Citat:
Ursprungligen postat av
letusjapp
Ja och enligt mig är det fel. Partierna bör ha någon form av krav på de personer som är nominerade att utses till partiledare.
All utbildning fås genom ungdomsförbunden och det är enligt mig odemokratiskt.
Hur kan det vara odemokratiskt att folket fritt får välja sina ledare? Tvärt om tycker jag att det är odemokratiskt att lägga in en massa formell krav på ledarna. En gång i tiden var det i praktiken ett krav att vara av adlig börd för att komma i fråga för de högsta ämbetena - knappast en förebild tycker jag. Om du nu tycker det är så viktigt med akademiska meriter föreslår jag att du röstar på ett parti med en akademiker som ledare - centerns Annie Lööf är jurist exempelvis. Tror jag den mest akademiskt välmeriterade partiledaren - rätta mig om jag har fel.
Men poltik är till stor del ett hantverk, och inte något som du lär dig på skolbänken. Löfven, har ingen färdig akademisk examen, medan Kristersson är civilekonom. Efter valet 2018 hade Sverige den mest högerinriktade riksdagen i modern tid, och Kristersson ledde det största borgliga partiet. Alla trumf på hand alltså. Efter flera månades intriger stod Löfven som segrare trotts detta.
Löfven är helt enkelt en mycket skickligare politiker än Kristersson alldeles oavsett moderatledarens civilekonomexamen. Detta är ett faktum oavsett vad man må tycka om de båda herrarnas politiska program.