Citat:
Jag anser inte att det är fel att bo hemma per se. Om man arbetar, betalar för sig och hjälper till med vardagssysslor så funkar det egentligen oavsett ålder.
Dessutom så ser jag det som det kanske mest naturliga. Kärnfamiljen är grundbulten i varje sunt samhälle och generationsboende är något vi haft ända fram till relativt nyligen. Det är först de senaste 100 åren, i samband med individualismens framväxt, som det blivit något man höjer på ögonbrynen åt.
Med detta sagt så handlar det om hur man bor hemma. Att i fyrtioårsåldern sitta hemma och spela tv-spel, äta ostbågar och klia sig under mjukisarna är naturligtvis inte godkänt.
Dessutom så ser jag det som det kanske mest naturliga. Kärnfamiljen är grundbulten i varje sunt samhälle och generationsboende är något vi haft ända fram till relativt nyligen. Det är först de senaste 100 åren, i samband med individualismens framväxt, som det blivit något man höjer på ögonbrynen åt.
Med detta sagt så handlar det om hur man bor hemma. Att i fyrtioårsåldern sitta hemma och spela tv-spel, äta ostbågar och klia sig under mjukisarna är naturligtvis inte godkänt.
Det här är faktiskt inte riktigt sant. Åtminstone från medeltiden och framåt har vi haft mönstret att man sätter eget bo senast när man gifter sig, och den genomsnittliga bondgården har bebotts av en kärnfamilj, ev med något tjänstefolk. I den mån en föräldrageneration blivit kvar på samma gård har de normalt fått ett "undantag", ett eget, separat hushåll och oftast har det dessutom skrivits kontrakt på exakt vilken försörjning de ska ha utav gården innan de gått med på att släppa över den till barnen.
Oftast har ungdomar inte ens bott hemma efter att de blivit gamla nog att jobba som vuxna, omkring konfirmationsåldern. Det har varit vanligare att de tagit tjänst i en annan gård, det har sett som en del av utvecklingen mot vuxenlivet att LÄMNA föräldrahemmet och jobba någon annanstans några år innan man gift sig och satt eget bo.