Citat:
Ursprungligen postat av
lonewolfno1
Hej
Jag flyttade för ett tag sedan och kände för någon vecka sedan att det var länge sedan jag varit hos tandläkaren samt att det kanske skulle vara bra att ha ett friskvårdsavtal ifall att något händer. Sist jag ahde det kostade det nämligen cirka 40 kr/månad. Det var för cirka 2 år sedan, men pga flera flyttar osv hade jag inte förnyat det.
Så idag fick jag en chock, jag har tydligen flyttat från prisklass 1 till 7 på 2 år. Det är lite dyrare för att jag passerar 30, fine det köper jag, motsvarande idag skulle då vara 55/månad ist för 40. Inga problem.
Men det jag fick idag var att jag skulle betala 400kr/månad.
Jag frågade så klart varför denna enorma skillnad? Svaret jag fick var att jag "hade haft lite tandsten och så". Det tog henne cirka 1 minut att rensa tandstenen, kortare än det någonsin tagit för någon tandläkare tidigare.
Vad beror detta på? Är det normalt att ramla i deras prisklasser på det här sättet?
Jag hade alltså inga hål eller någonting.
Det låter som en radikal ökning av riskgrupp och baserat på rätt så lösa grunder. I min korta period i folktandvården så var det väl rätt normalt att man ökade någon enstaka grupp (sänka var i princip aldrig aktuellt) men från 1 till 7 är rejält hopp; 7 är en grupp för patienter som har hyfsat kasst tandstatus ändå. Mycket djupa tandköttsfickor och tidigare protetik?
Jag ställer mig till Frisktandvård så här att det är något av en kassako för Folktandvården och jag råder dig att räkna på vad du faktiskt betalar och vad du får ut för det:
400kr / månad och ditt ATB på 300 kr : 12 * 400 + 300 = 5100. Detta rullar på 3 år och du ligger på 15300. Du kallas vadå? 1 gång per år på en undersökning. Hur mycket hade du då betalt för det här kalaset om du inte hade frisktandvårdsförsäkring: undersökning (åtgärd 101, ca 950 kr) och vi säger att folkis mot förmodan lägger än åtgärd 341 för att de plockat lite tandsten (500 kr): 3*(950+500) = 4350 totalt över 3 år, minus dina 3 ATB á 300kr och du hamnar på drygt 4000kr.
Folktandvården mjölkar dig på 15300 för en försäkring där du får ut värde på 2500-4000kr (beroende på om de tar betalt för att ta bort tandstenen eller inte) över försäkringsperioden. Visst de ersätter behandling för att bevara tänder utifall du plötsligt behöver lite lagning, nån rotbehandling, någon krona, lite parodontitbehandling men du kan likväl lägga undan de här 10-12 laxen du sparat i någon buffert utifall att.
Jag tror det är dags för dig att leta upp en gemytlig privat tandläkare och vika hejdå till folkis, och ska du bestämt vara kvar i landstingets förvar ska du definitivt överväga att säga upp frisktandvårdsavtalet. Skulle de påstå att du har tecknat avtal för 3 år så ligg på för det går att avsluta oavsett.