2019-06-15, 20:47
Medlem
Han säger vi måste minska klyftorna, samtidigt som man han är med och bäddar för ökade klyftor.

Jag spår jätteras nästa val för sossarna. Kommer snart bara vara MENA folk kvar som röstar på sossarna.
Citera
2019-06-15, 21:04
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Han säger vi måste minska klyftorna, samtidigt som man han är med och bäddar för ökade klyftor.

Jag spår jätteras nästa val för sossarna. Kommer snart bara vara MENA folk kvar som röstar på sossarna.

Ja, samtidigt har han gett sig själv en ökad månadslön med 4000 kr/mån strax innan riksdagens sommarlov,
4000 är väl ganska lika vad en fattigpensionär får per månad...

Edit. Det kanske var +4000 per år. Men det smakar ändå illa för ett väldigt för ett synnerligen dåligt utfört arbete.
Senast redigerad av Rimbert 2019-06-15 kl. 21:22.
Citera
2019-06-24, 18:50
Medlem
Så var det dags igen Löfven på fotboll i Paris, samtidigt som han hyllar Greta och tycker att vanligt folk ska betala flygskatt så har han inga problem med att flyga själv. Man kan alltid hoppas att Greta fattar hyckleriet som statsministern och övriga håller på med och börjar demonstrera mot regeringen på Torsdagar.
Lite eftertanke borde svetsministern ändå kunna ha med sitt resande om denne menar allvar med att andra ska ha det vilket han givetvis inte gör då han bara är ute efter pengarna så han fortsätta finansiera sin nya svenska modell och välfärd.
Citera
2019-06-24, 19:49
Medlem
Han är den enda ledaren i Europa utan högskoleutbildning.

Helt ärligt nu, borde det inte vara krav på åtminstone en kandidat (helst en master) för att bli statsminister?

Alla andra högt ansedda jobb kräver sådana utbildningar. Varför inte det högst ansedda?
Citera
2019-06-24, 21:43
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letusjapp
Han är den enda ledaren i Europa utan högskoleutbildning.

Helt ärligt nu, borde det inte vara krav på åtminstone en kandidat (helst en master) för att bli statsminister?

Alla andra högt ansedda jobb kräver sådana utbildningar. Varför inte det högst ansedda?
Så du menar att man skulle göra en inskränkning i demokratin, i valbarheten för att garantera akademiska examina på regeringschefer - tror inte du tänkt igenom det här riktigt...

Sedan har du faktiskt fel i sak om att "alla ansedda jobb kräver högskleutbildning" - exempelvis är verkställande direktör på storföretag, och faktiskt även professor vid universitet arbeten där det saknas formella krav på examina - sedan bör ju vederbörande visat sin kompetens på annat sätt.
Citera
2019-06-25, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Så du menar att man skulle göra en inskränkning i demokratin, i valbarheten för att garantera akademiska examina på regeringschefer - tror inte du tänkt igenom det här riktigt...

Sedan har du faktiskt fel i sak om att "alla ansedda jobb kräver högskleutbildning" - exempelvis är verkställande direktör på storföretag, och faktiskt även professor vid universitet arbeten där det saknas formella krav på examina - sedan bör ju vederbörande visat sin kompetens på annat sätt.

Ja och enligt mig är det fel. Partierna bör ha någon form av krav på de personer som är nominerade att utses till partiledare.
All utbildning fås genom ungdomsförbunden och det är enligt mig odemokratiskt.
Citera
2019-06-26, 17:39
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letusjapp
Ja och enligt mig är det fel. Partierna bör ha någon form av krav på de personer som är nominerade att utses till partiledare.
All utbildning fås genom ungdomsförbunden och det är enligt mig odemokratiskt.
Hur kan det vara odemokratiskt att folket fritt får välja sina ledare? Tvärt om tycker jag att det är odemokratiskt att lägga in en massa formell krav på ledarna. En gång i tiden var det i praktiken ett krav att vara av adlig börd för att komma i fråga för de högsta ämbetena - knappast en förebild tycker jag. Om du nu tycker det är så viktigt med akademiska meriter föreslår jag att du röstar på ett parti med en akademiker som ledare - centerns Annie Lööf är jurist exempelvis. Tror jag den mest akademiskt välmeriterade partiledaren - rätta mig om jag har fel.

Men poltik är till stor del ett hantverk, och inte något som du lär dig på skolbänken. Löfven, har ingen färdig akademisk examen, medan Kristersson är civilekonom. Efter valet 2018 hade Sverige den mest högerinriktade riksdagen i modern tid, och Kristersson ledde det största borgliga partiet. Alla trumf på hand alltså. Efter flera månades intriger stod Löfven som segrare trotts detta. Löfven är helt enkelt en mycket skickligare politiker än Kristersson alldeles oavsett moderatledarens civilekonomexamen. Detta är ett faktum oavsett vad man må tycka om de båda herrarnas politiska program.
Citera
2019-06-27, 04:16
Medlem
Löfven och co slog sig för bröstet och skröt över hur perfekt ett vinter OS skulle vara i Sverige.
Bla annat tack vare välfungerande kollektivtrafik ???????? Var det tåget han avsåg?
Nej den främsta anledningen till att det inte blev av är troligen det usla säkerhetsläget .
Europarekord i dödskjutningar och bombsprängningar placerar löfven sist i kön till OS.
Citera
2019-06-27, 15:59
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:

Och hur många av alla "nytillkomna" kommer att vara röstberättigade vid nästa riksdagsval? Sossarna har sett till att skaffa sig ett rejält tillskott till sin väljarbas, så det där katastrofalt stora raset dröjer nog ända tills det bildas ett öppet islamistiskt parti.
Citera
2019-06-27, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Och hur många av alla "nytillkomna" kommer att vara röstberättigade vid nästa riksdagsval? Sossarna har sett till att skaffa sig ett rejält tillskott till sin väljarbas, så det där katastrofalt stora raset dröjer nog ända tills det bildas ett öppet islamistiskt parti.

Har de bara uppehållstillstånd och inte medborgarskap får de bara rösta i kommun och landsting. Inte riksdag. Jag vet inte hur många som fått medborgarskap sedan 2015. Men frågan är om det kan kompensera tappet för S, och inga garantier att de röstar S.
Citera
2019-06-27, 16:09
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Har de bara uppehållstillstånd och inte medborgarskap får de bara rösta i kommun och landsting. Inte riksdag. Jag vet inte hur många som fått medborgarskap sedan 2015. Men frågan är om det kan kompensera tappet för S, och inga garantier att de röstar S.
Räcker att de haft uppehållstillstånd i fem år för att beviljas medborgarskap. Jag vet givetvis inte, men jag är övertygad om att antalet nya medborgarskap kommer att gå upp mkt kraftigt tills innan riksdagsvalet 2022.

Vad gäller röstandelar på olika partier ser man i statistiken från tidigare val (ffa 2018) att de stadsdelar som till största del bebos av "nysvenskar" röstar 80-90% på S. Det är givetvis ingen garanti för hur det ser ut 2022, men hittills har trenden fortsatt åt samma håll.

Sammantaget pekar mkt på att S kraftiga nedgång bland inrikesfödda medborgare dämpas en hel del av de extremt höga röstetalen på S bland utrikesfödda medborgare och deras barn.
Senast redigerad av PlutoJ 2019-06-27 kl. 16:12.
Citera
2019-06-27, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Räcker att de haft uppehållstillstånd i fem år för att beviljas medborgarskap. Jag vet givetvis inte, men jag är övertygad om att antalet nya medborgarskap kommer att gå upp mkt kraftigt tills innan riksdagsvalet 2022.

Vad gäller röstandelar på olika partier ser man i statistiken från tidigare val (ffa 2018) att de stadsdelar som till största del bebos av "nysvenskar" röstar 80-90% på S. Det är givetvis ingen garanti för hur det ser ut 2022, men hittills har trenden fortsatt åt samma håll.

Till 2022 kan det nog bli en hel del till. Vi får se om Sabuni kan ragga lite klanröstare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in