2019-06-27, 08:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Så reseavdraget borde utformas så att man får dra av för den verkliga kostnaden man har för att ta sig till arbetet?
Nu är det en schablon som är lägre än den verkliga kostnaden.

Nej slopa det helt. Din prioritering om du väljer att bo nära eller långt ifrån jobbet.
Citera
2019-06-27, 08:25
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Här är en betalfri artikel:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7249745

Idiotiskt förslag. Är det 2-3 mil men 2 byten med buss så tar det ofantlig tid, då ska det vara avdragsgillt.

Redan med dagens regler så är det svårt att uppfylla tidsvinstkravet om det finns buss på att 2-3 mil.

Sedan kan man undra om han är dum i huvudet, idag är kravet 2.7 mil tor iom grundavdraget för bil. Dessutom så finns det ett 5 km krav.
Citera
2019-06-27, 08:25
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej slopa det helt. Din prioritering om du väljer att bo nära eller långt ifrån jobbet.

Så man skall ta bort det för aktieförluster också?
Citera
2019-06-27, 08:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Så man skall ta bort det för aktieförluster också?

Ja om man tar bort skyldigheten att betala skatt på vinster.
Citera
2019-06-27, 08:28
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ja om man tar bort skyldigheten att betala skatt på vinster.

Fast med den logiken så skall man ta bort inkomstskatten på lönen också.
Citera
2019-06-27, 08:31
Medlem
Citat:
Bra förslag, det är inte min skyldighet att betala dig för att du har långa restider till jobbet, avdraget borde slopas helt.

Egoidiot. Problemet är ju för fan att vi har enorma skatter på bränsle till att börja med. Staten själ oproportionerligt mycket direkt ur plånboken från människor på landsbygden och nu ska detta eskalera. Du själv är nöjd eftersom du inte drabbas. Well done Lenin.

Du kan väl åtminstone försöka tänka ett steg längre än näsan räcker och begrunda effekterna på samhället snarare än för dig själv. Sverige har trots allt mycket industri ute i landet, alla kan inte bo med dina kompisar på Söder och åka tunnelbana överallt.
Citera
2019-06-27, 08:31
Medlem
För att det ska bli rättvist borde ett resepåslag införas för alla som bor nära sitt jobb. Alla som har gång eller cykelavstånd ska på föras ett påslag. Det som bor i stadskärnorna ska också ta sitt ansvar.

/För en levande landsbygd
Citera
2019-06-27, 08:32
Medlem
autismus-maximuss avatar
Jag begriper inte vad som ska vara så bra med detta. Det som behövs idag i Sverige, oavsett om man vill ha högre eller lägre skatt är mindre pappersarbete. Politiker dillar konstant om att vissa grupper hit eller dit ska ha speciella bidrag eller skatter vilket gör det enklare att fuska och ger mer pappersarbete åt myndigheter och hederligt folk.

Borde man inte med denna regel kunna skriva sig på en ort, arbeta längre därifrån och på så vis få lägre skatt? Vem ska kontrollera det här och vad kommer då kostnaden bli för att kontrollera det?

EDIT: Menar att det med denna regel borde gå att skriva sig på en brevlåda / kompis som bor långt bort bara för att få fördelar.
Citera
2019-06-27, 08:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Fast med den logiken så skall man ta bort inkomstskatten på lönen också.

Nej det är inte samma sak. Det är väldigt märkligt om jag säger till dig att jag vill vara med och dela på alla aktievinster du gör men jag delar inte på de förluster du gör, det fungerar inte. Så är det inte med löneinkomster, det är inte så att du ibland har negativ lön. Men för ett företag som både kan göra vinst och förlust gäller att både beskattning och avdrag finns.
Citera
2019-06-27, 08:34
Medlem
För den som vill ta reda på det egentliga förslaget så läs gärna utredningen: https://www.regeringen.se/49ee47/contentassets/c5c41347278a4b839157c303514badaa/skattelattnad-for-arbetsresor-sou-201936.pdf
Citera
2019-06-27, 08:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glio9
Egoidiot. Problemet är ju för fan att vi har enorma skatter på bränsle till att börja med. Staten själ oproportionerligt mycket direkt ur plånboken från människor på landsbygden och nu ska detta eskalera. Du själv är nöjd eftersom du inte drabbas. Well done Lenin.

Du kan väl åtminstone försöka tänka ett steg längre än näsan räcker och begrunda effekterna på samhället snarare än för dig själv. Sverige har trots allt mycket industri ute i landet, alla kan inte bo med dina kompisar på Söder och åka tunnelbana överallt.

Kanske är det du som är egoidiot om du kräver att andra ska betala för dina prioriteringar.
Citera
2019-06-27, 08:39
Medlem
tnems avatar
Citat:
Nej det är inte samma sak. Det är väldigt märkligt om jag säger till dig att jag vill vara med och dela på alla aktievinster du gör men jag delar inte på de förluster du gör, det fungerar inte. Så är det inte med löneinkomster, det är inte så att du ibland har negativ lön. Men för ett företag som både kan göra vinst och förlust gäller att både beskattning och avdrag finns.

Vad snackar du om?
Om du gör 10000 kr i aktievinster, och sedan en förlust på aktier på 3000 kr, så kommer du behöva skatta på en vinst på 7000 kr, dessutom får du dra av för omkostnader så som courtage. Det är bara för den totala vinsten som du skattar på.

På liknande sätt kan du ha en inkomst som du dra av utgifterna mot som du har för att jobba, i det här fallet för att ta dig till jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in