Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Handlar om att de som skulle vara aktuella är i en position där de inte pratar svenska, engelska, inte har några kvalifikationer och ofta är analfabeter. Om de inte har en tydlig uppsida att ta sig ur det tillståndet kommer de stanna i det.
Varför ska man ta sig ur det tillståndet om bidragen flyter på? Hade en flicka som inte talade ett ord svenska en tid hos oss inför hennes start på uni. Dotter till en utländsk studiekompis som doktorerade här och sedan fick professorstjänst utomlands. Det tog ungen 3 månader att komma upp i nivån att börja konversera på svenska. (Så jag har gjort mitt vad gäller hysa studenter.)
Hon tog med sig en kompis från SFI-kursen en gång. Grabben hade gått 3 år. Jag kunde notera att han förstod och pratade svenska tillräckligt men att han tydligen duperat skolan för att stanna kvar och uppbära bidrag. Flickans farsa ringde varje dag från utlandet och förhörde henne på läxor så det var bara att lära sig. Även mamman, som fortfarande talade god svenska efter 20 år utomlands, ringde och förhörde. Och så vi då som låg på också.
Min erfarenhet är att 3 månaders intensivkurs bör ge tillräcklig start för en normalbegåvad människa. Har sett det med svenskar som skickats utomlands och utlänningar som kommer hit och är motiverade att lära sig språket. Under min tid i studenboende träffade jag drösvis med utlänningar som började sina universitetsstudier efter 6 eller 12 månader här. Och med framgång. Och på den tiden använde vi fortfarande svenska på uni. Nu borde det väl vara lättare då nästan allt är på engelska. Förutsatt att man inte är analfabet.
I Kanada verkar de ha sponsorsystem för flyktingar och liknande. Efter en tid får sponsorerna ta över och den invandrade ska stå på egna ben efter ett tag. Alltså de som vill ta in fler får "put their money in where their mouth is" och inte skriva krönikor i DI som Emma Stenström om andra andra ska flytta till Rinkeby medan hon själv antagligen tänker bo kvar på Söder. Kanske något att ta efter så det blir en mer sansad debatt. Tycker det är en skandal att journalister aldrig ställer frågan "har du någon asylsökande boende hos dig" utan tillåter folk orera fritt utan något ansvarskrävande.