2019-06-23, 08:52
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja, SE, denne underlige figur.

Jag kom nyligen över en omfattande fotosamling angående MOP, och SE finns inte på foton från mordplatsen, då han enligt egen utsago fanns där till 23.40.

Det gör inte heller Anders Björkman, Anders Ersson, Christina Vallin, Göran Israelsson, Hans Johansson, Jan Andersson, Jan-Åke Svensson, Lars Jeppsson, Leif Ljungqvist, Lena Bäsen, Per Vallin, Stefan Glantz osv.
Senast redigerad av 299792458 2019-06-23 kl. 08:59.
Citera
2019-06-23, 09:09
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Det gör inte heller Anders Björkman, Anders Ersson, Christina Vallin, Göran Israelsson, Hans Johansson, Jan Andersson, Jan-Åke Svensson, Lars Jeppsson, Leif Ljungqvist, Lena Bäsen, Per Vallin, Stefan Glantz osv.

Det är korrekt, men de har inte heller på samma sätt påtalat vad de gjorde där som SE gör.
Citera
2019-06-23, 09:29
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ja, Anna Hage och Karin Johansson finns ju på flera foton. Bla på de jag fick av PU, som förmodligen tagits av Ulf Karlsson, där fanns även Anérs "Lisbet-bild".
Finns flera foton på nätet där Delsborn finns.
Möjligen finns Yvonne Nieminen fotad på mordplatsen, en kvinna finns fotad med samma typ av klädsel som Yvonne bar på rekonstruktionen och då skulle de ha samma kläder som på mordkvällen vad jag förstått.

Sedan finns Ekman och Almsäter på flera tidiga foton.

Förmodligen även Theodoros, även om han inte såg något av värde.

Tyvärr är det så att det var Aftonbladets, Expressens fotografer och frilansare som sålde sina negativ till de stora tidningarna, som var först på plats. Dessa tidningar har med tiden lagt all bildhantering på TT, som i sin tur inte befattar sig med privatpersoner. I praktiken betyder det att alla foton de har om MOP är begravda i deras arkiv då dagens etablerade press endast återanvänder samma lilla del av redan använda foton om något publiceras idag.

Jag hittade en bild i Sydsvenskan nummer 860303, som väckte mitt intresse. Efter många om och men visade det sig att deras foton fanns på en bildbyrå i Skåne som heter Bilder i syd. Frågade dem om just den bilden i Sydsvenskan och ju längre diskussionen gick visade sig Bilder i syd ha ett fotoarkiv rörande MOP på ca 4000 näst intill helt opublicerade foton. Bilder i syd har ett mer öppet sinne för privatpersoners intresse för detta.

Där tar jag av mig hatten och blir imponerad! Kanske det viktigaste som hänt det senaste halvåret för belysningen av mordet på Olof Palme.

Jag har haft svårt att släppa SE, men är inne på ett helt annat uppslag just nu. Lycka till med dina efterforskningar!
Citera
2019-06-23, 10:21
Medlem
Det finns lite bilder här från mordplatsen, i kronologisk ordning, ca 10-40 minuter efter mordet:
http://www.itdemokrati.nu/page60.html
Senast redigerad av sovvandring 2019-06-23 kl. 10:27.
Citera
2019-06-23, 10:29
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Det finns lite bilder här från mordplatsen, i kronologisk ordning, ca 10-40 minuter efter mordet:

Vet du vem som tagit bild 23?
Citera
2019-06-23, 10:34
Medlem
Citat:
Vet du vem som tagit bild 23?
Vet ej.
Citera
2019-06-23, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Kan det vara så tidigt som 10 min?
Avspärrningsbandet syns på samtliga foton.
Hur snabbt kom bandet upp?

Noterar också att vissa foton kommer från brottsplatsundersökningen senare på natten, och bild 24 är klippt ut filmsekvens som LR lagt upp för att visa vindriktningen.
Kan den sekvensen vara så tidigt inpå mordet? Vem har filmat?
När kom de första rörliga bilderna?
Citera
2019-06-23, 14:57
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay

Noterar också att vissa foton kommer från brottsplatsundersökningen senare på natten, och bild 24 är klippt ut filmsekvens som LR lagt upp för att visa vindriktningen.

2 värdemätare där är att Söderström, Saaben intill 3230 lämnar ca 00.00 och 1230 någon gång före 01.30
Citera
2019-06-23, 15:37
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Nu är det nog svårt att lita på alla tidsuppskattningar, men denna bild från Ulf Karlsson, sägs vara tagen ca. 23:37
https://drive.google.com/open?id=1fYkhWrwESQib7ZJapieLtPFd7FskGSKw

Och här är banden uppsatta...

Så Ulf Karlsson var nog där strax efter att ambulansen lämnade ja och straxt efter det så spärrades brottsplatsen av.. 23:33-23:35 kanske?
Citera
2019-06-23, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nu är det nog svårt att lita på alla tidsuppskattningar, men denna bild från Ulf Karlsson, sägs vara tagen ca. 23:37
https://drive.google.com/open?id=1fYkhWrwESQib7ZJapieLtPFd7FskGSKw

Och här är banden uppsatta...

Så Ulf Karlsson var nog där strax efter att ambulansen lämnade ja och straxt efter det så spärrades brottsplatsen av.. 23:33-23:35 kanske?
Ja, det är också min uppskattning. Skulle kunna stämma med skandiaväktarnas uppgift om att SE kom runt 23.40. I brevet till Anér skrev han: ”Jag var i högsta grad närvarande vid mordet på Olof Palme och ända fram till att man hade spärrat
av området med rödvita band”.

Han borde alltså sett detta strax innan, men från vilket avstånd kan man ju inte veta.
Att han inte syns på bilder där banden är uppspända är inget konstigt i sig. Bilder från mordplatsen innan banden sattes upp vore intressantare. Om det finns några?
Senast redigerad av MacMackay 2019-06-23 kl. 16:18.
Citera
2019-06-23, 16:27
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ja, det är också min uppskattning. Skulle kunna stämma med skandiaväktarnas uppgift om att SE kom runt 23.40. I brevet till Anér skrev han: ”Jag var i högsta grad närvarande vid mordet på Olof Palme och ända fram till att man hade spärrat
av området med rödvita band”.

Han borde alltså sett detta strax innan, men från vilket avstånd kan man ju inte veta.
Att han inte syns på bilder där banden är uppspända är inget konstigt i sig. Bilder från mordplatsen innan banden sattes upp vore intressantare. Om det finns några?

Just ja, bra!!! Hade glömt detta brev.
Skulle verkligen vilja se alla Ulf Karlssons bilder från mordplatsen!
Min uppfattning är att alla andra först kom när avspärrningen satt uppe.
Citera
2019-06-23, 17:44
Medlem
Citat:
Ja, Anna Hage och Karin Johansson finns ju på flera foton. Bla på de jag fick av PU, som förmodligen tagits av Ulf Karlsson, där fanns även Anérs "Lisbet-bild".
Finns flera foton på nätet där Delsborn finns.
Möjligen finns Yvonne Nieminen fotad på mordplatsen, en kvinna finns fotad med samma typ av klädsel som Yvonne bar på rekonstruktionen och då skulle de ha samma kläder som på mordkvällen vad jag förstått.

Sedan finns Ekman och Almsäter på flera tidiga foton.

Förmodligen även Theodoros, även om han inte såg något av värde.

Tyvärr är det så att det var Aftonbladets, Expressens fotografer och frilansare som sålde sina negativ till de stora tidningarna, som var först på plats. Dessa tidningar har med tiden lagt all bildhantering på TT, som i sin tur inte befattar sig med privatpersoner. I praktiken betyder det att alla foton de har om MOP är begravda i deras arkiv då dagens etablerade press endast återanvänder samma lilla del av redan använda foton om något publiceras idag.

Jag hittade en bild i Sydsvenskan nummer 860303, som väckte mitt intresse. Efter många om och men visade det sig att deras foton fanns på en bildbyrå i Skåne som heter Bilder i syd. Frågade dem om just den bilden i Sydsvenskan och ju längre diskussionen gick visade sig Bilder i syd ha ett fotoarkiv rörande MOP på ca 4000 näst intill helt opublicerade foton. Bilder i syd har ett mer öppet sinne för privatpersoners intresse för detta.

Hur är det med videos från mordnatten?
Måste ju finnas massor med sådant material.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in