• 1
  • 2
2019-06-14, 20:30
Medlem
Belavias avatar
Kan inte komma ifrån att jag gillar hybridbilar, tänker då på de som inte är plug-in.

Så smidigt på något sätt, bara tanka och köra. Och så kör man något med ny teknik, gillar det på något sätt. Skickliga ingenjörer som optimerat samarbetet mellan två drivande system(förbränning & batteri).

Och så glider man fram dödstyst i statstrafiken, nästan lite inkognito sådär. I like!

Bilhandlare och tillverkare uppger dock ofta en alldeles för snål siffra rörande förbrukning(blandad körning).

Vill gärna byta bort min lilla (men snåla) bensinbil som drar 0.50-0.55 l/mil, blandad körning.

Jag nollställer alltid trippmätaren vid varje tankning och kollar genomsnittsförbrikningen. Den ligger alltid i det intervallet.

Ska jag byta måste jag också kunna motivera det ekonomiskt. Vill gärna tro på tillverkarens glädjesiffror bara så att jag kan ge mig själv tillåtelse att byta. Men man måste ju vara realistisk.

Därför undrar jag vad eran hybrid(ej plug-in) drar i snitt.

Hoppas inte denna tråd överlappar för mycket någon annan. Hittade ingen just med fokus på hybrid, blandad snittförbrukning, och ej plug-in samt alla modeller i beaktande, inte bara tex Prius

Bonusfråga: Påverkar yttertemperaturen mycket? Alltså om den drar mer på vintern pga att batteriet är mindre effektivt vid låga temperaturer? Hur stor diff iså fall vid jämförelse mellan sommar och vinter?
Senast redigerad av Belavia 2019-06-14 kl. 20:45.
Citera
2019-06-14, 21:38
Medlem
pantywankers avatar
Du lär inte komma under dina nuvarande siffror.
Dessutom måste du berätta mer om dina körvanor.
En hybrid hjälper ingenting om du pendlar 110 på motorvägen.
Citera
2019-06-15, 19:14
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Du lär inte komma under dina nuvarande siffror.
Dessutom måste du berätta mer om dina körvanor.
En hybrid hjälper ingenting om du pendlar 110 på motorvägen.

Är det bara i stadstrafik en hybridbil fungerar bäst?
Citera
2019-06-15, 19:25
Medlem
Fromlandss avatar
Kört en del Prius och de drar i verkligheten ca 0,50 - 0,52 l/mil. Färddatorn visar normalt 0,02 l/m för lite. En del har fått för sig att hybrider är supersnåla i stan och drar massor på landsväg/motorväg och visst är vinsten med hybridsystemet störst i stan men min erfarenhet är att de drar ungefär lika mycket oavsett typ av körning. Motorväg ca 0,55.
Citera
2019-06-15, 21:21
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonKnorrhane
Är det bara i stadstrafik en hybridbil fungerar bäst?
Ja. Den stoppar motorn vid stillestånd samt att elmotorn hjälper till vid acceleration.
Citera
2019-06-16, 08:26
Medlem
S Nubbens avatar
Toyota Auris Hybrid 2017. Ska dra 3,9 l/10 mil NEDC. Verklig förbrukning sedan inköpet för 16 månader sen är 5,35 l/10 mil (37% mer än NEDC-siffran). Färddatorn är en glädjemätare och visar ca 10 % för lågt värde.

Går att köra riktigt snålt i tätort under 40-50 km/h men vid normal körning så drar förbrukningen iväg.
Senast redigerad av S Nubben 2019-06-16 kl. 08:50.
Citera
2019-06-16, 19:50
Medlem
Syftet med en hybrid utan möjlighet till laddning är endast att ta tillvara rörelseenergin vid inbromsning. På landsväg finns det alltså ingen fördel med denna typ av bil, inte ens i teorin. I stadstrafik kan den dock få ner förbrukningen, precis som tidigare debattörer påpekat.
Citera
2019-06-16, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Syftet med en hybrid utan möjlighet till laddning är endast att ta tillvara rörelseenergin vid inbromsning. På landsväg finns det alltså ingen fördel med denna typ av bil, inte ens i teorin. I stadstrafik kan den dock få ner förbrukningen, precis som tidigare debattörer påpekat.

Det där stämmer inte.

Elhybridbilar använder förbränningsmotorn för att ladda elmotorns batteri under färd, men också inbromsningar och tomgång kan användas för laddning. En del av den energi som blir spillvärme i en vanlig bil kan tas tillvara som el i batteriet och driva elmotorn. På så sätt reduceras bränsleförbrukningen.

https://www.miljofordon.se/bilar/elhybrid/
Citera
2019-06-16, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamerat
Det där stämmer inte.

Elhybridbilar använder förbränningsmotorn för att ladda elmotorns batteri under färd, men också inbromsningar och tomgång kan användas för laddning. En del av den energi som blir spillvärme i en vanlig bil kan tas tillvara som el i batteriet och driva elmotorn. På så sätt reduceras bränsleförbrukningen.

https://www.miljofordon.se/bilar/elhybrid/

Hmm, ok. Frågan är hur mkt energi man egentligen kan spara på att ladda under färd. Det måste bygga på att man laddar vid de varvtal och belastningar där förbränningsmotorn är som effektivast för att sedan använda den energin i situationer där förbränningsmotorn är som minst effektiv. Annars blir det ju ungefär lika smart som när vänsterpartisten frågade experterna varför de inte satte dynamo på bilar så som man gör på cyklar

Hur det går till när spillvärme tas om hand skulle också vara intressant att lära sig mer om
Citera
2019-06-17, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Hur det går till när spillvärme tas om hand skulle också vara intressant att lära sig mer om

Värmen som annars skulle uppstått vid bromsning och tomgång gissar jag. Inte precis så att det är ett kraftvärmeverk i bilen.
Citera
2019-06-17, 18:54
Medlem
Luxuss avatar
Under normala förhållanden är det nog svårt att tjäna in ett bilbyte på en eventuell bränslebesparing.om du byter in in tre år gamla bil mot en ny flashig hybrid, så lär du få lägga iallafall 50-100k i mellanskillnad. Kör du 1000 mil per år, och förbrukningen halveras från 1liter milen till 0.5, så sparar du alltså 500liter soppa. Kostar soppan 20kr litern blir det 10 000:-. Så du får köra din bil i 10 år för att gå plus minus noll på den affären utifrån bränsleförbrukning.

Visst du kanske kör 3000 mil, men din besparing blir i verkligheten troligen 0.2-0.3 l/mil så...
Citera
2019-06-18, 15:13
Medlem
Vi har en Toyota C-HR, den går att få ner på 0,3 om man kör stad/70-väg och kör extremt mjukt.

Men vid normal pendling på 70-80-90 väg så brukar den hamna på ca 0,42.

En intressant detalj är när man kör i högre hastigheter, så när batteriet är fullt så kopplas elmotorn in och hjälpdrar bensinmotorn för att få ner förbrukningen.

Motorn går också nästan alltid på konstant optimalt varvtal, och hastigheten ändras med en steglös växellåda, så när man gasar på känns det lite som att köra en bil med slirande koppling.

Vi är mycket nöjd med bilen hur den fungerar. Skulle dock aldrig ha en utan garanti, ser inte lättmeckat ut, och misstänker att det kan bli rätt saftiga reperationsräkningar om man får problem med själva hybridbitarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in