2019-06-29, 10:45
Avslutad
Vad är du rädd för? Att de ska göra kopior av dig och prostituera dessa för en billig penning? Skämt åsido, vad är problemet med att folk gör dessa tester?
Citera
2019-06-29, 10:46
Medlem
Heauxms avatar
Jag har velat och kommer att köpa ett DNA test snart.
Jag ser inga problem med att ett företag har mitt DNA. Har jag kriminella släktingar så är det bara bra att de åker fast. Jag ser inte heller hur de skulle kunna använda mitt dna?

Många är negativa till det men vad ska dessa företag göra mer exakt? Odla kloner?
Citera
2019-06-29, 10:50
Medlem
Personligen kan jag leva med det. Om polisen lättare kan klara upp fall där DNA har säkrats så är det helt OK.

Enda farhågan är som sagt om försäkringsbolag skulle börja väga in i premierna vad man har för överrisker att utveckla vissa sjukdomar. Man ska dock komma ihåg att den relativa risken fortfarande är mycket liten i många avseenden. Även om man har "dubbelt så hög risk att få sjukdom X" och baselinerisken är 1 på 10 000 och nu är 1 på 5 000 så är det fortfarande mycket små odds.

Bara för att man har en ökad sannolikhet så är det inte samma sak som att det kommer att inträffa. Finns andra faktorer som man vet är kopplade till ohälsa och sjukvårdskostnader, rökning och stillasittande tex.

Jag ser DNA-test som en naturlig utveckling av samhället eftersom sekvensieringstekniken blivit billigare och mer tillgänglig. GO for it!
Citera
2019-06-29, 10:54
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Idioter är dem som har något guds-komplex och tror de är så jädrans unika att någon skulle bry sig om deras sketna DNA, personliga data, m.m.

Skulle din DNA bli aktuell så är det pga. ett brott som kan lösas och det är väl tur det?

Personlig data kanske används så att du får personlig-reklam i ditt social media flöde men vad gör det?

Du lever om du har tur i 100år och är därefter ihågkommen kanske i 20. Sen är det som om att du aldrig levt.

Alla borde bli DNA testade vid födseln och polisen borde ha tillgång till registret vid särskilda fall.
Citera
2019-06-29, 11:07
Medlem
over-unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Övervakning är bra, mer övervakning åt folket. Allt som är dåligt för kriminella skräpelement är bra för mig.

Jo, övervakning är fantastiskt. Vi borde ha det som i Nordkorea, där sätter man åt kriminella till tusen. Inga silkesvantar där inte.

Jag skulle önska alla villor i Sverige hade statliga kameror riktade mot sina hus. Framförallt på baksidan av husen, människor har mycket skumt för sig på baksidan av sina hus. Övervakning inomhus är också jättebra.

Jag vill att staten ska ha tillgång till all information om alla och då är massövervakning via DNA väldigt bra. Personer med dåligt DNA steriliserar man och sätter dem på svarta listan så de inte får några jobb och förhoppningsvis dör/begår självmord.

Personer som visat sig illojala kan få en propaganda högtalare installerade i sina hem som vid vissa tidpunkter varje dygn basunerar ut samhällsnyttig information Givetvis bestämmer regimen vad som anses viktig.
Citera
2019-06-29, 11:12
Medlem
over-unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Idioter är dem som har något guds-komplex och tror de är så jädrans unika att någon skulle bry sig om deras sketna DNA, personliga data, m.m.

Skulle din DNA bli aktuell så är det pga. ett brott som kan lösas och det är väl tur det?

Personlig data kanske används så att du får personlig-reklam i ditt social media flöde men vad gör det?

Du lever om du har tur i 100år och är därefter ihågkommen kanske i 20. Sen är det som om att du aldrig levt.

Alla borde bli DNA testade vid födseln och polisen borde ha tillgång till registret vid särskilda fall.

Ja, det är jättebra. Om en släkt har genetiska anlag för att begå brott så sätter man hela släkten i arbetsläger. På så sätt blir man av med mycket kriminalitet på en gång.
Citera
2019-06-29, 11:16
Medlem
laserhajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevakasha
Enda farhågan är som sagt om försäkringsbolag skulle börja väga in i premierna vad man har för överrisker att utveckla vissa sjukdomar. Man ska dock komma ihåg att den relativa risken fortfarande är mycket liten i många avseenden. Även om man har "dubbelt så hög risk att få sjukdom X" och baselinerisken är 1 på 10 000 och nu är 1 på 5 000 så är det fortfarande mycket små odds.

Bara för att man har en ökad sannolikhet så är det inte samma sak som att det kommer att inträffa. Finns andra faktorer som man vet är kopplade till ohälsa och sjukvårdskostnader, rökning och stillasittande tex.

Regeringen Löfven I har övervägt detta med det svenska PKU-registret[1]. Trots undersökningar visar att 99% av den svenska befolkningen motsätter sig detta[2].

Försäkringsbolag har ett undantag i lagen Lagen om genetisk integritet m.m. (2006:351) där de får använda genetisk information för att ta beslut om försäkringar om utfallet av försäkringen överstiger ett visst belopp.

Misstänker att det är svårt för försäkringsbolag att på ett praktiskt sätt använda sig av genetisk information på stor skala idag - men om de får tillgång till PKU eller ett stort privat alternativ så kan det nog ändra på sig.
Citera
2019-06-29, 11:32
Avslutad
Trådstartens integritetsångest är missriktad. Innan någon börjar rota i ens DNA har de ju tillgång till precis allt de behöver veta.

Citat:
Prism.

”Prism är ett signalspaningsprogram som används av amerikansk underrättelseverksamhet för insamling av uppgifter från hela världen. Dokument som den tidigare CIA-anställde visselblåsaren Edward Snowden läckte i juni 2013 visar att programmet har gett NSA och FBI tillgång till realtidskommunikation såväl som lagrad information från människor över hela världen via nio Internet-företag: Microsoft anslöts 2007 (inklusive Skype 2011), Yahoo! 2008, Facebook 2009, Paltalk 2009, Google 2009 (inklusive Youtube 2010), AOL 2011 och Apple 2012.

Data som amerikanska myndigheter kan inhämta med Prism inkluderar inloggningsuppgifter, e-post, meddelanden på sociala nätverk, porträttfotografier (som kan användas för ansiktsigenkänning), videoklipp, video- och röstchatt, IP-telefoni och filöverföringar. I de läckta dokumenten anges att Prism:s signalspaning är "den främsta källan för underrättelser i NSA:s analysrapporter", och ofta används i analysrapporter till presidenten.”

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Prism_(övervakningsprogram)

Citat:
The Social Credit System

The system is considered a form of mass surveillance which uses big data analysis technology. The government of modern China has also maintained systems of paper records on individuals and households such as the dàng'àn (档案) and hùkǒu (户口) systems which officials might refer to, but did not provide the same degree and rapidity of feedback and consequences for Chinese citizens as the integrated electronic system because of the much greater difficulty of aggregating paper records for rapid, robust analysis.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Social_Credit_System

Citat:
”Bankerna
Paret i 70-årsåldern satte in kontanter på sitt vanliga bankkonto via en insättningsautomat. Det skulle de inte ha gjort. Nu hotar Nordea med avstängda banktjänster om de inte kan visa var pengarna kommer ifrån.”

https://www.e55.se/artiklar/gjorde-kontantinsattning-fick-hotbrev-fran-banken/
För att inte glömma trafikövervakningen, deklarationen, bilbesiktningen... Ratsit, Lexbase, hela den s.k. Offentlighetsprincipen... Vem behöver dna när det finns big data?
Senast redigerad av EffinEjit 2019-06-29 kl. 11:36.
Citera
2019-06-29, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Fast det beror ju på när du är född.
De flesta födda på 70-talet och framåt är redan DNA-registrerade av staten så för dem spelar det ingen roll.
Nej det är man inte alls. PKU-registret innehåller rena blodprover vilket inte är samma sak som att ha sin DNA-profil registrerad i en sökbar databas.
Citera
2019-06-29, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EffinEjit
Trådstartens integritetsångest är missriktad. Innan någon börjar rota i ens DNA har de ju tillgång till precis allt de behöver veta.

För att inte glömma trafikövervakningen, deklarationen, bilbesiktningen... Ratsit, Lexbase, hela den s.k. Offentlighetsprincipen... Vem behöver dna när det finns big data?
Jag är övertygad om att försäkringsbolag kommer att använda sig av detta i framtiden. Detta tillsammans med big data medför att risken ökar för att man överanalyserar och att man "hittar" problem som egentligen inte finns.
Citera
2019-06-29, 11:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Jag är övertygad om att försäkringsbolag kommer att använda sig av detta i framtiden. Detta tillsammans med big data medför att risken ökar för att man överanalyserar och att man "hittar" problem som egentligen inte finns.
Det sker väl redan nu?
Citera
2019-06-29, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EffinEjit
Det sker väl redan nu?
Inte systematiskt vad jag vet, åtminstone inte här i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in