2019-06-18, 20:22
Medlem
Jag kommer behöva en lägenhet om ett cirka ett 1-1,5 år. Då i Stockholmsområdet, det jag menar med det är att det inte behöver vara i Stockholm utan är nöjd med pendel (upp till 1 timme, som jag är van med).

Vad bör jag göra redan nu? Eller är det kört? Stockholmsområdet är ganska ökänt för sina hårda marknad gällande bostäder. Skräckhistorier på 20 års bostadsköer o.s.v.
Citera
2019-06-18, 20:27
Medlem
Bostadskö kan du glömma helt och hållet. Om du ska ha en bostad inom stor-Stockholm om 1-2 år så är det köpa som gäller, alternativt att hyra i 2:a, 3:e hand, inneboende med ett rum eller en soffplats hos någon. Kolla Blocket. Och ja, du kommer att få betala ockerpriser.
Citera
2019-06-18, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deddze
Jag kommer behöva en lägenhet om ett cirka ett 1-1,5 år. Då i Stockholmsområdet, det jag menar med det är att det inte behöver vara i Stockholm utan är nöjd med pendel (upp till 1 timme, som jag är van med).

Vad bör jag göra redan nu? Eller är det kört? Stockholmsområdet är ganska ökänt för sina hårda marknad gällande bostäder. Skräckhistorier på 20 års bostadsköer o.s.v.
Pröva södertälje fina pendeltåg.
Citera
2019-06-18, 20:49
Medlem
Citat:
Jag kommer behöva en lägenhet om ett cirka ett 1-1,5 år.
Ska du köpa? Då bör du redan nu ha till kontantinsatsen (15%).
Ska du t. ex. köpa en lägenhet på två millar så behövs alltså kontantinsats på minst 300 000 kr.
Sedan ska det till ett lånelöfte från banken. För detta behövs en bruttoinkomst på kanske 35 000.
Citera
2019-06-18, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Ska du köpa? Då bör du redan nu ha till kontantinsatsen (15%).
Ska du t. ex. köpa en lägenhet på två millar så behövs alltså kontantinsats på minst 300 000 kr.
Sedan ska det till ett lånelöfte från banken. För detta behövs en bruttoinkomst på kanske 35 000.
Jag har inte någon kontantinsants att tala om. Det är femsiffrigt belopp vi talar om så kommer inte ens i närheten av den summan. Den bruttoinkomst jag kommer ha om ca. 1 år är kanske hälften eller lite mer på sin höjd.
Citera
2019-06-18, 21:53
Medlem
Citat:
Den bruttoinkomst jag kommer ha om ca. 1 år är kanske hälften eller lite mer på sin höjd.
Har du en bruttoinkomst på c:a 20000 och ingen kontantinsats, då kan du glömma ett köp.
Citera
2019-06-18, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Har du en bruttoinkomst på c:a 20000 och ingen kontantinsats, då kan du glömma ett köp.

Okej då förstår jag, nu är jag inte jätteintresserad av ett köp men jag antar att om jag inte ens kan köpa en lägenhet så kan jag även glömma hyresrätt i samma slutsats.
Citera
2019-06-18, 23:13
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Du skriver att du kan pendla en timme. Men Sthlm är stort. En timme från norra Sthlm och en timme från södra Sthlm är ju inte samma sak. Så enklast är att säga ungefär i vilken del av Sthlm du kommer att jobba/studera (eller vad du nu tänkt göra) - och så en timme därifrån.
Citera
2019-06-19, 00:48
Medlem
Citat:

1 timmas pendelavstånd, (enkel väg). då kan du ju bo i typ Bålsta, Enköping, Gnesta o liknande ställen där det faktiskt inte är omöjligt att få hyresrätter.
Citera
2019-06-19, 02:31
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:

Här kan du utgå från den här kartan
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stockholms_pendeltåg
här står alla orter och restid.

Kolla sedan vilka hyresbolag som finns på de olika orterna och sedan är det bara att ställa sej i kö.

Det brukar finnas bra information på de olika kommunernas hemsidor om boende.
Citera
2019-06-19, 06:38
Medlem
Heauxms avatar
Hyra ett rum i 2 eller 3e hand. Du har inget annat val.
Citera
2019-06-19, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Här kan du utgå från den här kartan
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stockholms_pendeltåg
här står alla orter och restid.

Kolla sedan vilka hyresbolag som finns på de olika orterna och sedan är det bara att ställa sej i kö.

Det brukar finnas bra information på de olika kommunernas hemsidor om boende.

Okej, det är 2:a hand du syftar på då? Känns osannolikt att man kan fixa en 1:a hand på ett år.

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Du skriver att du kan pendla en timme. Men Sthlm är stort. En timme från norra Sthlm och en timme från södra Sthlm är ju inte samma sak. Så enklast är att säga ungefär i vilken del av Sthlm du kommer att jobba/studera (eller vad du nu tänkt göra) - och så en timme därifrån.
Det är i södra delen av storstockholm.
Senast redigerad av Deddze 2019-06-19 kl. 14:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in