2019-06-18, 01:03
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Tror inte det, verkar finnas en unversal preferens för rosa bland kvinnor från alla kulturer, och studier visar på att kvinnor verkligen reagerar helt instinktivt på färgen:

https://www.scientificamerican.com/article/women-prefer-pink/

https://www.psyarticles.com/intellect/pink.htm

Däremot kan naturliga instinkter amplifieras av kulturen, något vi antagligen har sett på senare år. Storkapitalet har även blivit bättre på att förstå hur man attraherar småflickor att köpa produkter.

Ideologer söker ständigt ignorera att vi är apor med stora hjärnor, våra instinkter är fortfarande kvar på apnivån, men storkapitalet har ju inte råd att ignorera vilka vi egentligen är, och anpassar sig ständigt efter senaste vetenskapliga fynden (eller så går de under).

En ideolog ver ju inte hur man fångar pojkars och flickors uppmärksamhet, men de behöver inte det då de har säkerställda jobb genom staten och ungar tvingas utsättas för ideologens experiment, marknaden måste däremot tävla om att verkligen få barns uppmärksamhet i konkurrens mot tusen andra konkurrenter. Att ignorera vad pojkar och flickor verkligen vill ha skulle innebära att man går under.

Det går inte idag att fastställa varför färgen rosa är populär bland tjejer eftersom det finns så ofantligt mycket i reklamväg och omgivningen som påverkar valet av kläder och annat. Som sagt, jag är övertygad om att det lika väl kunde vara lila, turkos, mintgrön, eller liknande färger.
Detta med bären är en teori absolut, men låter långsökt. Det kunde lika gärna varit färgen ljuslila el röd. Eller brun. Grön. Nötter är ju beiga.
Vad som vore intressant är att veta ifall småtjejer faktiskt gillade färgen rosa bäst för flera hundra år sedan, innan reklam, leksaksaffärer e.t.c.
Citera
2019-06-18, 01:13
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nu var det ju du som kom med ett tvärsäkert påstående om detta som du inte kan styrka.

Jag argumenterade emot ett annat obevisat påstående dumhuvve. Jag bevisar ingenting så länge jag inte slänger fram en tes i första hand vilket jag sällan gör här.
Citera
2019-06-18, 01:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Jag argumenterade emot ett annat obevisat påstående dumhuvve. Jag bevisar ingenting så länge jag inte slänger fram en tes i första hand vilket jag sällan gör här.

Du kom med ett påstående som du har noll belägg för och det upphävs inte av orsakerna till att du gjorde det dumhuvud. Feminister kan verkligen inte det här med argumentation och logik.

Men att du inte bevisar något av det du påstår, ja det stämmer.
Citera
2019-06-18, 01:20
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Löjligaste kommentaren hittills i denna löjliga tråd. Du tog upp ämnet, så du bevisar din tes. Annars är det en tjejgissning. Vi är inte dina google-betjänter. Skriv inte om saker du inte vet något om, om du vill slippa bli kritiserad och framstå som okunnig tjejgissare.

Du har gissat eller chansat dig genom hela tråden, samt ljugit, vilket bara blir pinsamt. Du har ingen aning om vad du skriver här och gudarna ska veta att det är mycket rappakalja. Du underbygger i princip aldrig någonting och sedan vill du att motståndaren ska göra det. Du måste skärpa dig, du förefaller osedvanligt dum.

För övrigt, det finns inget tjejgissa eller killgissa heller, utan vi i Sverige använder kort och gott ordet gissa.
Citera
2019-06-18, 01:24
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Du kom med ett påstående som du har noll belägg för och det upphävs inte av orsakerna till att du gjorde det dumhuvud. Feminister kan verkligen inte det här med argumentation och logik.

Men att du inte bevisar något av det du påstår, ja det stämmer.
.

Du förstod uppenbarligen inte ett dyft av vad jag skrev, men det gör ingenting. För jag orkar faktiskt inte med dig. Har ett minne av att du är totalt omöjlig att föra något slags samtal med överhuvudtaget. Du verkade gravt autistisk/ aspig sist. Det gick inte att konversera med dig då och det går inte nu.
Citera
2019-06-18, 01:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
.

Du förstod uppenbarligen inte ett dyft av vad jag skrev, men det gör ingenting. För jag orkar faktiskt inte med dig. Har ett minne av att du är totalt omöjlig att föra något slags samtal med överhuvudtaget. Du verkade gravt autistisk/ aspig sist. Det gick inte att konversera med dig då och det går inte nu.

Du kom med ett påstående som du inte kan styrka utan det grundar sig enbart på hur du vill saker ska vara, det är inte svårare än så lilla gumman.
Citera
2019-06-18, 06:58
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Du kom med ett påstående som du inte kan styrka utan det grundar sig enbart på hur du vill saker ska vara, det är inte svårare än så lilla gumman.

Okidoki.
Citera
2019-06-18, 07:03
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Vad har orsaken med något att göra? Och vad har du för fakta som styrker din åsikt om orsaken? Och skrev du inte precis att vi inte skulle ha en massa åsikter?

Det enda vi diskuterade var om små tjejer gillar rosa eller inte. Du blev asförbannad när jag påstod det. Nu håller du med. Måste vara jobbigt att svaja så i sin personlighet.

Det är väl fullständigt givet att det är orsaken vi talar om.
Du förvränger och gör efterkonstruktioner gällande diskussionen i efterhand som vanligt vilket gör det meningslöst att fortsätta.
Då avslutar vi den så kallade debatten här.
Senast redigerad av Moment22x22 2019-06-18 kl. 07:07.
Citera
2019-06-18, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
En teori är att kvinnor som var samlare då våra instinkter skapades sökte efter röda/rosa/lilla frukter bland det gröna, och därmed skapade en preferens för sådana färger. En till faktor kan ha varit att kvinnor behövde vara bättre på att tyda känslor, och när exempelvis barn eller annan kvinna fick rosafärgade kinder så signallerade det exempelvis att någon var sjuk (kvinnor var omhändetagare i stammen) eller att någon ljuger - på tal om saker som kvinnor är bättre på: de är generellt mycket bättre på att både skådespela och se igenom skådespel.

Män å andra sidan vandrade långa vägar i jakt och ifall de såg någon blå flod i distans så var det ofta signal att det fanns bra jaktbyte och fisk där (samt vatten). Annars ås är blå en färg som båda könen gillar enligt studier, antagligen för att det är färgen på himmelen och vattnet, och allt det goda i livet.

En intressant studie som gjordes kring färgen rosas påverkan på män visar att den minskar mäns testosteron, och man använde det genom att radikalt minska våldet i ett fängelse genom att måla väggarna i rosa:

http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.631.8721&rep=rep1&type=pdf

Det gör dock även män svagare och mindre energiska.

Slutligen tycks män ogillar rosa i det mesta, förutom när det gäller kvinnor! Det har dock visat sig att röda läppstift attraherar män i snitt något mer (jag personligen faller mer för rosa).

Varför har rosa sådan effekt på män kan man fråga sig? Den nära besläktade röda färgen har visat sig vara kopplad till höjd testosteron och är ju färgen som kopplar till passion, aggression, blod, etc.:

https://psychcentral.com/news/2013/05/17/color-red-linked-to-high-testosterone/54934.html

Men vad är det med rosa som män så instinktivt skyr (finns ingen annan färg i hela spektrumet som något kön så mycket undviker). Jag har inte riktigt funnit svar på det, förutom att män kanske instinktivt måste söka sig bort från allt som känns avmaskuliniserande. En feminin man har ju mindre chans att sprida sina gener än en maskulin kvinna, därmed att kvinnor har större spelrum och "pojkflickan" accepteras bättre än en tjejig pojke.

Vår ursprungsfärg är ju färgad, vita människor har inte funnits länge.

Vad är det då som är rosa på människokroppen??

Bara kvinnor vill se ut som en fitta.

Nej, jag vet inte... den där evolutionsbiologin är svår och otroligt spekulativ. Man kan bevisa det mesta liksom.

Vuxna kvinnor är inte alltid lika förtjusta i rosa, det finns en period av glitter och rosa för småtjejerna och det är såklart intressant att nysta i.

Men intressant med fängelser... i lumpen var allting grönt och det upplevde jag som väldigt tråkigt. Undras hur en rosa armé hade kämpat? Bortsett från att den blir ett utmärkt mål att sikta på...

Aaaahh... två arbetsdagar till sedan semester...
Citera
2019-06-18, 09:06
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det är väl fullständigt givet att det är orsaken vi talar om.
Du förvränger och gör efterkonstruktioner gällande diskussionen i efterhand som vanligt vilket gör det meningslöst att fortsätta.
Då avslutar vi den så kallade debatten här.
Så praktiskt att du startar diskussioner och sedan avslutar dem när du bara kan förlora.

Jag har tvärtom fem gånger skrivit att jag inte tror någonting om färg och kön. Jag har aldrig diskuterat bakgrunden till "tjejer gillar rosa", det är en inplanterad trams-diskussion av lupac för att förstöra tråden. En klassisk dum-diskussion som aldrig kan vinnas eftersom det inte finns vetenskapliga fakta för varken det ena eller andra. Såå lätt att genomskåda, men du gick på den niten.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-06-18 kl. 09:53.
Citera
2019-06-18, 09:12
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Du har gissat eller chansat dig genom hela tråden, samt ljugit, vilket bara blir pinsamt. Du har ingen aning om vad du skriver här och gudarna ska veta att det är mycket rappakalja. Du underbygger i princip aldrig någonting och sedan vill du att motståndaren ska göra det. Du måste skärpa dig, du förefaller osedvanligt dum.

För övrigt, det finns inget tjejgissa eller killgissa heller, utan vi i Sverige använder kort och gott ordet gissa.
Jag konstaterar att du som vanligt går på budbäraren och uppenbarligen inte har några bevis alls för dina påståenden. Jag räknar dig som min tredje groupie här i tråden. Du tänker bara på mig hela tiden i alla dina inlägg. Aldrig på vad du skriver, aldrig på debatten. Du är den som länkar till minst fakta av alla. Det finns ingen som tror ett ord på vad du säger.
Citera
2019-06-18, 09:55
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Tjejgissa säger så mycket mer om verkligheten än bara Gissa. Man ser liksom framför sig en söt ung tjej som ljuvt viskar fram den ena felaktigheten efter den andra. Och efter ett tag förstår man att hon är helt tom i huvudet. Men hon är söt ändå. Tjejer och fakta är inte viktigt och passar egentligen inte ihop. Tjejer och utseende är viktigt.

Tjejgissa tjejgissa tjejgissa.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-06-18 kl. 09:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in