2019-06-23, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Här tror jag att du har fel, rätta mig om jag har fel?
Skjutningarna har nu blivit en del av den pågående normaliseringsprocessen.
Svensken har nu vant sig med skjutningarna. Läser jag Epressen så öppnar jag inte en artikel om någon skjutning. Svensken kommer inte att reagera förrän han/hon själv blir föremål för en skjutning, kanske som förbipasserande, en förlupen kula, etc.
Och massmedia har gjort sitt bästa för att skjutningarna inte skall länkas/kopplas till invandring och integrationspolitik.
Och som lök på laxen så har SD inte kapitaliserat på skjutningarna och sprängningarna. Itället så har SD gått i dvala. Faktiskt, SD har transformerats till ett av de flataste partierna i riksdagen.

Vad som kan få SD att stiga lite rejälare tror jag är kombinationen av att Åkesson får tummen ur röven och börjar att ta för sig samt att vanliga människor far illa pga. kommuners ekonomiska kriser.

Vi diskuterar ju och utbyter åsikter så det finns ingen anledning att rätta dig om du har fel. Men jag tror att många saknar det gamla Sverige där det inte sköts i en sådan omfattning, och dessa lite äldre för över dessa tankar på sina barn. Det har blivit otryggare och det påverkar även hur folk röstar. Just nu tror jag att M tjänar mer på detta än SD, men SD vinner hela tiden något.
Jag håller med om att SD borde kapitalisera mer på detta men ibland ryker masken i Jimmies pokerface och han kallar problemen för importerade.
Vi skall inte glömma M:s förräderi under Renfeldt men dom som tvekar på valdagen mellan SD och M väljer oftare M. Jag håller med om att ekonomiska frågor blir viktigare och därför är det bra när SD vill spara in på vissa myndigheter och även begränsa hemspråksundervisning. Det gäller bara att framföra propagandan på ett ännu bättre sätt än vad som nu sker.
Men SD är inte så passivt, om man följer debatterna i Riksdagen riktas mycket kritik från goda SD-politiker mot hur landet styrs. Jimmie är numera mer en symbol, en galjonsfigur som är viktig eftersom han har höga förtroendesiffror hos folket.
2019-06-24, 17:59
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Tycker din analys av KDs uppgång verkar vettig; till stor del p.g.a. svagheten hos moderaterna och SD, men Ebbas slagfärdighet hjälper naturligtvis till.

Men efter uppgång kan komma fall; KD har talat med dubbla tungor om invandringen, och om det nu visat sig att Ebba faktiskt ljugit om Adaktusson, så kan framgången vändas i en nedgångsspiral - helt i onödan faktiskt - det är bara Ebbas övermod som satt dem i denna situation, men moderaterna lider fortfarande av Kristerssons svaga ledarskap, och SD är alltjämt lika passiva och ointresserade av inflytande, så var skall högerväljarna ta vägen? Liberalerna under en högerpopulistisk Sabuni har faktiskt guldläge lite oväntat!

Jag håller med dig i din analys. Angående Sabuni tror jag inte hon blir vald till partiledare. Men skulle hon det kan det kortsiktigt vara L:s räddning i valet 2022. Men till 2026 lär väljarna märkt att det hon står för är en annan politik än övriga L, varför inget av det hon säger spelar någon större roll ändå. Likväl måste L finna en egen linje om de skall överleva på sikt, nyliberaler, höger-sossar, liberalkonservativa, populister eller vad fan som helst, dagens position ser dödsdömd ut.

Just avsaknaden av ett trovärdigt konservativt parti är ett problem för de konservativa väljarna. Flera partier slåss idag om att försöka attrahera de konservativa väljarna, men samtidigt inte förlora andra eller få hela media emot sig, vilket nog är en omöjlig ekvation. Vi får väl se vilket parti som fångar dem tillslut.

Det finns dock flera alternativ utanför riksdagen, såsom t.ex. AfS, MED och KrVP som kanske möjligen kan fånga upp dessa väljare. De är förvisso små och oprövade partier, men ses nog ändå som ärliga i sin konservatism. Av de nya partier som kommit in i riksdagen under de senaste decenierna är två av tre konservativa, så helt omöjligt är det inte. (Jag tänker på SD och KD som konservativa och MP som ickekonservativa om någon mot förmodan inte gissade det.)
2019-06-27, 09:13
Medlem
Kd fortsätter nedåt

https://www.expressen.se/nyheter/kd-raset-busch-thor-tar-stora-steg-bakat/

M 18,8 %, +1,1*
L *****3,6 %, -0,5*
C 10,1 %, -1,4
KD 7,7 %, -2,3
S 26,7 %, +0,8
V 9,0 %, 0,00
MP 5,9 %, +0,4
SD 16,7 %, -0,9
2019-06-27, 09:40
Medlem
Yatsys avatar
Det är flera år tills nästa val men media engagerar sig i lämna opinionsundersökningar flera gånger i månaden.
Är det en oro att förlora makten som föranleder detta? Rimligt skulle media kunna luta sig tillbaka nöjda under flera år.
2019-06-27, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Kd fortsätter nedåt

https://www.expressen.se/nyheter/kd-raset-busch-thor-tar-stora-steg-bakat/

M 18,8 %, +1,1*
L *****3,6 %, -0,5*
C 10,1 %, -1,4
KD 7,7 %, -2,3
S 26,7 %, +0,8
V 9,0 %, 0,00
MP 5,9 %, +0,4
SD 16,7 %, -0,9

Expressen är helt snurriga i huvudet. De skriver att C går framåt och ändå står det -1,4.

Och att KD:s tapp handlar om abortfrågan är bara fortsatt skitsnack för inte prata om elefanten i rummet. Elefanten = att KD röstade för ökad invandring. Abortfrågan är inte så viktig. Snarare är hanteringen av Adaktusson skött jävligt illa av Ebba.
2019-06-27, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Min fetning.

Japp...till er båda!

Och man inser att Sabuni, om hon blir vald och om hon vågar att fortsätta den "tuffa vägen", kommer att bli en maktfaktor på högersidan.
M, SD och KD skall tacka sina lyckliga stjärnor för att L synes vara ett synnerligen korrumperat parti där de egna medlemmarnas åsikter inte är av vikt.
Om Sabuni inte blir vald så kommer många högerväljare att fortsätta med irrandet.

Jag tror inte högerväljarna känner sig så vilsna om de själva får uttala sig och inte andra proffstyckare.

KD går från klarhet till klarhet. Det går uppenbart inte att lita på Ebba Busch Thor. Därmed finns det ingen anledning som M eller SD röstare att längre snegla på KD. Ebba hade sin chans och sumpa den.

Nu återstår att se om Sabuni tar sin chans eller hon också sumpar den? Den del av väljarna som är rörliga är bara några procent, om det inte sker något revolutionerande.
2019-06-27, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Expressen är helt snurriga i huvudet. De skriver att C går framåt och ändå står det -1,4.

Och att KD:s tapp handlar om abortfrågan är bara fortsatt skitsnack för inte prata om elefanten i rummet. Elefanten = att KD röstade för ökad invandring. Abortfrågan är inte så viktig. Snarare är hanteringen av Adaktusson skött jävligt illa av Ebba.

Du har helt rätt där. Abortfrågan är en ickefråga då alla fattar att Sverige aldrig kommer att ändra abortlagarna. Adaktusson däremot är en idiot som nog sänkt KD lite men det största tappet är deras tama inställning till anhöriginvandringen. Där tappade de mest tror jag.

Sen är det skrämmande att det finns så många vänstersympatisörer i Sverige. Och dit räknar jag numera även C.
2019-06-27, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjodor1000
Du har helt rätt där. Abortfrågan är en ickefråga då alla fattar att Sverige aldrig kommer att ändra abortlagarna. Adaktusson däremot är en idiot som nog sänkt KD lite men det största tappet är deras tama inställning till anhöriginvandringen. Där tappade de mest tror jag.

Sen är det skrämmande att det finns så många vänstersympatisörer i Sverige. Och dit räknar jag numera även C.

Hur många kommer påverkas av abortfrågan, och hur många kommer påverkas av en extremt hög invandring som vi haft de senaste 20 åren? Svaret är varför KD tappade.
2019-06-27, 13:32
Medlem
Inizio.

Parti, juni, +/- sedan maj

Vänsterpartiet 8,3 (0,0)
Socialdemokraterna 25,4 (-0,7)
Miljöpartiet 5,0 (+0,6)
Kristdemokraterna 7,0 (-2,0)
Centerpartiet 9,4 (-0,7)
Liberalerna 3,6 (+0,6)
Moderaterna 19,7 (+1,5)
Sverigedemokraterna 19,4 (+1,0)
Övriga 2,3 (-0,1)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/AdJ0lj/att-ta-ansvar-lonar-sig-inte-i-politiken

Det blir mer och mer klart att C befinner sig runt 9-10 procent. Alltså har man ökat sedan valet. Vilket visar att väljarna uppfattar och uppskattar partiet som ett vänsterparti.

KD upp som en raket och ned som en pannkaka. Så går det när man röstar för ökad import. Ökningen i OU har här tidigare hämtats från M och i viss mån SD. Nu är ordningen återställd. Valresultatet var som bekant 6,3 procent i höstas.

MP över 4 procent. Utan tvekan tjänar de på klimattjafset. Vi kommer aldrig att bli av med det skadliga partiet.
Senast redigerad av Mentapesola 2019-06-27 kl. 13:37.
2019-06-27, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin

Huruvida Expressen är snurriga i huvudet, eller om det var Tryckfelsnisse som hade varit framme vet jag inte, men det skulle ha stått +1,4 %, inte -1,4 %.

Sedan kan vi ju sluta med att argumentera om varför KD sjunker som en sten. Jag tror på det som experterna skriver, men ni här på Flashback är så fixerade vid invandringsfrågan att ni tror att allt beror på den.
2019-06-27, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EjFBFan
Huruvida Expressen är snurriga i huvudet, eller om det var Tryckfelsnisse som hade varit framme vet jag inte, men det skulle ha stått +1,4 %, inte -1,4 %.

Sedan kan vi ju sluta med att argumentera om varför KD sjunker som en sten. Jag tror på det som experterna skriver, men ni här på Flashback är så fixerade vid invandringsfrågan att ni tror att allt beror på den.

Den här undersökningen säger inte så mycket då endast 52,9% deltog och svarade. Här är många siffror som kan ifrågasättas. Även andel osäkra som är extremt lågt mot det normala.

Har man däremot "örat mot marken" och verkligheten så hör man bara om KD:s vändning i invandringsfrågan. Abortfrågan är ingen stor fråga. Jag är själv en av dom som var nära att rösta på KD.
2019-06-27, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Det är flera år tills nästa val men media engagerar sig i lämna opinionsundersökningar flera gånger i månaden.
Är det en oro att förlora makten som föranleder detta? Rimligt skulle media kunna luta sig tillbaka nöjda under flera år.

Visst har du rätt. Varje nyhetsmedia verkar ha sitt eget Opinionsinstitut, och dessa ger i stort sett ut en opinionsundersökning i månaden. Eftersom väljarna verkar vara trogna sina block (blocken är i stort sett lika stora som vid valet), så finns det ju egentligen inget nytt att berätta om.

Vi nördar är dock tacksamma för att vi får ta del av dessa siffror, så att vi har något at diskutera här på nätet. Tänk vad tråkigt vi skulle ha om det inte kom några nya siffror på över ett år.
Under den senaste tiden har vi kunna diskutera siffrorna för KD, och i morgon väljs Nyamko Sabuni som ny partiledare för L. Då kan vi diskutera hur detta val kommer att påverka siffrorna för L. Vi har redan sett att en partistyrelseledamot i L har lämnat sin post på grund av detta val. Kommer det att bli fler?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in