2019-06-18, 14:26
Medlem
dengo.dajordens avatar
Jag har varit patient hos en mycket bra tandläkare som nu gått i pension. Kliniken har tilldelat mig en annan tandläkare på samma klinik som jag inte alls gillar så jag ska byta till annan klinik.

Har jag rätt att be om och ta med mina journaler?

Har kliniken en skyldighet att lämna ut de?

Understryker att jag har inte frågat än men vill vara påklädd när jag gör det.
Citera
2019-06-18, 15:05
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dengo.dajorden
Jag har varit patient hos en mycket bra tandläkare som nu gått i pension. Kliniken har tilldelat mig en annan tandläkare på samma klinik som jag inte alls gillar så jag ska byta till annan klinik.

Journalen ska förvaras hos den som fört den, så hos kliniken du gått på. Men om du byter klinik så kan du begära att den nya kliniken får kopia på journalen. Du har förstås också rätt att själv få kopia av journalen. Patienten äger alltså inte journalen.
Citera
2019-06-18, 15:10
Medlem
dengo.dajordens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Journalen ska förvaras hos den som fört den, så hos kliniken du gått på. Men om du byter klinik så kan du begära att den nya kliniken får kopia på journalen. Du har förstås också rätt att själv få kopia av journalen. Patienten äger alltså inte journalen.

Tack.

Undrar hur det blir med röntgenbilder.

Samtidigt: kan de ta betalt för kopian eller ska det vara gratis? Är det reglerat?
Citera
2019-06-18, 15:29
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Tack.

Undrar hur det blir med röntgenbilder.

Samtidigt: kan de ta betalt för kopian eller ska det vara gratis? Är det reglerat?

Röntgenbilder räknas som journalhandling, så samma gäller där. De brukar föras över på en CD.

I offentlig vård gäller avgiftsförordningen. En kopia på den egna journalen per år utan kostnad. Därefter enligt förordningen, dvs över 9 sidor = 50 kr + 2 kr/sida. Med Cd kan det vara en annan kostnad pga tidsåtgång.

Jag är inte säker på vilken avgift privata vårdgivare får ta ut, men jag utgår från att de inte får ta ut mer än den faktiska kostnaden och maximalt samma som enligt förordningen.
Citera
2019-06-18, 15:34
Medlem
Motalas avatar
Citat:

Fakta:

Byter du tandläkare är det bara att begära att din nya tandläkare får journalerna. Journalerna följer patienten. Du skall inte betala någotting.

Borde vara helt klart. Blir det frågor. Prata med Socialstyrelsen eller Patientnämnden.

Självklart skall journalerna följa ppatienten utan xtra kostnad.

M
Citera
2019-06-18, 17:46
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motala
Fakta:

Byter du tandläkare är det bara att begära att din nya tandläkare får journalerna. Journalerna följer patienten. Du skall inte betala någotting.

Borde vara helt klart. Blir det frågor. Prata med Socialstyrelsen eller Patientnämnden.

Självklart skall journalerna följa ppatienten utan xtra kostnad.

M
Då tandläkaren på den klinik han har kan ha redovisningsskyldighet till många instanser långt i efterhand så nej, Pat har rätt till en kopia men inte orginalet
Citera
2019-06-18, 19:51
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ofay
Då tandläkaren på den klinik han har kan ha redovisningsskyldighet till många instanser långt i efterhand så nej, Pat har rätt till en kopia men inte orginalet

Klart pat har rätt till Journalerna. Tdl kan ju alltid ta en kopia. Så fungerar det inom privat tandvården och gjort i många år.

Väl mött

Alginat
Citera
2019-06-18, 19:55
Avslutad
Citat:

Även tandvården innefattas av vårdsekretessen. Man har rätt att neka det precis som man kan begära av vårdcentralen.

Fan, kommer inte ihåg vad det heter.
Citera
2019-06-20, 16:41
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motala
Klart pat har rätt till Journalerna. Tdl kan ju alltid ta en kopia. Så fungerar det inom privat tandvården och gjort i många år.

Väl mött

Alginat
Original i dagens digitala tid? Ger patienten sin tillåtelse ges en kopia ut
Citera
2019-06-20, 17:23
Medlem
Avgiftsförordning (1992:191) är vad som gör att landstingstandvård har otyget för sig att ta betalt för journalkopior i vissa län. Har aldrig stött på någon privat tandvårdsverksamhet som skulle få för sig att ta betalt för något sådant.

Citat:
Röntgenbilder räknas som journalhandling, så samma gäller där. De brukar föras över på en CD.

Det enda som är värre än att få röntgen på CD är att få röntgen utskrivet på papper så man får sitta och scanna in. Tacksamt nog har många aktörer på tandvårdsmarknaden vett nog att skicka journaler med röntgen via ctakt
Citera
2019-06-20, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av garlicdentist
Avgiftsförordning (1992:191) är vad som gör att landstingstandvård har otyget för sig att ta betalt för journalkopior i vissa län. Har aldrig stött på någon privat tandvårdsverksamhet som skulle få för sig att ta betalt för något sådant.

Det enda som är värre än att få röntgen på CD är att få röntgen utskrivet på papper så man får sitta och scanna in. Tacksamt nog har många aktörer på tandvårdsmarknaden vett nog att skicka journaler med röntgen via ctakt

Avgiftsförordningen är väl mest ett sätt att hantera rättshaverister? Jag har aldrig varit med om att någon tagit betalt för att lämna ut en journal(kopia).

Om en person kommer in och ber om ett utdrag om dagen så hade man nog börjat ta betalt rätt snabbt dock...
Citera
2019-06-20, 20:16
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Även tandvården innefattas av vårdsekretessen. Man har rätt att neka det precis som man kan begära av vårdcentralen.

Fan, kommer inte ihåg vad det heter.

Vad pratar du om? Neka vad? Personen vill ha sin journal och har rätt att få ut kopia av den eller få den skickad till den nya tandvårdskliniken. Du kanske pratar om att den skulle lämnas ut mot patientens vilja, men det är en helt annan sak och då gäller sekretess enligt OSL 25:1. Patienten avgör om den sekretessen ska hävas genom ett medgivande.
Senast redigerad av RosaRosaRosaRosa 2019-06-20 kl. 20:19.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in