2019-06-19, 22:47
Medlem
MegalodonIsAlives avatar
Howdy! Nu blir det statistik B inför hösten. A kursen var ej för svår!

Nu till frågan - hur mycket mer kräver B kursen? Har läst matte 5 i gymnasiet FYI. Men undrar mer konkret hur stort hoppet är mellan A & B kursen?

Ha de' görgött!

EDIT: Statistiken undervisas vid kära Uppsala Universitet!
Senast redigerad av MegalodonIsAlive 2019-06-19 kl. 23:07.
Citera
2019-06-19, 22:53
Medlem
aaerligs avatar
Du snackar om statistik. Det är lätt. Jag lovar att du slipper ekvationer kring relativitetsteori och kvantfysik och får istället roa sig med procentsatser och just det, statistik.
Citera
2019-06-19, 22:55
Medlem
MegalodonIsAlives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaerlig
Du snackar om statistik. Det är lätt. Jag lovar att du slipper ekvationer kring relativitetsteori och kvantfysik och får istället roa sig med procentsatser och just det, statistik.

Har du själv läst statistik och vill förse mig med något om B-kursen Herr easy statistics?
Citera
2019-06-19, 22:59
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Statistik kan bli rätt avancerad matematik om man vill krångla till det, ska jag be att få tala om för förståsigpåaren.
Citera
2019-06-19, 23:19
Medlem
Citat:

Statistikteori är inte alls lätt, åtminstone inte för oss övriga människor som måste kämpa med Lebesguemått, processer med oändlig variation och sigmafält. Men du som finner ämnet så enkelt får gärna hänvisa till lämplig litteratur eller filmklipp som gör att ämnet blir lika tillgängligt för oss andra som det är för dig. 😊

Det finns många som kämpar med både A- och B-kurser som gärna skulle få en push i rätt riktning av någon som har listat ut hur lätt det faktiskt är. Detta var även vad TS efterfrågade.

Med vänlig hälsning,

En svag- till normalbegåvad teknisk fysiker med Master i stokastisk analys
Citera
2019-06-19, 23:23
Avslutad
Citat:

Ungefär så. Jag har själv läst logistik och statistik och det var lätt som en plätt. Typ bara man har någorlunda normal inlärningsförmåga så är det en piece of cake.
Citera
2019-06-20, 00:33
Medlem
aaerligs avatar
Jag tänker inte referera till något. Min åsikt är att statistik är lätt även om ni ekonomer som valde den enkla vägen anser det inkorrekt.
Citera
2019-06-20, 06:15
Medlem
Citat:
Jag tänker inte referera till något. Min åsikt är att statistik är lätt även om ni ekonomer som valde den enkla vägen anser det inkorrekt.

Man kan inte säga så. Det finns olika sorters statistik, där kraven på djupgående förståelse kan vara extremt höga. Om man heter Laplace eller Kolmogorov kan man möjligen tycka som du gör. Du som inte har valt den enkla ekonomvägen i livet, vad har du läst och hur mycket statistik har du läst?
Citera
2019-06-20, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FamiljeFarsa79
Man kan inte säga så. Det finns olika sorters statistik, där kraven på djupgående förståelse kan vara extremt höga. Om man heter Laplace eller Kolmogorov kan man möjligen tycka som du gör. Du som inte har valt den enkla ekonomvägen i livet, vad har du läst och hur mycket statistik har du läst?

Min åsikt är att aaerlig likt behindrayban gick på en högskoleingenjörlinje på någon lantisskola och hoppade av första terminen.
Senast redigerad av AmirMjaekig 2019-06-20 kl. 10:14.
Citera
2019-06-20, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Statistik kan bli rätt avancerad matematik om man vill krångla till det, ska jag be att få tala om för förståsigpåaren.

Jodu, fast knepig matematik inom statistik brukar väl avhandlas inom matematisk statistik, det är väl inte det TS ska läsa vad jag har förstått.
Citera
2019-06-20, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Jodu, fast knepig matematik inom statistik brukar väl avhandlas inom matematisk statistik, det är väl inte det TS ska läsa vad jag har förstått.

Det beror till stor del på kursen och föreläsaren. Det är en fortsättningskurs som ska brännas av, så det kan nog definitivt ingå element av sannolikhetsteori och bevisföring av relationer.

Det är svårt att avläsa svårighetsgrad och krav bara på namnet. Det finns kurser som heter ”Introduktionskurs i XXX” som är djävulusiska. Samtidigt finns det kurser som heter ”Avancerad kurs i YYY” som är extremt enkla. Det flera av oss ifrågasätter är generella påståenden om något som är både brett och djupt.

Det är som att påstå att läkaryrket är enkelt om man enbart besökt en vårdcentral. Det säger inte så mycket om hur en hjärnkirurg har det på jobbet.
Citera
2019-06-20, 11:02
Medlem
För att reda upp lite i tråden så finns det olika slags statisik.
Vissa i tråden pratar om matematisk statistik och andra verkar prata om vanlig praktisk statistik som man lär sig på t ex i en utbildning i ekonomi.

Den matematiska statistiken är mycket svårare än den praktiska.

Så ni får förtydliga vad ni pratar om annars blir där nog inget vettigt av den här tråden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in