2019-06-28, 16:01
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Bör väl vara denne då som skriver här nedan om sin första tid i Svedala:

"Hej!

Ahmad Nazari heter jag och ni ska få läsa om min första tid i Sverige.
Den 17 december 2015 flyttade jag till en liten stad i Värmland som heter Kil. Jag mådde ganska bra eftersom att jag hade klarat en tuff resa.

Första dagarna ville jag bekanta mig med omgivningen och folket som bodde där. Boendet hade tio rum med ett stort kök och ett vardagsrum, men det var brist på toaletter. Vardagsrummet hade en stor tv men personalen kopplade inte in den. På dagarna sov jag länge och när jag vaknade hade jag ingen plan för vad jag skulle göra. Jag funderade mycket kring att jag nu bor i ett annat land och frågade mig själv vad jag skulle göra här.

När man bor i ett nytt land är det viktigt att kunna prata på det nya språket. I början kunde jag varken prata eller skriva på svenska och när jag lyssnade på svenskarna förstod jag ingenting.
Första orden som jag kunde säga var hej, bra, tack och hej då. Det var ganska bra för ett väldigt kort samtal men det räckte inte. Då tänkte jag på att läsa mer och träna mer på det svenska språket.

Mitt mål är att kunna skriva och prata bra på det nya språket.
Jag sluddrar fortfarande men jag har lovat mig själv att kämpa och bli mycket bättre på svenska.

Tack för att ni ville läsa om min första tid i Sverige.

Ahmad
"

https://www.framstegisvenska.se/tag/min-forsta-tid-i-sverige/

Tre år sedan och tolkbehov på Dari. Visserligen är det ett knep har man hört om att utlänningar begär tolk fastän de inte behöver (ger mer tid att tänka innan man svarar på polisens frågor). Men sett till den där texten kan det inte varit mycket han skrev själv.

Påstått 16 år på den bilden alltså. Kunde lika gärna vara 25.
Citera
2019-06-28, 16:09
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TLNTH
Korrekt. Det kom nyss in en häktningsframställan och den som begärs häktad är Ahm*d Naz*ri, född 991005. *=a. Boende i Kil. Någon sådan hittar jag dock inte på Ratsit men myndigheterna har väl inte koll på sina afghaner.
Gripen kl 01.10 så visst har brottet skett misstänkt sent.
Målnummer B3021-19. Tolkbehov på Dari.

Antagligen den Naz*ry (Obs. Y) som är folkbokförd i Degerfors och som diskuterades tidigare i tråden, bl a i samband med batikhäxeföreningen där en Ahm*d Naz*ri sitter som ersättare i styrelsen.
http://integrationkil.se/foreningen.html

Edit: Duh. Ursäkta min redundans. Missade att du citerade just de uppgifterna.
Senast redigerad av S-hund temporär 2019-06-28 kl. 16:21.
Citera
2019-06-28, 16:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Som god man så är det inte tillåtet att ha huvudmannen boende hos sig. Men hon kanske var god man åt andra?
Jodå, det är visst tillåtet.
Varifrån har du fått att det inte är det?
Citera
2019-06-28, 16:15
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Som god man så är det inte tillåtet att ha huvudmannen boende hos sig. Men hon kanske var god man åt andra?

Det är förmodligen flesta antal som just bor tillsammans med tanke på att vara god man till en make eller ett barn.
Citera
2019-06-28, 16:16
Medlem
MGM har nu övergått till att neka till brott. Skall vi gissa att han försöker spela psyksjuk också?

Integration Kil verkar ha resulterat i Integration Kill istället. Skall vi anta att de får lägga ner sin förening?

"Under torsdagen begärdes en 19-årig man häktad på sannolika skäl misstänkt för mord på en 69-årig kvinna i Kil, nu berättar hans försvarsadvokat Anders Olsson att han nekar till brott.
– Han säger att han är oskyldig till mord och förnekar brott, sedan får vi se vart det här leder.

Enligt åklagaren var det 19-åringen själv som ringde och berättade att något hänt, den uppgiften känner advokat Anders Olsson inte till.

Han mår jättedåligt och är i psykisk obalans, därför har det varit lite svårt att prata med honom nu."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/19-aring-nekar-till-mordanklagelser
Citera
2019-06-28, 16:17
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Antagligen den Naz*ry (Obs. Y) som är folkbokförd i Degerfors och som diskuterades tidigare i tråden, bl a i samband med batikhäxeföreningen där en Ahm*d Naz*ri sitter som ersättare i styrelsen.
http://integrationkil.se/foreningen.html

Eller nej, Degerfors-Naz*rys officiella födelsedatum är 19991110. Hittar ingen Ahm*d Naz*ri född 991005 någonstans i Sverige.
Citera
2019-06-28, 16:27
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jodå, det är visst tillåtet.
Varifrån har du fått att det inte är det?

Nej det är inte tillåtet om man är god man för ensamkommande. Om huvudmannen flyttar in hos god man så blir det ett bytesärende hos Överförmyndaren och en ny god man utses.
Citera
2019-06-28, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvika1
Kvinnan har tidigare tagit hand om ensamkommande barn. Hon är 69 år år och bor på nummer 19.

Dåså, ingen förlust för samhället.
Citera
2019-06-28, 16:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej det är inte tillåtet om man är god man för ensamkommande. Om huvudmannen flyttar in hos god man så blir det ett bytesärende hos Överförmyndaren och en ny god man utses.
Du får gärna visa var den regeln framgår. Det är ju inte helt ovanligt att ensamkommande bor hos sina gode man.

Dessutom så är vanligen en god man en anhörig som mycket väl kan bo tillsammans med huvudmannen... varför skulle det vara annorlunda för ensamkommande.
Citera
2019-06-28, 16:29
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Eller nej, Degerfors-Naz*rys officiella födelsedatum är 19991110. Hittar ingen Ahm*d Naz*ri född 991005 någonstans i Sverige.

Verkar som personen bor i samma lägenhet som en Isak Lindberg (27 år)
Citera
2019-06-28, 16:31
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är förmodligen flesta antal som just bor tillsammans med tanke på att vara god man till en make eller ett barn.

Tja det är skillnad att vara god man till en make eller till ett barn. Det kan vara familjemedlemmar.
Men att vara god man till ensamkommande så är det inte tillåtet
Citera
2019-06-28, 16:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Tja det är skillnad att vara god man till en make eller till ett barn. Det kan vara familjemedlemmar.
Men att vara god man till ensamkommande så är det inte tillåtet
Jo det är det:

Lag (2005:429) om god man för ensamkommande barn

Vem som kan utses till god man
4 § I fråga om vem som kan utses till god man tillämpas 11 kap. 12 och 13 §§ föräldrabalken. Vid bedömningen av om den som utses är lämplig för uppdraget skall överförmyndaren fästa särskild vikt vid den utsatta situation som barnet befinner sig i.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-2005429-om-god-man-for-ensamkommande-barn_sfs-2005-429

Föräldrabalken
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/foraldrabalk-1949381_sfs-1949-381
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in