Citat:
Ursprungligen postat av
godmannen
Faktum är att det går att träna sig till att bli en bra daytrader. Problemet är att de flesta får slut på pengar innan de börjar att lära sig något.
Tack för ett bra och intressant svar!
Jag har testat någon typ av improviserad day/swing-trading ett par perioder. Stockholmsbörsen via Avanza vid sidan av annat jobb. Ibland har det gått bra, ibland mindre bra och allt som allt ligger jag ungefär +/-0. Rent ekonomiskt hade det så klart varit bättre att bara köpa en indexfond typ Avanza Zero, men jag tänker mig att jag lärt mig något i alla fall. Just nu har jag bitcoin-certifikat, och det går ju bra, frågan är om jag kommer vara klok och hämta hem vinsten eller om jag kommer att vara för girig och följa med ner. Det visar sig.
Det här är ett par svåra frågor, så klart, men jag ställer dem endå för jag är nyfiken på vad du tror. Om man ska testa en period heltid daytrading på tex USA-börserna, hur lång start-up period ska man räkna med? Ett par månader, ett halvår? Om man behöver min 20 kkr netto per månad, hur mycket kapital bör man ha att utgå från?
Edit; en fråga till, min handel via Avanza har jag skött genom en kaptitalförsäkring. Skatt dras alltså per automatik och är inget jag behöver hålla reda på själv. Hur funkar det om jag skulle öppna ett konto hos tex Interactive Brokers?