Citat:
Ursprungligen postat av
Blixttillbaka
Lite detta jag är inne på, att man ju givetvis ska använda solskydd när man är längre perioder i solen. Men frågan är om det får liknande effekt att vara kortare perioder i solen (max en timme) utan solskydd, jämfört med flera timmar med solskydd...
Och just i ditt fall, med känsligare hy, är solskydd ju viktigare, än vad det kanske är för mig.
Ajo så långt är jag med, men att du kan vistas i solen 10 gånger längre utan att bränna dig med SPF 10 är ju inte samma sak som att det skulle ta 10 gånger längre tid att bli brun

Jag spånar bara, men tål ens pigment solen hyffsatt så skulle jag inte vara rädd att vara utan SPF 1h om jag märker att jag inte btänner mig. Rent evolutionärt så är det ju så det har funkat, folk har fått olika pigment pga. av hur stark solen är, hur mycket det är samt hur lätt/svårt det "ska" vara att släpps igenom UV-ljus för bildande av d-vitamin m.m.
Skulle gissa alla dagar i veckan att huden mår bäst att köra 1h solande naturligt ist för 5h med spf5 t.ex. om man inte får någon antydan till att bränna sig. Ger en mer ärlig chans för huden att stå emot och bilda melanin.
Det gäller främst mörkare undertoner dock skulle jag tro eftersom jag vet att jag och flera andra med liknande hudtyper (inte rödhårig men ljusa blonda med lite gul-aktig underton) bränner sig på 1h utan SPF och stekande sol.