Kan inte komma ifrån att jag gillar hybridbilar, tänker då på de som inte är plug-in.
Så smidigt på något sätt, bara tanka och köra. Och så kör man något med ny teknik, gillar det på något sätt. Skickliga ingenjörer som optimerat samarbetet mellan två drivande system(förbränning & batteri).
Och så glider man fram dödstyst i statstrafiken, nästan lite inkognito sådär. I like!
Bilhandlare och tillverkare uppger dock ofta en alldeles för snål siffra rörande förbrukning(blandad körning).
Vill gärna byta bort min lilla (men snåla) bensinbil som drar 0.50-0.55 l/mil, blandad körning.
Jag nollställer alltid trippmätaren vid varje tankning och kollar genomsnittsförbrikningen. Den ligger alltid i det intervallet.
Ska jag byta måste jag också kunna motivera det ekonomiskt. Vill gärna tro på tillverkarens glädjesiffror bara så att jag kan ge mig själv tillåtelse att byta. Men man måste ju vara realistisk.
Därför undrar jag vad eran hybrid(ej plug-in) drar i snitt.
Hoppas inte denna tråd överlappar för mycket någon annan. Hittade ingen just med fokus på
hybrid, blandad snittförbrukning, och ej plug-in samt alla modeller i beaktande, inte bara tex Prius
Bonusfråga: Påverkar yttertemperaturen mycket? Alltså om den drar mer på vintern pga att batteriet är mindre effektivt vid låga temperaturer? Hur stor diff iså fall vid jämförelse mellan sommar och vinter?