2019-06-20, 18:30
Medlem
Hej

Jag flyttade för ett tag sedan och kände för någon vecka sedan att det var länge sedan jag varit hos tandläkaren samt att det kanske skulle vara bra att ha ett friskvårdsavtal ifall att något händer. Sist jag ahde det kostade det nämligen cirka 40 kr/månad. Det var för cirka 2 år sedan, men pga flera flyttar osv hade jag inte förnyat det.

Så idag fick jag en chock, jag har tydligen flyttat från prisklass 1 till 7 på 2 år. Det är lite dyrare för att jag passerar 30, fine det köper jag, motsvarande idag skulle då vara 55/månad ist för 40. Inga problem.
Men det jag fick idag var att jag skulle betala 400kr/månad.

Jag frågade så klart varför denna enorma skillnad? Svaret jag fick var att jag "hade haft lite tandsten och så". Det tog henne cirka 1 minut att rensa tandstenen, kortare än det någonsin tagit för någon tandläkare tidigare.

Vad beror detta på? Är det normalt att ramla i deras prisklasser på det här sättet?
Jag hade alltså inga hål eller någonting.
Citera
2019-06-20, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lonewolfno1
Hej

Jag flyttade för ett tag sedan och kände för någon vecka sedan att det var länge sedan jag varit hos tandläkaren samt att det kanske skulle vara bra att ha ett friskvårdsavtal ifall att något händer. Sist jag ahde det kostade det nämligen cirka 40 kr/månad. Det var för cirka 2 år sedan, men pga flera flyttar osv hade jag inte förnyat det.

Så idag fick jag en chock, jag har tydligen flyttat från prisklass 1 till 7 på 2 år. Det är lite dyrare för att jag passerar 30, fine det köper jag, motsvarande idag skulle då vara 55/månad ist för 40. Inga problem.

Jag frågade så klart varför denna enorma skillnad? Svaret jag fick var att jag "hade haft lite tandsten och så". Det tog henne cirka 1 minut att rensa tandstenen, kortare än det någonsin tagit för någon tandläkare tidigare.

Vad beror detta på? Är det normalt att ramla i deras prisklasser på det här sättet?
Var med i bättre grupp förut, 3e kanske och betalade 75kr. Nu lägger jag 250 och är bland de sämsta grupperna. Det var knappt ens så hon ville jag skulle ha frisktandvård. Anledningen sa hon var att jag har dålig emalj. Men också för besparingar. Så det kanske är det som är anledningen. Men det känns som tandläkare säger olika varje gång
Citera
2019-06-20, 18:40
Medlem
Jag gick in på prisklass 4, typ 200 kr tror jag.
Senaste undersökningen sade tandläkaren lyckligt att jag placeras i en klass bättre.
Tror jag betalar 163 kr idag.
Citera
2019-06-20, 18:51
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag var hos min tandläkare idag och då jag inte har någon försäkring eller liknande så betalade jag allt på en gång.
Tandhygienist som tog fyra röntgenplåtar och gjorde rent från tandsten och putsade lite. Hade 300kr från försäkringskassan så betalade 950kr. Går din var 18:de månad.

Tycker inte det är farligt och att folk klagar på dyr tandvård är bara snåla. Sköter man sina tänder och kör tandborste två gånger per dag och hoppar över cigaretter och snus så blir det inte så farligt.
Svenskar lägger gladeligen 500kr/mån på en telefon eller 150kr/mån på netflix och sen gråter de ut att de inte har råd med tandvård.
Citera
2019-06-20, 22:43
Medlem
Citat:
Hej

Det låter som en radikal ökning av riskgrupp och baserat på rätt så lösa grunder. I min korta period i folktandvården så var det väl rätt normalt att man ökade någon enstaka grupp (sänka var i princip aldrig aktuellt) men från 1 till 7 är rejält hopp; 7 är en grupp för patienter som har hyfsat kasst tandstatus ändå. Mycket djupa tandköttsfickor och tidigare protetik?

Jag ställer mig till Frisktandvård så här att det är något av en kassako för Folktandvården och jag råder dig att räkna på vad du faktiskt betalar och vad du får ut för det:

400kr / månad och ditt ATB på 300 kr : 12 * 400 + 300 = 5100. Detta rullar på 3 år och du ligger på 15300. Du kallas vadå? 1 gång per år på en undersökning. Hur mycket hade du då betalt för det här kalaset om du inte hade frisktandvårdsförsäkring: undersökning (åtgärd 101, ca 950 kr) och vi säger att folkis mot förmodan lägger än åtgärd 341 för att de plockat lite tandsten (500 kr): 3*(950+500) = 4350 totalt över 3 år, minus dina 3 ATB á 300kr och du hamnar på drygt 4000kr.

Folktandvården mjölkar dig på 15300 för en försäkring där du får ut värde på 2500-4000kr (beroende på om de tar betalt för att ta bort tandstenen eller inte) över försäkringsperioden. Visst de ersätter behandling för att bevara tänder utifall du plötsligt behöver lite lagning, nån rotbehandling, någon krona, lite parodontitbehandling men du kan likväl lägga undan de här 10-12 laxen du sparat i någon buffert utifall att.

Jag tror det är dags för dig att leta upp en gemytlig privat tandläkare och vika hejdå till folkis, och ska du bestämt vara kvar i landstingets förvar ska du definitivt överväga att säga upp frisktandvårdsavtalet. Skulle de påstå att du har tecknat avtal för 3 år så ligg på för det går att avsluta oavsett.
Citera
2019-06-20, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meatfuck
Hur tror du gratis tandvård för flyktingar finansieras?

Asyltandvård är inte alls någon stor kostnad för folktandvården generellt. Det som kostar rejält mycket att finansiera är barntandvården och sperciallisttandvården; båda desas stora kolosser går ständigt back.

Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Jag gick in på prisklass 4, typ 200 kr tror jag.
Senaste undersökningen sade tandläkaren lyckligt att jag placeras i en klass bättre.
Tror jag betalar 163 kr idag.

Är det värt de pengarna? Närmre 7 000 kr över tre år jmf med att betala en tusenlapp vid din årlige kontroll?

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag var hos min tandläkare idag och då jag inte har någon försäkring eller liknande så betalade jag allt på en gång.
Tandhygienist som tog fyra röntgenplåtar och gjorde rent från tandsten och putsade lite. Hade 300kr från försäkringskassan så betalade 950kr. Går din var 18:de månad.

Tycker inte det är farligt och att folk klagar på dyr tandvård är bara snåla. Sköter man sina tänder och kör tandborste två gånger per dag och hoppar över cigaretter och snus så blir det inte så farligt.
Svenskar lägger gladeligen 500kr/mån på en telefon eller 150kr/mån på netflix och sen gråter de ut att de inte har råd med tandvård.

My man. Vi vet tillräckligt om hur de flesta sjukdomar i munhålan uppstår för att gemene man ska slippa betala hutlösa summor för tandvård. Visst finns det undantagsfall för rent estetisk tandvård (tandreglering, skalfasader...) och sjukdomstillstånd men det är edge cases det där.

De enda jag upplever som egentligen får pynta rätt så stora summor trots de sköter sig egenvård fint är mitt äldre klientel där tänderna spricker efter 60-70 års malande men då är 14-15 lappar för att sätta in en skruv (något som, för övrigt, inte täcks av frisktandvårdsförsäkring) inte några jättesummor om man slår ut det över tid.
Citera
2019-06-20, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av garlicdentist
Asyltandvård är inte alls någon stor kostnad för folktandvården generellt. Det som kostar rejält mycket att finansiera är barntandvården och sperciallisttandvården; båda desas stora kolosser går ständigt back.

Nej såklart, hundratusentals människor från hottentottländer som aldrig sett en tandborste i hela sitt jävla liv kostar ingenting jämfört med de svenska barnen som borstat sen första mjölktanden.
Citera
2019-06-21, 12:46
Medlem
Citat:

Är det värt de pengarna? Närmre 7 000 kr över tre år jmf med att betala en tusenlapp vid din årlige kontroll?

My man. Vi vet tillräckligt om hur de flesta sjukdomar i munhålan uppstår för att gemene man ska slippa betala hutlösa summor för tandvård. Visst finns det undantagsfall för rent estetisk tandvård (tandreglering, skalfasader...) och sjukdomstillstånd men det är edge cases det där.

De enda jag upplever som egentligen får pynta rätt så stora summor trots de sköter sig egenvård fint är mitt äldre klientel där tänderna spricker efter 60-70 års malande men då är 14-15 lappar för att sätta in en skruv (något som, för övrigt, inte täcks av frisktandvårdsförsäkring) inte några jättesummor om man slår ut det över tid.
Ursäkta. Citerar hela inlägget för jag vet inte hur man gör på annat vis.

Jag tycker definitivt att det är värt pengarna. Skulle betala 1200 kr vartannat år annars. Nu kan jag gå till tandläkaren och få vad som helst fixat när som helst.
Inga frågor avseende något alls och jag har varit hos tandläkaren på åtminstone ett tveksamt fall.
Det är dock individuellt och hamnar man i en väldigt hög riskgrupp skulle jag inte tycka att det var värt pengarna.
Citera
2019-06-21, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Våra gener påverkar karies och tandlossning, så om man drog nitlotten i genlotteriet så löper man en mycket högre risk för tandproblem, trots att man sköter sin tandhygien, hade du tillhört denna gruppen så hade du garanterat inte skrivit det där.
Jag själv har väldigt bra tänder, inte ett enda hål på 9 år, trots snusning 5 av dem och aldrig användning av tandtråd, men min halvbror som sköter sin tandhygien exemplariskt har ett helvete med sina tänder, och det har kostat honom hutlösa summor.
Citera
2019-06-21, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Ursäkta. Citerar hela inlägget för jag vet inte hur man gör på annat vis.

Jag tycker definitivt att det är värt pengarna. Skulle betala 1200 kr vartannat år annars. Nu kan jag gå till tandläkaren och få vad som helst fixat när som helst.
Inga frågor avseende något alls och jag har varit hos tandläkaren på åtminstone ett tveksamt fall.
Det är dock individuellt och hamnar man i en väldigt hög riskgrupp skulle jag inte tycka att det var värt pengarna.

Såklart är det något som kan vara prisvärt, man får göra en cost-benefit analys och det är mycket att väga in där. Jag arbetade en kort tid inom folktandvården och hann stöta på två patienter som hade någon form av kostnadseffektivitet i att ha tecknat avtalet (en av dessa som hade blivit felplacerad i riskgrupp) medans alla andra hade tjänat på att betala vid för varje behandling.

1200 vartannat år jämfört med en tusenlapp (vi gissar på att du är riskgrupp 1) varje år, ok!

"Vad som helst fixat" är en sanning med modifikation: I fikonspråk kan du få åtgärder för att fixa till tillstånd i 1000-, 2000-, 3000-, och 4000-serien utförda under avtalet. Tillstånd i 5000-serien åtgärdas inte av försäkringen. I lekmannasnack innebär det att du kan få utfört billigare åtgärder för att rädda tänder (lagningar, tandsten, metall-keramiska-kronor, rotbehandlingar) och extraktioner men att ersätta saknade tänder ingår inte alls och det är i regel de behandlingar som kostar lite mer.
Citera
2019-06-21, 16:58
Medlem
Citat:
Det låter som en radikal ökning av riskgrupp och baserat på rätt så lösa grunder. I min korta period i folktandvården så var det väl rätt normalt att man ökade någon enstaka grupp (sänka var i princip aldrig aktuellt) men från 1 till 7 är rejält hopp; 7 är en grupp för patienter som har hyfsat kasst tandstatus ändå. Mycket djupa tandköttsfickor och tidigare protetik?

Jag ställer mig till Frisktandvård så här att det är något av en kassako för Folktandvården och jag råder dig att räkna på vad du faktiskt betalar och vad du får ut för det:

400kr / månad och ditt ATB på 300 kr : 12 * 400 + 300 = 5100. Detta rullar på 3 år och du ligger på 15300. Du kallas vadå? 1 gång per år på en undersökning. Hur mycket hade du då betalt för det här kalaset om du inte hade frisktandvårdsförsäkring: undersökning (åtgärd 101, ca 950 kr) och vi säger att folkis mot förmodan lägger än åtgärd 341 för att de plockat lite tandsten (500 kr): 3*(950+500) = 4350 totalt över 3 år, minus dina 3 ATB á 300kr och du hamnar på drygt 4000kr.

Folktandvården mjölkar dig på 15300 för en försäkring där du får ut värde på 2500-4000kr (beroende på om de tar betalt för att ta bort tandstenen eller inte) över försäkringsperioden. Visst de ersätter behandling för att bevara tänder utifall du plötsligt behöver lite lagning, nån rotbehandling, någon krona, lite parodontitbehandling men du kan likväl lägga undan de här 10-12 laxen du sparat i någon buffert utifall att.

Jag tror det är dags för dig att leta upp en gemytlig privat tandläkare och vika hejdå till folkis, och ska du bestämt vara kvar i landstingets förvar ska du definitivt överväga att säga upp frisktandvårdsavtalet. Skulle de påstå att du har tecknat avtal för 3 år så ligg på för det går att avsluta oavsett.

Ja alltså jag sa till henne att det verkade helt orimligt. När försäkringen kostade mindre än en öl på krogen varje månad så var det ju inget att tänka på, men den här rip-offen har jag redan bestämt mig för att slänga åt skogen om jag inte hittar någon bra anledning till att inte göra det.

Som flera i tråden, dig inkluderat nämnt är det lättare att h bumpa upp buffertkontot med motsvarande summa.

En sak dock, hon pratade om 4 millimeter i någon tandficka, kan det vara det som spökar? Vad gör man för att få mindre tandfickor?
Hon sa dock det när hon pratade med tandsköterskan som skrev in saker i datorn, hon sa ingenting om det när jag frågade henne om varför jag hamnat i prisklass 7.
Senast redigerad av lonewolfno1 2019-06-21 kl. 17:01.
Citera
2019-06-21, 17:51
Medlem
Citat:
En sak dock, hon pratade om 4 millimeter i någon tandficka, kan det vara det som spökar? Vad gör man för att få mindre tandfickor?
Hon sa dock det när hon pratade med tandsköterskan som skrev in saker i datorn, hon sa ingenting om det när jag frågade henne om varför jag hamnat i prisklass 7.

wall-of-text:

Lite beroende på vilket landsting det är så görs riskbedömningar lite olika men i princip så gör man en samlad bedömning utifrån tidigare invasiv tandvård (fyllningar, kronor, ... Allt sådant här är riskhöjande), munhygien, parodontalt status (fickor, mobilitet i tänder, saknade tänder), fluorbruk, kost, sociala förhållande yada yada. Men att göra ett så radikalt hopp som i det här fallet låter lite udda, speciellt om det enda som finns att anmärka på är enstaka ficka på 4 mm. Fickor är alltså något man mäter ner under tandköttet och man försöker bedöma om där börjat ske en process där tanden har börjat lossna från käkbenet (99% av fallen beror detta på inflammatorisk process i svar på bakterier som sitter vid tandköttskanten eller nere i de här fickorna.. För att undvika detta? borsta med bra teknik och gör rent mellan tänderna dagligen med rimlig teknik. Ibland måste man ha någon som går ner och rotar i fickorna med). Googla "parodontit" vetja. Hur som helst är en ficka på 4mm ingenting och beror troligt på att tandköttet är lite svullet av inflammation. Jag ställer mig frågan varför den som mätt upp de här fickorna inte har informerat om vad de beror på och hur man behandlar det. Jag tycker den riskgrupperingen är helt jävla orimlig om allt är att där är 4mm ficka; ok att man får in mer inkomst till kliniken på så sätt men en mer strategisk behandlare hade väl bumpat upp till grupp 3-4 så hade de inte skrämt bort kunden och ökat profiten. 5 lax om året herregu, medräknat högkostnadsskyddet så är det en undersökning och en fin celtra-krona (eller 4-5 fyllningar) om året man kunde köpt istället.

disclaimer: jag är helt jävla partisk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in