2019-06-20, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FamiljeFarsa79
Statistikteori är inte alls lätt, åtminstone inte för oss övriga människor som måste kämpa med Lebesguemått, processer med oändlig variation och sigmafält. Men du som finner ämnet så enkelt får gärna hänvisa till lämplig litteratur eller filmklipp som gör att ämnet blir lika tillgängligt för oss andra som det är för dig. 😊
...

Sigmafält? Sigmalgebror har jag koll på, men sigmafält?
Citera
2019-06-20, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Sigmafält? Sigmalgebror har jag koll på, men sigmafält?

Det är samma sak. I en del litteratur heter det ”sigma fields” och i en del ”sigma algebras”.
Citera
2019-06-20, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
För att reda upp lite i tråden så finns det olika slags statisik.
Vissa i tråden pratar om matematisk statistik och andra verkar prata om vanlig praktisk statistik som man lär sig på t ex i en utbildning i ekonomi.

Den matematiska statistiken är mycket svårare än den praktiska.

Så ni får förtydliga vad ni pratar om annars blir där nog inget vettigt av den här tråden.

Han skriver att han ska läsa statistik B. Det innebär att han ska läsa statistik, inte matematisk statistik.
Citera
2019-06-20, 15:40
Medlem
MegalodonIsAlives avatar
FÖRTYDLIGANDE!

Då jag tyckte det var relativt tydligt vad jag skulle läsa - statistik B på Uppsala så lägger jag även en länk: http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/kurser/?kKod=76651&typ=2

Jag vill gärna inte höra vad ni tycker om statistik i allmänhet inte hur mindre svårt det är i jämförelse med mat. statistik och den skiten. Vill simpelt höra respons från er som har läst B-kursen. /Megalodonen
Senast redigerad av MegalodonIsAlive 2019-06-20 kl. 15:48.
Citera
2019-06-24, 06:19
Medlem
MegalodonIsAlives avatar
Ingen som läst B/andra kursen i statistisk som har lite input? :/
Citera
2019-06-24, 12:33
Medlem
two-norms avatar
Herregud vad dåliga svar TS har fått hittils.
Jag pluggar en master i matematisk statistik vid Lunds universitet. Har dock många kompisar som har läst "vanlig" statistik vid ekonomiska fakulteten och jag har själv läst 15 hp "vanlig" statistik i mina tidigare ekonomistudier.

Statistik B är en svårare än Statistik A, där är det ingen fråga om saken. Det som är svårt är att den mer avancerade statistiken på B-kursen behöver mer avancerad matematik för att förstå. Så samtidigt som du läser en massa ny statistik behöver du också lära dig ny matematik. Om du har läst matte 5 på gymnasiet så borde du därför ha en viss fördel gentemot de som endast läst matte 3.

I Lund så läser man 4 delkurser under statistik B. Jag antar att upplägget i Uppsala är liknande De som anses vara svårast är Statistik teori och Regressionsanalys. Statistisk teori kräver att du har koll på derivata, integraler samt logaritmer. Regressionsanalys kräver att du har koll på grundläggande matrisalgebra. Du kommer dock få lära dig detta under kursernas gång.

Hoppas mitt svar har kommit till nytta
Citera
2019-06-24, 15:46
Medlem
MegalodonIsAlives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av two-norm
Herregud vad dåliga svar TS har fått hittils.
Jag pluggar en master i matematisk statistik vid Lunds universitet. Har dock många kompisar som har läst "vanlig" statistik vid ekonomiska fakulteten och jag har själv läst 15 hp "vanlig" statistik i mina tidigare ekonomistudier.

Statistik B är en svårare än Statistik A, där är det ingen fråga om saken. Det som är svårt är att den mer avancerade statistiken på B-kursen behöver mer avancerad matematik för att förstå. Så samtidigt som du läser en massa ny statistik behöver du också lära dig ny matematik. Om du har läst matte 5 på gymnasiet så borde du därför ha en viss fördel gentemot de som endast läst matte 3.

I Lund så läser man 4 delkurser under statistik B. Jag antar att upplägget i Uppsala är liknande De som anses vara svårast är Statistik teori och Regressionsanalys. Statistisk teori kräver att du har koll på derivata, integraler samt logaritmer. Regressionsanalys kräver att du har koll på grundläggande matrisalgebra. Du kommer dock få lära dig detta under kursernas gång.

Hoppas mitt svar har kommit till nytta

Stort tack. Har återfått hoppet för mänskligheten med ett svar som detta!
Citera
2019-06-25, 12:15
Medlem
two-norms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegalodonIsAlive
Stort tack. Har återfått hoppet för mänskligheten med ett svar som detta!
Ingen fara. Får också gratulera till ett mycket bra val om utbildning. Statistik är mycket användbart både som huvud och biämne.
Citera
2019-06-25, 23:09
Medlem
MegalodonIsAlives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av two-norm
Ingen fara. Får också gratulera till ett mycket bra val om utbildning. Statistik är mycket användbart både som huvud och biämne.

Tack. Tänkte efter statistiken läsa klart ekonomikandidaten, inriktning NEK. Hoppas det blir bra!
Citera
2019-06-26, 04:11
Medlem
i1s avatar
B-kursen på Uppsala? Här är vad du kommer att få ta del av.

Det roliga:
Dubbelintegraler och test av enhetsrötter. Reell och imaginär del. Partiell derivator. Monte Carlo simuleringar. Random walk/Brownian motion. Köteori. Maximum likelihood estimering.

Det tråkiga:
Regression. Regression. Regression. Faktoranalys. Strukturella ekvationsmodeller.

mvh
i1
Citera
2019-06-26, 07:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MegalodonIsAlive
Howdy! Nu blir det statistik B inför hösten. A kursen var ej för svår!

Nu till frågan - hur mycket mer kräver B kursen? Har läst matte 5 i gymnasiet FYI. Men undrar mer konkret hur stort hoppet är mellan A & B kursen?

Ha de' görgött!

EDIT: Statistiken undervisas vid kära Uppsala Universitet!

Jag läste sådant med ekonomi-matematik i bagaget och fattade inte sannolikhetsteori med integraler. Vet idag inte vad en integral är (men skulle nog begripa om jag läser på lite)

Var för dum för det helt enkelt. Statistik på C-nivå hade väl antagligen varit stört omöjligt att klara av. På A-nivå var det dock ganska enkelt, ja.
Citera
2019-06-26, 15:16
Medlem
MegalodonIsAlives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i1
B-kursen på Uppsala? Här är vad du kommer att få ta del av.

Det roliga:
Dubbelintegraler och test av enhetsrötter. Reell och imaginär del. Partiell derivator. Monte Carlo simuleringar. Random walk/Brownian motion. Köteori. Maximum likelihood estimering.

Det tråkiga:
Regression. Regression. Regression. Faktoranalys. Strukturella ekvationsmodeller.

mvh
i1

Tack. Hur var pluggbördan? Utgå från att jag är normalbegåvad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in