2019-06-23, 17:22
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag tror heller inte att FBI skulle bry sig om det inte föreföll suspekt. För övrigt finner jag det irrelevant att syssla med nån sorts blame-the-victim, åberopa statistik eller bagatellisera innan detta är utrett.

När man läser fruar, makars och vänners beskrivningar är det inte nån överkonsumtion eller solsting ihop med fylla. De flesta är där för att fira bröllopsdag, ska fira nån släktnings bröllop, firar smekmånad eller födelsedag och insjuknar akut efter måltid eller dryck. Det ter sig alltså vara under mer ordnade förhållanden.
Att de sen skulle sitta och skita samt spy, bli överhettade och sluddra känns inte som en supertippad kombo av symtom i förhållande till dödsorsak. Det verkar snarare vara nåt som utlöst de allvarligare tillstånden.
Ja. Det är intressant hur ofta postare i olika forum förklarar resenärers problem i andra länder med att resenären varit klantig och postarna tar ofta lokalbefolkningens parti.

Blame the victim är intressant.

De som lever som expats blir däremot ofta mer kritiska mot det land de lever i och har förståelse för utlänningens situation. De har sett fler problem och är mer försiktiga.

...

Om jag bara spekulerar så känns kulturen i DR ganska sluten. Karibiska öar, speciellt med få vita, får en sluten kultur. Att t.ex få kontakt med svarta i Östafrika är lättare än med många personer i DR är mitt intryck.

Frågan är om FBI får så mycket information av några på insidan. Hotellen vill naturligtvis att några dödsfall inte upprepas, men de vill inte heller att några mördare åker fast.
Senast redigerad av wwr 2019-06-23 kl. 17:33.
Citera
2019-06-23, 17:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ja. Det är intressant hur ofta postare i olika forum förklarar resenärers problem i andra länder med att resenären varit klantig och postarna tar ofta lokalbefolkningens parti.

Blame the victim är intressant.

De som lever som expats blir däremot ofta mer och mer kritiska mot det land de lever i och har förståelse för utlänningens situation. De har sett fler problem och är mer försiktiga.

...

Om jag bara spekulerar så känns kulturen i DR ganska sluten. Karibiska öar, speciellt med få vita, får en sluten kultur. Att t.ex få kontakt med svarta i Östafrika är lättare än med många personer i DR är mitt intryck.

Frågan är om FBI får så mycket information av några på insidan. Hotellen vill naturligtvis att några dödsfall inte upprepas, men de vill inte heller att några mördare åker fast.
Jag får samma känsla när jag läser och undrar om det är rotat i segregation och historiska rötter.
Ja, de åker nog in i en sluten miljö. Personal med munkavle och hotell som uppenbart kan säga vad som helst för att framstå som superduper.
Det är väl svårt att bita den hand som samtidigt göder.
Men det är som sagt FBI så jag har tilltro att de granskar minutiöst.

Läste nyss om en kvinna som översvallande beskrev service på resort hon återvände till. Några i personalstyrkan "greet you like family". Att hon sen betalade sin "butler" som ingick med dricks på "several hundred dollars" per vecka verkade hon inte sätta i samband.

Vad hjälper det att vara försäkrad om det måste gå genom nån inhemsk läkare på hotellet? En rysk läkare, en kvinna på 31 år, dog nyss i hjärtinfarkt i Punta Cana. Hon fick ingen ambulans alls.
En annan fru fick ringa upprepade ggr innan läkare släntrade dit, då var han redan död. Läkaren ska ha varit mer intresserad av betalning än att ägna sig åt patienten och anhöriga.

En 38-årig kvinna dog i akut njursvikt (sjukhuset hade ingen dialysutrustning) i maj 2018. Hon insjuknade hastigt efter en middag med drinkar sista semesterdagen och kräkningar och diarréer på natten - sen medvetslös på hotellrummet på morgonen. Hon hade diabetes sen tidigare och var dialyspatient men var pigg och hade egen cateringfirma.
Hon är ju predisponerad att njurarna klappar ihop vid en förgiftning.
Hennes väninnor undrar följande med tanke på allt som hänt:
“Their conclusion was renal failure, but it never addressed what initially got her sick in the first place,” Johnson told The Post."

Hittar FBI nåt suspekt så finns det nog en del annat att rodda i.
Senast redigerad av develi 2019-06-23 kl. 17:57.
Citera
2019-06-23, 19:29
Medlem
Hemskt detta, men ganska fascinerande. Undrar vad de kommer fram till.
Citera
2019-06-24, 04:11
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Eller så ställs de till svars som sålde spriten till hotellanläggningarna
Bingo. Tänk vad lyckat att egenhändigt ha förstört hela turismen för landet DR. Under åtminstone några år framöver. Snacka om misslyckat försök av hotellkedjorna att "spara in" pengar.

- Vi bjuckar turisterna på en mix av träsprit och klorin, de märker ändå ingen skillnad...
- OOPSIE!
Citera
2019-06-24, 07:16
Medlem
Har bott på hotel i Karibien och bland annat i DR, det var superlyxigt och omgärdat av murar. All inklusive innebär att allt ingår, men de personliga uppassarna vill ha mycket dricks. Mycket. Eventuellt då att någon eller några surnat till men mord (?) känns ju helt sjukt. Kanske, kanske inte är personal inblandad men jag tror att de här anställningarna är väldigt eftertraktade och att man tycker det är värt förnedringen även då gäster inte ger dricks eller beter sig som svin.

På utsidan av muren satt bilder på ett automatvapen med texten ”tillträde förbjudet” eller liknande, på insidan satt stora varningsskyltar vid grindarna ”utanför detta område ansvarar vi inte för ert liv”, på området fanns beväpnade vakter.
Det var ett stort område med hotell och alla hotell hade murar/vakter.
Ville man ta sig någonstans inom hotellområdet ingick transport med hotellets egna bilar/chaufför. Det var inte ok att gå mellan hotellen ensam heller, trots all säkerhet.

Man är inte där för att strosa runt utan för att bli bortskämd på anläggningen och vill man se annat finns guidade turer till utvalda resmål.
Att turista normalt i städer och byar finns inte, det är för farligt.
Vi stack iväg ibland ändå men utanför hotellet var vi inte speciellt omtyckta, folk stirrade eller skrek långa haranger på spanska åt oss.
Det hade varit kul att få hänga lite med tonåringarna som dansade marenque vid sina bilar på kvällarna men vi var inte välkomna, alls.

Vi var på västkusten någonstans i mitten men jag tror att de flesta, åtminstone Tui, slutat använda orten som resmål.
Senast redigerad av Yanii 2019-06-24 kl. 07:21. Anledning: Stavning och sånt
Citera
2019-06-24, 07:41
Medlem
Jag håller inte med dig "Yanii", kände mig inte alls som en fånge, var fri att gå som jag ville på området om jag ville och utanför också om jag nu hade velat det! Eftersom resorten på Hard Rock iaf. är så stor, så använder dom "golfbilar" att köra runt folk i, vart dom nu hade lust, fanns "buss"hållplatser, bara att ställa sig där så kom det strax en bil och plockade upp en.Att de använder transfer till utflykter utanför resort är väl naturligt! Så är det över hela världen..
Vad beträffar dricks så kände jag mig inte pressad, tvingad till nånting..
Citera
2019-06-24, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Jag håller inte med dig "Yanii", kände mig inte alls som en fånge, var fri att gå som jag ville på området om jag ville och utanför också om jag nu hade velat det! Eftersom resorten på Hard Rock iaf. är så stor, så använder dom "golfbilar" att köra runt folk i, vart dom nu hade lust, fanns "buss"hållplatser, bara att ställa sig där så kom det strax en bil och plockade upp en.Att de använder transfer till utflykter utanför resort är väl naturligt! Så är det över hela världen..
Vad beträffar dricks så kände jag mig inte pressad, tvingad till nånting..

Jag har bott på två av hotellen på västkusten och det var lite olika. Det femstjärniga var lite mer laidback om man gick utanför hotellet, det var okej (eftersom det fortfarande var inom turist/hotellområdet?),
men stranden bredvid var ju ett annat hotells och då blev man genast frågad var man bodde och så kom walkien fram och de meddela ens egna hotell att man var där, så gick man till nästa och samma sak hände. Då var det lite smidigare att bara stanna på ens eget hotell som var så fint att man faktiskt inte behövde gå iväg. Personalen där såg inte glada ut om de fick en dollar i dricks, det skulle vara minst fem varje gång de kom upp med något till rummet eller serverade vid solstol etc. Golfbilar tog en dit man ville precis som hos er.

Det andra hotellet var inte lika lyxigt, minns inte om det var tre eller fyra stjärnor men det hade inga andra hotell runt sig och det var där vi ”rymde” ut vilket inte var populärt hos personalen. Första gången gick en personal bakom oss ner till byn och andra gången stod en militärtyp med kikare på muren när vi gick på stranden utanför och då fick vi bara gå en viss bit så han kunde se oss hela tiden. Inte jättekul.

Summan av det hela är iaf att de verkade bry sig väldigt mycket om oss turister och jag skulle gärna åka dit igen om det inte var för kostnaden och den låååååånga flygningen. Det var segt minst sagt.
Man kände sig inte som en fånge, det var mer omtänksamhet.
Citera
2019-06-24, 09:39
Medlem
wwrs avatar
Skall man gissa vidare så kommer kanske inte den lokala polisen att tillåta att FBI kommer till ön och visar hur man tar fast bovar. Allt kanske sopas under mattan. Men ett besök av FBI visar ju att det som hänt noterats i USA och andra länder. Därmed förebygger man förhoppningsvis framtida problem.
Citera
2019-06-24, 19:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Skall man gissa vidare så kommer kanske inte den lokala polisen att tillåta att FBI kommer till ön och visar hur man tar fast bovar. Allt kanske sopas under mattan. Men ett besök av FBI visar ju att det som hänt noterats i USA och andra länder. Därmed förebygger man förhoppningsvis framtida problem.
Myndigheterna och hotellen i DR inger ju inte direkt förtroende när man sen ser vad folk beskriver.
Den där kvinnan som spottade blod och kräktes på Bahia Resort i oktober togs till läkare, ombesörjt av hotellet. Tre journalsidor har hon efter händelsen.
Hon erbjöds middagar och massage ihop med sin pojkvän. Det var ju rart. Men hon ombads även att skriva på nåt sorts sekretessavtal.
Citat:
Awilda Montes, a 43-year-old woman from Queens, New York, claimed she vomited blood after drinking what she believed was a 7-Up from her hotel room minibar at the Bahía Príncipe on October 25, 2018.
"I was miserable," she told the New York Daily News. "I was vomiting. I had stomach pains. The chemical burns were all over. I still don't have sensation in my tongue."

Montes said she told hotel staff about what happened and they offered her a couples massage and dinner.
She said they also wanted her to sign a non-disclosure agreement. She did not accept the offer.
https://www.businessinsider.com/american-deaths-dominican-republic-edward-holmes-cynthia-day-miranda-schaup-werner-2019-6?r=US&IR=T
Nämnde tidigare att sonen till Fox, 53 (samt ledningen på hennes sjukhus) dementerade DR:s påstående att hon haft hjärtinfarkter tidigare.
Samma konstiga info gäller tydligen Schaup-Werner. Hon hade haft nån åkomma för 15 år, inflammation, men sen helt opåverkad enligt hennes svåger Jay McDonald:
Citat:
"The Bahia Principe resort group's statement to Fox News said that Schaup "had suffered from heart conditions in the past."
"McDonald said that Schaup had been diagnosed with inflammation around the heart 15 years ago, and sought treatment for it, but that she was cleared medically afterward. He said it seemed the hotel and others were trying to mislead the public about what caused Schaup's death."
https://www.foxnews.com/world/pennsylvania-woman-dominican-hotel-maryland-couple
Gällande "blekmedel soda" drickandet är det samma hotellkedja som de andra två döda drack från minibaren (Yvette Monique Sport, 51 och Miranda Schaup-Werner, 41) förutom paret Holmes och Day som också dog där, dock oklart vad de förtärt.
Det blir väldigt mycket de behöver undersöka känns det som - allt från mat, dryck till insektsmedel.
Samtidigt finns rapportena om konstig lukt på Bahia's hotellkedja i rummen. Men då insjuknar de ju parvis (Paren från Colorado, Philadelphia samt det brittiska).
Förutom fulsprit så kan ju till och med "soda" likaväl vara ett problem om man utgår från Montes berättelse och reflektioner:
Citat:
She tells us that she couldn’t get the bottle open. The cap was too tight. When her boyfriend assisted, she didn’t hear any soda fizz. She thought the soda was flat. Still, she raised an eyebrow and sipped cautiously.

“It smelled like bleach,” Montes said. “I spit the soda out. I immediately felt the burn."
Montes tells us that she had chemical burns throughout her mouth. She called the front desk and went to see the doctor on-site.

“If I had mixed the drink with alcohol, I probably would’ve swallowed the liquid before realizing there was a problem," Montes said.
https://www.fox29.com/news/woman-claims-she-became-ill-after-drinking-soda-from-minibar-at-"dominican-resort-where-pa-woman-died
Det verkar som om Schaup-Werner blandade med dricka:
Citat:
"McDonald said Miranda “decided to relax with a drink from the minibar” and mixed a bottle of alcohol with a soda. But less than an hour later, things took a turn for the worst.
“Suddenly, she called out to Dan and he came right over and she was unable to breathe.
https://people.com/crime/pennsylvania-woman-dies-same-dominican-republic-hotel/
De som de vet druckit nåt från minibaren på Hard Rock är "David Harrison, 45, became sick and later died after drinking a soda from the minibar" i fjol samt Wallace som drack whisky i april och fick inre blödningar. Det kan ju lika gärna vara Scotch och soda.

Den sista som dog 17 juni (Vittorio Caruso, 56) hade också druckit något, samma symtom och bråttom med kremering.
Citat:
"His sister-in-law, Lisa Maria Caruso, said he suddenly went into respiratory distress after “drinking something.”

“He went to the doctor before he left, and he had no problems,” Frank Caruso said. “I spoke to the doctor. He called me when he found out he died, and he said he did not see anything wrong before he left. He could not believe the news.”

“It is very hard to get a straight story from anyone there,” she said. “They even wanted to cremate the body. We insisted on having the body sent back here.”
https://nypost.com/2019/06/22/long-island-pizzeria-owner-is-latest-american-to-die-in-dominican-republic/
Citera
2019-06-25, 01:00
Medlem
Jag tycker att det verkar väldigt märkligt med de här dödsfallen.
Jag var i DR för några år sedan och stannade i tre månader,så viss inblick i landet fick jag.
Verkar så konstigt om de har blivit förgiftade av sprit då de var en av få saker som faktiskt var billigt där.
Nu bodde jag i en mysig by som heter Las Terrenas och hyrde en enkel bungalow,och jag kunde röra mig helt fritt både på dagar och kvällar utan att vara orolig.

Det jag reagerade på var att det fanns väldigt mycket kackerlackor,och på hotellen intill så gick de dagligen med giftsprutor på sina ytor utomhus.Skulle inte bli förvånad om de körde giftet även inomhus på de lite lyxigare hotellen.
Vad gäller kriminaliteten så hörde jag att den var ett större problem på de orter som satsar på lyxturismen,typ Punta Cana m fl.

Fick även en viss inblick i sjukvården,den var inte så förtroendegivande och väldigt dyr.
Hade inga problem med dominikanerna,fast haiterna som arbetar i DR var trevligare.
Det stora problemet var att nästan ingen talade engelska utan enbart spanska och franska,inte ens läkarna talade engelska.
Citera
2019-06-25, 10:36
Medlem
develis avatar
After deaths, more tourists to Dominican Republic say they were stricken with illness

"Like the Colorado couple, several travelers said they smelled a strange, intense chemical odor in their hotel rooms before getting sick."

Citat:
Hammell, 49, and her husband, John, said they went to a resort in the Grand Bahia chain, Grand Bahia Principe Punta Cana, in 2016. "
On the second day of their trip, they retired to their room for a nap. Tina said she woke under the air conditioning unit in their room. "My throat and nose were on fire," she recalled. "It smelled like paint."
"She jumped up and ran outside, coughing and hacking," John said. He was also overwhelmed. "It stung bad."

They called the front desk and a worker showed up to their room, they said, and sprayed what seemed to be a disinfectant. The Hammells demanded another room and there got a decent night's sleep. The next morning, Tina was in bad shape. She was nauseated and covered in sweat, had lost her voice and was increasingly struggling to breathe. The couple tried to take a walk, but she couldn't muster the strength. Chest pains set in.
John and Tina went to the medical office on the property. It was closed, they said. They tried to eat and get some sleep. The following day, Tina was worse. John called for help from their room, demanding that management find a way to take them to another section of the sprawling resort where there was another medical facility.
John broke down as he remembered watching helplessly as his wife's body began convulsing. She buckled into a fetal position and her hands twisted with muscle spasms.
"She kept passing out while I was trying to hold her," he said. "I said, 'You're not going to die. You're not going to die.'"
At the medical center, a doctor managed to revive Tina, John Hammell said, at one point using a defibrillator.
She was transferred to a hospital where she stayed for at least four days and doctors found lesions on her lungs, medical records show. "

"'You've been poisoned,'" John Hammell recalled physicians saying to his wife, "'but we don't know from what.'"

Three years later, the couple says, doctors are treating her for lung and heart problems she said she did not have before her trip to the Dominican Republic, though doctors haven't been able to say for sure what the cause is.
"I had no idea there were other people," she told CNN, weeping."
Citat:
Jake Spruill of Virginia told CNN that he and his family had a terrible vacation at the Majestic Elegance resort in 2017. He, too, described an overwhelming chemical smell in his room."

When he and his wife opened their room, they were hit by "an incredibly, overpowering smell that I would consider a chemical smell."
His throat and nose felt mildly irritated, he said. They complained to management. "The response was 'We cannot move you. I'm sorry, we can't move you,'" Spruill said.
The couple left to spend time in the resort. When they returned, it smelled like someone had sprayed air freshener to cover the chemical smell. It didn't work.

"His wife started to have gastrointestinal distress. His eyes burned and watered."

Spruill's brother-in-law, Richard Brumfield, said when he went to his room he noticed a smell.
"It was almost like adhesive," he said. "It was extremely noxious."
Brumfield said that when he complained about the chemical smell, the hotel staff put scented candles in his room, which did nothing to help.
Within three days, Brumfield said, he started to feel "deathly ill." He lost his appetite, had horrible stomach cramps and felt exhausted, symptoms that lasted nearly three weeks.
https://edition.cnn.com/2019/06/24/health/dominican-republic-sickness-deaths-invs/index.html
Citera
2019-06-25, 15:31
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vigusa
Jag tycker att det verkar väldigt märkligt med de här dödsfallen.
Jag var i DR för några år sedan och stannade i tre månader,så viss inblick i landet fick jag.
Verkar så konstigt om de har blivit förgiftade av sprit då de var en av få saker som faktiskt var billigt där.
Nu bodde jag i en mysig by som heter Las Terrenas och hyrde en enkel bungalow,och jag kunde röra mig helt fritt både på dagar och kvällar utan att vara orolig.

Det jag reagerade på var att det fanns väldigt mycket kackerlackor,och på hotellen intill så gick de dagligen med giftsprutor på sina ytor utomhus.Skulle inte bli förvånad om de körde giftet även inomhus på de lite lyxigare hotellen.
Vad gäller kriminaliteten så hörde jag att den var ett större problem på de orter som satsar på lyxturismen,typ Punta Cana m fl.

Fick även en viss inblick i sjukvården,den var inte så förtroendegivande och väldigt dyr.
Hade inga problem med dominikanerna,fast haiterna som arbetar i DR var trevligare.
Det stora problemet var att nästan ingen talade engelska utan enbart spanska och franska,inte ens läkarna talade engelska.
Den beskrivningen håller jag med om. Haitierna är mer raka i kontakten, som afrikaner. I Port au Prince hade de stånd där de sålde Voodoo-grejor och förklarade på allvar hur man åtgärdade otrogen hustru etc. DR kändes som ett land man skall vara försiktig i men dagtid i centrala delar så går det bra.

Det är ju många likartade historier. Det blir nog ett bortfall i deras turistindustri. Att någon skulle ha hittat på historierna för att skada landet verkar inte heller direkt troligt. När något uppmärksammas i media så ringer dock många till tidningarna. Men sammantaget är det ju flera, inte så gamla, som drabbats, ibland samtidigt. FBI åker nog inte dit utan orsak.

Synd att det inte går att få fram fler uppgifter. Om de mördade blivit bestulna så tror jag definitivt på rånmord. Oftast lönar det sig ur säkerhetssynpunkt att bo på en lyxigare hotellanläggning. Men någon gång kan de turisterna bli utsatta för olika trick.
Senast redigerad av wwr 2019-06-25 kl. 15:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in