2019-06-27, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Den här undersökningen säger inte så mycket då endast 52,9% deltog och svarade. Här är många siffror som kan ifrågasättas. Även andel osäkra som är extremt lågt mot det normala.

Har man däremot "örat mot marken" och verkligheten så hör man bara om KD:s vändning i invandringsfrågan. Abortfrågan är ingen stor fråga. Jag är själv en av dom som var nära att rösta på KD.

Dessutom har ju (sänket?) Adaktusson sedan många veckor tillbaka förklarat han helt lämnar politiken.

Om fallet berodde på abortfrågan så är detta redan historia nu!
2019-06-27, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Dessutom har ju (sänket?) Adaktusson sedan många veckor tillbaka förklarat han helt lämnar politiken.

PK folket och media vill så klart inte skriva att det var vändningen i invandringspolitiken som fick KD att tappa. Det vore ungefär som att tala om för KD vilken politik de ska föra för de ska få framgångar.

Det gör man så klart inte om politiken innebär en flytt åt höger.
2019-06-27, 20:14
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Jag tror inte högerväljarna känner sig så vilsna om de själva får uttala sig och inte andra proffstyckare.

KD går från klarhet till klarhet. Det går uppenbart inte att lita på Ebba Busch Thor. Därmed finns det ingen anledning som M eller SD röstare att längre snegla på KD. Ebba hade sin chans och sumpa den.

Nu återstår att se om Sabuni tar sin chans eller hon också sumpar den? Den del av väljarna som är rörliga är bara några procent, om det inte sker något revolutionerande.

SIFO kort efter riksdagsvalet:
https://www.expressen.se/nyheter/de-flesta-av-ms-valjare-vill-samarbeta-med-sd/
Citat:
Allt fler alliansväljare vill se ett samarbete med Sverigedemokraterna inom de frågor där partierna tycker lika.
Det visar en Sifo-undersökning som jämfört stödet för ett samarbete innan valet, med stödet som finns nu.
Störst vilja till ett samarbete finns bland Moderaternas, Kristdemokraternas och Liberalernas väljare.
Stödet bland Moderaternas väljare går nu upp i rekordhöga 76 procent; en ökning på 9 procentenheter.
Störst var dock förändringen bland Kristdemokraternas väljare. 89 procent av partiets väljare vill se ett SD-samarbete, vilket är 14 procentenheter fler än vid mätningen innan valet.

Publicerad 5 maj 2019
https://www.expressen.se/nyheter/internt-missnoje-i-m-skakar-kristersson/
Citat:
De frågor som nu reses om ledarskapet är känsliga eftersom det redan sedan tidigare funnits frågetecken om Ulf Kristersson och den övriga partiledningens förmåga att kontrollera partiet efter att moderata kommunalråd i Staffanstorp och Sölvesborg trotsat partiledningen och inlett organiserade samarbeten med SD – något som var mycket uppseendeväckande enligt Tommy Möller.

– Den interna revolten i södra Sverige var skadlig för partiledningen och gav bilden av att man inte hade grepp om partiet, säger Tommy Möller.

Han beskriver också motsättningarna i SD-frågan och partiledningens otydliga linje i regeringsfrågan som starkt bidragande till partiets problem.

Uppenbarligen så strävar M's partiledning och många moderata väljare i olika riktningar. Över 70% vill se ett samarbete med SD samtidigt som Kristersson, en sanslöst misslyckad partiledare, håller SD på avstånd samtidigt som han kröp för Fjamåt.

Över 70% av M's väljare vill se ett samarbete med SD samtidigt som partiledningen kallar samarbete med SD för en "intern revolt".
Stureplansmoderaterna har sin egen agenda, uppenbarligen.

Gräsrötterna inom L sa ifrån och jag tror att detsamma kommer att ske inom M.

Och om Sabuni får ordning på sitt parti så får vi väl se hur pass lojala de kvarvarande moderata väljarna är?
Senast redigerad av Utflyttad 2019-06-27 kl. 20:17. Anledning: tillägg
2019-06-27, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
SIFO kort efter riksdagsvalet:
https://www.expressen.se/nyheter/de-flesta-av-ms-valjare-vill-samarbeta-med-sd/

Publicerad 5 maj 2019
https://www.expressen.se/nyheter/internt-missnoje-i-m-skakar-kristersson/

Uppenbarligen så strävar M's partiledning och många moderata väljare i olika riktningar. Över 70% vill se ett samarbete med SD samtidigt som Kristersson, en sanslöst misslyckad partiledare, håller SD på avstånd samtidigt som han kröp för Fjamåt.

Över 70% av M's väljare vill se ett samarbete med SD samtidigt som partiledningen kallar samarbete med SD för en "intern revolt".
Stureplansmoderaterna har sin egen agenda, uppenbarligen.

Gräsrötterna inom L sa ifrån och jag tror att detsamma kommer att ske inom M.

Och om Sabuni får ordning på sitt parti så får vi väl se hur pass lojala de kvarvarande moderata väljarna är?

Det är nog en bra analys. Utanför Stockholmia så är många M väljare öppna för SD samarbete.

Jag tror dock att Uffe har gett "flexibel" en ny innebörd. Han måste bara rensa upp i toppen bland stockholmarna. Om han kan.
2019-06-27, 20:46
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan

Inte att förglömma, det förekommer ganska så tung kritik mot EBT inom KD. Tidigare partiledare, inkluderat Alf SVensson, bekräftar att Adaktusson röstade i EU som KD alltid har gjort.
Det handlar om en ren principfråga som inte har med abort att göra.
2019-06-27, 23:21
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Hur kan du ha fått den uppfattningen? Hon fick stöd av 21 distrikt och Ullenhag av 2. Du syftar nog till toppen i L som nu håller på rensas ut. De som inte hoppar av byts ut.

Johan Pehrson förväntas bli gruppledare i riksdagen och Juno Blom partisekreterare.

Juno Blom har varit ansvarig för kampen mot hedersvåld och hedersförtryck och barns rätt i samhället i Östergötland. Och känd för kampen mot hedersvåld. Juno Blom tilldelades Pela och Fadime-utmärkelsen 2018 för sin kamp mot hedersrelaterat våld och förtryck

Sabuni har börjat samla sina trupper och det är tydligt vad det är för folk hon vill ha kring sig. Hon kan nog få många röster från invandrarkvinnor som själva lever i hedersförtryck. Eller som riskerar se sina barn bortgifta, eller hamna i grov kriminalitet.

Jag tror vi får se ett helt nytt Liberalerna med Sabuni. Innan önskade jag att Ullenhag tog över så han kunde sänka L. Men med tanke på hur Sabuni rekryterar sitt team så kan det var precis vad högern behöver.

Edit:
Att sätta Juno Blom som partisekreterare visar Sabuni tydligt vilken väg L kommer gå.

Precis, jag åsyftade naturligtvis partiledningen. Där finns det uppenbarligen många personer med andra åsikter än Sabuni.

Sannolikt är det hennes åsikter distrikten sympatiserar med, men teoretiskt kan det vara annat, t.ex. att hon är en bättre debattör, är mer karismatisk, är kvinna eller svart osv. Men troligen är det främst hennes åsikter de uppskattade. Jag tror hennes stöd bland distrikten delvis beror på en önskan från medlemmarna att bilda en Alliansregering med stöd av SD. Med t.ex. Ullenhag som partiledare hade det nog varit svårt.

Jag vet inte hur partiledningen tillsätts i L, men jag utgår ifrån att Sabuni kommer väljas till partiledare, inte partidiktator. Visst har en partiledare ett stort inflytande i ett parti, men att själv t.ex. få välja ut samtliga ledamöter i en partistyrelse är nog ovanligt i demokratiska länder. Så hon kommer nog få dras med många som stod närmre Björklund än henne. När de i partiet beslutar om en politik kommer även dessa personer ha inflytande, förvisso mindre än idag, men ändå ett visst inflytande.

Det är nog troligt att L kommer att svänga med henne vid rodret. Men svängen blir nog inte lika skarp som den nya partiledaren kanske egentligen önskat.
2019-06-28, 03:22
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Precis, jag åsyftade naturligtvis partiledningen. Där finns det uppenbarligen många personer med andra åsikter än Sabuni.

Sannolikt är det hennes åsikter distrikten sympatiserar med, men teoretiskt kan det vara annat, t.ex. att hon är en bättre debattör, är mer karismatisk, är kvinna eller svart osv. Men troligen är det främst hennes åsikter de uppskattade. Jag tror hennes stöd bland distrikten delvis beror på en önskan från medlemmarna att bilda en Alliansregering med stöd av SD. Med t.ex. Ullenhag som partiledare hade det nog varit svårt.

Jag vet inte hur partiledningen tillsätts i L, men jag utgår ifrån att Sabuni kommer väljas till partiledare, inte partidiktator. Visst har en partiledare ett stort inflytande i ett parti, men att själv t.ex. få välja ut samtliga ledamöter i en partistyrelse är nog ovanligt i demokratiska länder. Så hon kommer nog få dras med många som stod närmre Björklund än henne. När de i partiet beslutar om en politik kommer även dessa personer ha inflytande, förvisso mindre än idag, men ändå ett visst inflytande.

Det är nog troligt att L kommer att svänga med henne vid rodret. Men svängen blir nog inte lika skarp som den nya partiledaren kanske egentligen önskat.

Jag tror att det blir en ganska så rejäl högergir. Ullenhagskramarna som självmant inte lämnar kommer inte bara att känna pressen från Sabuni och hennes "närmaste" utan de kommer även att utsättas för press från gräsröterna.
Jag tror att partidistrikt och lokalavdelningar kommer att nominera, med en stor majoritet, Sabunilojalister.
Stockholm och Uppsala har antagligen kvar Ullenhagskramare med de kommer i sådana fall utgöra en svag minoritet.
2019-06-28, 07:23
Avslutad
Citat:

Det är möjligt att distrikten vill regera med s. Men har för mig att en stor majoritet av väljarna fördrog S i en undrrsökning.
2019-06-28, 11:26
Medlem
Vilka är det som idag flyr från KD?
Varför flyr de från KD?
Till vilket parti går dom?
Från vilka partier kom stödet för KD när det var som högst (ca 12 %)?
Genom att besvara dessa frågor, går det att få en rimlig förklaring till varför opinionsläget för KD ser ut som det gör idag.
2019-06-28, 11:43
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EjFBFan
Vilka är det som idag flyr från KD?
Varför flyr de från KD?
Till vilket parti går dom?
Från vilka partier kom stödet för KD när det var som högst (ca 12 %)?
Genom att besvara dessa frågor, går det att få en rimlig förklaring till varför opinionsläget för KD ser ut som det gör idag.

Det är kvinnor från C som har det ganska bra (färdig med utbildningen, har fint jobb, sambo m.m.). De vandrar till KD för att sedan ta steget till M. Sambon gillar Hanif Bali & tycker att Jimmie är helt okey. Tillsammans bildar de en moderat familj. Pratar om artiklar från Dagens Industri runt frukostbordet.
2019-06-28, 15:37
Medlem
Citat:

Historiskt sett har partiledaren valt sin stab, gruppledare i riksdagen och partisekreterare. Det kommer även Sabuni göra. Partistyrelsen tror jag väljs av ombuden på landsdagarna.
2019-06-28, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Det är kvinnor från C som har det ganska bra (färdig med utbildningen, har fint jobb, sambo m.m.). De vandrar till KD för att sedan ta steget till M. Sambon gillar Hanif Bali & tycker att Jimmie är helt okey. Tillsammans bildar de en moderat familj. Pratar om artiklar från Dagens Industri runt frukostbordet.

Jag håller i princip med dig. Det är allmänborgerliga väljare som gick till KD, och det kan ha berott på flera saker. De som kom från L och C gjorde det därför att de var besvikna över att det inte blev en borgerlig regering. De som kom från M kan ha gjort detta för att de tyckte att EBT var tydligare än UK när det gällde oppositionsarbetet. Slutligen kan några ha kommit från SD, eftersom de trodde att KD var att lita på vad det gällde invandringsfrågan.
Det saknas fortfarande någon procentenhet för att KD skulle kunna nå upp till 12 %, och om man enbart tittat på vilka partier som gått framåt resp. bakåt under den tid KD växte, skulle dessa komma från S. Vad det skulle bero på har jag dock svårt att se, men det finns kanske en och annan sosse som tycker att EBT är snygg.
När det sedan gäller den senaste tidens KD-ras, verkar dessa väljare ha gått tillbaka till M. Däremot har inte SD fått något tillskott från KD, om vi ser på siffrorna på val.digital. Nu har inte de senaste OU kommit med i juni månades siffror ännu, så om SD har vuxit något de senaste dagarna, kommer vi att se det först senare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in