Citat:
Allt som står i svenska/amerikanska nyhetssajter är inte helt sanna. Har bott de senaste åren i DR, och här är det så klart en stor grej också, men samtidigt så är den stora nämnaren att alla utav de drabbade har haft någon sjukdoms historia. Men det som också går inom de de sociala medierna är att det säkert också kan handla om ”fulsprit”. Så antigen är det sannolikt en kombination. Det hela började med att för någon månad sedan så rapporterades det om en amerikansk kvinna som hade blivit brutalt misshandlad utav en anställd på ett Hotel när hon och hennes familj var på semester i Januari, dock så var det en hel del som inte stämde med hennes historia. Dels så hade hotellet direkt startat en utredning och erbjudit ersättning osv men de nekade till att acceptera det. Det kom iallafall senare fram att det var hennes man som hade misshandlat henne nästan till döds och sen så ville de skylla det hela på hotellet 4-5 månader efter att det hade hänt och efter att de hade blivit nekade ersättning från deras försäkringsbolag (på miljon nivån). Så efter denna händelse har det kommit fram alla dessa ”ovanliga” dödsfall, trots att jag också har läst att varje år så dör ca 30 turister under ”ovanliga” omständigheter och hittills i år så har ”bara” drygt 10 dött, vilket innebär att det faktiskt har blivit mindre, bara det att dessa fall har blivit uppmärksammade. Så skulle verkligen inte säga att DR är ett farligt land för turister, det som alltid gäller är sunt förnuft. Likadant som i Sverige, du går inte själv på ett mörkt och ensligt ställe mitt i natten, eller vid andra tänkbara ställen där du kan bli utsatt för brott. Som sagt har själv bott här i 7 år och jag har aldrig blivit utsatt för något brott. Så lika säkert som i Sverige.
Oerhört naivt att lita på Dominikanska auktoriteter i detta fall. Nästan som att lita på SVT gällande invandring. Det är självklart att landets elit kommer att försöka stöta bort och förminska allt för att inte förgöra sitt eget rykte.