2019-06-27, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greatesthits
Har du läst förslaget? Har du ens läst sammanfattningen? Ser inte hur dina kommentarer rimmar mot det, överhuvudtaget.

Krångligt? Dagens system är ju lätt, för det tar utgångspunkt i tidsvinst - bil vs. kollektivtrafik, och ditt faktiska avstånd från hem till arbetsplats.

Det nya systemet är (verkar) desto krångligare för gemene man skulle jag säga. Dvs, det handlar om km-sträckan mellan 30km och upp till 80km (max). Har man sedan bristfällig kollektivtrafik så finns det ytterligare ett dag-belopp (20kr per dag, max 210 resdagar) som man kan göra avdrag för.

Snabbare mot folkbokföringen? Hur menar du där? Ärligt menat, jag har inte läst hela förslaget, mest skummat. Mig veterligen så är man folkbokförd där man bor, sin hemadress. Inte framgår det någon adress gällande min arbetsplats hos SKV...

Har svårt att se SKV bygga någon algoritm som skannar av exakt alla reseavdrag, utan det kommer säkerligen framgent bestå av stickprovskontroller. Som idag. De som fuskar kommer att fuska, de som gör ett ärligt försök att räkna, kommer att få lägre avdrag i det nya systemet. Så är det bara.

Gynna oss som bor på landsbygden och har långt till sina jobb? Nää, inte gynna. Hela förslaget bygger ju på att begränsa reseavdragen, och det införs maxbelopp. Det kan knappast kallas att gynna någon. De som har låga avdrag kommer att få ännu lägre, de som har "höga" avdrag kommer att få lägre.

Jag har 33km enkel väg till min arbetsplats. Jag kör bil. Det tar mig ca 25-30min enkel väg. Skulle jag välja kollektivtrafik så skulle samma resväg ta mig ca 3,5timme (!). Dvs inte praktiskt, och inte rimligt. Jag har ca 220-230 resdagar till och från mitt arbete, inte 210. Nu råkar jag vara höginkomsttagare, så jag grinar inte jättemycket i sig, men jag är definitivt en förlorare på detta förslag.

Jag har gott om "låginkomsttagare" på min arbetsplats, med samma och längre resväg. Tycker synd om dessa personer, även om "nettoeffekten" på ett reseavdrag må vara små summor. Men för somliga så kan ju ett avdrag, netto, på 2-2,5tusen vara nog så viktigt.

Artikel och mediamässigt så klär man detta i ord att det handlar om höginkomsttagare som främst kommer att "drabbas", och givet att alla ser ner på folk med höga inkomster så skriks det inte så mycket, än...

Får korrigera mig själv, ser nu att man skall ange sin arbetsgivares adress i sin självdeklaration när detta förslag tas i bruk.

Den kan ju också bli spännande för personer som möjligen jobbar för större företag som har kontor runt om i hela avlånga landet... *host*
Citera
2019-06-27, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej det är inte samma sak. Det är väldigt märkligt om jag säger till dig att jag vill vara med och dela på alla aktievinster du gör men jag delar inte på de förluster du gör, det fungerar inte. Så är det inte med löneinkomster, det är inte så att du ibland har negativ lön. Men för ett företag som både kan göra vinst och förlust gäller att både beskattning och avdrag finns.
Det är det väl i princip, en löntagare har en hel del kostnader, eller ska vi säga förluster för att kunna tjäna ihop sin inkomst som tid, transport till jobbet, mat och boende för att fungera som en drönare i samhället. Man tar sin tid och omvandlar den till digitala pengar och staten ser det som en "vinst" som måste beskattas för att ge övrig service. Sen har man en massa omkostnader som utöver tiden borde ses som en förlust. En dålig affär här kan vi också se de dagar vi av sjukdom inte kan ta oss till jobbet, vi får viss kompensation men inte rakt av. Vi ser till att hålla oss friska och aktiespararen borde köpa bra aktier eller ha is i magen för att inte gå med förlust vid bortaget avdrag. En annorlunda process att skapa pengar som beskattas än att hålla på med aktier även om man måste äta, bo och ha kontakt via internet där med. Hur som helst slipper aktiespararen om h*n nu lever på det att sitta i bilen och kanske slösa två timmar till arbetet och dessutom beskattas för det. Alla löntagare skulle göra om sig till företagare som säljer tjänster och sen kan göra avdrag för kostnader som uppstår för att hålla igång kroppen och ta sig till jobben. Nu utnyttjas löntagare fullt ut vid minsta utrymme för skattehöjningar, gärna i komplicerade skattesystem för att jämna ut det hela lite. För att plåga löntagare ytterligare så används en stor del av skatten för att importera människor som sen inte får riktiga jobb och skapar än mer bostadsbrist.

För mig får dom gärna ta bort förlustavdraget och istället sänka skatten på aktievinst. Som aktiesparare behöver man inte ta risker om man inte vill och då minimerar man förluster och det kan ju vara bra så att folk inte satsar på alla skitaktier utan tänker till först. Man bromsar dessutom snabba aktienedgångar då nervösa typer säljer och tar förlusten eftersom den kan kvittas mot eventuella vinster.

Jag som många här tycker att en hel del avdrag och skatter ska tas bort, även detta för att ta sig till jobbet. Istället ska skatten på bränsle minska eller helst tas bort. Givetvis är ju mycket styrmedel för olika ändamål men det betyder bara att vi har ett samhälle som inte fungerar optimalt. Det finns inga kreativa lösningar på problemen så det byggs vidare på de enda instrument makthavare verkar ha, import av människor, skatter, avgifter och räntor. Att bygga bort problem som trafik eller bostadsbrist, lånekaruseller, dåligt företagsklimat och allt annat skadligt för samhället går inte för dom verkar inte ha den mentala kapaciteten för det. Inte jag heller men då är jag ingen expert som politiker kan gå till för att få hjälp med tankeprocesser. Varje politiker i riksdagen borde ha minst fyra experter på olika områden för dagens samhälle är för komplicerat, AI kanske gör det billigare och mindre skamfult i framtiden. Alternativt förenklar vi samhället.

Vad jag vill ha är medborgarlön, lägre skatt och förenklade system. Bort med akassor, försäkringskassor, socialbidrag, pensionsystem, arbetsmarknadsåtgärder, avdrag, skattesubventioner etc. Då kan LAS i stort sätt tas bort och ge företag frihet för människor har en grundtrygghet som är enkel och lika för alla. Sjukvård, äldreomsorg, utbildning och forskning är vad det mesta av skattepengarna ska gå till och inte till en komplicerad byråkrati. Mycket svårt nu då vi är medlemar i EU, har höga bostadskostnader, få jobb och importerar fattiga människor i massor. Dessutom har vi höger och vänsterblock i politiken som förhindrar all förändring till det bättre i samhället.

Jag är ingen nationalekonom som du märker men det är bara att konstatera att staten och politiker bygger system av skatter, avdrag och allt annat ingen längre kan överblicka eller förstå och det kommer att falera förr eller senare.

Kanske mycket jag skrev kan ses utanför ämnet i denna tråd så svar behövs inte, för mig hänger det ihop med alla andra detaljstyrningar i skatter och avdrag som görs av fantasilösa politiker för att fylla statens skattkistor, här är det förändring av resebidraget och min personliga helhetsbild om folk ursäktar mig.
Citera
2019-06-27, 16:48
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
20 * 2 * 240 dgr * 18.5 = 17760 - 11 000 i grundavdrag = 6760 * 0.3 = ~2000 till 2500 i nettoavdrag du haft om året give or take några hundralappar beroende på marginalskatt. Dvs det blir inte särskilt stor skillnad för dig egentligen.

200 där, 100 till SVT, 1-200 i högre bränsleskatt några hundra mer i kommunalskatt. Maten blir några hundra mer i månaden pga fallande krona.
Dom där småpengarna som det handlar om börjar bli ganska mycket nu. Det är dyrt å jobba.
Citera
2019-06-27, 16:56
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
200 där, 100 till SVT, 1-200 i högre bränsleskatt några hundra mer i kommunalskatt. Maten blir några hundra mer i månaden pga fallande krona.
Dom där småpengarna som det handlar om börjar bli ganska mycket nu. Det är dyrt å jobba.

Verkar inte göra någon som helst skillnad, folk gnäller men pendlar med bil gör de i vilket fall som helst och långt dessutom. Skall det någonsin bli förändring krävs det att det blir rejält mycket dyrare verkar det som tyvärr.
Citera
2019-06-27, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Här är en betalfri artikel:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7249745

Idiotiskt förslag. Är det 2-3 mil men 2 byten med buss så tar det ofantlig tid, då ska det vara avdragsgillt.

"Kommittén har haft i uppdrag att föreslå förändringar för reseavdraget för att minska utsläpp av växthusgaser och förenkla kontroller och administration."

Med hjälp av miljöpanik kan man fylla på den statskassa som kommer att urholkas på grund av den nya adel av raketforskare vi tar in från Afrika
Citera
2019-06-27, 16:59
Medlem
Driftstopps avatar
Hög bränsle skatt. 18,50kr tack vare MP och S.
Det blir kostnaden man anger i reseavdraget.
De gillar inte de så de vill ändra till kilomtertaxa istället.

Dom vet alltså att bränslet är dyrt då måste de hitta en annan lösning hur de ska förminska avdragen. Kilometertaxa är en bra början när bränsle kostnaden skenar. Då kan bränslet skena lite till utan att de förlorar. Bra drag..
Citera
2019-06-27, 17:14
Medlem
yz44s avatar
Märks att det är en miljömupp som varit inblandad, vänsterblivna åtgärder som saknar praktisk miljönytta. Det enda de åstadkommer är att öka skatten vilket givetvis är den enda orsaken.

Om landet nu går så förbannat bra som regeringen påstår borde det väl vara läge att sänka skatterna.
Citera
2019-06-27, 17:38
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B71
Läs och begrunda påståendet!

"Dagens reseavdrag gynnar höginkomstagare framför låg- och medelinkomsttagare och ger större skattelättnader för resor med bil än för de med kollektivtrafik."
https://www.sydsvenskan.se/2019-06-25/200-000-kan-mista-reseavdrag

Är vanligt arbetarfolk "höginkomstagare" numera?

De ska ändra så att det krävs minst 60km resväg för att kunna göra avdraget och max blir 160km
Avdraget blir på 210 dagars arbete blir ca 7560 till max 20160kr. Dvs någon som pendlar 16mil 210 dagar på ett år får 20160kr i skattereduktion! De kan ju lika gärna förbjuda glesbygden för fan!

Jag blir så obeskrivligt trött på denna sinnessjuka maktelit som ger sig själva en jävla massa traktamenten och gratis lägenheter och allt annat också för att de sedan ska kalla vanliga arbetare "höginkomstagare" så att de inte ska kunna göra realistiska avdrag för deras omkostnader för sina reser till och från jobbet.
Vilka är då de medel- och låginkomstagarna de pratar om ? Jo invandrarna som får gratis busskort för att åka in till centralorten och lyfta bidrag ingen vit någonsin skulle få.

Vad får detta för konsekvenser för er om detta blir igenomdrivet?

För mig;
1) så får företaget fixa en bil och stå för bränslet
2) ligga ute på traktamente som också har försämrats (i form av färre dagar; inte 7-dagars)
3) byta jobb
4) skita i allt

Jag tycker det är positivt att dom är öppna med sin ambition att utrota landsbygden. Jag var lite orolig att dom faktiskt skulle klara av att lura kvar en del väljare genom ohederlig retorik; ”Hela Sverige ska leva” osv.
Nu känner jag mig lugn igen.
Citera
2019-06-27, 17:49
Medlem
En snabb överslagsräkning ger vid handen att break-even för bilpendlare ligger på kring 12 mil per dag t o r jobbet.
Citera
2019-06-27, 18:20
Medlem
FelGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Mycket bra förslag. Kan folk inte räkna? Är folk analfabeter?

Kuggfråga: Hur mycket sänks skatten med dagens regler för den som pendlar 210 dagar, 16 mil per dag, och har en årslön på 360 000 kr samt är bosatt i en kommun med 33 procent kommunalskatt?

Mindre än 15 000 kr. 14 697 kr för att vara exakt, om man av förenklingsskäl räknar på Göteborg som har 32,853 procent i kommunalskatt inkl begravningsavgift. Snittet i Sverige är typ 32 procent.

Jämför det med förslagets 20 160 kr.

Ibland undrar man nästan om allmän rösträtt var en så god ide.

Dessutom, tidsvinstkravet, nåt sjukare och mer svårbedömt får man ju leta efter.

Jaja.

Edit: för alla analfabeter som naturligtvis reagerar på att Göteborgare minsann inte bor i glesbygd och inte pendlar, så kan jag meddela att en Haparandabo enligt dagens regler för reseavdrag sänker sin skatt med 15 250 kr, om han tjänar 360 000 om året och pendlar 210 dagar, 16 mil per dag.
”De är synd om människan” som gamle Strindberg sa
Citera
2019-06-27, 18:38
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Man kan i princip se det så att de som bor nära jobbet, vilket ofta betyder att bo i en dyr stad (jämfört med bostad på landet), får subventionera de som valt att bo på landet långt från sina jobb.
Fast nej, med ändringen får man subventionera dem mindre, om något så håller man därför på att sluta subventionera dem
Citera
2019-06-27, 18:43
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Hur blir det för mig då? Nackdel?

Tur och retur 82 km.
Har lite svårt att förstå förslaget.

Jag får tillbaka allt över 12.000 per år i bränsle.

Jag var tvungen att pendla och ta bostad så långt. Fanns inga bostäder på 15 år i min kommun. Kötiden

Fick tillbaka 17.000 på avdrag
Med dagens förslag får jag tillbaka 12.000 ? Räknar jag fel??
Fast du har väl inte "fått tillbaks allt över 12000"? Man minskar väl inkomsten med det över 12000 och slipper därför en tredjedel av det i skatt. Eller har jag fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in