kring sig. Hon kan nog få många röster från invandrarkvinnor som själva lever i hedersförtryck. Eller som riskerar se sina barn bortgifta, eller hamna i grov kriminalitet.
Jag tror vi får se ett helt nytt Liberalerna med Sabuni. Innan önskade jag att Ullenhag tog över så han kunde sänka L. Men med tanke på hur Sabuni rekryterar sitt team så kan det var precis vad högern behöver.
Edit:
Att sätta Juno Blom som partisekreterare visar Sabuni tydligt vilken väg L kommer gå.
Precis, jag åsyftade naturligtvis partiledningen. Där finns det uppenbarligen många personer med andra åsikter än Sabuni.
Sannolikt är det hennes åsikter distrikten sympatiserar med, men teoretiskt kan det vara annat, t.ex. att hon är en bättre debattör, är mer karismatisk, är kvinna eller svart osv. Men troligen är det främst hennes åsikter de uppskattade. Jag tror hennes stöd bland distrikten delvis beror på en önskan från medlemmarna att bilda en Alliansregering med stöd av SD. Med t.ex. Ullenhag som partiledare hade det nog varit svårt.
Jag vet inte hur partiledningen tillsätts i L, men jag utgår ifrån att Sabuni kommer väljas till partiledare, inte partidiktator. Visst har en partiledare ett stort inflytande i ett parti, men att själv t.ex. få välja ut samtliga ledamöter i en partistyrelse är nog ovanligt i demokratiska länder. Så hon kommer nog få dras med många som stod närmre Björklund än henne. När de i partiet beslutar om en politik kommer även dessa personer ha inflytande, förvisso mindre än idag, men ändå ett visst inflytande.
Det är nog troligt att L kommer att svänga med henne vid rodret. Men svängen blir nog inte lika skarp som den nya partiledaren kanske egentligen önskat.