2019-06-19, 20:27
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Det har gjorts ett antal gånger men som med så mycket annat så krävs det lite upprepningar ibland. Tror Ugglan gjorde en mer informativ karta. I alla fall, krysset markerar ungefär var skorna hittades. Som sagts ca 5-10 meter in på vardera sida av stigen (streckad linje).

http://forumbilder.se/I5MRI/ekudd-stig

Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Det påstås i tråden att den naturliga vägen in på lekplatsen är i dess södra del. Det visar sig dock att spåren i sanden leder norrut:

https://static-cdn.sr.se/sida/images/97/de55720d-42b6-4d6e-8e6a-88e5822b00ea.jpg

Jag kan inte se några spår som tyder på att bilen vänt, till exempel kört in längst asfalten och sedan backat snett norrut, vänt och kört ut i söder. Det finns visserligen smala spår efter däck som syns till vänster i bild, men de är så smala att jag gissar de är från en moped. Jag tycker spåren tyder på att bilen gjort en sväng på grusytan. Det syns visserligen inga spår till höger i bild heller, men det är nära basketkorgen. Spåren kan vara gamla och upptrampade. Polisen frågar dessutom vittnena i bilen om de sett ljuskäglor upp mot Helenas hus, vilket visar att polisen räknat med detta som en möjlighet, vilket är en omöjlighet om bilen bara kört på cykelvägen.

Bilder som kan fås från samtida TV program visar även att det är gott om vegetation väster om cykelvägen utom just i riktning mot Runstensvägen. Bilen plockar alltså in Helena i bilen på en plats som är synlig på långt håll, som framgår av nedanstående bild från 1995

https://minfil.com/x632Mfv0n7/Lekplatsen_png

Jag vill därför hävda att den nordöstra delen av lekplatsen inte är synlig från Hällristningsvägen samt att den vegetation som syns på bilden ovan bör ha skärmat av insyn även från Runstensvägen. Å andra sidan, om bilen verkligen kör in så är dess förare inte så rädd för att synas.

Jag vill för övrigt visa två bilder som gick att få ut från Sveriges Radios Helenafallet. Bilderna nedan är tagna från samma punkt på stigen. De visar hur långt bort från Hällristningsvägen och lekplatsen som skorna återfanns. På den tiden fanns det inga hus öster om Ekuddenvägen. Det är en perfekt plats för en våldtäkt...

https://minfil.com/Ee36Mevfn9/HelenasSkorFyndplats_png
https://minfil.com/ic5aMevan1/HelenasRingarFyndplatsFr_nSkorna_png

Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Dessvärre är nog Ugglans karta felaktig, eller rättare sagt inte aktuell för tiden. Den är uppenbart äldre än 1992 eftersom gatan Norra Kolarestigen inte är bebyggd, vilket den var vid Helenas död.

Dessutom finns stigen redovisad i en film tagen i samband med avspärrningarna. Den visar att stigen slutar precis där bilspåren finns:

https://cdn-04.minfil.com/R5b4N3v4nf/4c0b32fa-1560900633/StigensSlut.png

Källa: https://www.tv4.se/krimarkivet/klipp/f%C3%B6rsvunna-helena-andersson-mariestadstjejens-f%C3%B6rsvinnande-3193001

Med andra ord faller en hel del av mina invändningar i de olika tänkbara hypoteserna. Det blir till att tänka om...

Men gud vad du börjar trassla till allt igen. Gör du det medvetet? Vi har för länge sedan rett ut hur det såg ut på lekplatsen och jag lade ut en egengjord skiss (http://www.bilddump.se/bilder/20190619202631-81.224.158.124.jpg) som stämmer MYCKET VÄL MED VERKLIGHETEN!

Bilden som Xeitum länkade till har INTE JAG GJORT!!! Har du så här dålig koll eller försöker du förvilla medvetet? Du har varit tyst i "evigheter" men nu - i och med DNA-diskussionen - ploppar du upp igen. Varför?
Citera
2019-06-19, 20:32
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Artikel om fallet av Per Warvlin i dagens MT:

Gabriella tror inte alls på att DNA spåret medför något nytt. Däremot välkomnar hon om Kalla Fall tar över utredningen. Hon anser att ”Mannen med pilotglasögon” minnesförlust är ”läglig”, varför polisen måste gå till botten med det spåret. Hon nämner hypnos som en åtgärd. GW:s teorier avfärdar hon bestämt och hävdar att han får alldeles för stor uppmärksamhet i fallet.

GW vidhåller att utredningen är katastrofalt skött och nästan ”hånar” polisens tilltro till DNA spår på sko.

Lars Johansson säger att polisen avvaktar i väntan på officiellt svar från NFC. I artikeln framgår att han är på väg att gå i pension.

Inga direkta nyheter, med undantag av att Gabriella anser att Pilot ska hypnotiseras för att få fram sanningen om hans förehavanden.

Första fetningen: Det har jag sagt länge nu: GW får helt oemotsagd säga precis vad som helst!

Andra fetningen: Gick det med PR måste det gå med "mannen med pilotglasögon". Vill Lars Johansson?

Visst är minnesförlusten som "mannen med pilotglasögon" refererar till MYCKET LÄGLIG!
Citera
2019-06-19, 20:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
https://www.expressen.se/gt/polisens-dna-besked-om-forsvunna-helenas-sandaler/

Kommentarer från Kommissarie Lars Johansson om resultaten även på P4 Skaraborg. Uttrycker sig jävligt syrligt mot G.W, vilket med all önskvärd tydlighet ger en bild av Johanssons hållning till G.W. Nej, nu är det dags att Cold-Case tar över detta, så den här infekterade prestigekampen(eller vad man ska kalla det) mellan L.J och G.W får ett slut!

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=7246115
Citera
2019-06-19, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Första fetningen: Det har jag sagt länge nu: GW får helt oemotsagd säga precis vad som helst!

Andra fetningen: Gick det med PR måste det gå med "mannen med pilotglasögon". Vill Lars Johansson?

Visst är minnesförlusten som "mannen med pilotglasögon" refererar till MYCKET LÄGLIG!
R

Jag tror systrarna ser vad de vill se och tro på !
Sedan resten av tiden vägrar de ta upp huvudet ur sanden .Är övertygad om att de vet / anar vilka GW syftar på ? Och dessa personer vägrar de tro kan ha gjort Helen illa.
Om mannen m ” minnesluckor och annat skulle var GM så är det märkligt att de inget mer hittat på honom som skulle leda till ett häktande . Det har gått över 25 år han är skäligen misstänk och inte ett enda bevis har de funnit som skulle kunna binda honom till detta .
Nej jag står på mig .... Tror absolut inte att denne förvirrade man är skyldig 👎
Varför ? Har ingen aning men Nix säger jag .
Citera
2019-06-19, 22:01
Medlem
[quote=Rotvagen|67894501]R

Sedan resten av tiden vägrar de ta upp huvudet ur sanden .Är övertygad om att de vet / anar vilka GW syftar på ? Och dessa personer vägrar de tro kan ha gjort Helen illa.
Om mannen m ” minnesluckor och annat skulle var GM så är det märkligt att de inget mer hittat på honom som skulle leda till ett häktande . Det har gått över 25 år han är skäligen misstänk och inte ett enda bevis har de funnit som skulle kunna binda honom till detta .
Nej jag står på mig .... Tror absolut inte att denne förvirrade man är skyldig 👎
Varför ? Har ingen aning men Nix säger

De ser klarare än på länge har jag hört. Men de har ingen kropp och en medveten lögn, vilket gör det svårt såklart. Pilot sitter nog tyvärr på sanningen.
Citera
2019-06-19, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Pilot sitter nog tyvärr på sanningen.

Det mesta talar för det. Eftersom han ogärna visar sig i offentlig miljö är det svårt att fråga. Fast det förstås, i rätt omgivning och vid rätt tillfälle går det nog att se till så strömmen når fram och den stackaren får minnet tillbaka..!
Citera
2019-06-19, 22:23
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
R

Varför ? Har ingen aning men Nix säger jag .

Första fetningen: Nej, det har gått 21 år sedan "mannen med pilotglasögon" kom på tal och han har varit anhållen i vart fall två gånger, vad det verkar.

Andra fetningen: Jag har inte pratat om att "mannen med pilotglasögon" nödvändigtvis måste vara skyldig - däremot kanske inblandad eller "vetande".

Tredje fetningen: Det vore ju bra om du har någon slags "aning" innan du skriver. Försök att underbygga dina åsikter.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-06-19 kl. 22:33.
Citera
2019-06-19, 23:46
Medlem
Xeitums avatar
[quote=lubbe75|67894540]
Citat:
R

De ser klarare än på länge har jag hört. Men de har ingen kropp och en medveten lögn, vilket gör det svårt såklart. Pilot sitter nog tyvärr på sanningen.

Förmodligen för att du är från Jämtland, surjämtar ska alltid säga nej till det mesta. Själv umebo.

Skämt åsido, om det var en person helt utan någon som helst speciell relation till Helena, som kanske inte brydde sig ämnvärt att hon försvunnit, då hade det kanske inte varit så konstigt att vederbörande har svårt att minnas exakt vad han gjorde denna natt. En person som som däremot väl kände och tillbringade åtskilliga timmar tillsammans med H dagen hon försvann, borde blivit väldigt berörd och rent instinktivt rekapitulerat vad hen gjorde på natten, dessutom åtskilliga gånger om. Som sagt, mycket märkligt att han har denna minneslucka. Å andra sidan skulle han klarat av detta alldeles själv, hmmm tveksamt, o vems var bilen ( ev. bilarna).
Citera
2019-06-20, 00:46
Medlem
Ejsidisis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Kommentarer från Kommissarie Lars Johansson om resultaten även på P4 Skaraborg. Uttrycker sig jävligt syrligt mot G.W, vilket med all önskvärd tydlighet ger en bild av Johanssons hållning till G.W. Nej, nu är det dags att Cold-Case tar över detta, så den här infekterade prestigekampen(eller vad man ska kalla det) mellan L.J och G.W får ett slut!

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=7246115

Håller verkligen med. Det har uppstått en total låsning mellan GW och polis. Dessutom nytt analysresultat på skorna. Coldcase borde verkligen ta över nu. Vi pratar 27 år!
Citera
2019-06-20, 09:22
Medlem
[quote=lubbe75|67894540]
Citat:
R

Tror inte "pilot" har något med detta att göra. För det första så kan man faktiskt ha minnesluckor flera timmar under en fyllekväll. Att han ändrat sig flera gånger kan bero på att han fått tillbaka minnesbilder men inte kunnat koppla dom till rätt tid/dag. Säkert inte första gången han hade minnesluckor.
För det andra så är det s.k brovittnet inte helt hundra enligt mig.
För det tredje så OM det finns en pilot som sågs gåendes på bron med Helena så finns det inte något som tyder på att han skulle var GM.

Det har hakats upp alldeles för mycket om pilot......
Citera
2019-06-20, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Första fetningen: Nej, det har gått 21 år sedan "mannen med pilotglasögon" kom på tal och han har varit anhållen i vart fall två gånger, vad det verkar.

Andra fetningen: Jag har inte pratat om att "mannen med pilotglasögon" nödvändigtvis måste vara skyldig - däremot kanske inblandad eller "vetande".

Tredje fetningen: Det vore ju bra om du har någon slags "aning" innan du skriver. Försök att underbygga dina åsikter.

Och hur vore det någon gång att du klev ner från dina höga hästar !!!!!
Du har utsett dig själv till expert i denna tråd . Så fort du blir i frågasatt så ska du jämt briljera med ditt .
Och ännu en gång .. JAG tror inte ”pilot är ens inblandad o detta .En fyllpropp som var på fel ställe vid fel tillfälle .
JAG tror att det är så och varför JAG tror så ? Ja har ju lika lite som polisen som alla som sitter här ingen blekaste aning ? Vi tror , gissar men sitter inte på en endaste sak som skulle kunna lösa detta . Förhoppnings vis så någon dag hittas nyckeln till mysteriet 🤔 tills dess kan vi bara ” tänka oss ett händelseförlopp som låter mest trovärt .
Och ursäkta Ugglan att jag skrev fel på några år . Ett misstag som kan ha ödelagt hela denna mordutredning av FB poliserna .
Kan jag få slippa bli påhoppad nu för att jag dissar ” Pilot .
Citera
2019-06-20, 10:55
Medlem
[quote=skovdebosse|67897745]
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75

Tror inte "pilot" har något med detta att göra. För det första så kan man faktiskt ha minnesluckor flera timmar under en fyllekväll. Att han ändrat sig flera gånger kan bero på att han fått tillbaka minnesbilder men inte kunnat koppla dom till rätt tid/dag. Säkert inte första gången han hade minnesluckor.
För det andra så är det s.k brovittnet inte helt hundra enligt mig.
För det tredje så OM det finns en pilot som sågs gåendes på bron med Helena så
finns det inte något som tyder på att han skulle var GM.

Det har hakats upp alldeles för mycket om pilot......

Exakt så tänker jag ochså 👍
Håller på mina två kompisar / bröder .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in