2018-12-08, 10:02
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Svinbra serie. Jag skulle se om den bara för dom gripande monologernas skull. Ni som spelar smarta genom att säga att ni minsann inte anser att The Haunting of Hill House är en skräckserie (mer skräckdrama oh la la) för att den innehåller lite mer än ren turboskräck, ni är fan dumma i huvudet. Det är som att kalla Dumb & Dumber för en dramakomedi för att Harry och Lloyd bråkar med varandra. Hill House är en ren och skär skräckserie.

Ja det var bra med dom gripande monologerna, framförallt den annars så tysta och som hålls skymundan vaktmästaren som hjälper pappan med huset när han helt plötsligt får liv och drar igång en riktigt rörande monolog.
Citera
2018-12-08, 13:48
Avslutad
Full fokus rekommenderas när man kollar denna serie och inte hålla på med mobiltelefonen under tittning. Man missar en del detaljer då
Citera
2019-01-28, 22:24
Medlem
Gillade denna serie skarpt. 10/10.
Citera
2019-02-09, 21:20
Medlem
chessjamts avatar
En välgjord miniserie ur Netflix katalog. Det jag framförallt tar med mig är de välskrivna karaktärerna och hela familjedynamiken med syskonrollerna som vi bjuds på här. Alla uppbackade med stabila skådespelarprestationer. Måste säga att det var ett genidrag att ha Henry Thomas spela farsan i den äldre tidslinjen och Timothy Hutton spela samma karaktär i den nuvarande/moderna tidslinjen. Lite risky att köra olika skådisar istället för att sminka om Henry Thomas så att han hade sett äldre ut men här fungerar det riktigt bra med den 11 år äldre och till utseendet lite mer härjade Timothy Hutton.

The Haunting of Hill House var en positiv överraskning. De olika tidslinjerna fungerade bra att skapa frågor och hålla intresset vid liv fram till slutet. Åsikter kan man ha om just slutet men vägen dit var helt klart sevärd imo. Riktigt bra serie.
Senast redigerad av chessjamt 2019-02-09 kl. 22:02.
Citera
2019-02-09, 21:22
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Ja det var bra med dom gripande monologerna, framförallt den annars så tysta och som hålls skymundan vaktmästaren som hjälper pappan med huset när han helt plötsligt får liv och drar igång en riktigt rörande monolog.

Just den var även min favorit. Så satans bra.
Citera
2019-02-11, 06:46
Medlem
darknecessitiess avatar
Riktigt bra serie. Bästa jag sett på Netflix. Älskade de olika karaktärena och hur olika de var
Citera
2019-02-11, 13:35
Medlem
Blattelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darknecessities
Riktigt bra serie. Bästa jag sett på Netflix. Älskade de olika karaktärena och hur olika de var

Jag älskar den också, men jag tycker inte det är den bästa på Netflix. Har det inte funnits en gammal serie eller film som heter Haunting of Hill House? Eller är det så att jag blandar ihop namnet med något annat? Någon som vet?
Citera
2019-02-11, 13:49
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Bygger skräcken på jumpscares och specialeffekter? Blir bara less om det är för mycket sånt, helt ointressant.

Eller är det mer drama och psykologi?
Citera
2019-02-11, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Bygger skräcken på jumpscares och specialeffekter? Blir bara less om det är för mycket sånt, helt ointressant.

Eller är det mer drama och psykologi?

Finns väl några jumpscarfes. Men det är mer psykologiskt, huset får folk att se och göra saker om man säger så...
Citera
2019-02-11, 20:22
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blattelina
Jag älskar den också, men jag tycker inte det är den bästa på Netflix. Har det inte funnits en gammal serie eller film som heter Haunting of Hill House? Eller är det så att jag blandar ihop namnet med något annat? Någon som vet?

Shirley Jackson skrev boken redan på 50-talet och den har filmats minst två gånger vad jag vet. En klassisk svartvit version från tidigt 60-tal och sen en dålig 90-tals version.
Citera
2019-06-23, 17:06
Medlem
santacls avatar
https://www.thewrap.com/haunting-of-hill-house-season-2-haunting-of-bly-manor-turn-of-the-screw-premiere-date/

There’s no rest for the wicked, and that includes those fans of “The Haunting of Hill House” who are already scouring the internet for all the details they can find about Season 2 of the Netflix horror series.

Just as Netflix announced the series had been renewed it also revealed the next season would be “a new story with all new characters” and will have “no connection” to “Hill House.”

While “Hill House” is an adaptation of Shirley Jackson’s 1959 gothic novel “The Haunting of Hill House,” when Netflix revealed Season 2 was titled “Bly Manor,” the streaming service pretty much confirmed it will be a retelling of Henry James’ “The Turn of the Screw.”

The 1898 horror novella is a story within a story, which is told by an unnamed narrator listening to his friend Douglas read a manuscript on Christmas Eve that was penned by a now-deceased governess.

No exact launch date for Season 2 has been set yet, but Netflix says it will be coming some time in 2020.
Citera
2020-10-22, 23:19
Medlem
Kickexs avatar
Till min förvåning så visade det sig att det sig vara en drama serie med inslag av skräck, men trots det så tycker jag det funkade bra. Det lyckades gräva fram fler lager på så sätt
Så första halvan var rätt grym och bra ihop klippt.

Men sen gick det rätt kvickt utför. Det hade gynnat serien att dela den halvvägs och helt skriva om slutet till att vara mer sammanhängande som början.

Sen fann jag det så otroligt frustrerande att se dom gång efter gång över-förklarar sid handlingar och förskuggningar.
När de först presenteras på ett väldigt subtilt sätt så tyckte jag det är mästerligt utfört, men sen kan resten av avsnittet spenderas på att förklara det in i allra minsta bokstavliga detalj, som om man vore ett dagis barn, vilket som helt förstör vad som gjorde det så bra.

Faktumet att jag bänkade säsongen kanske gjorde att man lyckades plocka upp dessa ledtrådar lite lättare än en genomsnittliga tittaren men jag tvivlar på att majoriteten är så fantasilösa att de inte fattar vad vissa saker innebär i serien

Sen är Sheryl så groteskt avskyvärd från allra första avsnittet. Så det var bara jobbigt att konstant se henne klaga i 10 avsnitt.

Annars så gillade jag serien.
Många sköna och små smarta övergångar, emellanåt bra dialoger och coola effekter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in