2019-06-18, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badboy rider
Sluta gissa. JAG VET ATT DET VAR FÖRE

Då vet du kanske också vilken tid på söndagen? Och vilka som var med? Och var man letade ? Och om det var BW’s egna initiativ eller UA ?
Citera
2019-06-18, 22:59
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Att grabbarnas vittnesmål är knapphändigt är iofs inte så konstigt. För det första är de inte primärt intresserade av vad som händer utanför deras bil, och när bilen passerar ca 100 m bort finns det bara en lucka på ca 10-20 m då den är synlig. Kör bilen i ca 30-35 km/h vilket är närmare 10 m/s så inser alla att tidsspannet då bilen är synlig är mkt kort, även om man skulle vara beredd på att den skulle komma.

Dock är inte jag heller helt övertygad om att grabbarna i bilen är oskyldiga. Man kan nog anta att om dessa grabbar o grannar o i ungefär samma ålder som H skulle erbjuda henne skjuts så skulle hon nog kunnat acceptera. Frågan är bl.a vilken typ av bil som de själva satt i, skulle den kunnat vara den som Carina + sällskap såg?

En annan frågeställning är den, förutsatt att de i själva verket är GM, om det verkligen skulle vara så smart att dra uppmärksamheten till sig i den grad som de gjorde genom att lämna ett falsktvittnesmål med påföljande förhör mm. De tillhör de facto ett av "huvudvittnena" i fallet. Att båda bor utomlands kan möjligen även tyckas ligga dom i fatet, även om det inte är extremt ovanligt.

Personligen lutar jag mer åt att de är oskyldiga o ärliga vittnen.

Du har rätt om att luckan är liten och jag tror 20 meter är för generöst. Snarare 15 max.

Hastigheten 30 km/h tycker jag är däremot är hög på en cykelväg. Säg 20 km/h och 15 meter. Då är bilen synlig tre sekunder. Det är långt avstånd, men samtidigt ser de en tydlig ljus siluett mot mörkare bakgrund och de har två chanser att titta.

Det är jag som fört in fel tankar om vem den andre personen är. Den ena är Fredrik J på Hällristningsvägen (numera FH) och den andre är Anders K på Fornminnesvägen. De är fortfarande vänner på Facebook. Anders bor på Lidingö.
Citera
2019-06-18, 23:29
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Du har rätt om att luckan är liten och jag tror 20 meter är för generöst. Snarare 15 max.

Hastigheten 30 km/h tycker jag är däremot är hög på en cykelväg. Säg 20 km/h och 15 meter. Då är bilen synlig tre sekunder. Det är långt avstånd, men samtidigt ser de en tydlig ljus siluett mot mörkare bakgrund och de har två chanser att titta.

Det är jag som fört in fel tankar om vem den andre personen är. Den ena är Fredrik J på Hällristningsvägen (numera FH) och den andre är Anders K på Fornminnesvägen. De är fortfarande vänner på Facebook. Anders bor på Lidingö.

Om bilen nu existerade och hade med mordet att göra tror jag inte de fiser fram i 20 km/h. Att det är cykelväg gör det inte mer olagligt att köra 30 än att köra 20, det ses nog som lika illa. Nåja, antaganden från båda håll. Enas om 2s lr?

Om nu båda grabbarna bodde på de adresser på Ekudden du nämner så är det föga sannolikt att de passar in i GW's scenario bl.a med tanke på att han ansåg de vid försvinnandet bodde typ utkanten/strax utanför Mariestad. Däremot är kanske möjligheten stor att någon av dom lr båda två hade tillgång till båt i den lilla närliggande "naturhamnen" för småbåtar.
Citera
2019-06-18, 23:51
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
---
Jag håller dock nog inte riktigt med om att det naturliga skulle vara att göma Helena vid lekplatsens östra del... Tvärtom tänker jag. Södra delen är mer naturlig, närmare från där skorna hittades och mer dåld från synfältet från hällristningsvägen, där fanns också en naturlig väg för bilen att åka in på.
Att Helena bragts om livet vid lekplatsen är inte logiskt med tanke på vittnesuppgifterna.---

Det påstås i tråden att den naturliga vägen in på lekplatsen är i dess södra del. Det visar sig dock att spåren i sanden leder norrut:

https://static-cdn.sr.se/sida/images/97/de55720d-42b6-4d6e-8e6a-88e5822b00ea.jpg

Jag kan inte se några spår som tyder på att bilen vänt, till exempel kört in längst asfalten och sedan backat snett norrut, vänt och kört ut i söder. Det finns visserligen smala spår efter däck som syns till vänster i bild, men de är så smala att jag gissar de är från en moped. Jag tycker spåren tyder på att bilen gjort en sväng på grusytan. Det syns visserligen inga spår till höger i bild heller, men det är nära basketkorgen. Spåren kan vara gamla och upptrampade. Polisen frågar dessutom vittnena i bilen om de sett ljuskäglor upp mot Helenas hus, vilket visar att polisen räknat med detta som en möjlighet, vilket är en omöjlighet om bilen bara kört på cykelvägen.

Bilder som kan fås från samtida TV program visar även att det är gott om vegetation väster om cykelvägen utom just i riktning mot Runstensvägen. Bilen plockar alltså in Helena i bilen på en plats som är synlig på långt håll, som framgår av nedanstående bild från 1995

https://minfil.com/x632Mfv0n7/Lekplatsen_png

Jag vill därför hävda att den nordöstra delen av lekplatsen inte är synlig från Hällristningsvägen samt att den vegetation som syns på bilden ovan bör ha skärmat av insyn även från Runstensvägen. Å andra sidan, om bilen verkligen kör in så är dess förare inte så rädd för att synas.

Jag vill för övrigt visa två bilder som gick att få ut från Sveriges Radios Helenafallet. Bilderna nedan är tagna från samma punkt på stigen. De visar hur långt bort från Hällristningsvägen och lekplatsen som skorna återfanns. På den tiden fanns det inga hus öster om Ekuddenvägen. Det är en perfekt plats för en våldtäkt...

https://minfil.com/Ee36Mevfn9/HelenasSkorFyndplats_png
https://minfil.com/ic5aMevan1/HelenasRingarFyndplatsFr_nSkorna_png
Citera
2019-06-19, 00:22
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Om bilen nu existerade och hade med mordet att göra tror jag inte de fiser fram i 20 km/h. Att det är cykelväg gör det inte mer olagligt att köra 30 än att köra 20, det ses nog som lika illa. Nåja, antaganden från båda håll. Enas om 2s lr?

Om nu båda grabbarna bodde på de adresser på Ekudden du nämner så är det föga sannolikt att de passar in i GW's scenario bl.a med tanke på att han ansåg de vid försvinnandet bodde typ utkanten/strax utanför Mariestad. Däremot är kanske möjligheten stor att någon av dom lr båda två hade tillgång till båt i den lilla närliggande "naturhamnen" för småbåtar.

En av dem bodde uppenbart på Hällristningsvägen eftersom det framgår av förhöret.

2s är helt OK för mig.
Citera
2019-06-19, 01:16
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Det har gjorts ett antal gånger men som med så mycket annat så krävs det lite upprepningar ibland. Tror Ugglan gjorde en mer informativ karta. I alla fall, krysset markerar ungefär var skorna hittades. Som sagts ca 5-10 meter in på vardera sida av stigen (streckad linje).

http://forumbilder.se/I5MRI/ekudd-stig

Dessvärre är nog Ugglans karta felaktig, eller rättare sagt inte aktuell för tiden. Den är uppenbart äldre än 1992 eftersom gatan Norra Kolarestigen inte är bebyggd, vilket den var vid Helenas död.

Dessutom finns stigen redovisad i en film tagen i samband med avspärrningarna. Den visar att stigen slutar precis där bilspåren finns:

https://cdn-04.minfil.com/R5b4N3v4nf/4c0b32fa-1560900633/StigensSlut.png

Källa: https://www.tv4.se/krimarkivet/klipp/f%C3%B6rsvunna-helena-andersson-mariestadstjejens-f%C3%B6rsvinnande-3193001

Med andra ord faller en hel del av mina invändningar i de olika tänkbara hypoteserna. Det blir till att tänka om...
Senast redigerad av ThordOlavsson 2019-06-19 kl. 01:21.
Citera
2019-06-19, 10:47
Medlem
Artikel om fallet av Per Warvlin i dagens MT:

Gabriella tror inte alls på att DNA spåret medför något nytt. Däremot välkomnar hon om Kalla Fall tar över utredningen. Hon anser att ”Mannen med pilotglasögon” minnesförlust är ”läglig”, varför polisen måste gå till botten med det spåret. Hon nämner hypnos som en åtgärd. GW:s teorier avfärdar hon bestämt och hävdar att han får alldeles för stor uppmärksamhet i fallet.

GW vidhåller att utredningen är katastrofalt skött och nästan ”hånar” polisens tilltro till DNA spår på sko.

Lars Johansson säger att polisen avvaktar i väntan på officiellt svar från NFC. I artikeln framgår att han är på väg att gå i pension.

Inga direkta nyheter, med undantag av att Gabriella anser att Pilot ska hypnotiseras för att få fram sanningen om hans förehavanden.
Citera
2019-06-19, 11:32
Medlem
MrsVanity1s avatar
Jag får en känsla av att "pilot" inte står lika nära familjen och systrarna som Gw's gärningsmän...att det är därför dem så starkt avvisar Gw's teori.

Dem vet ju trots allt inte vilken som är rätt men jag får känslan att dom inte ens vill höra talas om den.
Hade förstått bättre om dem hade sagt - Vi utesluter inte Gw's teori men känner att Pilotspåret känns/ är mer rätt.

Som sagt bara funderingar.

Gör sällan inlägg då jag tycker lite händer.Glädjande är dock att fallet äntligen hamnar hos cold case gruppen.....synd bara att det kännts som det nästan förhalats,det borde kommit dit för länge sedan.
Citera
2019-06-19, 12:13
Medlem
Instämmer. Dessutom tror jag att GM läser varenda rad som skrivs om det här fallet. Kanske är han själv även med och bidrar med inlägg för att vilseleda eventuella misstankar som riktas mot just honom. Polisen läser säkert också allt som skrivs i det forumet.

Citat:
Ursprungligen postat av MrsVanity1
Jag får en känsla av att "pilot" inte står lika nära familjen och systrarna som Gw's gärningsmän...att det är därför dem så starkt avvisar Gw's teori.

Dem vet ju trots allt inte vilken som är rätt men jag får känslan att dom inte ens vill höra talas om den.
Hade förstått bättre om dem hade sagt - Vi utesluter inte Gw's teori men känner att Pilotspåret känns/ är mer rätt.

Som sagt bara funderingar.

Gör sällan inlägg då jag tycker lite händer.Glädjande är dock att fallet äntligen hamnar hos cold case gruppen.....synd bara att det kännts som det nästan förhalats,det borde kommit dit för länge sedan.
Citera
2019-06-19, 14:21
Medlem
Detta hör inte till tråden men har ju nämt detta någon gång här. Killen i Strömsund som försvann i September förra ret hittades i morse i vattudals ström . Även i detta fall hittades skorna släng på olika platser . Nu återstår det att se om han drunknade el självmord eller ett mord som flera tror 😕
Citera
2019-06-19, 14:57
Medlem
Förståeligt att det är frustrerande...

Närstående är säkra att GWs 2gm är fel.
Verkar mer övertygade om ”pilots” inblandning.

Jag ställer frågan, var stod ”pilots” förehavande den kvällen gentemot PRs?
Även om det bevittnade på bron blev känt först 97 så var pilots ageranden i närheten av Helena känt hela tiden.
Även då PR var huvudmisstänkt. Vad tänkte systrarna då?
PR var ju även under lupp efter han avfördes.
Trots att han inte var synlig på stadt, eller i Mariestad, inte ens i närheten av Helena. Ändå hade de svårt att släppa honom som misstänkt...varför? Anonyma tips kan drabba vem som helst...för tunt att skylla på.
UA och Helena sov över hos PR i Göteborg i samband med Greklandsresan innan försvinnandet. Tyder på att de hade kontakt som vänner.
I allt kaos så tipsar PR om sej själv, detta gynnar inte utredningen och allra minst familjen A?
Informerade han UA innan han tipsade om sej själv för att skona dem från chocken att det kunde vara han? Hans förklaring var att han ville bli utredd och på så sätt fri från misstankar!!?
Samtidigt fanns pilot där, på festen, i taxin, på stadt, hängande efter Helena, hjälpte henne att ringa, men ingen misstänkte honom? De hade mer på kompisen, ex till UA som tipsade om sej själv, jävligt lägligt...Hur gick tankarna då....och nu är man säker på pilot....Tycker han borde gå med på hypnos för sin egen skull.
Citera
2019-06-19, 19:30
Medlem
https://www.expressen.se/gt/polisens-dna-besked-om-forsvunna-helenas-sandaler/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här