2019-06-17, 02:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Thesupreme
Något jag kan bli irriterad på är just i Stockholm och allt som hör till den stadens idiotiska parkeringsregler, när man blir bötfälld om man parkerat bra och ordentligt och inte är i vägen för någon eller något men ändå blir bötfälld pga nån pissregel som exempelvis 10 meter från korsning(har inte ens koll på måtten då jag nästan aldrig är i så stora städer där lapplisor cirkulerar med ljus och lykta) och man står exempelvis ca 8-9 meter från så springer ni med måttband och kör på centimetern... trots att man ändå betalt p avgift så tas det ingen hänsyn?
Tror ni folk har måttband med sig för att parkera bilen utan att få böter?

Vet du varför 10m-regeln finns? Vi som kör bilar större och längre än en Micra tackar faktiskt flisorna för att de just lappar bort sådana som du, för annars kommer man inte genom korsningen.
Citera
2019-06-19, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vet du varför 10m-regeln finns? Vi som kör bilar större och längre än en Micra tackar faktiskt flisorna för att de just lappar bort sådana som du, för annars kommer man inte genom korsningen.

Behöver du 10 meter kan du ta om körkortet, säger inte att man ska stå hur nära som helst men när man mäter på centimetern är det bara löjligt.

Kör heller ingen Micra och klarar mig gott.
Citera
2019-06-19, 18:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Thesupreme
Behöver du 10 meter kan du ta om körkortet, säger inte att man ska stå hur nära som helst men när man mäter på centimetern är det bara löjligt.

Kör heller ingen Micra och klarar mig gott.

Ja, i vissa korsningar behöver man 10 meter fritt för att ta ut svängen, annars klipper man stolpar, bilar, kanter, fotgängare etc.

Du har inte kört långa fordon hör jag.
Citera
2019-06-19, 20:17
Medlem
Parkeringar utanför företag är ofta gratis för besökare, men man måste anmäla sig i receptionen för att få parkera där. Syftet är förstås att det bara är företagets besökare som ska få nyttja platserna. Ofta står namnet på ett parkeringsföretag på samma skylt.

Hur vanligt är det att parkeringsvakterna verkligen kollar de parkerade bilarnas regnummer mot receptionens lista?
Citera
2019-06-26, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanndis
Om man vintertid har en p-biljett/p-skiva på instrumentbrädan men rutan är så täckt med snö och/eller frost att den inte syns, hur agerar ni då? Rengör rutan med isskrapa eller snöborste?
En larmad bil kan ju börja tjuta om man skrapar rutan på den.
Och hur gör ni om den inte syns pga imma på insidan?

Och en till fråga på samma ämne; vintertid brukar jag även ha ett frostskydd, dvs en duk som täcker framrutan och sidorutorna i framdörrarna. Hur placerar jag bäst en p-biljett/p-skiva då? I en synlig sidoruta?
Jag hoppas att den inte måste sitta just i framrutan för att vara giltig?

Vi skrapar rutan för att se om där finns någon biljett/skiva/etc. Det är upp till parkören att se till att biljetten ligger tydligt i rutan, är det så mycket imma att jag som vakt inte kan läsa vad som står så kan vi sätta lapp. Så vet du med dig att du har en immig ruta skaffa en biljetthållare så att biljetten sitter direkt mot rutan istället för att lägga den på insturmentbrädan.

Den ska sitta i framrutan, de små rutorna mellan framrutan och sidorutan eller ligga på instrumentpanelen. Om du har ett täcke så behöver du vika upp en kant så en del av framrutan är fri och sen sätta biljetten på den fria delen av framrutan.
Citera
2019-06-26, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebolle1g
Har du åkt på stryk än?

Nej, blivit lite hotad och spottat på en och annan gång. Förhoppningsvis så kommer jag adlrig behöva åka på stryk, gör ju faktiskt bara mitt jobb.
Citera
2019-06-26, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drennan
Hur lång tid har man på sig att erlägga ny avgift innan ni lappar?

Säg att du kommer fram till en bil 13:00, du noterar att erlagd avgift för en bil löper ut 13:05. Vid vilken tidpunkt sätter du på en kontrollavgift?

Mitt företag låter folk vara 5 minuter sena. Så om biljetten går ut kan jag skriva in den i handdatorn 13:10. Sen är "ogiltlig biljett" en punkt med 1 minuts bevakningstid, så 13:11 kan jag skriva ut lappen.
Citera
2019-06-26, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Parkeringar utanför företag är ofta gratis för besökare, men man måste anmäla sig i receptionen för att få parkera där. Syftet är förstås att det bara är företagets besökare som ska få nyttja platserna. Ofta står namnet på ett parkeringsföretag på samma skylt.

Hur vanligt är det att parkeringsvakterna verkligen kollar de parkerade bilarnas regnummer mot receptionens lista?

Vi har inte speiellt många just i staden som jag jobbar, men visst kollas det. Tar ju inte många minuter att smita in till receptionen och få listan. På fler och fler ställen har man i receptionen nu även en platta, så man skriver in regnr i den och det läggs direkt upp i vår handdator så vi behöver inte ens gå in och kolla.
Citera
2019-06-26, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bumbelbee
Mitt företag låter folk vara 5 minuter sena. Så om biljetten går ut kan jag skriva in den i handdatorn 13:10. Sen är "ogiltlig biljett" en punkt med 1 minuts bevakningstid, så 13:11 kan jag skriva ut lappen.

Hade jag klarat mig om jag köpt en biljett med 1 minuts giltighetstid var 6:e minut?

Enligt ditt företags policy låter det som att jag inte borde bli bötfälld, kanske tom. att systemet inte låter dig skriva ut en kontrollavgift, men hur hade du resonerat?
Citera
2019-06-26, 12:40
Medlem
Tävlar p-vakterna internt om att skiva ut flest böter? Får den p-vakt som nått upp i flest böter extra klapp på axeln av chefen, medan den mer noggranne möts av kyliga blickar och indragna förmåner?
Citera
2019-06-26, 13:31
Medlem
Används ett biljettlöst system, oftast telefonbetalning, då ser vakten om bilen är inloggad, är så ej fallet framgår inte om tidigare betalning gått ut eller om inte alls någon betalning erlagts på platsen ifråga.
Citera
2019-06-26, 13:32
Medlem
Varför du dig P-vakt? Du vaktar ju inget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in