Citat:
Ursprungligen postat av
Philomena
Nu hoppas jag att LWs vänner och anhöriga är så pass kloka och nyanserade så de skiljer mellan att ge polisen värdefull information och smutskastning. Av de vänner till henne som vittnat i tråden här så menar jag iaf att de delgett oss med både förtjänster och brister hos LW. Upplever t ex både Blessed Fruit och Sh.Holmes som nyanserade med tanke på den sorg och frustration de måste hantera som vänner till henne i ett fall som inte verkar röra sig framåt trots tiden som gått. Har inte upplevt den svartvita bilden av LW som bara en ängel sett från hennes vänners perspektiv som ofta blivit en trådsanning här i tråden Och jag hoppas att polisen har sådan erfarenhet att de ställer bra frågor till de förhörda anhöriga väl medvetna om det du säger och med insikt i att människor i sorg och chock kan värja sig mot att ange negativa saker om de inte förstår skälet. Sedan kan det kanske vara klokt av anhöriga och vänner till LW att inte delge allt de vet i tråden även om de gör det till polisen. Dels av anständighet då vi just bevittnat hur en fjäder från ett annat fjäderfä lätt blir en höna i tråden. Dels av hänsyn till utredningens sekretess.
Jag upplever inte att någon i tråden har något emot att det grävs kring LW för att förstå möjliga motiv från hennes omgivning men däremot att jag liksom andra särskiljer på detta och när tonen andas ren smutskastning där man medvetet skapar trådsanningar om offret baserat på enbart lösa rykten byggda på t ex felciteringar, och frossande i osmakligheter utan minsta belägg och med en ful underton av att nästan hånfullt vilja ta fram så mycket snaskigheter om det mördade offret som möjligt. Visst, ett utåtagerande risktagande liv hos en BO kan innebära större risker och ytor för konflikter vilket kan visa på motiv, men däremot inte på förklaring menar jag. Håller med Notknappare att det blir lite kort kjol-resonemang över det tänket. Förklaringen oavsett hur offret levt är ändå alltid till sist att det är en mördare som inte respekterat en annan människas rätt till liv och gjort sig skyldig till något fruktansvärt. Hur offret nu än levt och vilket skav hon än kan ha skapat med sin omgivning. Jag ser gärna att det grävs kring motiv men med förtydligandet att skuldbördan, den moraliska kompassen som ska dömas om något ligger på GM som gjorde ett aktivt val att ta livet av en annan människa.
Det första fetade:
Jag tycker inte att den svart-vita bilden kommer
från dem som kände henne IRL utan ifrån
konton som inte kände henne men som gör allt för
att måla upp henne som en ängel och bortförklara alla
ev negativa saker som kommer upp i tråden.
Ibland känns det som om de försvarar sig själva.
Kanske de har gjort liknande val som LW gjorde?
Antagligen beror det på vilka erfarenheter man själv
har gjort i livet och vilken typ av människor man känner.
Om man t.ex. identifierar sig med den bedragna hustrun,
älskarinnan, exmaken, älskaren, barnen som ev. mått
dåligt innan mordet.
Det andra fetade:
Är så självklart för mig så jag förstod inte att det behövdes
ett förtydligande av skuldbördan.