• 5
  • 6
2019-06-22, 22:54
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Hittade den här artikeln:

https://www.expressen.se/gt/ingemars...jur-lite-udda/

Citat:
Ingemar Larsson, som Skaraborgs Läns Tidning var först att skriva om, är en av få grävlingsfogdar i landet. Titeln har han fått eftersom han och hans fru Cilla föder upp grävlingar som används vid träning av grythundar.

Citat:
De bits något fruktansvärt så det är ett jäkla jobb med att få dem tama. Man får inte ha handskar heller, för då får de inte den rätta känslan när du sitter och klappar på dem och så. Så det får bli blodigt emellanåt. Sen får du inte ha dem hursomhelst heller. Man måste ha tillstånd, annars får man inte ha ett vilt djur mer än i 46 timmar.
Citera
2019-06-22, 23:01
Medlem
ms18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Hittade den här artikeln:

https://www.expressen.se/gt/ingemars...jur-lite-udda/

Kul tack, lite blod har ingen dött av så att de bits är inga problem.
Citera
2019-06-22, 23:11
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ms18
Kul tack, lite blod har ingen dött av så att de bits är inga problem.

Bra.

De fick tillstånd till att ha ha grävlingar eftersom de driver företag med inriktning på grävlingar. Är du säker på att privatpersoner får ha grävlingar? Vet du om några i nutid som fått tillstånd till det? Oftast är det så att de som har fått tillstånd att ha vilda djur, driver någon slags verksamhet som t ex älgfarm.
Citera
2019-06-22, 23:39
Bannlyst
Får man alltså fånga in och ha en grävling som husdjur menar du?
Då får du nog försöka knycka åt dig en nyfödd, som vuxna är dom väldigt aggressiva vad jag förstått, dom är stenhårda, körde in i en jävel i 90 knyck det var som att köra på en stor jäkla sten, det bara small och plasten yrde,.... mycket plast fick bytas ny framvagnshjulinställning mm, när jag skulle gå och kolla så grävlingen verkligen var död så reste den på sig och sprang därifrån.
Citera
2019-06-22, 23:47
Bannlyst
Här är Tor han är en tam husdjursgrävling.

Här är grävlingen Kjelle, han har hängt ihop med sin polare Ingemar i 3 år.

Krävs tillstånd

Just bitandet är en av anledningarna att Ingemar inte rekommenderar gemene man att försöka ha en grävling i hemmet.

– De bits något fruktansvärt så det är ett jäkla jobb med att få dem tama. Man får inte ha handskar heller, för då får de inte den rätta känslan när du sitter och klappar på dem och så. Så det får bli blodigt emellanåt. Sen får du inte ha dem hursomhelst heller. Man måste ha tillstånd, annars får man inte ha ett vilt djur mer än i 46 timmar.

Men ett sådant tillstånd har du?

– Jajjemän, annars hade jag inte vågat berätta om det så här, skrattar Ingemar.
Senast redigerad av Fistfullofmetal 2019-06-22 kl. 23:51.
Citera
2019-06-22, 23:49
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistfullofmetal
Får man alltså fånga in och ha en grävling som husdjur menar du?
Då får du nog försöka knycka åt dig en nyfödd, som vuxna är dom väldigt aggressiva vad jag förstått, dom är stenhårda, körde in i en jävel i 90 knyck det var som att köra på en stor jäkla sten, det bara small och plasten yrde,.... mycket plast fick bytas ny framvagnshjulinställning mm, när jag skulle gå och kolla så grävlingen verkligen var död så reste den på sig och sprang därifrån.

Nej, man får inte gå ut i skogen och bara ta en grävling.
Citera
2019-06-22, 23:54
Bannlyst
Citat:
Nej, man får inte gå ut i skogen och bara ta en grävling.

Grävlingen Tor är född i fångenskap, vilket är ett krav för att man ska få ha en grävling som tamdjur.
Citera
2019-06-22, 23:56
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistfullofmetal
Grävlingen Tor är född i fångenskap, vilket är ett krav för att man ska få ha en grävling som tamdjur.

Tack! Precis som jag trodde.
Citera
2019-06-23, 01:33
Bannlyst
Citat:
Tack! Precis som jag trodde.

Är du sugen på en grävling?
Citera
2019-06-23, 08:25
Moderator
WirelessGkit2s avatar