2019-06-19, 12:57
Medlem
Efter en snabb sökning om det går att pinga avstängda mobiltelefoner fann jag detta från 2010.

https://www.hn.se/h%C3%A4r-slutar-sp%C3%A5ren-efter-f%C3%B6rsvunne-david-18-1.3343289

"Under lördagseftermiddagen har en grupp sökt efter 18-årige Dav*d B*rgersson på Getterön.

Hans mobiltelefon, som stängts av manuellt vid 21.30-tiden på torsdagskvällen, kunde senare "väckas" på teknisk väg.

– Det var då vi fick pejling på mobilen ute vid Getterön. Vi har haft svävare ute på havet, och helikoptrar deltar i sökandet, säger Christer Harplinger, informationschef vid Hallandspolisen."
Citera
2019-06-19, 13:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalaan
Efter en snabb sökning om det går att pinga avstängda mobiltelefoner fann jag detta från 2010.

https://www.hn.se/h%C3%A4r-slutar-sp%C3%A5ren-efter-f%C3%B6rsvunne-david-18-1.3343289

"Under lördagseftermiddagen har en grupp sökt efter 18-årige Dav*d B*rgersson på Getterön.

Hans mobiltelefon, som stängts av manuellt vid 21.30-tiden på torsdagskvällen, kunde senare "väckas" på teknisk väg.

– Det var då vi fick pejling på mobilen ute vid Getterön. Vi har haft svävare ute på havet, och helikoptrar deltar i sökandet, säger Christer Harplinger, informationschef vid Hallandspolisen."

Bra jobbat!
Intressant att man kan "väcka" mobilen på det sättet.
Så det kan vara så man arbetade med L*enas mobil.

Frågan är bara upptäckte man inte att hon hade flera mobiler på en gång, eller om man inte lyckades få kontakt och lokalisera hennes mobil förrän fredagen(?).

De hade ju ändå uppgraderat försvinnandet till människorov och hade tidigt stora befogenheter.

Efter alla missar, blir man inte bara fundersam utan också misstänksam...
Citera
2019-06-19, 14:06
Medlem
Citat:
Ska man vara lite petig så går det ju att radera sina egna inlägg på Facebook. Såvida de du pratat med ang. eventuella länkar inte följt hennes inlägg och lagt dem på minnet så borde det inte vara helt omöjligt att det har länkats, men raderats efter en tid?

Hej Dalaan!
Jag läste vad Aftonbladet skrev om
ert samtal till
SOS. Jag undrar om ni informerade om detta till aftonbladet?
Kan det i så fall vara möjligt att flera ringt den här aktuella natten men att vi fick veta detta tack vare dig/er och resten tystats ner?
Citera
2019-06-19, 14:20
Medlem
Citat:
Ska man vara lite petig så går det ju att radera sina egna inlägg på Facebook. Såvida de du pratat med ang. eventuella länkar inte följt hennes inlägg och lagt dem på minnet så borde det inte vara helt omöjligt att det har länkats, men raderats efter en tid?

Petig ska man vara och visst kan det ha raderats. Jag väljer dock att tro på mina källor eftersom de kommer från olika kretsar och ter sig som förnuftiga människor, ingen verkar ha beröringspunkter med de andra. Alla hade läst att MH separererat men det länkades ej till blogg.
Citera
2019-06-19, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Hej Dalaan!
Jag läste vad Aftonbladet skrev om
ert samtal till
SOS. Jag undrar om ni informerade om detta till aftonbladet?
Kan det i så fall vara möjligt att flera ringt den här aktuella natten men att vi fick veta detta tack vare dig/er och resten tystats ner?

Hej, nej vi informerade ingen tidning om det.
Citera
2019-06-19, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Petig ska man vara och visst kan det ha raderats. Jag väljer dock att tro på mina källor eftersom de kommer från olika kretsar och ter sig som förnuftiga människor, ingen verkar ha beröringspunkter med de andra. Alla hade läst att MH separererat men det länkades ej till blogg.

Jag försöker inte ifrågasätta det du skrivit, ville bara poängtera det. Ber om ursäkt om det kanske såg så ut!
Citera
2019-06-19, 16:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Hej, nej vi informerade ingen tidning om det.

Funderar lite på om det pratas om L*nas mord ännu och hur snacket går på stan?
Vad tänker de ni har pratat med?
Citera
2019-06-19, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Funderar lite på om det pratas om L*nas mord ännu och hur snacket går på stan?
Vad tänker de ni har pratat med?

Det händer att vi får frågan om vi hört hur det går, men inte mycket mer än så.

Deras tankegångar är väl ungefär som våra, att man inte riktigt förstår varför och att det är för jävligt att sånt händer, hur man kan ta livet av en annan människa.
Citera
2019-06-19, 16:28
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Precis som i Lisa fallet som var försvunnen och misstankegraden höjdes till människorov tillförs polisen extraresurser för att förstärka sökinsatserna.

Nej, det var inte så att man chansade lite löst på människorov av utredningstekniska skäl, man fick snabbt uppfattningen att hon inte lämnat hemmet frivilligt, åtminstone var det så man presenterade det. Men för övrigt är inte Missing People är inte på polisens budget. Orsaken till att man inte vill ha MPS involverade initialt vid misstanke om brott är väl att man inte vill ha en samling människor som kan tänkas klampa omkring och riskera att förstöra spår.
Citera
2019-06-19, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
MH genomförde eldceremonin 5 månader efter UW gjort slut och hon gjorde det symboliskt på deras bröllopsdag.

Jag har inte skrivit att UW och LW gick tillbaka till varandra. Jag menade att han valde barnen och LW istället för att vara gift med en hagga som inte tålde att bli påmind om sin mans ex genom barnen, gardiner, möbler, hela huset och inte minst att LW tyckte att barnens födelsedagar skulle firas med båda föräldrarna. Sistnämnda är ju något som UW och LW var noga med.

MH blev nog aldrig accepterad av klanen W och kanske barnen hatade sin styvmor. Isf inte alls underligt att UW ville skiljas .

Vilka syftar du på med "klanen W"? Det låter som du talar om tattare om UWs släktingar och inte han själv skulle ha bestämmanderätten över vem han vill vara gift med.

Varifrån har du fått iden att MH inte skulle tåla att umgås öht med LW? Eller försöker du skapa en trådsanning. MH har väl inte klagat på att de umgås vid födelsedagar etc. Det var väl sättet hur mycket konflikter med barnen hanterades och nyckfullheten i umgänget som kritiserades?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-06-19 kl. 16:39.
Citera
2019-06-19, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men vet vi verkligen hur allt låg till?
Kanske var det MH som ställde till det med konflikter genom att ifrågasätta saker som UW och LW ansåg var deras beslutsområde?

Att MH ansåg att UW var konflikträdd kan ju stämma, men det kan också bero på att MH ifrågasatta en massa saker som han inte ville diskutera med henne?

För hur vet vi att hennes omdöme om vad som var rätt/fel är det enda rätta och stämmer?

Vi har bara hört en persons version, och i mina ögon kan den versionen starkt misstänkas för att vara färgad av en persons mycket dåliga mående.

Visst kan det vara så att MH ljuger, men om man nu presumerar att hon inte gör det så kan man väl i ärlighetens namn inte på allvar hävda att det är föräldrarnas ensak om minderåriga barn exempelvis cyklar mot biltrafik som ett sätt att försöka få sin vilja igenom!?!? Man kan fan tro tråden är aktivitetsprojekt för efterblivna ibland.
Citera
2019-06-19, 16:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det händer att vi får frågan om vi hört hur det går, men inte mycket mer än så.

Deras tankegångar är väl ungefär som våra, att man inte riktigt förstår varför och att det är för jävligt att sånt händer, hur man kan ta livet av en annan människa.

Ibland när jag skriver i tråden så blir det lite abstrakt och overkligt att tänka på det. Ungefär som att det är fiktion.

För er som bor där, måste minnena pocka på.

Men om jag låter det komma närmare, då blir det så fruktansvärt svårt att begripa.
Jag har några gånger ställt mig bakom planket med L*ena och försökt att känna efter. Jag tänker att inte många människor skulle kunna uthärda att se det som hände. Hur kan någon?

Barnens smärta är också svår att tänka på.
Som när dottern skrev så fint på instagram...

Jag hoppas att de anhöriga efter sommaren kan få något positivt besked. Att fallet börjar närma sig en lösning. Det måste vara hemskt att finnas i detta vakum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in