2019-06-20, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
SD kanske inte ansåg det som allvarligt. Han avföljde ju henne på sociala medier i smband med att han fick klart för sig att hon gjort en mishandelsanmälan mot honom. Det kan ju finnas en annan aspekt av det om han hade uppfattningen om att hon varit mer seriös i förhållandet och väntat sig att det skulle bli mer stadgat. Även om han inte direkt kanske lekt med henne (antagligt inte då de hängt ihop ganska länge ändå) så kanske inte hans avsikt varit att det skulle bli mer seriöst till ett fast förhållande och därför haft något överseende för saker hon anmält mer i grund av sårade känslor, kanske även något dåligt samvete?

I början var det ju en postare som sade sig vara bekant med SD som hade uppfattningen att förhållandet med LW kanske var mer ett äventyr, kanske lite smickrad(?) över uppmärksamheten, postaren menade att HD mer var SDs typ, att tidigare flickvänner också varit mer lik HD.

Jag tror inte heller något vidare på teorin om att SD inte skulle kunna vara vän med LW efter förhållandet ev avslutats utan kanske det var svårt att hålla det på en vänskaplig nivå om LW krävde mer. SD och HD verkar ju kunna umgås på vänskaplig fot mer än bara vad gemensamma vårdnaden om barnen kräver. De gör ju saker tillsammans utan barnen. Det är väl inte helt ovanligt, att ett förhållande ebbar ut och övergår i vänskap. Men även om nu det skulle vara så att SD inte kunde umgås på vänskaplig fot med LW utan ett förhållande så är det väl svårt att fördöma någon för det. Det går ju inte att kräva att bli älskad och omtyckt.

Vad avfökjandet på sociala medier bestod av verkar troligast vara en rökridå för att få andra att sluta spekulera och skvallra, och för att eventuellt lugna HD, då de ändå fortsatte umgås.

Förvisso, men om hon var så jobbig så hade han slutat umgås med henne, alla har sin gräns men att mörda någon för det?
Precis man kan inte kräva vare sig det ena eller andra. Nej han ville och fortsatte alla fall, hon också. De måste velat båda två, vare sig det är vänskap eller annat så valde ingen att avsluta helt.
Jag tror mer och mer att någon annan hade ont av att de träffades, oavsett om det bara var vänskap eller mer.
Frågan är bara vem?
Citera
2019-06-20, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det fetade, undrar om du inte tappade bort ett "o" här?

Jag har sett och läst i flera inlägg att hon är övertygad om att han är oskyldig, här till exempel
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Ja se där ja, vilken tur du rättade mig, jag har läst fel! Tack MrBarnaby!
Citera
2019-06-20, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tycker väl precis som de flesta andra här, att SD är den som i första hand bör diskuteras. Inte minst för att han trots allt är den som åklagaren redan tidigt pekade ut.

Tja, alla har vi väl olika erfarenheter. Det man kanske särskilt bör fundera över är väl om Örebro har bra eller dåliga mordutredare. Eller som Leif GW Persson skrev en gång för länge sedan:
Bra mordutredare-spaning
Det som kännetecknar bra mordutredare är att de lever i kraft av sina tvivel och tar god tid på sig innan de låter sig övertygas. När de väl skrider från tanke till handling har de alltid bra på fötterna och fast underlag att gå på.

Dåliga mordutredare-spaning
Dåliga mordutredare är som en hop med jakthundar som driver i flock och följer spåret av den som springer först och ylar högst. Den vanligaste orsaken till att en mordutredning misslyckas är att man jagade fel byte och när man väl sprungit sig trött var det för sent att göra allt det där andra som man borde ha gjort i stället.

GWs tankar om Springare som mordutredare var inte högt, snarast tvärtom. Kan jag tillägga i sammanhanget.
Citera
2019-06-21, 00:00
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
GWs tankar om Springare som mordutredare var inte högt, snarast tvärtom. Kan jag tillägga i sammanhanget.
Så kan det säkert vara. Men har du någon källa på det, eller är det bara en ny 'remarkare'?
Citera
2019-06-21, 00:03
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Vad avfökjandet på sociala medier bestod av verkar troligast vara en rökridå för att få andra att sluta spekulera och skvallra, och för att eventuellt lugna HD, då de ändå fortsatte umgås.

Förvisso, men om hon var så jobbig så hade han slutat umgås med henne, alla har sin gräns men att mörda någon för det?
Precis man kan inte kräva vare sig det ena eller andra. Nej han ville och fortsatte alla fall, hon också. De måste velat båda två, vare sig det är vänskap eller annat så valde ingen att avsluta helt.
Jag tror mer och mer att någon annan hade ont av att de träffades, oavsett om det bara var vänskap eller mer.
Frågan är bara vem?

Men avföljandet skedde väl efter han förhörts om den påstådda misshandeln, så jag tänker inte att det är en rökridå, som en plan för att andra inte skulle skvallra. Du tror väl inte att LWs anmälningar om ofredande och misshandel är gjort i syfte att låtsas att de skulle vara rejält osams (eller LW i alla fall)?
Citera
2019-06-21, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Via denna presskonferens framgår vilka insatser som polisen använde sig av i Lisa-fallet. På söndagkväll anmäldes Lisa försvunnen och på onsdagen sattes MPS in.

Presskonferens lördag 13/6: https://www.youtube.com/watch?v=0ab6ZkHVlGM

I jämförelse med vilka insatser som sattes in i Lena Ws fall så anser jag sökinsatsen anmärkningsvärd bristfällig.

Visst var det bristfälliga insatser, de hittade henne inte trots 100 meter från hennes bostad.
Men att MPS sattes in i Lisa-fallet så snabbt beror nog troligast på hennes övergivna moped och mitt ute i landsbygden som hon inte bodde i, och troligtvis inte kände någon där som hon umgicks med, och ganska fort hittade hennes mobil och minns jag inte fel var det även något mer? Det stod nog ganska tidigt klart att ett brott begåtts.
Och när det gäller Lena verkade de inte helt övertygade om ett brott hade begåtts, hon saknades men de hittade inte mobil eller något andra saker utspritt.
Men de kunde ändå försökt mer, människor försvinner inte bara sådär när deras barn ligger i sängen och väntar på att bli firade. Man undrar hur de resonerade eller om de inte ens gjorde det alls och tog det med ro i början?
Citera
2019-06-21, 01:01
Medlem
Citat:
Men avföljandet skedde väl efter han förhörts om den påstådda misshandeln, så jag tänker inte att det är en rökridå, som en plan för att andra inte skulle skvallra. Du tror väl inte att LWs anmälningar om ofredande och misshandel är gjort i syfte att låtsas att de skulle vara rejält osams (eller LW i alla fall)?

Nej absolut inte att anmälningarna var en rökridå. Men jag tänker att det var då skvallret tog fart och alla la sig i, det blev nog ett herrans liv helt enkelt och allt sattes på sin spets?
Då tror jag rökridån kan uppstått genom avföljandet för att få stopp på byskvaller snabbt, just för att de ändå fortsatte umgås.
Och hade SD bara LW för sex? Kunde han inte tagit någon annan som älskarinna när han visste att folket skvallrade, och om det bara handlade om sex? Jag tror därför att de båda ville och att det var mer ämnesfrågorna för dom båda, men att SD samtidig hade mer att förlora då han även hade HD, och jag tror han ville ha dom båda och slippa tvingas välja?
Men skadan var redan skedd, det går inte bortförklara att det var struntprat och tänker att HD skämdes över ögonen ur sig över arrangemanget inför alla och säkert därför drevs till att begära skilsmässa, mot sin innerst vilja och led i alla fall. Och förmodligen SD också.
Så tänker jag att nästa rökridå kom till, att LW hade en ny kärlek, för att de skulle kunna umgås som ”vänner” utan att någon misstänkte att det var mer?
Kanske någon hade kommit på hur det låg till med rökridåerna, någon som blev ursinnig på deras lögner, någon som endast la skulden på LW?
Undrar vad som hände den helgen innan 14 maj, var det då HD var i Norrköping och geocachade? Vad gjorde LW och SD då? Umgicks dom?
Citera
2019-06-21, 01:01
Medlem
Citat:
Behöver inte vara tattare för att droppen rinner över för en förälder, oavsett hur gamla de än är tänker jag.

Ja då kommer jag bara på MH, hon skulle nog gärna vilja att SD stannade hos HD, just för att hon hatar LW och UW. Många flugor i en och samma snäll liksom. Men henne har vi diskuterat och känns onödigt att spekulera om för blir tjatigt då vi inte är överens i det fallet.
Eller möjligtvis någon annan kvinna som hon är buksyster med?
Men nu verkar hon bara haft UW och SD, så blir ju tunt med kandidater, ur den synvinkeln

Eller någon som hade svårt att tåla LWs kontakt med SD mer specifikt på grund av sitt eget intresse för LW?
Citera
2019-06-21, 01:05
Medlem
Citat:
Visst var det bristfälliga insatser, de hittade henne inte trots 100 meter från hennes bostad.
Men att MPS sattes in i Lisa-fallet så snabbt beror nog troligast på hennes övergivna moped och mitt ute i landsbygden som hon inte bodde i, och troligtvis inte kände någon där som hon umgicks med, och ganska fort hittade hennes mobil och minns jag inte fel var det även något mer? Det stod nog ganska tidigt klart att ett brott begåtts.
Och när det gäller Lena verkade de inte helt övertygade om ett brott hade begåtts, hon saknades men de hittade inte mobil eller något andra saker utspritt.
Men de kunde ändå försökt mer, människor försvinner inte bara sådär när deras barn ligger i sängen och väntar på att bli firade. Man undrar hur de resonerade eller om de inte ens gjorde det alls och tog det med ro i början?

Men varför sade de i så fall att det fanns tecken på att hon inte lämnat hemmet frivilligt? De tecknen bör de väl iakttagit ganska tidigt?
Citera
2019-06-21, 01:11
Medlem
Citat:
Nej absolut inte att anmälningarna var en rökridå. Men jag tänker att det var då skvallret tog fart och alla la sig i, det blev nog ett herrans liv helt enkelt och allt sattes på sin spets?
Då tror jag rökridån kan uppstått genom avföljandet för att få stopp på byskvaller snabbt, just för att de ändå fortsatte umgås.
Och hade SD bara LW för sex? Kunde han inte tagit någon annan som älskarinna när han visste att folket skvallrade, och om det bara handlade om sex? Jag tror därför att de båda ville och att det var mer ämnesfrågorna för dom båda, men att SD samtidig hade mer att förlora då han även hade HD, och jag tror han ville ha dom båda och slippa tvingas välja?
Men skadan var redan skedd, det går inte bortförklara att det var struntprat och tänker att HD skämdes över ögonen ur sig över arrangemanget inför alla och säkert därför drevs till att begära skilsmässa, mot sin innerst vilja och led i alla fall. Och förmodligen SD också.
Så tänker jag att nästa rökridå kom till, att LW hade en ny kärlek, för att de skulle kunna umgås som ”vänner” utan att någon misstänkte att det var mer?
Kanske någon hade kommit på hur det låg till med rökridåerna, någon som blev ursinnig på deras lögner, någon som endast la skulden på LW?
Undrar vad som hände den helgen innan 14 maj, var det då HD var i Norrköping och geocachade? Vad gjorde LW och SD då? Umgicks dom?

Det kanske var lite spännande att ha en romans med en präst, smickrande dels för att hon var präst och dels om nu HD inte fullt ut orkade med vare sig chachandet som hon brukade utöver sitt och SDs egna relation?

Nej, inte att han "bara" hade henne för sex, de hade ju ett gemensamt intresse också ändå trots allt.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-06-21 kl. 01:18.
Citera
2019-06-21, 01:56
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Typiskt för utmattningsdepression är väl att de kan framstå som likgiltiga, att personen inte orkar engagera sig i vare sig känslomässiga eller praktiska göromål. Är väl heller inte ovanligt att det drabbar personer med yrken där man jobbar med människor där det kan vara knepigt hitta en bra nivå till att engagera sig i människor med svårigheter utan att överväldigas av det. Vårdyrken ligger väl högre i självmordsstatistiken än genomsnittet även om inte just utmattningsdepression behöver innebära att personen har tankar på suicid. Strokepatienter kan ju även vara unga skötsamma människor som drabbas svårt.

Har inga invändningar mot din beskrivning av utmattningsdepression och vilka yrkeskategorier som löper stor risk att drabbas. Det är mycket möjligt att HD hade/har det.

Jag ville med mitt inlägg bara inflika för Smartamarta som inte varit aktiv i tråden hela tiden (som jag fattat det, men kan ha missuppfattat) att det förekommit olika utsagor om HDs mående relaterat till ev möjlighet för henne att vara både GM och bara i allmänhet för att förstå motivbild för SD. Som jag minns det så har olika användare i tråden som haft bekantskap med henne, både informerat oss om att HD var deprimerad och att detta inte stämde utan var en trådsanning. Spekulationerna vi gör om HD bör alltså göras med vetskap om dessa olika utsagor.

Citat:
Visst kan det vara så att alla uppgifter stämmer.
I dag finns så många olika uppgörelser i förhållanden att man knappt hinner med.
Och tänker man att HD var glad att slippa och tacksam om han hade någon, men att hon inte ville veta med vem?
Annars hade de ju kunnat välja att separera kan man tycka?
Så när hon fick veta blev det nog oerhört svårt att inte bli ledsen, arg och orolig?
För hade hon inte brytt sig tidigare, varför då vilja skiljas?
Och SD borde väl varit mer än nöjd om han ville skiljas, då var det ju fritt fram och alla borde varit glada?
Eller var det just det att allt var bra och fungerade för alla, så länge utomstående inget visste? Var det skammen över överenskommelsen i sig som blev för jobbig att stå för, byskvallret som solkade dom alla tre kanske var för plågsam?
Var det därför HD flyttade och begärde skilsmässa för att alla tyckte synd om henne som levde med en man som hon i sin tur gett honom fria tyglar?
Människor har alltid lagt sig i och vetat bäst i alla tider, kanske orkade hon inte vara den kvinnan som alla såg som ett offer och tyckte illa om den man hon egentligen ville leva med?
Kanske var det då hon först började ställa krav för att andra skulle sluta lägga sig i? Och SD och LW inte tog hennes krav på allvar förrän hon flyttat och SD saknade kon som aldrig förr, och ville avsluta med LW och misslyckades för hon kämpar från sitt håll?
Klart som korvspad att HD har motiv om någon, men skulle hon klara det utan att få ångest och erkänna?
Och har de som påstått att HD aldrig brytt sig, sagt så för att de anar att hon är skyldig? Eller för att hon är så skör och inte ska behöva må sämre, för de vet att hon är oskyldig?
Jag tänker ändå att SD hade setts ute på språng denna kvällen och hade inget alibi, så han hade inte barnen, och HD skulle ha jobbat men tog ledigt och skulle resa iväg, och hon kanske hade barnen hemma och skulle lämna dom nästa dag till sina föräldrar? Eller så var barnen redan hos hennes föräldrar och då har hon kanske inget alibi heller? Och just därför de skyddar henne, kanske fattar polisen men eftersom de först misstänkte SD, så tänker de att pressar de honom hårt så erkänner hon, om det är hon?
Men det har hon uppenbarligen inte gjort.
Så då blir det SD alla fall, han verkar ha nerver av stål och verkar även gilla risktagningar?
Men kunde han bara inte tagit en ny älskarinna om LW inte ville mer?
Hur man än tänker, så stämmer det inte

Tack ja jag tycker det är viktigt att gå igenom ifall någon kommer på något nytt som kan stämma och kännas rimligt??
Hittills är det för mycket pusselbitar som inte passar, men det är klart att dom finns någonstans och någon kan hitta dom

Ja, jag får iaf inte ihop pusselbitarna alls. Även om ett otäckt mönster kan skönjas ibland kring en del ev misstänkta så är det för många bitar som saknas så man kan lika gärna ha fattat hela motivet och bilden fel. Det är fragment som kommit fram och på dem spekulerar vi helt subjektivt utifrån ytterst lite fakta att gå på. Man får hoppas att utredningen börjar ha rejält mer än vad tråden har iaf! Såg LWs minnessida häromdagen och lider med hennes anhöriga och vänner som ska dras igenom allt detta hemska, både mordet och efterföljet där LW ofta döms värre här än den som nu tog hennes liv. Det måste vara bortom ord tungt och orättvist för dem att veta att GM går fri och deras vän kanske aldrig får rättvisa skipad. LW var bara en människa med fel och brister precis som fina sidor antagligen och inget helgon. Men hon var tre barns mamma, mångas vän och dotter samt syster. Hon förtjänade inte det som hände eller den hårda tonen i hur det pratas i tråden stundtals. Nu är det storhelg igen och sådana brukar ju kännas värst när man mist någon och minnena ofta kommer upp extra tydligt. Lider med hennes familj och de som nu måste fira ännu en midsommar utan henne.
Citera
2019-06-21, 09:37
Medlem
Inlägg från den 1/7-18 av ModestyBlaiser

Se länkade inlägg av Sh.Holmes:

LW skall ha blockerat SD och förbjudit honom att
kontakta henne på något vis.

Som också omtalats flera gånger, att HD förbjudit SD
att ha någon som helst kontakt med LW, då de skulle
försöka lappa ihop sitt äktenskap.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Citat:

Frågan är bara vem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in