2019-06-22, 10:56
Medlem
Min situation: Är beredd att lägga ner mycket tid på att lära mig, har ett grymt fokus för det jag
är intresserad av. Pengar att investera finns.

Funderar främst på att daytrada, men även längre positioner är intressant.

Har tid att sitta framför datorn och handla från 17.00 varje dag.

Vad råder ni mig att inrikta mig på aktier eller valutahandel?

Kom gärna med råd rent generellt om ni har några, tex om vilka strategier ni rekommenderar.

Ska man försöka hitta vinnare här och där utifrån nyheter och liknande, eller mer på teknisk analys, historik eller hur jobbar ni?

Jag vet att jag har en lång väg framför mig, men jag är väldigt motiverad.
Senast redigerad av modernsamurai 2019-06-22 kl. 10:58.
Citera
2019-06-22, 11:24
Medlem
Börja med aktier och lär dig grunderna i det. Investera långsiktigt i stora svenska företag. Tills du lärt dig basics. Sen så kan du ju byta strategi
Citera
2019-06-22, 12:15
Medlem
goin-xxxls avatar
Svenska börsen stänger 17:30 så det blir tight där ifall du först kan sitta från 17..
Kanske krypto eller nån annan börs?
Citera
2019-06-22, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av modernsamurai
Min situation: Är beredd att lägga ner mycket tid på att lära mig, har ett grymt fokus för det jag

Kom gärna med råd rent generellt om ni har några, tex om vilka strategier ni rekommenderar.

Ska man försöka hitta vinnare här och där utifrån nyheter och liknande, eller mer på teknisk analys, historik eller hur jobbar ni?

Skaffa dig ett konto på avanza, nordnet eller annat.
Börja studera grunderna och lär dig om dynamiken, vilka indikatorer som styr osv.
Plugga på ordentligt om företagen ifråga. Det är här många "amatör-traders" faller. De satsar hejvilt och tar hellre chanser baserat på känsla än gör sin läxa.

Lägg upp en god strategi och följ denna. Exempel är om du väljer att investera ett antal gånger per år och sitta på lången eller sitta på knappen och jaga ören och kronor konstant under börstid.

Skulle rikta in mig på Asien om du kan trada från 17:00. Annars stänger NYSE klockan 22:00.
Citera
2019-06-22, 13:54
Medlem
Med tanke på din tidsbegränsning kan weed i USA och Kanada är kul eftersom det fortfarande rör sig en del... om än inte alls lika mycket som tidigare.

Nya företag introduceras hela tiden och är du påläst finns det pengar att tjäna.
Citera
2019-06-22, 14:29
Medlem
Citat:

För daytrading kanske kryptovalutor är bra att börja med om du har kortare tidsfönster att förhålla dig till.
Den marknaden är öppen 24/7.
Citera
2019-06-22, 15:26
Medlem
Faktum är att det går att träna sig till att bli en bra daytrader. Problemet är att de flesta får slut på pengar innan de börjar att lära sig något.

För att lyckas gäller det särskilt att lära sig att handla utan att känna rädsla, att få sin riskhantering att bli mekanisk och automatisk och att öva upp sin "trade management" dvs. hur man beter sig medan man har en öppen position. Daytrading handlar till 90% om psykologi och resterande 10% är teknisk analys och allt annat som man kan läsa sig till i böcker.

Mitt råd är att börja med mycket små positioner, titta mycket utan att handla och koncentrera dig på en sak i taget. Till exempel kan du bestämma att idag ska jag fokusera på att försöka förstå hur orderflöde påverkar aktiepriset. Som nybörjare är det lätt att bli överväldigad och inte riktigt veta vad man håller på med vilket ofta leder till dåliga beslut.

Helst ska du börja din daytraderkarriär med papperstrading och använda ett demokonto med låtsaspengar, men du bör handla med en riktig handelsterminal och realtidsdata. Då får du praktisk erfarenhet och kan träna upp din metodik utan att förlora pengar. När du väl börjar att handla med riktiga pengar så kommer du känna mer av den psykologiska aspekten och kan börja träna på att hantera den.

I början ska du bara fokusera på att göra bra trades, inte på att göra stora vinster. För med stora vinster ökar också risken för stora förluster, vilket i slutändan kommer medföra att du inte blir särskilt långvarig som daytrader.

Det har också stor betydelse vilken marknad och vilka tillgångsslag som du handlar med.

Jag föredrar den amerikanska aktiemarknaden. Den enda nackdelen för oss svenskar är tidsskillnaden. Handelsdagen öppnar 15:30 vilket inte är optimalt i fokushänseende om man har en normal dygnsrytm och blir trött på eftermiddagen. Det kan nog vara riktigt tufft om du dessutom har ett jobb eller går i skolan. Men du kan i varje fall sitta och handla ända fram till 22:00. Vissa menar till och med att de blir mindre nervösa och agerar bättre när de är lite trötta, och det beror också på din tradingstrategi och stil hurvida du behöver vara superfokuserad och ha en snabb reaktionsförmåga.

Fördelen med amerikanska aktier är att de är betydligt lättare att daytradea än svenska aktier. Likviditeten är mycket högre och det blir enklare att läsa prisrörelserna i grafen i en aktie med konstanta och relativt många avslut under hela handelsdagen. I USA finns det också många volatila aktier med hög float och man kan därför helt undvika risken med att handla lättmanipulerade aktier i småbolag.

För amerikansk daytrading bör du dock överväga att använda en amerikansk aktiemäklare typ Interactive Brokers. Hos svenska nätmäklare som Avanza betalar du mycket högre courtage och en valutaväxlingsavgift för utländska aktier.

Svenska aktier är ju inget alternativ om du inte är ledig på morgonen eller någon gång under dagen. Själv tycker jag att det ändå är för låg likviditet på den svenska aktiemarknaden vilket gör det svårare att hitta bra setups och att hantera sina trades. Trots det finns det ju lyckade daytraders här också. Mitt intryck är dock att de flesta lyckosamma svenska aktietraders egentligen är swingtraders. Då kan man ju också lägga större fokus på bolagsrapporter och makroekonomi än på teknisk analys.

Sedan har du också optioner, terminer och de svenska nätmäklarnas courtagefria börshandlade produkter som t.ex. certifikat. Vissa hävstångsprodukter är bra när man bara har ett litet kapital att röra sig med, men det torde bli svårare att kunna leva på sin daytrading. I varje fall med de levnadskostnader som vi har i Sverige.
Citera
2019-06-22, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godmannen
Faktum är att det går att träna sig till att bli en bra daytrader. Problemet är att de flesta får slut på pengar innan de börjar att lära sig något.

Tack för ett bra och intressant svar!

Jag har testat någon typ av improviserad day/swing-trading ett par perioder. Stockholmsbörsen via Avanza vid sidan av annat jobb. Ibland har det gått bra, ibland mindre bra och allt som allt ligger jag ungefär +/-0. Rent ekonomiskt hade det så klart varit bättre att bara köpa en indexfond typ Avanza Zero, men jag tänker mig att jag lärt mig något i alla fall. Just nu har jag bitcoin-certifikat, och det går ju bra, frågan är om jag kommer vara klok och hämta hem vinsten eller om jag kommer att vara för girig och följa med ner. Det visar sig.

Det här är ett par svåra frågor, så klart, men jag ställer dem endå för jag är nyfiken på vad du tror. Om man ska testa en period heltid daytrading på tex USA-börserna, hur lång start-up period ska man räkna med? Ett par månader, ett halvår? Om man behöver min 20 kkr netto per månad, hur mycket kapital bör man ha att utgå från?

Edit; en fråga till, min handel via Avanza har jag skött genom en kaptitalförsäkring. Skatt dras alltså per automatik och är inget jag behöver hålla reda på själv. Hur funkar det om jag skulle öppna ett konto hos tex Interactive Brokers?
Senast redigerad av brianoblivion 2019-06-22 kl. 16:36.
Citera
2019-06-22, 17:32
Medlem
nicken89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godmannen

För att lyckas gäller det särskilt att lära sig att handla utan att känna rädsla, att få sin riskhantering att bli mekanisk och automatisk och att öva upp sin "trade management" dvs. hur man beter sig medan man har en öppen position. Daytrading handlar till 90% om psykologi och resterande 10% är teknisk analys och allt annat som man kan läsa sig till i böcker.

Mitt råd är att börja med mycket små positioner, titta mycket utan att handla och koncentrera dig på en sak i taget. Till exempel kan du bestämma att idag ska jag fokusera på att försöka förstå hur orderflöde påverkar aktiepriset. Som nybörjare är det lätt att bli överväldigad och inte riktigt veta vad man håller på med vilket ofta leder till dåliga beslut.

Helst ska du börja din daytraderkarriär med papperstrading och använda ett demokonto med låtsaspengar, men du bör handla med en riktig handelsterminal och realtidsdata. Då får du praktisk erfarenhet och kan träna upp din metodik utan att förlora pengar. När du väl börjar att handla med riktiga pengar så kommer du känna mer av den psykologiska aspekten och kan börja träna på att hantera den.

I början ska du bara fokusera på att göra bra trades, inte på att göra stora vinster. För med stora vinster ökar också risken för stora förluster, vilket i slutändan kommer medföra att du inte blir särskilt långvarig som daytrader.

Det har också stor betydelse vilken marknad och vilka tillgångsslag som du handlar med.

Jag föredrar den amerikanska aktiemarknaden. Den enda nackdelen för oss svenskar är tidsskillnaden. Handelsdagen öppnar 15:30 vilket inte är optimalt i fokushänseende om man har en normal dygnsrytm och blir trött på eftermiddagen. Det kan nog vara riktigt tufft om du dessutom har ett jobb eller går i skolan. Men du kan i varje fall sitta och handla ända fram till 22:00. Vissa menar till och med att de blir mindre nervösa och agerar bättre när de är lite trötta, och det beror också på din tradingstrategi och stil hurvida du behöver vara superfokuserad och ha en snabb reaktionsförmåga.

Fördelen med amerikanska aktier är att de är betydligt lättare att daytradea än svenska aktier. Likviditeten är mycket högre och det blir enklare att läsa prisrörelserna i grafen i en aktie med konstanta och relativt många avslut under hela handelsdagen. I USA finns det också många volatila aktier med hög float och man kan därför helt undvika risken med att handla lättmanipulerade aktier i småbolag.

För amerikansk daytrading bör du dock överväga att använda en amerikansk aktiemäklare typ Interactive Brokers. Hos svenska nätmäklare som Avanza betalar du mycket högre courtage och en valutaväxlingsavgift för utländska aktier.

Svenska aktier är ju inget alternativ om du inte är ledig på morgonen eller någon gång under dagen. Själv tycker jag att det ändå är för låg likviditet på den svenska aktiemarknaden vilket gör det svårare att hitta bra setups och att hantera sina trades. Trots det finns det ju lyckade daytraders här också. Mitt intryck är dock att de flesta lyckosamma svenska aktietraders egentligen är swingtraders. Då kan man ju också lägga större fokus på bolagsrapporter och makroekonomi än på teknisk analys.

Sedan har du också optioner, terminer och de svenska nätmäklarnas courtagefria börshandlade produkter som t.ex. certifikat. Vissa hävstångsprodukter är bra när man bara har ett litet kapital att röra sig med, men det torde bli svårare att kunna leva på sin daytrading. I varje fall med de levnadskostnader som vi har i Sverige.
Bra inlägg, skulle kunna skrivit det själv.

Om jag får tillägga så rekommenderar jag att du väljer 1 marknad till att börja med och håller fast vid den.
Citera
2019-06-22, 21:55
Medlem
Citat:

Som vanligt i dessa trådar många olika ideér framförallt från dem som aldrig trejdat. Jag skulle säga, du skall inte sitta framför datorn och handla, bygg ett system med signaler du agerar på. Anpassa vilket tidsintervall du handlar till din situation.

Jag har testat mycket, gått olika kurser mm men de som fick mig att hitta rätt var https://www.tradeciety.com/ Jag skulle rekommendera dig att ta en helg att läsa deras blogg, söka upp dem på Insta, Youtube mm (de finns där under samma namn). De har ett tänk jag lätt tar till mig, kanske gör du det eller kanske inte - det är väldigt individuellt.

I kortet skulle jag säga, handla valuta och stora råvaror på högre tidsintervall, 8H, 12H eller på dagskurser. Lär dig en metod, sätt en plan och sätt alarm på nivåer du skall agera på.
Citera
2019-06-22, 23:55
Bannlyst
Citat:

Enligt hypotesen om effektiva marknader kommer all information speglas av priset, dvs tur behövs i effektiva marknader som den svenska aktiemarknaden (NASDAQ).

Man kan välja en så kallad ineffektiv marknad, så som mindre börsmarknader. First North t ex. Där kan man vinna på likviditetspremie samt riskpremie. Om man hittar nästa Fingerprint med andra ord... stock picking ska inte outperformea medel, inte ens professionella investerare, och särskilt inte på sikt.

Aktiemarknaden är inte bra för oerfarna spekulanter. Tiden du spenderar för att hitta en fin aktie < jobb.

Förutsättningarna är väldigt dåliga för denna slags verksamhet enligt forskning.
Citera
2019-06-23, 00:06
Medlem
Tack för all input, ska tänka över det som ni har skrivit och försöka hitta min väg framöver.
Är fortfarande lite osäker vilken väg jag borde ta. Jag vill inte trada i syfta att vinstmaximera
är mer intresserad av minimera risken och ändå tjäna en hacka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in