2019-06-28, 23:04
Medlem
526s avatar
Jag anser mig inte vara en obelevad WT. Är högutbildad, bor i urban miljö och har ett jobb där jag umgås med beresta och allmänt uppdaterade människor. Har också rest en hel del och gillar det verkligen.

Men . . . jag har ett djupt, innerligt och ärligt ointresse för andra kulturer än den urbana västerländska.
Jag gillar bara små variationer på det som ligger mig närmast. Städer som London, Paris, Berlin NY etc är jag intresserade av då de är som hemma fast lite lagom spännande annorlunda. Men så fort det kommer på tal om "spännande mat" och att åka till djupa skogar för att möta urbefolkningen mår jag dåligt. Hatar när jobbkompisar och bekanta pratar om att de åkt till en "äkta mysig " restaurang och ätit som invånarna själva. Jag känner ett subtilt förakt för dem men samtidigt känner jag mig utanför. Och det behöver inte vara i exotiska länder utan det gäller även i tex Italien. De har "hittat en pärla" i slummen som serverar uuunderbara blabla.

Det enda som intresserar mig med länder utanför västvärlden är stränder och lyxhotell + extraordinära sevärdheter. Jag vill inte in till thailändska familjer och äta deras hemlagade mat. Jag vill inte åka upp i bergen och utforska kulturen. Jag är bara intresserad av turistservice längst huvudgatan och jag vill bara vara på Hardrockcafé i Koh Samui och höra thaiband spela ac/dc covers.
De enda kulturer i asien som är intressanta är Hongkong och Tokyo för att de är varianter på väststäder.

Detta är inte för att jag är feg eller inte gillar annorlunda och nya saker. För det gör jag.
Jag tror det bottnar i att när jag var liten och sår på TV1 och TV2 så var det många program där de i timmar beskrev afrikanska stammars kulturer. Som barn trodde jag att det var skitviktigt och att allt var samt. "Den här pinnen heter aswaciradidi och den läker sår och skrämmer onda andar" - jaha . .ojoj tänkte jag. Sen fattade jag att det bara var primitiva personer som bodde i hyddor. Sen dess hatar jag andra kulturer och deras hittepån. Så jv ointressant vad de kallar dit och datt och vad de har för felaktiga föreställningar om världen. Och deras mat är äcklig.

Är det bara jag som är så här?
Senast redigerad av 526 2019-06-28 kl. 23:06.
Citera
2019-06-28, 23:07
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jag anser mig inte vara en obelevad WT. Är högutbildad, bor i urban miljö och har ett jobb där jag umgås med beresta och allmänt uppdaterade människor. Har också rest en hel del och gillar det verkligen.

Men . . . jag har ett djupt, innerligt och ärligt ointresse för andra kulturer än den urbana västerländska.
Jag gillar bara små variationer på det som ligger mig närmast. Städer som London, Paris, Berlin NY etc är jag intresserade av då de är som hemma fast lite lagom spännande annorlunda. Men så fort det kommer på tal om "spännande mat" och att åka till djupa skogar för att möta urbefolkningen mår jag dåligt. Hatar när jobbkompisar och bekanta pratar om att de åkt till en "äkta mysig " restaurang och ätit som invånarna själva. Jag känner ett subtilt förakt för dem men samtidigt känner jag mig utanför. Och det behöver inte vara i exotiska länder utan det gäller även i tex Italien. De har "hittat en pärla" i slummen som serverar uuunderbara blabla.

Det enda som intresserar mig med länder utanför västvärlden är stränder och lyxhotell + extraordinära sevärdheter. Jag vill inte in till thailändska familjer och äta deras hemlagade mat. Jag vill inte åka upp i bergen och utforska kulturen. Jag är bara intresserad av turistservice längst huvudgatan och jag vill bara vara på Hardrockcafé i Koh Samui och höra thaiband spela ac/dc covers.
De enda kulturer i asien som är intressanta är Hongkong och Tokyo för att de är varianter på väststäder.

Detta är inte för att jag är feg eller inte gillar annorlunda och nya saker. För det gör jag.
Jag tror det bottnar i att när jag var liten och sår på TV1 och TV2 så var det många program där de i timmar beskrev afrikanska stammars kulturer. Som barn trodde jag att det var skitviktigt och att allt var samt. "Den här pinnen heter aswaciradidi och den läker sår och skrämmer onda andar" - jaha . .ojoj tänkte jag. Sen fattade jag att det bara var primitiva personer som bodde i hyddor. Sen dess hatar jag andra kulturer och deras hittepån. Så jv ointressant vad de kallar dit och datt och vad de har för felaktiga föreställningar om världen. Och deras mat är äcklig.

En kulturnihilist borde väl vara ointresserad av all kultur, även sin egen?
Citera
2019-06-28, 23:09
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
En kulturnihilist borde väl vara ointresserad av all kultur, även sin egen?
Ja kanske. Vad är jag då?
Citera
2019-06-28, 23:09
Medlem
Europes avatar
Man kan inte ha ett intresse för allt. Jag är ganska intresserad av olika kulturer (i snitt avsevärt mer än s.k. mångkultursvurmare, flashbacksdödsnazist som jag är), men helt ointresserad av sport, speciellt fotboll. De flesta män är däremot intresserade av sport, speciellt fotboll. Intressen skiljer sig åt, helt enkelt.

Det är inte fel. Det är däremot fel att tro att det skulle vara någon slags universiell lag att alla andra ska ha samma intressen som en själv.
Senast redigerad av Europe 2019-06-28 kl. 23:13.
Citera
2019-06-28, 23:10
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Inskränkt?
Citera
2019-06-28, 23:20
Medlem
Citat:

En utomjording?

Du skriver snyggt förresten, en sann urbaniserad, utvecklad och komplex varelse!
Citera
2019-06-28, 23:37
Medlem
Citat:

Nej, du tillhör majoriteten. Du verkar blanda ihop ditt ointresse för dina bekantas högst ytliga och meningslösa upplevelser av "kultur" där målet är att de ska känna sig bättre genom att få dig att må dåligt att du inte gör likadant med något av värde och djup. Ditt är inte olikt mitt ointresse för mina bekantas val av telefon.
Citera
2019-06-28, 23:39
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
En undermedvetet fobisk läggning som hindrar dig från att utforska livet o omvärlden utanför den komfortabla bubbla, som i sin tur är vadderad i tvång på västerländsk trygghet, som i sin tur frottérar vadderingen med svensk konflikträdsla?
Citera
2019-06-28, 23:43
Medlem
Sextetts avatar
Nej du är helt normal TS! Och låter som en sann romare.

Precis så lät den genomsnittlige medborgaren av god börd i det antika Rom ungefär 100 år innan rikets undergång.

Sen kom en annan och mer autentisk aptit på det främmande och då handlade det om andra smakupplevelser än att besöka den lokala restaurangen eller släpa hem exotiska gudsstatyer som souvenirer.

Nihilism betyder i filosofin nåt så enkelt som ”historiens lag” - lagen om alla civilisationers födelse, blomstring och död.

Vissa dimensioner måste träda i skymundan för att nya senare ska öppnas upp.
Citera
2019-06-28, 23:48
Medlem
Keldons avatar
Du är svennebanan. Vem fan är intresserad av coverband på hard Rock Cafe ärligt? Skulle hellre höra min kusin spela blockflöjt än det!
Citera
2019-06-28, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Du är svennebanan. Vem fan är intresserad av coverband på hard Rock Cafe ärligt? Skulle hellre höra min kusin spela blockflöjt än det!

Håller med! En riktig tråkfis!
Citera
2019-06-29, 00:18
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Man kan inte ha ett intresse för allt. Jag är ganska intresserad av olika kulturer (i snitt avsevärt mer än s.k. mångkultursvurmare, flashbacksdödsnazist som jag är), men helt ointresserad av sport, speciellt fotboll. De flesta män är däremot intresserade av sport, speciellt fotboll. Intressen skiljer sig åt, helt enkelt.

Det är inte fel. Det är däremot fel att tro att det skulle vara någon slags universiell lag att alla andra ska ha samma intressen som en själv.
Nej alla kan inte ha samma intressen, men jag borde rent statistiskt vara mer intresserad. Jag är en sån person på alla vis men det infinner sig inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Inskränkt?
Ja, vet inte om det är bra eller dåligt i detta fall.
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Du skriver snyggt förresten, en sann urbaniserad, utvecklad och komplex varelse!
Är du sarkastisk? Orkar inte.
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
De är riktigt bra
Men svennebanan är mer kulturintresserad än jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in