Citat:
Ursprungligen postat av
Scion
Okej då, jag kan medge att du, hittills, fått rätt i detta enskilda fall (att media inte hängt ut gärningsmannen med namn och bild). Jag påstår dock fortfarande att media är mer benägna att hänga ut svenska gärningsmän än gärningsmän som invandrat. Finns väldigt många exempel på just detta.
Det är på FB en ganska vanlig uppfattning, och det var kanske därför du drog slutsatsen att han kommer att bild- och namnpubliceras. Men än så länge har ingen lyckats visa att det faktiskt är så, att media är mer benägen att publicera bild och namn om GM är svensk.
Däremot är jag rätt säker på att ju svenskare och mer medelklassiga de inblandade är (BO och GM, som ju oftast tillhör samma socialgrupp och delar ursprung) desto mer intresse från journalisterna, som ju har lättare ingångar till medelklassen än till exempelvis nyanlända.
Exempel: En tjej i tonåren hittades mördad i ett skogsområde söder om Stockholm för något år sedan. Både BO och MGM nyanlända. Skralt medialt intresse.
Eller längre tillbaka; föräldrarna från Kongo som trodde att deras lilla dotter var besatt av demoner, och kvävde henne med en bibel. Det är klart att om de vore svenskar och med i Pingstkyrkan hade det fått mycket mer uppmärksamhet.