Citat:
Ursprungligen postat av
Philomena
Jag anar var du är på väg även om jag inte vill tänka själv i sådan riktning. Men den fråga jag ändå ställer mig isåfall är hur ett då mord i affekt, kanske snarare dråp, kan ha lämnat så lite spår så att GM inte sitter inne så här lång tid efteråt? Oavsett vem som dödade LW har jag svårt att förstå avsaknaden av så pass mycket fysiska spår att polisen inte kunnat gripa någon än ifall mordet skett helt oplanerat i affekt, troligtvis av vad som framkommit med mycket våld.
Har mordet iaf delvis varit planerat, som MV gett oss lite information om att saker kan tyda på, så ligger det i linje med att GM går fri än idag och att utredningen verkar ha svårt att binda någon vid mordet. Har mordet däremot skett hastigt uppkommet ur stunden utan någon som helst förberedelse så måste det ju dels innebära en ändå nog kallsinnig mördare för att trots alla risker för vittnen återvända och röja upp. Det känns rent spontant som att ett gräl som spårat ur i våld och sedan mord borde orsakat en BP full av spår och tekniska bevis men nu får man snarare känslan av att BP varit renskrapad på bindande bevis.
Polisiärt sett borde de närmare ”motivgrunderna” vara möjliga att bortse ifrån helt så snart man etablerat att en relation funnits av den art vi känner till. Det räcker att veta att grabbhalvor understundom knackar ihjäl utomäktenskapliga o.a. älskarinnor. Varför är en bisak och gränsar till vad som anstår lag och rätt.
Att GM inte kan bindas är överraskande men knappast oföreställbart givet att kroppen inte påträffades o MGM kan hävda att han brukade passera vad som blev BP ibland på sina promenader och att hans dna dessutom mycket väl kan finnas på BO av deras relation. Hade kroppen påträffats i tid och MGM varit en barnlös 23-årig arbetslös med en mindre lojal flickvän, och några andra stjärnor stått i rätt zodiak, så hade man ”sannolikt” sytt in MGM o därefter tröskat igenom bevisen, i betydligt högre tempo. Är min gissning.
Att polis/åklagare skulle vara så tondöva att de efter den tid som nu förlupit inte har korrekt bild av MGM:s skuld i detta specifika fall förefaller helt otänkbart för mig. Förvisso i paritet med den olyckliga inkompetens som tycks ha inlett fallet, men knappast nödtvunget därför enträget fortsatt densamma. Inget talar för att åklagarmyndigheten inte skulle besitta kompetensen att komma tillrätta med egna ev. brister. Förr eller senare.
Teoretiskt sett kan det säkert vara så att tillräckliga bindande bevis saknas av mer eller mindre svintur (Pernilla Theorin o.a. fall finns ju). Men en jag tror en händig åklagare förr eller senare kan komma till skott i detta fall. Även om det börjar se dystert ut.
På sommarn gör ju ingen någonting f.ö. Så inget lär ju hända just nu.
Vår köra møllan (johanna), från på ett ungefär samma mellansvenska trakter, hade otvivelaktigt med i beräkningen av sina dåd att mord i början av augusti i kräfttider går mer eller mindre obemärkta förbi, då vikarier inget ser och de stamanställda som finns att tillgå tittar bort. Möjligen kan numera den mer riskfria perioden för lyckade mord utsträckas även till långt in på våren, då tjänstemän av olika löneklasser ogärna riskerar sin inplanerade semester. För att ngn tölp smockat till en brud. MGM kom minsann iväg på sin semester, kanske just därför. Så varför skulle rättstjänaren behöva offra sin?
Lite hårdraget kanske.