2019-06-29, 11:26
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det här blir konstigare och konstigare. Lokalblaskan (NA) som var med och drog igång det här för mer än ett år sedan har nu alltså fått tag i en gammal professor som pratar om bevis och rättegång. Vilka är de här bevisen han snackar om?
– Det här är ovanligt, säger Jerzy Sarnecki. Bevisen är inte så starka att det kan gå till rättegång, och det här måste vara otroligt frustrerande för polismyndigheten och för alla inblandade.
https://theworldnews.net/se-news/alhem-och-sarnecki-om-hjarstamordet-markligare-och-markligare-for-var-dag-som-gar
Tidningen har också fått tag i en gammal pensionerad åklagare som verkar mena att det nu är SD:s advokats sak att reda ut problemen inom rättsväsendet i Örebro:
Det finns många möjligheter för försvaret att ifrågasätta och agera, säger Sven-Erik Alhem.
https://theworldnews.net/se-news/alhem-och-sarnecki-om-hjarstamordet-markligare-och-markligare-for-var-dag-som-gar
Det verkar handla om ett ganska omfattande clusterfuck här.
Det är inte precis nu de har fått tag på en gammal professor.
Artikeln är mer än en månad gammal och har varit uppe i tråden tidigare.
Citera
2019-06-29, 11:32
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
När skiljde sig UW från MH? Var det inte under hösten 2016 (hittar inte uppgiften i tråden just nu).

En av hintarna till en eventuell återförening skulle i så fall kunna vara att det verkar som om UW, LW och barnen umgicks tillsammans som en "oskild" familj under/strax efter den tiden, att döma av LW's loggar på geoforumet:

Kanske avsåg LW inte bara jobbet när hon betonar att "hösten varit slitig". Kanske även privatlivet?

Och bilderna på skidsemestern i början av 2017 ger nästan intrycket av "återfunnen" familjeidyll.
Beteende efter skilsmässor är mycket olika från par till par.

En del hatar varandra och undviker att ses så långt det är möjligt, till och med om de har barn.

Andra förblir vänner och gör saker tillsammans med familjen så mycket det går.
I min värld är det inte alls konstigt.

Det har inte kommit fram någonting om konflikter mellan UW och LW så varför skulle de inte kunna ha trevligt och umgås fortfarande, speciellt med tanke på barnen?

Det finns också par som får en fantastisk vänskapsrelation när de väl har skilt sig.
De umgås mycket gärna med varandra så länge de slipper att vara gifta.
Citera
2019-06-29, 11:59
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Beteende efter skilsmässor är mycket olika från par till par.

En del hatar varandra och undviker att ses så långt det är möjligt, till och med om de har barn.

Andra förblir vänner och gör saker tillsammans med familjen så mycket det går.
I min värld är det inte alls konstigt.

Det har inte kommit fram någonting om konflikter mellan UW och LW så varför skulle de inte kunna ha trevligt och umgås fortfarande, speciellt med tanke på barnen?

Det finns också par som får en fantastisk vänskapsrelation när de väl har skilt sig.
De umgås mycket gärna med varandra så länge de slipper att vara gifta.

Nu handlade iofs inte diskussionen om huruvida det är vanligt eller ovanligt att par umgås efter sin skilsmässa, utan om det kan antas att LW möjligtvis hintat om en eventuell återförening och att detta kunde ligga till möjlig grund för UW att begära skilsmässa från sin dåvarande hustru MH.
Senast redigerad av GilGrissom82 2019-06-29 kl. 12:02.
Citera
2019-06-29, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Polisiärt sett borde de närmare ”motivgrunderna” vara möjliga att bortse ifrån helt så snart man etablerat att en relation funnits av den art vi känner till. Det räcker att veta att grabbhalvor understundom knackar ihjäl utomäktenskapliga o.a. älskarinnor. Varför är en bisak och gränsar till vad som anstår lag och rätt.

Att GM inte kan bindas är överraskande men knappast oföreställbart givet att kroppen inte påträffades o MGM kan hävda att han brukade passera vad som blev BP ibland på sina promenader och att hans dna dessutom mycket väl kan finnas på BO av deras relation. Hade kroppen påträffats i tid och MGM varit en barnlös 23-årig arbetslös med en mindre lojal flickvän, och några andra stjärnor stått i rätt zodiak, så hade man ”sannolikt” sytt in MGM o därefter tröskat igenom bevisen, i betydligt högre tempo. Är min gissning.

Att polis/åklagare skulle vara så tondöva att de efter den tid som nu förlupit inte har korrekt bild av MGM:s skuld i detta specifika fall förefaller helt otänkbart för mig. Förvisso i paritet med den olyckliga inkompetens som tycks ha inlett fallet, men knappast nödtvunget därför enträget fortsatt densamma. Inget talar för att åklagarmyndigheten inte skulle besitta kompetensen att komma tillrätta med egna ev. brister. Förr eller senare.

Teoretiskt sett kan det säkert vara så att tillräckliga bindande bevis saknas av mer eller mindre svintur (Pernilla Theorin o.a. fall finns ju). Men en jag tror en händig åklagare förr eller senare kan komma till skott i detta fall. Även om det börjar se dystert ut.

På sommarn gör ju ingen någonting f.ö. Så inget lär ju hända just nu.

Vår köra møllan (johanna), från på ett ungefär samma mellansvenska trakter, hade otvivelaktigt med i beräkningen av sina dåd att mord i början av augusti i kräfttider går mer eller mindre obemärkta förbi, då vikarier inget ser och de stamanställda som finns att tillgå tittar bort. Möjligen kan numera den mer riskfria perioden för lyckade mord utsträckas även till långt in på våren, då tjänstemän av olika löneklasser ogärna riskerar sin inplanerade semester. För att ngn tölp smockat till en brud. MGM kom minsann iväg på sin semester, kanske just därför. Så varför skulle rättstjänaren behöva offra sin?

Lite hårdraget kanske.

Härligt klarsynt.
Citera
2019-06-29, 12:08
Medlem
Citat:
Nu handlade iofs inte diskussionen om huruvida det är vanligt eller ovanligt att par umgås efter sin skilsmässa, utan om det kan antas att LW möjligtvis hintat om en eventuell återförening och att detta kunde ligga till möjlig grund för UW att begära skilsmässa från sin dåvarande hustru MH.

Fast i verkliga livet är det väldigt ovanligt att man går tillbaka till exfrun. Möjligen finns ambivalens direkt efter en skilsmässa men efter 10 år tror jag inte att den typen av känslor finns kvar. Men ändå står man troligen närmare varandra resten av livet än vanliga vänner. Så är det iaf för de skilda par med barn som jag möter.
Citera
2019-06-29, 12:12
Medlem
Citat:
När skiljde sig UW från MH? Var det inte under hösten 2016 (hittar inte uppgiften i tråden just nu).

En av hintarna till en eventuell återförening skulle i så fall kunna vara att det verkar som om UW, LW och barnen umgicks tillsammans som en "oskild" familj under/strax efter den tiden, att döma av LW's loggar på geoforumet:

Kanske avsåg LW inte bara jobbet när hon betonar att "hösten varit slitig". Kanske även privatlivet?

Och bilderna på skidsemestern i början av 2017 ger nästan intrycket av "återfunnen" familjeidyll.

Fakta om MH som djupgrävande och alltid pålitliga
Cloudedcrystalbeam letat fram till oss:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Äktenskapet med UW varade alltså 2014.12.29 - 2016.12.21.
Citera
2019-06-29, 12:20
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Fakta om MH som djupgrävande och alltid pålitliga
Cloudedcrystalbeam letat fram till oss:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Äktenskapet med UW varade alltså 2014.12.29 - 2016.12.21.

Intressant att datumet sammanfaller exakt med middagsbilden.
Citera
2019-06-29, 13:18
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Fast i verkliga livet är det väldigt ovanligt att man går tillbaka till exfrun. Möjligen finns ambivalens direkt efter en skilsmässa men efter 10 år tror jag inte att den typen av känslor finns kvar. Men ändå står man troligen närmare varandra resten av livet än vanliga vänner. Så är det iaf för de skilda par med barn som jag möter.
Det var precis vad jag ville komma fram till när någon "hade känslan" och trodde att de skulle kunna återförenas bara baserat på att deras relation var bra.
Citera
2019-06-29, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Nu sticker jag in i er privata (?) diskussion.

LW kanske hintade om återförening för att det var mer praktiskt (att UW trodde det) inte för att hon egentligen tänkte/ville att det skulle bli så. Ibland säger man att ”jaja, vi får se, det är inte omöjligt, kanske för barnens skull...” och menar inte så mycket med det.

Kanske ville hon ha kvar UW, ha honom på lut, ha honom i reserv så att säga, men ändå tyckte hon kanske att det var smidigt med separata boenden, så att hon hade sin frihet.

Kanske kunde någon tycka att det var grymt av henne, att hon lekte med UW:s känslor?

Kanske detta skulle ha kunnat eskalera till ett motiv? Ett gräl som spårade ur totalt?

Här ser jag ett möjligt händelseförlopp - som enligt mej skulle kunna knyta ihop flera lösa trådar.

Obs! Kanske. Möjligen. Eventuellt. Spekulation. Så att det blir tydligt.

Dessutom är det min tolkning av CarlJanne75s inlägg - inte allt det ovanstående, men själva hintandet alltså.

Du läste mig helt rätt, även din fortsättning stämmer väl med mina
tankar, funderingar, teorier m.m. m.m.
Citera
2019-06-29, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Nu sticker jag in i er privata (?) diskussion.

LW kanske hintade om återförening för att det var mer praktiskt (att UW trodde det) inte för att hon egentligen tänkte/ville att det skulle bli så. Ibland säger man att ”jaja, vi får se, det är inte omöjligt, kanske för barnens skull...” och menar inte så mycket med det.

Kanske ville hon ha kvar UW, ha honom på lut, ha honom i reserv så att säga, men ändå tyckte hon kanske att det var smidigt med separata boenden, så att hon hade sin frihet.

Kanske kunde någon tycka att det var grymt av henne, att hon lekte med UW:s känslor?

Kanske detta skulle ha kunnat eskalera till ett motiv? Ett gräl som spårade ur totalt?

Här ser jag ett möjligt händelseförlopp - som enligt mej skulle kunna knyta ihop flera lösa trådar.

Obs! Kanske. Möjligen. Eventuellt. Spekulation. Så att det blir tydligt.

Dessutom är det min tolkning av CarlJanne75s inlägg - inte allt det ovanstående, men själva hintandet alltså.

Men alltså, varför hitta på en massa olika teorier?
De är lika trovärdiga som om en luffare strök förbi och tog henne av daga.
Naturligtvis hade de bra kontakt med varandra, de firade jul ihop mm.
Det vi vet är de hade glidit ifrån varandra.
Det är inte så konstigt då de inte delade samma intressen.
Att ni sen påstår och hittar på att hon ville lura UW till ett nytt förhållande är inte klokt.
Sluta upp att spekulera utan försök ta fram fakta i stället.
Tråden står och trampar pga spekulationer, de ena värre än det andra.

Skriv en roman i stället vetja!
Citera
2019-06-29, 14:05
Medlem
Citat:

Det ser trevligt ut där.
Den idyllen kanske inte varade så länge.
Vi vet att LW inte kunde/ville slita sig från SD, vi vet att det varit stökigt mellan
mor och äldsta sonen, så pass så att han flyttade till sin far.

Vi vet inte varför det skulle ha varit stökigt, eller har det kommit fram i tråden.

Det har stått i tråden att det inte alls va så bra med sämjan utan
att det skulle vara färghållning utåt.
Citera
2019-06-29, 14:08
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det ser trevligt ut där.
Den idyllen kanske inte varade så länge.
Vi vet att LW inte kunde/ville slita sig från SD, vi vet att det varit stökigt mellan
mor och äldsta sonen, så pass så att han flyttade till sin far.

Vi vet inte varför det skulle ha varit stökigt, eller har det kommit fram i tråden.

Det har stått i tråden att det inte alls va så bra med sämjan utan
att det skulle vara färghållning utåt.

Anmälan mot SD avseende bilincidenten bör ha ägt rum vid tidpunkten mellan de båda bilderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in