2019-06-23, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Ja hur ska man tänka här om detta?
Är det bara ett smart drag av en retfull mördare för att skapa förvirring?
Eller älskade han Lena som så många andra och saknar henne varje dag?
I alla fall borde han tänka på henne varje dag, vare sig han är mördaren eller inte, just för att han är MGM. Antinfen för att han vill vill hitta den som gjort det om han är skyldig, och om han är skyldig för att hitta sätt att framstå som oskyldig.

Hur tänker en mördare i ett sådant läge?
(En mördare som är MGM och som varken bryter ihop eller erkänner är ju otroligt kall, då tänker vi psykopat. Känslolivet påverkas inte av andras känslor eller behov, bara sina egna)

SD framstår som en hjälpsam person som tänker på alla, köper tom bröd till alla grannarna skrev någon(vet inte om det var sant eller om det kanske bara hänt en enda gång)
Är då denne trevlige hjälpsamme man bara väldigt trevlig och hjälpsam för att han har ett stort hjärta? Eller är det för sin egen skull han är så hjälpsam, för att ha just makten att lura hela grannskapet?
Och utgår vi från att SD är GM, är då detta ett drag för att få LW son att tycka om honom, om nu sonen märker det ens? Vilka märker det då? Vad är syftet? Eftersom en psykopat bara gör saker för sin egen skull, så vad var syftet? Vem eller vilka skulle han imponera på med detta? Geopolarna? Polisen? HD? Jag tänker att de nära vännerna runt en MGM, borde väl ändå kunna lägga ihop saker, märka och förstå, om inte tidigare så i efterhand om någon är psykopat? Är det kanske det som hänt, har han märkt att de förstått? Har vännerna försvunnit runt SD? Även runt HD kanske? Någon som märkt några förändringar?

Undrar vad du menar med följande mening som du skrivit i sista stycket?

"Och utgår vi från att SD är GM, är då detta ett drag för att få LW son
att tycka om honom, om nu sonen märker det ens?"

Menar du att om SD är GM så är det ett drag av SD för att få en av LW:s
söner - den äldre eller den yngre(?) - att tycka om honom?

"Om nu sonen märker det ens?" - hur tänkte du här?
Det, är förhoppningsvis inte mordet du syftar på,
för det torde väl inte undgått någon.

Ursäkta min tröghet, men förstår inte vad du menar/ avser.
Citera
2019-06-23, 16:46
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
/../
Någon i tråden som köpt Springares bok? Länk till beställning: www.vulkanmedia.se/peter-springare-polis-om-ett-stressat-valdsmonopol/

Boken släpps inte förrän den 11 juli, så det blir väl sommarens semesterläsning
Citera
2019-06-23, 16:47
Medlem
Väljer att citera Moralensväktare, inlägg från 22/6-19.

Enligt MV så fattas det inte fällande pusselbitar, det är ett gigantiskt
pussel som ska läggas och bitarna finns i utredningen, vilket MV är
övertygad om.

Sedan är det väl brister i förmågan att sammanfoga detta pussel,
som gör att arbetet att lösa mordgåtan inte fungerar optimalt.

Som svar på din fråga @SmartaMarta666, när du undrar över
varför det fattas fällande pusselbitar.

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
En psykopat har inga sömnproblem så där är vi helt överens. Jag håller fast vid att det fortfarande är SD som är huvudmisstänkt och i dagsläget finns det inga andra aktuella gärningsmän.

När du anser att jag ska ställa mina tjänster till förfogande så är det en fråga för ledningsgruppen att avgöra vilka som arbetar med fallet. Och återigen så är det ett gigantiskt pussel som ska läggas och bitarna finns i utredningen. Det är min fulla övertygelse. Sen fungerar inte polisens arbete som allmänheten vill tro. Det fanns en orsak till att Palme åklagaren vart insatt på mordet i vivalla. Det är stor skillnad på hans sätt att jobba och åklagaren i det här fallet.

Citat:
Att polisen, framstår som övertygad, beror på att SD fortfarande är deras MGM, men det jag undrar över är varför det fattas fällande pusselbitar?

Att polisen framstår som övertygad, (tycker åtminstone jag), tyder på att de kan misstänka att mordet, (om det är SD som är GM) var planerat, och att de därför skulle ha svårt att hitta bindande bevisning.
Tex pga, att de kanske inte hittat SDs DNA på varken BP eller BO. Kanske har de bara hittat lite spår av hans DNA på BO, som kan förklaras av tidigare kontakt med LW, så lite spår att det inte går bevisas ha uppkommit vid tidpunkt då mordet begicks? Och att misstanken är kvar för att de inte hittat något annat DNA än just SDs DNA. Att BO och BP är för rent från även andras DNA. Det bevisar givetvis inte att det inte kan finnas en annan GM. OM det är det så, så har de ju bara SD dna, även om hans dna är mycket svaga bevis.

De kan även hittat massa andra saker istället som bevisar att han hade motiv, och som styrker polisens misstanke att han är GM.
(Tänker tex väldigt många/få svaga/grova hotfulla meddelanden, och/eller mer eller mindre några få/väldigt många som bevisar svartsjuka, eller av andra orsaker arga och ilskna meddelanden i sms eller messenger, i närtid innan mordet eller längre tillbaka)
Men för att bli fälld räcker inte bara bevis på motiv, hur många de än är och därför är han bara misstänkt GM.

Samtidigt tänker jag, om polisen skulle vara helt säkra på att det är en annan GM, för att de skulle ha hittat säkra bevis, i form av DNA som inte kommer från SD, på BO och BP, som faktiskt befriar SD från alla misstankar. Då borde de väl gått ut med att han är just friad från misstankar, för SD skull och LW anhörigas skull, och även alla andras skull? Eller måste de inte berätta att han är friad från misstankar om de är helt övertygade om det?

Hur tänker du Draifos,
när du menar att, det väl inte finns någonting som tyder på att SD har med mordet på LW att göra?
Vill du berätta hur du tänkte när du skrev så?
Citera
2019-06-23, 16:49
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Boken släpps inte förrän den 11 juli, så det blir väl sommarens semesterläsning

Jag såg det efter jag skickat ut länken.
Citera
2019-06-23, 17:26
Medlem
Nu börjar det bli långa hittapå romaner här igen.
Citera
2019-06-23, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vad tror du själv då om du får gissa? Lite eller mycket?

Ja vad som skall ses som lite resp mycket är ju upp till var och en att avgöra men för att upprepa så gissar jag att det nog inte krävs så mycket mer (nog inget mer) än att man hör till en kategori (man/sambo/ex etc) i vilken GM enl statistiken skall återfinnas samt att man inte kan prestera ett alibi för att man skall bli skäligen misstänkt.
Och finns det sedan tidigare också uppgifter om anmälningar avs våld/hot o liknande så 'underlättar' det givetvis för att misstankarna skall uppstå.
(alltså avs fall som detta, som bedömts som 'relationsmord')

Tror inte åkl i detta fall har något mer av direkt substans än ovan nämnt.
Citera
2019-06-23, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Tror inte att det fanns "paralleller", annat än på vänskaplig basis. Kontrollfreaken hade heller aldrig accepterat det. "Enligt tråden" kanske i det här fallet innebär en person från MGMsfären?
Betänk att minst en annan skribent vittnat om att BO absolut inte var lösaktig.

Jag tror det va Holmes som nämnde ett par eller tre stycken som hon
skulle ha haft förhållande med, SD träffade hon till och från i cirka sex år.

Lösaktig eller inte, det är helt ointressant för min del, var skulle gränsen
gå för hur många hon får träffa innan hon rubriceras som lösaktig.

Det som är intressant däremot är om någon surat ihop så pass mycket
så det ledde fram till mordet.
SD har ju tydligen lyckats undertrycka sin svartsjuka, åtminstone tidigare, om han nu ens
hade någon.
Citera
2019-06-23, 19:17
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Att LW delat hotellrum med MgL?

Att SD inte begärde skilsmässa från HD?

Oavsett vad bråket handlade om, så undrar jag varför de skulle ljuga för förhörsledaren om vad anledningen var. Några tankar om varför de skulle vilja avlägga falskt vittnesmål?
Citera
2019-06-23, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Undrar vad du menar med följande mening som du skrivit i sista stycket?

"Och utgår vi från att SD är GM, är då detta ett drag för att få LW son
att tycka om honom, om nu sonen märker det ens?"

Menar du att om SD är GM så är det ett drag av SD för att få en av LW:s
söner - den äldre eller den yngre(?) - att tycka om honom?

"Om nu sonen märker det ens?" - hur tänkte du här?
Det, är förhoppningsvis inte mordet du syftar på,
för det torde väl inte undgått någon.

Ursäkta min tröghet, men förstår inte vad du menar/ avser.

Ursäkta att jag var otydlig, den yngre menade jag, SD fixade till hans cache.
Vad syftet var?
Tänkte att sonen lär väl inte märka det, (är väl ingen som tar med honom på sådant nu när hans mamma inte finns tänkte jag)
Så varför gjorde SD detta? (Självklart för sitt eget syfte) men varför? Hur kan han tänkt där?
Om vi utgår från att han skulle vara GM tänker jag då?
Citera
2019-06-23, 20:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursäkta att jag var otydlig, den yngre menade jag, SD fixade till hans cache.
Vad syftet var?
Tänkte att sonen lär väl inte märka det, (är väl ingen som tar med honom på sådant nu när hans mamma inte finns tänkte jag)
Så varför gjorde SD detta? (Självklart för sitt eget syfte) men varför? Hur kan han tänkt där?
Om vi utgår från att han skulle vara GM tänker jag då?

Skulle inte förvåna mig om det är enbart för att grannen ville cacha denna. Han har väl lärt henne hur geocaching fungerar och han kanske kände lite extra ansvar över henne (&#128519 och cachen.

Han kanske inte är den som tänker på att cachen kan ha en djupt symboliskt värde för sonen ur många perspektiv. Eller så struntar han i det om nu tanken kommer upp?
Citera
2019-06-23, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Väljer att citera Moralensväktare, inlägg från 22/6-19.

Enligt MV så fattas det inte fällande pusselbitar, det är ett gigantiskt
pussel som ska läggas och bitarna finns i utredningen, vilket MV är
övertygad om.

Sedan är det väl brister i förmågan att sammanfoga detta pussel,
som gör att arbetet att lösa mordgåtan inte fungerar optimalt.

Som svar på din fråga @SmartaMarta666, när du undrar över
varför det fattas fällande pusselbitar.

Ja så tänker ju jag också, annars tycker jag det vore rimligt att de berättade att han inte längre är misstänkt GM, dvs avskriven. Var mer bara en fråga till Drifos, hur han tänkte, utifrån hur han skrev i en tidigare kommentar
Citera
2019-06-23, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Skulle inte förvåna mig om det är enbart för att grannen ville cacha denna. Han har väl lärt henne hur geocaching fungerar och han kanske kände lite extra ansvar över henne (&#128519 och cachen.

Han kanske inte är den som tänker på att cachen kan ha en djupt symboliskt värde för sonen ur många perspektiv. Eller så struntar han i det om nu tanken kommer upp?

Huuu ja jäklar, ja jag fattade ju att det var för hans skull men jag fattade inte vad han skulle tjäna på det!
usch så vidrigt! En cache som ligger nära till hands för nybörjargrannen så han smidigt ska kunna locka o lära upp henne! Klart han utnyttjar varje tillfälle han kan 😤
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in