2019-06-27, 11:07
Medlem
Är det någon som har en aning om varför
Jerr* Gra* y flyttade till Sverige?
Citera
2019-06-27, 11:14
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Skulle JG bett personer att inte prata med polisen?
Som jag minns det var det att man inte skulle prata om försvinnandet, då med andra.

Att uppmana människor att inte prata med polisen, det blir ju mycket allvarligt, om inte olagligt?

Minns jag fel?
Jag får rätta mig själv.
Det var jag som skrev fel.
JG uppmanade folk att inte prata om försvinnandet.
Vem folk inte skulle prata med var lite oklart som jag minns det, men det var inte uttalat att det gällde polisen.
Citera
2019-06-27, 11:19
Medlem
Citat:
Skulle JG bett personer att inte prata med polisen?
Som jag minns det var det att man inte skulle prata om försvinnandet, då med andra.

Att uppmana människor att inte prata med polisen, det blir ju mycket allvarligt, om inte olagligt?

Minns jag fel?

Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag får rätta mig själv.
Det var jag som skrev fel.
JG uppmanade folk att inte prata om försvinnandet.
Vem folk inte skulle prata med var lite oklart som jag minns det, men det var inte uttalat att det gällde polisen.

Det är hursom en väldigt underlig uppmaning, undrar var
han fick den tanken ifrån.
Citera
2019-06-27, 11:24
Medlem
Faktauppgifter om JG som Cloudedcrystalbeam funnit:

Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Lite om JG

Född:
1963 i Virginia USA

Kom till Sverige:
1990-06-08

Har amerikanskt medborgarskap

Barn:
JG, född 1990
OG, född 1992

Bott:

1990-06-08 till 1992-07-15, Askersund med mamman till barnen: CE

1992-07-15 till 1993-02-11,
Vrestorp, fortfarande med CE

1993-02-11 till 2004-02-25, Askersund, JG flyttar ut:

2004-02-25 till 2005-09-16, Askersund (annan adress än ovan)

2005-09-16 till 2010-04-23,
Örebro

2010-04-23,
Örebro, JG flyttar in hos LI, där han fortfarande bor

LI har tidigare varit gift och har 3 barn.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Är det någon som har en aning om varför
Jerr* Gra* y flyttade till Sverige?

Det här inslaget från Svt (9/11-16) har väl länkats tidigare i tråden.
Anledningen till han valde att flytta till Sverige, vet jag inte om det
kommit fram i tråden, någon annan kanske erinrar sig det?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/svenskamerikanen-jerry-jag-ar-i-chock
Citera
2019-06-27, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Faktauppgifter om JG som Cloudedcrystalbeam funnit:

Det här inslaget från Svt (9/11-16) har väl länkats tidigare i tråden.
Anledningen till han valde att flytta till Sverige, vet jag inte om det
kommit fram i tråden, någon annan kanske erinrar sig det?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/svenskamerikanen-jerry-jag-ar-i-chock

Tack för det.

Du råkar inte veta om modern till barnen är Svenska eller om han
hade henne med sig. CE säger inte så mycket

Är hon Svenska så va det ju därför han flyttade hit, å då har dom träffats tidigare.
Citera
2019-06-27, 12:00
Medlem
Citat:
Tack för det.

Du råkar inte veta om modern till barnen är Svenska eller om han
hade henne med sig. CE säger inte så mycket

Är hon Svenska så va det ju därför han flyttade hit, å då har dom träffats tidigare.

Nej, tyvärr vet jag inte det. Det var det jag också tänkte, att
CE är svenska och att han flyttade hit på grund av henne.
Barnen är ju födda 1990 och 1992, sedan han flyttat till
Askersund.

Kanske @Cloudedcrystalbeam kan bringa klarhet i detta?
Citera
2019-06-27, 12:14
Medlem
Citat:
Varför kallar du det systematiskt och öppet?
Det du skriver om LW skulle jag istället kalla maniskt repetitivt och tröttsamt tjatigt.
Det är inte systematiskt att upprepa samma sak tio gånger om dagen, dag efter dag.
Det visar mer på ett tänkande som helt har fastnat i rundgång och inte kan tänka vidare.
Fel!
Igen! Som vanligt.

Det har visst, undan för undan, blottlagts allt mer och mer hur LW valde att leva sitt liv. Det kan du rimligen inte vara okunnig om?
Så oavsett om du gillar det eller ej, så fylls tråden med alltmer fakta om LW.
Att den faktan, d v s hur LW valde att leva sitt liv, sedan skärskådas och värderas blir förstås oundvikligt.
Du må gilla det eller ej, men det ÄR en öppen granskning av LW:s liv och leverne som pågår här på Flashback.
På likartat vis som sker i Örebro polishus..
Citera
2019-06-27, 12:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det är hursom en väldigt underlig uppmaning, undrar var
han fick den tanken ifrån.

Nu minns jag inte riktigt ursprunget ( sitter på landet med urusel uppkoppling, men tack Ozzie för Modestys inlägg), men det skulle kunna vara så enkelt att JG hört att några ville söka på egen hand och tyckte att det var bättre att man organiserade sök via MPS. Jag minns att han på sin fb-sida hade MPS loggan, osagt om han är medlem.
Det kan också vara så att han hade hört från någon att polisen var inkopplad och att de inte ville att man skulle vara där för att klampa in i områden där eventuella spår skulle kunna förstöras om massor av människor sprang runt där.

Ett otrevligt scenario skulle vara att MGM ( om han är gm) bett JG om att gå ut med detta.

Tycker mig minnas, men jag är väldigt osäker, att jag sett JGs text på Facebook. Tänker att en del amerikaner är vana att agera mer på egen hand än vi svenskar som ofta lägger ansvaret på samhället i många olika situationer. Kan det finnas en sådan förklaring?

Jag kan inte låta bli att känna att SD är en oerson som är ganska drivande och klåfingrig ( inte i bemärkelsen att stjäla).

Han har varit med redan från start med att ”ta reda på” med vilja hon hade haft kontakt med på kvällen innan mordet, tidpunkterna för dessa kontakter. Han ska också försökt lämna sin version till grannar. Allt enligt olika uppgiftslämnare i tråden, dvs att det kanske inte stämmer.

Det får mig att tänka att SD även kan ga haft ett finger med i spelet runt JGs uppmaning att inte leta på egen hand eller att prata om försvinnandet.

Märkligt är det, hur som helst.
Om det kom från polisens håll, borde det ha skett via dom. Frågan är bara hur de skulle kommunicera det isf?

Då borde de finnas på plats och mota bort folk från områden runt om. Kanske via deras egen hemsida. Och sist men inte minst via media.
Kanske de tyckte att det räckte med att det blev offentligt att det rubricerades som människorov?

Jag tror personligen inte att JG är inblandad i mordet. Men han kan absolut ha blivit insnärjd i lögner och kan ga använts som ett ofrivilligt ”redskap” till att sprida missinformation.

Han kan kanske djupt inom sig ana att det har varit allt för många lögner, ändringar och förklaringar, men väljer att svälja sina onda aningar som sanningar. Sanningen är alltför svår att tro på. Allt om det är SD som är gm.
Citera
2019-06-27, 12:26
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Håller med. Bra skrivet.

Jag tror att LW levt ett mycket aktivt liv och varit väldigt utåtriktad.
Alla har vi våra sätt att ”täppa till de hål vi har i våra själar”.
En del jobbar hårt, en del skaffar en hobby. Några måste göra något jämt, andra blir sittande vid Flashback.

Jag misstänker att LW hade ett stort behov av att omge sig med människor och att ständigt vara aktiv.

Jag tror dock inte att hennes sätt att leva har med mordet alls att göra om hon inte hade träffat den person som bragt henne om livet.

Det är i mördarens ögon det sticker. Men jag tror inte att denna person är en religiös extremist, utan stör sig på hennes sätt att leva av helt andra orsaker.

De flesta människor som ”stör sig” på en partners sätt att leva, väljer inte att knoggnugga, trakassera, stalka eller mörda någon.

Man väljer att lösa konflikterna genom att prata, gräla, tjata, sova på saken, visa hur man kan göra istället, lämna, skilja sig osv.

Jag håller med dig. Jag har väldigt svårt att se hur LW:s försummelse av barn eller inte, är kopplat till mordet. Det skulle isåfall innebära en motvbild som jag har svårt att se skulle få någon av de inblandade att ta steget till att mörda henne. Dels för att jag aldrig hört talas om ett sådant mordmotiv (inte umgåtts tillräckligt med sina barn), dels för att ett sådant motiv fullständigt motverkar sitt eget syfte: En död mor drabbar barn skadligt för resten av deras liv. En död mor har dessutom väldigt svårt för att umgås med sina barn.

Jag har efterfrågat denna "smutskastningens" värde för tråden, men har inte fått något vettigt svar på dess signifikans för just mordfallet.
Citera
2019-06-27, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Fel!
Igen! Som vanligt.

Det har visst, undan för undan, blottlagts allt mer och mer hur LW valde att leva sitt liv. Det kan du rimligen inte vara okunnig om?
Så oavsett om du gillar det eller ej, så fylls tråden med alltmer fakta om LW.
Att den faktan, d v s hur LW valde att leva sitt liv, sedan skärskådas och värderas blir förstås oundvikligt.
Du må gilla det eller ej, men det ÄR en öppen granskning av LW:s liv och leverne som pågår här på Flashback.
På likartat vis som sker i Örebro polishus..

FEL, Det finns inga F A K T A hur LW valde att leva sitt liv.
Det är enbart S P E K U L A T I O N E R
av bl a dig och Gloryhalleluja....
Citera
2019-06-27, 12:47
Medlem
Citat:
Varför kallar du det systematiskt och öppet?
Det du skriver om LW skulle jag istället kalla maniskt repetitivt och tröttsamt tjatigt.
Det är inte systematiskt att upprepa samma sak tio gånger om dagen, dag efter dag.
Det visar mer på ett tänkande som helt har fastnat i rundgång och inte kan tänka vidare.

Förstår dina tankar hoppsann..jag funderar också och undrar precis som du

Jag undrar också varför någon inte släpper detta, varför tjata o tjata i samma spår som går ut på att mordoffret framställs så negativt som möjligt, och det så mycket mer än mördaren gör, och tänkbara scenarion och motiv vinklas på ett så negativt sätt som möjligt för just BO och inte för GMs???
Det blir uppenbart precis som du skriver, att personen då totalt fastnat i sina tankar om en dålig LW i sina egna ögon, och därför framstår som helt övertygad om mördarens motiv, så pass övertygad att smutskampanjen upplevs vara postarens egen övertygelse att det är så.
Varför har postaren en så intensiv önskan om att vi andra måste se och förstå postarens mördare och mördarens motiv..gång på gång?
Varför ska vi förstå varför postarens troliga mördaren valde att ta LW liv pga LW dåliga val..gång på gång?
Varför? Varför?
Till vilken nytta är då detta?
Varför ska vi förstå hur ”postarens” mördare tänkt och haft för motiv? Vart vill postaren komma med detta?
Det slutar med att man undrar om det är postaren eller mördaren vi ska förstå här?
Och slutligen..varför förstår inte postaren, hur obehagligt detta är och varför det faktiskt vänder sig i magen på riktigt?
Citera
2019-06-27, 12:55
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Philomena alltid så kloka funderingar!
När jag läst detta du skrivit så undrar jag varför HD, om hon verkligen ville vara fru D även i framtiden, aldrig verkar ha fightats för sin plats?
Borde inte hon om någon, väldigt tidigt, visat någon form av svartsjuka, som att hota LW eller pratat illa om henne? Det enda som skulle tyda på någon svartsjuka skulle i så fall vara detta kontaktförbud hon gav SD, men jag tänker att det kan getts av någon annan anledning än svartsjuka, tex för att få tyst på spekulationerna om deras uppgörelse i äktenskapet. Jag tror att hon var nöjd med att slippa ha sex med SD, just för att äktenskapet var över. Jag tror att de var väldigt goda vänner, men fortsatte utåt som det äkta paret för sina barns skull, det är ingen ovanlig överenskommelse mellan par idag. Särskilt då det är svårt att hitta bostäder, men även pga ekonomisk planering. En win-win situation för alla när ändå ingen (i alla fall inte HD) var svartsjuk dom emellan.
Så jag ser det mycket möjligt att kontaktförbudet var pga att tysta ner, för deras egna skull, men även för döttrarnas skull som började bli stora och kunde fått höra i skolan om sin pappas otrohetsaffär, jag tänker att HD enbart ville skydda sin familj från skvaller.
Men hade HD en ny man på gång vid något tillfälle, eller är det något påhittat?Eller kanske träffade någon, tex bara en random, en enstaka kväll på krogen när hon var ute med sina tjejkompisar, som hon fick lite uppskattning av, som det sen blivit en höna av en fjäder av?
Hur det nu än var, har det kommit fram hur det verkligen var eller har HD inte haft någon alls, varken SD och verkar helt ointresserad av att hitta en ny man?
Jag tänker att har inte HD och SD levt som ett äkta par, mer än utåt sett, i alla dessa år, utan att HD har några som helst intima eller sexuella behov, så tror jag att det stämmer att hon var känslomässigt utmattad/utbränd/deprimerad. Det är ju inte heller något konstigt att högpresterande kvinnor drabbas då de dubbelarbetar och oftast tar mest ansvar för hem och barn på många vis. Och om det är så att hon drabbats av detta fenomen som så många andra kvinnor gjort och gör, så är det också mycket troligt, att HD var likgiltig för sex, att det mycket tidigt ledde till allvarliga tjafs mellan HD och SD, när SD pockade på med sina begär och det blev för krävande för HD.
Det i sin tur, leder mig till ytterligare en fundering, om vi antar att det jag skrivet ovan stämmer i stora drag, så var HD över SD redan när hon gav SD tillåtelse att träffa andra för sex. Och om det jag skrivit ovan om att hon gav SD kontaktförbud till LW för att kväva skvallret, bör kravet redan från första början varit, (för att detta skulle fungera för dom alla) att SD skulle sköta prasslandet snyggt, så de skulle slippa byskvaller och frågor som ingen utomstående hade med att göra.
En ivrig desperat SD i jakt på älskarinnor och tillåtelse från frun, kan ju mycket väl då börjat jakten på messenger och bland HD vänner för att göra HD svartsjuk, för han var väl trots allt fortfarande kär i sin fru, och kan känt sig bortstött och förvirrad när han fick tillåtelse? Kanske ville han ha en bekräftelse på att hon brydde sig lite åtminstone om han var medvetet klumpig? Jag gissar att han kammade noll på det och endast bara fick ytterligare order från HD att vara diskret, om hon nu fick veta detta förstås?
Så vidare till nästa fundering, som är den mest intressanta,(enligt mig)är om nu denna bakomliggande konstellation i familjen Davidsson är sann och riktig, så undrar jag om SD kanske inte var lika klar med äktenskapet som HD var, och hela tiden hoppades på att HD en dag skulle ändra sig? Eller insåg han ganska snart att han hade det bästa av två världar?
En makalöst förstående fru som gav honom allt en man kunde önska, fri tillgång till sex med vem han ville, utan att förlora barnen till halvtid och ingen försämras ekonomi, dessutom behövde han kanske aldrig varken tvätta eller städa själv, som han hade varit tvungen till om de delat på sig, och förmodligen fick han maten lika ofta lagad och serverad som tidigare (Män brukar i regel resonera lite annorlunda än kvinnor, dock finns undantag). Varför skulle han vilja skiljas när han har allt han kan önska? Han hade fått all sin frihet kvävd med ett nytt förhållande? Eller är SD en sådan man som inte klarar sig själv och alltid måste ha en kvinna och därför måste gå från kvinns till kvinna innan han lämnar det han redan har, just för att han inte kan vara ensam?
Jag tror att han tyckte att hans liv var fullkomligt med både fru och en älskarinna som var okejat av frun, där tror jag att det var LW som fick utstå lögner och lovandet som aldrig blev av, som blev till tjafs som LW till sist fick LW att tröttna och det magiska hon upplevt tidigare, tror jag suddades ut bit för bit. Möjligt är att hon ställde SD mot väggen många ggr för att hon ville förstå varför det han lovade aldrig hände, och det i sin tur leder till att hon började se honom på ett nytt sätt med tiden som inte var särskilt smickrande, och i så fall borde hon samtidigt undrat hur naiv hon varit, hon sökte säkert svar och ju mer svar hon fick kan bara lett till att hon känslomässigt tröttnat. Det leder mig in på om hon kan blivit bitter, arg och hatisk? Kan hon straffat honom som många vill ha det till och därför hämnats på SD tex med polisanmälan? Jo visst möjligheten finns men borde det inte finnas mer saker i så fall som kommit fram som bevisar, att LW varit galet besatt av att hämnas på SD?
Den teorin känns därför tunn, det är mer troligt att SD, (som endast bara verkar haft bara LW som älskarinna, vad vi vet?) blev väldigt upprörd när han återigen förlorade en partner som han hade haft en sexuell relation med, en relation där han i motsats till HD, förlorade allt och inte bara sex dessutom? Han som jag förmodar varit så nöjd med allt han hade, förlorade plötsligt allt
Jag tror inte att HD flyttade och valde att bo granne med LW för att hon var svartsjuk, jag tror hon valde att flytta för att slippa skvaller och att hon ville öppna chanser för SD och LW innan det var försent. Men jag tror att det kom försent för LW, då tänker jag att hon ville där som högst vara vän med SD, säkert tyckte hon synd om honom samtidigt och försökte förklara och reda ut med samtal, för att han skulle kunna gå vidare, just för att LW själv ville gå vidare

Jag tror att om SD är GM, så finns motivet i att både LW och SD svikit varandra på olika sätt. Jag tror också att det finns digital information hos utredarna på att SD i detta "kärlekskrig" gått över gränsen vid ett flertal tillfällen. Det kan röra sig om ofredanden, hot, ev. även misshandel i någon form (fysisk eller psykisk). Bilincidenten innehöll ju fysiskt våld exempelvis (dock enligt åklagare befogat).

Rörande eventuell framkallande av svartsjuka från LW:s håll: Det kan finnas olika anledningar för LW att vilja visa upp för SD att det finns andra män som hon vill umgås med. Dels kan det vara för att hon i vissa perioder velat visa för honom att "nu får du ta ditt beslut, jag eller någon annan, annars kan du förlora mig." Eller/och den klassiska manövern "Jag vill få bekräftelse på att han verkligen har känslor för mig". Det sistnämnda har vi nog alla fått uppleva. Antingen själva i förhållanden, eller bland närståendes relationer.

Jag ser fortfarande det inte som osannolikt att LW kan ha försökt få SD svartsjuk. Det är också något som kan ingå i en tänkt motivbild till mordet. Det till skillnad från tjafset om att LW inte ska ha umgåtts tillräckligt med sina barn. En sådan del till ett motiv till att mörda henne har jag väldigt svårt att se. Jag får mer känslan av att några skribenter har något personligt emot LW när det tjatas om hennes umgänge med sina barn. Carinah78 pratade om att vända på alla stenar, vilket även MH ordagrant skrev i sin blogg. Det är bra att vända på alla stenar i en utredning. Men just den stenen har vänts så många gånger nu, att frågan är om inte det är dags att gå vidare till nästa sten nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in