2019-06-17, 20:46
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Ja men kyrkan vill ju ofta tysta ner på så sätt att de ska sköta allt själva och inte anmäla sina medlemmar. Av den anledning att de vill verka bättre utåt än de är.
Därför är det intressant, hur pass möjligt det kan vara, att en GM kan skyddas av kyrkan även vid mord?

Vilken kyrka talar du om? Det är väl oftast kyrkorna själva som anmäler avvikelser, förskingring etc. Anmälan av medlemmar kan vara lite mer problematiskt, vilket inte nödvändigt beror på en önskan att "se bra ut utåt" utan mer att man avse sträva efter trygghet och förtroende. Präster har ju lagstadgad tystnadsplikt, givet av den sekulära lagstiftaren tillika (dock har präster i Sverige ingen rätt att kräva samtal av någon mot dennes vilja).
Citera
2019-06-17, 20:49
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
"Riskfaktorer" har väl vanligtvis med vilken grupp/samhällsskikt någon befinner sig (missbrukare,kriminell, huligan, prostituerad etc), d. v. s. miljön de befinner sig i och inte specifikt personliga egenheter?

Att LW verkat vara benägen att "köra sitt race" även om hon körde över andra är väl ändå en egenhet som gör det mer plausibelt att hon skulle hamna i allvarliga konflikter än om hon inte haft den egenheten?

Givetvis är det inte rätt att slentrianmässigt döda någon men det kan väl vara så att en dålig sida att ta till våld hos någon kanske kräver väldigt speciella förutsättningar. Varför tror du annars att man utarbetat en rutin inom utredningsmetodik specifikt för de fall där ingen uppenbar misstänkt är omdelbart synlig som går ut på att noggrant kartlägga offret.
Kanske SD hade otur? LW hade gjort två pannkaksanmälningar mot SD, en avskrev åklagaren och den första drog hon tillbaka själv. Därefter verkar hon för bekantskapskretsen berättat om hur han hotat, stalkat m. m. men av någon anledning inte idas anmäla det. Tvärtom så verkar hon ju till och med ha chattat med SD samma dag hon försvann?
Möjligt är väl att någon blev varse att LW inte var räddare för SD än att hon chattade med honom, och irriterats över om man engagerat sig och stöttat henne och så verkar det bara vara en ploj?

Det fetade: försök inte trivialisera. Att försöka tvinga sig till ett samtal mitt i natten med någon som klargör att hen inte hade lust med något samtal är långt ifrån någon egenskap "alla" har...Det är en långt mer obehaglig egenhet än att komma fem minuter försent till tandläkaren, vanemässigt vara en vecka sen med att lämna åter böcker till bibblan och liknande, ställa in ett mjölkpaket i kylen med en matsked mjölk kvar, knaka med fingerlederna etc. .. Huruvida en våldshandling är "fel" beror ju på omständigheterna, hur trängd motparten objektivt är vilket påverkar om våld öht är befogat och i såfall vilken grad av våld som är befogat.

Någon kanske kände sig "skitig" om denne trott LW på påståenden om att SD hotat, stalkat och what not, och så kanske det visar sig att det inte var så?
Citera
2019-06-17, 21:24
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
"Riskfaktorer" har väl vanligtvis med vilken grupp/samhällsskikt någon befinner sig (missbrukare,kriminell, huligan, prostituerad etc), d. v. s. miljön de befinner sig i och inte specifikt personliga egenheter?

Att LW verkat vara benägen att "köra sitt race" även om hon körde över andra är väl ändå en egenhet som gör det mer plausibelt att hon skulle hamna i allvarliga konflikter än om hon inte haft den egenheten?

Givetvis är det inte rätt att slentrianmässigt döda någon men det kan väl vara så att en dålig sida att ta till våld hos någon kanske kräver väldigt speciella förutsättningar. Varför tror du annars att man utarbetat en rutin inom utredningsmetodik specifikt för de fall där ingen uppenbar misstänkt är omdelbart synlig som går ut på att noggrant kartlägga offret.
Kanske SD hade otur? LW hade gjort två pannkaksanmälningar mot SD, en avskrev åklagaren och den första drog hon tillbaka själv. Därefter verkar hon för bekantskapskretsen berättat om hur han hotat, stalkat m. m. men av någon anledning inte idas anmäla det. Tvärtom så verkar hon ju till och med ha chattat med SD samma dag hon försvann?
Möjligt är väl att någon blev varse att LW inte var räddare för SD än att hon chattade med honom, och irriterats över om man engagerat sig och stöttat henne och så verkar det bara vara en ploj?

Det fetade: försök inte trivialisera. Att försöka tvinga sig till ett samtal mitt i natten med någon som klargör att hen inte hade lust med något samtal är långt ifrån någon egenskap "alla" har...Det är en långt mer obehaglig egenhet än att komma fem minuter försent till tandläkaren, vanemässigt vara en vecka sen med att lämna åter böcker till bibblan och liknande, ställa in ett mjölkpaket i kylen med en matsked mjölk kvar, knaka med fingerlederna etc. .. Huruvida en våldshandling är "fel" beror ju på omständigheterna, hur trängd motparten objektivt är vilket påverkar om våld öht är befogat och i såfall vilken grad av våld som är befogat.

Om man har intima förhållanden med
gifta män så skaffar man sig fiender.
Frun, barnen, fruns släktingar och
vänner.

Om man har flera intima förhållanden
samtidigt med olika män som inte vet
om varandra och någon/några av dem
får reda på det så får man fiender.

Om man är en narcissist som utsätter
sin familj för psykisk misshandel år
efter år så kan man förstå om det till
sist slår över för någon av dem.
Citera
2019-06-17, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
vänner.

Om man har flera intima förhållanden

Om man är en narcissist som utsätter

Byt ut en ogift kvinna mot en man som påstår att han och hans fru har ett "öppet" äktenskap.

Huruvida det är med sanningen överensstämmande vet vi inte. HD flyttade till eget boende och är numera skild från sin fd man.

Om än allt verkar blivit bättre i deras förhållande efter skilsmässan. Och LWs död.

Slumpen kanske.
Citera
2019-06-17, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
vänner.

2.Om man har flera intima förhållanden

3.Om man är en narcissist som utsätter

1. Nu har vi ju fått veta här i tråden att HD tyckte det var bra / skönt att SD träffat någon annan.
Sen har vi fått veta i tråden av en skribent att det var SD som ville skiljas. Om allt detta stämmer vet vi ju inte. Det är bara rykten i tråden.

2 . Ingen vet om hon hade flera intima förhållanden samtidigt utan det är bara vilda spekulationer för att det ska bli riktigt snaskigt.

3. Vem är narcisisten? Det finns inga bevis på att LW eller SD skulle ha de egenskaperna.

Det enda vi vet är att SD och LW har haft intimt förhållande till och från.

Det är bara dina spekulationer Glorius.
Senast redigerad av Medimera 2019-06-17 kl. 21:49.
Citera
2019-06-17, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Den främsta orsaken till att kvinnor mördas är våld i nära relationer. Ca 70% av allt dödligt våld mot kvinnor är sådant våld.

Det måste ändå vara ovanligt att kvinnor mördas för att de har dåliga sidor, vilket vi alla har.

Det får mig att tro att det är så en "mördare kan förklara sig".
Anders Eklund förklarade att Engla hade sparkat honom på smalbenen, vilket gjorde honom arg. Han blev också arg på henne för att hon cyklade på vägen ensam, vilket han också sa till henne.

I kriminella kretsar kan det kanske vara "dåliga sidor" hos offret som att umgås i dessa kretsar där det oftare förkommer missbruk och våld. Dessa dåliga sidor brukar kallas riskfaktorer.

Jag har svårt att tro att det är troligt att det var LWs dåliga sidor som hade med mordet att göra. Min tro är att det är gms dåliga sidor som gör att man "väljer" våld när man blir förbannad.

Jag tror att min granne som styckmördade sin Vivan, tyckte att hon skrek på honom en gång för mycket.

Ja det är väl sällan eller aldrig som en mördare säger att de mördat för att de inte kunde behärska sin ilska.
Det brukar ju låta, hon gjorde mig galen, hon hade ett sätt som retade upp mig, hon gjorde mig svartsjuk, det gick inte att lita på henne, hon var otrogen..osv
Mördare lögger allt som oftast skulden på offrets dåliga sidor, det är så de förklarar sina handlingar.
Detta är så solklart och går inte att missförstå hur en mördare bara pekar på offrets dåliga sidor, gång på gång kan man läsa om det
Citera
2019-06-17, 21:58
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Någon kanske kände sig "skitig" om denne trott LW på påståenden om att SD hotat, stalkat och what not, och så kanske det visar sig att det inte var så?

Jag tror att det var någon som stöttade
henne och uppmuntrade henne att göra
anmälningarna.
Någon som hon hade berättat för.
Kanske överdrivet lite eller utelämnat
vissa bitar för att få sympati.
Hon kan ha känt sig tvungen att gå
vidare med anmälningarna för att inte
förlora trovärdighet inför den vännen.

På födelsedagen efter bilincidenten var
hon ute och cachade med cajjoo.
Antagligen berättade hon sin version för
honom.
När hon skadade benen så verkar cajjoo
ha ställt upp mycket för henne.
När hon blev bättre och de var ute och
cachade tillsammans så lämnade hon
honom i skogen och sprang efter SD.
Han måste ha känt sig sviken, förvirrad
och kanske utnyttjad.

UW och barnen bjöd LW på middag på
hennes födelsedag efter bilincidenten.
Säkert pratade de om vad som hänt.
Det version LW valde att berätta.

Säkert uppmuntrade UW henne att
anmäla SD.
Om han fick veta att hon ändå fortsatte
att träffa SD så måste det ha lett till
många diskussioner och konflikter.
Citera
2019-06-17, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Om den är avslagen, pingar den ändå?

Nej det har jag svårt att tänka mig att det kan vara möjligt. Men visst tekniken går framåt, med vissa värstingtelefoner kan det kanske finnas en liten möjlighet, men är ändå tveksam till det
Citera
2019-06-17, 22:12
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
1. Nu har vi ju fått veta här i tråden att HD tyckte det var bra / skönt att SD träffat någon annan.
Sen har vi fått veta i tråden av en skribent att det var SD som ville skiljas. Om allt detta stämmer vet vi ju inte. Det är bara rykten i tråden.

2 . Ingen vet om hon hade flera intima förhållanden samtidigt utan det är bara vilda spekulationer för att det ska bli riktigt snaskigt.

3. Vem är narcisisten? Det finns inga bevis på att LW eller SD skulle ha de egenskaperna.

Det enda vi vet är att SD och LW har haft intimt förhållande till och från.

Det är bara dina spekulationer Glorius.

Jag skrev inte att det är så i det här fallet.

Vad jag menade är att det är av intresse
hur ett BO har levt sitt liv för att förstå
vad mördaren kan ha haft för motiv.
Citera
2019-06-17, 22:14
Medlem
Citat:
Min erfarenhet visar dock frekvent på det motsatta, äldre kan vara avsevärt mer toleranta och tillåtande till en mer diffus ram till hur saker bör vara. Jämför med dig själv, du koketterar med att inte veta något om religion men ändå säger du dig ha en uppfattning om hur olika generationer i en frikyrkoförsamling har för åsikt om vad pastorn kan göra eller inte göra.

Standarden för hur pastorn bör förhålla sig till omgivningen är väl utarbetad i stort av branschen själv så att säga. Det är inget tvång att vara pastor, det krävs väl en hel del att kunna bli det. Teologiprogrammet innehåller en hel del tunga avsnitt i utbildningen som kräver väldigt hög kapacitet till abstrakt tänkande för att bli ens bli godkänd.

Sant jag är ateist. Helt riktigt.
Men det betyder ju inte per automatik att jag inte känner eller har kontakt med religiösa människor.
Jag menade att äldre människor är lite strängare och mer fyrkantiga inom kyrkan, det står jag för. Det är min personliga erfarenhet. Andra kan ha helt annan erfarenhet.

Tittar vi utanför kyrkan, ser det lite annorlunda ut, enligt mig.
Då är det oftast de yngre som är hårdare och strängare i sitt tyckande om rätt och fel. Min erfarenhet. Andra kan ha annan erfarenhet förstås
Citera
2019-06-17, 22:22
Medlem
Citat:
Vilken kyrka talar du om? Det är väl oftast kyrkorna själva som anmäler avvikelser, förskingring etc. Anmälan av medlemmar kan vara lite mer problematiskt, vilket inte nödvändigt beror på en önskan att "se bra ut utåt" utan mer att man avse sträva efter trygghet och förtroende. Präster har ju lagstadgad tystnadsplikt, givet av den sekulära lagstiftaren tillika (dock har präster i Sverige ingen rätt att kräva samtal av någon mot dennes vilja).

Måste jag tala om en specifik kyrka?
Menar du trygghet och förtroende för de kriminella GM då? Har svårt att se hur brottsoffer ska känna samma trygghet och förtroende i kyrkan med den inställningen.
Citera
2019-06-17, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Nej det har jag svårt att tänka mig att det kan vara möjligt. Men visst tekniken går framåt, med vissa värstingtelefoner kan det kanske finnas en liten möjlighet, men är ändå tveksam till det

Precis. Och då borde rimligen den som gjorde det försäkrat sig om att inte själv vara i närheten vid påkomsten.

Det finns i tråden uppgifter om att LWs telefon fanns hemma.

Vad som stämmer vet väl ingen här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in