Okej, mitt förhållande till Alex Schulman kan bäst beskrivas som ambivalent. Men av flera orsaker var jag tvungen att läsa hans senaste bok "Bränn alla mina brev". Jag har flera beröringspunkter med människor och platser i boken så trots min motvilja mot AS så låg den högt på min läslista.
Tanken att Alex motvilja emot morfar egentligen ha att göra med att Sven Stolpe stod för helt annan kultur/politiskt åskådning än Alex? (Sven Stolpe konverterade till katolicism/ Alex Schulman twittrade en bild på det brinnande Notres dame med texten Äntligen!) och berättelsens "Hjälte" Olof Lagercrantz står för de värden som Alex anammat.
Det är en fängslande berättelse som börjar lite stapplande med Alex egna nutids problematik. Men när väl handlingen drar iväg till Sigtuna stiftelsen sommaren 1932 och den "Hemliga affären" mellan 25 åriga Karin Stolpes (Alexs Mormor) och 21 åriga Olof Lagercrantz (sedermera Chefredaktör på DN) tar historien fart på riktigt. Alex Morfar Sven Stolpe porträtteras som en riktig hustru tyrann som hela resten av sitt livet kommer bära på en hatisk bitterhet mot sin fru och synnerligen emot Olof Lagercrantz. Dramat i boken når sitt klimax när Sven Stolpe medvetet försöker ta sitt och Karins liv genom att medvetet krascha bilen de åker en månad efter affären. Det är ett mycket gripande triangeldrama emellan "monstret" Sven Stolpe, den förtryckta och plågade Karin Stolpe och den ädla Olof Lagercrantz. Läs upplevelse 8-9.. men...
Ganska snabbt börjar Alex berättelse falla samman. Jag bestämmer mig för att botanisera mer om dessa för Sverige viktiga kulturpersonligheter för att lära mig mer om dramat. Jag ser Svt "Här är ditt liv" med Sven Stolpe, bilolyckan 1931 nämns men... det är ju ett helt år innan Karin och Olof träffades! Hittar två artiklar som bekräftar att den centrala scenen i dramat hände 1år innan och olyckan kan således inte vara en hämnd akt från Svens sida.
https://www.vf.se/2018/11/30/sven-stolpe-som-den-personifierade-ondskan/
https://www.fib.se/article/alex-schulman-far-med-osanning-i-nya-boken
Jag ringer en vän som är välbevandrad i Sigtuna stiftelsen, Stolpe och Lagercrantz som inte känner till Alex Schulmans bok, men som säger direkt när jag nämner namnen och frågar om schismen mellan Sven Stolpe och Olof Lagercrantz: -"Olof Lagercrantz hade ju en affär med Sven Stolpes fru, det är ju något alla känner till...." Affären har alltså varit allt annat än hemlig och okänd.
Jag tycker fortfarande Schulmans bok har en gripande historia, men slås nu av tvivel om sanningshalten. Tex Tvingade verkligen Sven Stolpe, Karin att sitta på en piedestal under en föreläsning å Sigtuna Stiftelsen om hennes egen abort?
Ganska snabbt börjar Alex berättelse falla samman. Jag bestämmer mig för att botanisera mer om dessa för Sverige viktiga kulturpersonligheter för att lära mig mer om dramat. Jag ser Svt "Här är ditt liv" med Sven Stolpe, bilolyckan 1931 nämns men... det är ju ett helt år innan Karin och Olof träffades! Hittar två artiklar som bekräftar att den centrala scenen i dramat hände 1år innan och olyckan kan således inte vara en hämnd akt från Svens sida.
https://www.vf.se/2018/11/30/sven-stolpe-som-den-personifierade-ondskan/
https://www.fib.se/article/alex-schulman-far-med-osanning-i-nya-boken
Jag ringer en vän som är välbevandrad i Sigtuna stiftelsen, Stolpe och Lagercrantz som inte känner till Alex Schulmans bok, men som säger direkt när jag nämner namnen och frågar om schismen mellan Sven Stolpe och Olof Lagercrantz: -"Olof Lagercrantz hade ju en affär med Sven Stolpes fru, det är ju något alla känner till...." Affären har alltså varit allt annat än hemlig och okänd.
Jag tycker fortfarande Schulmans bok har en gripande historia, men slås nu av tvivel om sanningshalten. Tex Tvingade verkligen Sven Stolpe, Karin att sitta på en piedestal under en föreläsning å Sigtuna Stiftelsen om hennes egen abort?
Tanken att Alex motvilja emot morfar egentligen ha att göra med att Sven Stolpe stod för helt annan kultur/politiskt åskådning än Alex? (Sven Stolpe konverterade till katolicism/ Alex Schulman twittrade en bild på det brinnande Notres dame med texten Äntligen!) och berättelsens "Hjälte" Olof Lagercrantz står för de värden som Alex anammat.
Senast redigerad av Baiser 2019-06-18 kl. 22:05.
Senast redigerad av Baiser 2019-06-18 kl. 22:05.