Citat:
Hade för länge sedan diagnos Personlighetsstörning UNS och mottagandet man fick inom vården var bedrövligt. Men de hade sina diagnosglasögon på sig och projicerade massa konstigheter. Om jag sa att jag var deprimerad eller hade ångest så togs detta som om jag sökte uppmärksamhet, även om jag faktiskt helst inte ville prata om det och det måste ha märkts!
Istället för ett mänskligt mottagande så fick jag något som närmar sig rent hat. De ansåg att detta var det bästa sättet att bemöta personlighetsstörning. Att man skulle inte tro att man skulle komma undan med något! Fastän det var helt jävla uppenbart att patienten led och behövde hjälp. Även när de bara tog blodtryck så gjorde de det med kraft och en smula våld för att man skulle "fatta".
När jag sedan fick en helt annan diagnos ändrades deras mottagande, som dag och natt. Men jag var ändå samma människa. Jag har svårt att förstå att någon som faktiskt har personlighetsstörning mår bra av att kastas runt mentalt och fysiskt. Tror alla behöver en grund att stå på som de kan lita på.
Istället för ett mänskligt mottagande så fick jag något som närmar sig rent hat. De ansåg att detta var det bästa sättet att bemöta personlighetsstörning. Att man skulle inte tro att man skulle komma undan med något! Fastän det var helt jävla uppenbart att patienten led och behövde hjälp. Även när de bara tog blodtryck så gjorde de det med kraft och en smula våld för att man skulle "fatta".
När jag sedan fick en helt annan diagnos ändrades deras mottagande, som dag och natt. Men jag var ändå samma människa. Jag har svårt att förstå att någon som faktiskt har personlighetsstörning mår bra av att kastas runt mentalt och fysiskt. Tror alla behöver en grund att stå på som de kan lita på.
Riktigt tråkigt att höra om din upplevelse. Möjligen upplevde du detta på en och samma specifik psykiatrisk enhet? Det enda rådet jag kan ge, nu i efterhand, är att anmäla ett sånt bemötande. Jag tror att det gagnar sig i en rädsla.
Många inom psykiatrin, särskilt på mindre orter, är direkt rädda för att behandla en patient som lider av en personlighetsstörning, i ditt fall UNS, alltså ospecificerad personlighetsstörning - men rädslan etableras nog mer konkret i störningar som BPS, och där hamnade du i skottelden. Tyvärr.
Vårdpersonalen är rädda för repressalier, och rädslan etableras i att man aldrig riktigt vet vad exempelvis en BPS:are ska hitta på. Frekventa anmälningar förekommer, smutskastning, polisanmälningar. Jag känner till verksamma psykiatriker som spelar in sina möten med patienter som har störningar inom kluster b-facket, p.g.a. ovanstående anledningar.
Definitivt behöver alla en trygg grund, och ett varmt bemötande. Jag tror att det är viktigt att se bortom diagnosen, att se personen i sig. Nu lär någon med BPS attackera mig för detta påstående utifrån det jag skrivit tidigare - ponera då att det varit en generell analys av störningen, och inte grundar sig i enstaka individer, vilket frekvent verkar missuppfattas av många här.