2019-06-22, 21:32
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Jag anser inte att det är fel att bo hemma per se. Om man arbetar, betalar för sig och hjälper till med vardagssysslor så funkar det egentligen oavsett ålder.

Dessutom så ser jag det som det kanske mest naturliga. Kärnfamiljen är grundbulten i varje sunt samhälle och generationsboende är något vi haft ända fram till relativt nyligen. Det är först de senaste 100 åren, i samband med individualismens framväxt, som det blivit något man höjer på ögonbrynen åt.

Med detta sagt så handlar det om hur man bor hemma. Att i fyrtioårsåldern sitta hemma och spela tv-spel, äta ostbågar och klia sig under mjukisarna är naturligtvis inte godkänt.

Det här är faktiskt inte riktigt sant. Åtminstone från medeltiden och framåt har vi haft mönstret att man sätter eget bo senast när man gifter sig, och den genomsnittliga bondgården har bebotts av en kärnfamilj, ev med något tjänstefolk. I den mån en föräldrageneration blivit kvar på samma gård har de normalt fått ett "undantag", ett eget, separat hushåll och oftast har det dessutom skrivits kontrakt på exakt vilken försörjning de ska ha utav gården innan de gått med på att släppa över den till barnen.

Oftast har ungdomar inte ens bott hemma efter att de blivit gamla nog att jobba som vuxna, omkring konfirmationsåldern. Det har varit vanligare att de tagit tjänst i en annan gård, det har sett som en del av utvecklingen mot vuxenlivet att LÄMNA föräldrahemmet och jobba någon annanstans några år innan man gift sig och satt eget bo.
Citera
2019-06-22, 21:36
Medlem
Etta.Places avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterShake
Jag tror att vissa föredrar föräldrahemmets lugna vrå beror på att det helt enkelt inte finns plats i det svenska samhället för alla. Människor som bedöms vara defekta stängs ute. Samtidigt hetsas det mot de utestängda för att de ska ändra på sig. De sägs vara lata, omogna, bokstavsdiagnosticerade, osv. De ska medicineras, utförsäkras, motiveras och hjälpas till att i sin person och leverne manifestera de av samhället önskade kvalitéerna av anpasslighet, ödmjukhet, konformism, osv. Men alla är inte stöpta i samma form eftersom evolution givit oss olika styrkor och svagheter och därför är samhällets ansträngningar med de "defekta" inte så framgångsrika. Jag tycker mig se en trend att de defekta och utestängda blir fler iom att kraven höjs i samhället, att det blir svårare att leva helt enkelt. Arbetsmarknaden blir sämre med fler som konkurrerar om jobben och bemanning istället för fasta anställningar. Bostadsmarknaden har blivit sämre p.g.a. befolkningsökning, utförsäljning och vinstkrav i allmännyttan, bristande nybyggande för att upprätthålla en hög efterfrågan, osv. Jag tror också kraven höjts för att passa in och bedömas som en fullvärdig medlem av samhället på ett kulturellt plan. Detta kan man nog tacka media för som påverkar människor till att hata sig själva (och varandra) för att kunna erbjuda produkter som lösningar.

Intressant att du vänder dig specifikt mot män som bor hemma. Vuxna kvinnor som bor hemma ska tydligen inte misstänkliggöras som potentiella psykopater?

Det är väl finemang att avvikare bor hemma om alla parter är nöjda med det. Men det är inte okej när föräldrarna varit tydliga med att de INTE vill ha sitt vuxna barn kvar hemma och det vuxna barnet skiter i vad de vill och bor kvar ändå.

Jag tycker inte att lagstiftningen ska skilja sig mellan män och kvinnor, så har man problem med en vuxen dotter som vägrar flytta så ska man absolut ha rätt till samma hjälp. Men jag har aldrig hört talas om en vuxen dotter som bor hemma utan att hjälpa till eller betala trots att föräldrarna varit tydliga med att de vill ha ut henne. Däremot har jag hört talas om mängder med fall av män som beter sig så, inklusive trådstarten. Sen fanns det även en annan anledning till att jag skrev att gamla föräldrar kan vara rädda för en vuxen son. En vuxen man är betydligt starkare än en vuxen kvinna, och män är överlag mer aggressiva än kvinnor. Föräldrarnas förfall mot skröplighet ska väl generellt ha gått längre innan de är direkt rädda för sin dotter, än vad det behöver ha gjort för att de ska vara rädda för sin son.
Citera
2019-06-22, 22:59
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Det här är faktiskt inte riktigt sant. Åtminstone från medeltiden och framåt har vi haft mönstret att man sätter eget bo senast när man gifter sig, och den genomsnittliga bondgården har bebotts av en kärnfamilj, ev med något tjänstefolk. I den mån en föräldrageneration blivit kvar på samma gård har de normalt fått ett "undantag", ett eget, separat hushåll och oftast har det dessutom skrivits kontrakt på exakt vilken försörjning de ska ha utav gården innan de gått med på att släppa över den till barnen.

Oftast har ungdomar inte ens bott hemma efter att de blivit gamla nog att jobba som vuxna, omkring konfirmationsåldern. Det har varit vanligare att de tagit tjänst i en annan gård, det har sett som en del av utvecklingen mot vuxenlivet att LÄMNA föräldrahemmet och jobba någon annanstans några år innan man gift sig och satt eget bo.

Idag verkar samhället dock vara alltmer ensamt, åtminstone såsom jag ser det. Inte för att jag försvarar dem som är 40 och fortfarande äter mammas mat egentligen, men det kanske ändå finns föräldrar som hellre gör sitt barn sällskap än att det sitter och ruttnar i någon lägenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Det är väl finemang att avvikare bor hemma om alla parter är nöjda med det. Men det är inte okej när föräldrarna varit tydliga med att de INTE vill ha sitt vuxna barn kvar hemma och det vuxna barnet skiter i vad de vill och bor kvar ändå.

Jag tycker inte att lagstiftningen ska skilja sig mellan män och kvinnor, så har man problem med en vuxen dotter som vägrar flytta så ska man absolut ha rätt till samma hjälp. Men jag har aldrig hört talas om en vuxen dotter som bor hemma utan att hjälpa till eller betala trots att föräldrarna varit tydliga med att de vill ha ut henne. Däremot har jag hört talas om mängder med fall av män som beter sig så, inklusive trådstarten. Sen fanns det även en annan anledning till att jag skrev att gamla föräldrar kan vara rädda för en vuxen son. En vuxen man är betydligt starkare än en vuxen kvinna, och män är överlag mer aggressiva än kvinnor. Föräldrarnas förfall mot skröplighet ska väl generellt ha gått längre innan de är direkt rädda för sin dotter, än vad det behöver ha gjort för att de ska vara rädda för sin son.

Givetvis är det inte ok om föräldrarna inte är med på det, men skulle någon som bor med föräldrarna generellt vara psykopat? "Avvikande" går jag väl med på, även om det är ett starkt laddat ord. Jag vågar och vill nog påstå att psykopater brukar tillhöra samhällets största vinnare vanligtvis.
Senast redigerad av Pust 2019-06-22 kl. 23:10.
Citera
2019-06-23, 01:15
Medlem
Jag känner en som blev helt traumatiserad av att hennes mamma KÖPTE en lägenhet åt henne som bokstavligen låg 10 meter från mammans eget boende. Mamman hade under hela dotterns uppväxt konditionerat henne till att vara ständigt medberoende och fullkomligt oförmögen att tala för sig själv eller göra saker på egen hand.

Det är alltid föräldrarnas fel.
Citera
2019-06-23, 05:13
Medlem
Custom_mades avatar
Självklart är det fel på samhället och individen om man inte väljer att söka sig vidare från sina föräldrar efter flertalet år. Liksom... man måste antingen vara sjuk eller samhället så sjukt att man hellre stannar hemma.

Jag gissar på båda.

Som många nämnt, svårt att få jobb, dyrt, invandrare som är staten och regeringens gullebarn får 80% av lönen betalad av staten.
Man kan alltså tillsätta 5 st invandrare för samma peng som en svensk.
En hatiskt regering som hatar svenska, hetero män.

Det är inte konstigt att folk hellre stannar hemma.

Get a fuckin grip. Det är samhället som är SJUKT. Pkismen håller på att förstöra hela sverige och i förlängningen världen!
Citera
2019-06-23, 10:47
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uberkartoffel
Jag bor själv så inget kort jag drar

Däremot har jag vänners barn som sitter i den situationen så jag vet vad jag talar om, har även undersökt saken lite självt.

Så ligger det till just nu

Ses senare, vänstertomte

Är Vänstertomte ditt nick? Jag är Högerman och alla barn i min bekanskapskrets flyttar hemifrån tidigt! Det är vänsterungarna som sitter och passivt och väntar på hyreslägenheter som inte kommer av sig själv!
Citera
2019-06-23, 14:42
Medlem
Luckyhorses avatar
Flytta hemifrån när jag var 23 och det var väl mestadels lathet/bekvämlighet. Men bodde i princip själv då farsan jobbar 70-80h veckor, det är farligt enkelt att bli för bekväm i mitt läge iaf.

Hade förmodligen flyttat ut när jag fyllde 18 om man bodde trångare och inte fick pengar så fort man fråga som den bortskämda och lata jävel man var som yngre.
Citera
2019-06-24, 13:38
Medlem
urgts avatar
Måste vara skönt att kunna skita i allt till den grad att man bor hos föräldrarna vid 45. Är mest avundsjuk.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in