2019-06-17, 07:11
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
MH och UW kan jag tänka mig gick till kyrkan i Örebro när MH var på besök hos UW.

Kanske hade MH kontakter som uppdaterade henne om LW:s snedsprång med SD (efter separationen med UW) och hon fick mer "vatten på sin kvarn" vad gäller LW. Någon kanske visste att LW polisanmält SD och då utgick från att SD/LW-romansen kommit till ett slut.

Kan bara tänka mig hur det skvallrades bland folk i församlingen när deras präst prasslade.
Säkert förekom det även skvaller/spekulationer i geo-kretsar men där var varken MD eller UW inblandade vad jag förstått.

Om MH och SD hade någon kontakt så tror jag inte att dom var kompisar... mer att MH kanske kontaktade SD via nät/telefon när hon kom på att dom hade ett gemensamt hatobjekt.

Jag kan tänka mig att MH blev irriterad om hon och UW tänkt sig ha en barnfri helg och LW kommit på att hon vill göra något och överlåter barnen till UW som kanske var för svag att säga ifrån.
Nu kommer jag inte ihåg hur gamla barnen var när UW/MH separerade... kanske var dom stora nog att gå mellan föräldrarnas boende och såg det som självklart (dom bodde så nära).

Detta är spekulationer/tankar av mig... men MH har i mitt sinne funnits kvar (och även tanken om ev kontakt med SD).

Om man ska skriva av sig för sitt mående... varför inte skriva en dagbok som är långt ifrån att kunna bli läst på nätet!? Papper och penna är inte helt fel...

Det fetade, ja det är det jag menar, och antagligt inte bara skvaller bland församlingsmedlemmarna. Där levde hon upp till nidbilden om skenheliga präster som först ska ha par att lova trohet inför Gud (och staten) och sedan vänsterprassla med en av dem.

Håller med om det sista stycket. Man kan sortera tankar och känslor på lösa ark som åker in i braskaminen efter man reflekterat över det.
Citera
2019-06-17, 07:16
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Ja så är det. Men var bor de andra tvä? Och hur mår dom?

MH och UW var inte gifta särskilt länge, de bodde heller inte ihop. MHs barn har så knappast knutit an särskilt starkt till UW så jag tror inte skilsmässan påverkat dem speciellt. Om de händelsevis inte skulle må bra så är det knappast för UWs och MHs relationsproblem.
Citera
2019-06-17, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det fetade, ja det är det jag menar, och antagligt inte bara skvaller bland församlingsmedlemmarna. Där levde hon upp till nidbilden om skenheliga präster som först ska ha par att lova trohet inför Gud (och staten) och sedan vänsterprassla med en av dem.

Håller med om det sista stycket. Man kan sortera tankar och känslor på lösa ark som åker in i braskaminen efter man reflekterat över det.
Själv har jag ingen tilltro för präster/kyrkan överhuvudtaget.

Men... kan tänka mig att församlingsmedlemmar tycker att så ska vara. Vi är alla människor med våra fel och brister... tror inte att de som söker sig till kyrkan är ett dugg bättre.
Kanske tvärtom... enkelt att be om förlåtelse och tro/hoppas att allt är OK.

Måste dock tillägga att jag vad gäller mordet på LW fortfarande lutar åt MGM (ev med hjälp/tystnad från JG och HD).
Citera
2019-06-17, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Att vara pastor ger också hög status inom
frikyrkovärlden. Och det gav säkert hög status åt
hennes föräldrar att ha en dotter som var pastor.
Om man är intresserad av att ha status.
När hon skilde sig och slutade arbeta som pastor
så sjönk säkert hennes status enormt.

Hon påbörjade då sin GC-karriär, som BlessedFruit kallade det.
Kanske hittade hon ett nytt sammanhang att jaga
status i?
Ditt inlägg bestyrker mitt tänkande vad gäller kyrkobesökare... varför skulle dom tycka/tänka något om status... ser dom inte att alla som människor?

Hur är det med MH... är hon pastor fortfarande eller har hon dragit sig därifrån och fått sin "status" sänkt?
Citera
2019-06-17, 08:53
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
MH och UW var inte gifta särskilt länge, de bodde heller inte ihop. MHs barn har så knappast knutit an särskilt starkt till UW så jag tror inte skilsmässan påverkat dem speciellt. Om de händelsevis inte skulle må bra så är det knappast för UWs och MHs relationsproblem.
Det håller jag med om men i bloggen beskrev MH det som om de hade utsatts för lika stort trauma som hon själv när UW lämnade henne.
Enligt vad hon skrev i bloggen var det nästan jordens undergång för dem.
Citera
2019-06-17, 08:57
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Själv har jag ingen tilltro för präster/kyrkan överhuvudtaget.

Men... kan tänka mig att församlingsmedlemmar tycker att så ska vara. Vi är alla människor med våra fel och brister... tror inte att de som söker sig till kyrkan är ett dugg bättre.
Kanske tvärtom... enkelt att be om förlåtelse och tro/hoppas att allt är OK.

Måste dock tillägga att jag vad gäller mordet på LW fortfarande lutar åt MGM (ev med hjälp/tystnad från JG och HD).
Här håller jag med dig helt.

Många är religiösa för att de vill ha förlåtelse när de inte själva kan hantera sina demoner.
Eller också tror de att de framstår som extra goda människor om de kallar sig religiösa.
Enligt min mening är det tvärtom.

Det finns undantag.
Jag har träffat ett fåtal människor som verkligen är vad jag skulle kalla religiösa och som visar det i alla sina kontakter med andra människor.
Citera
2019-06-17, 09:18
Medlem
Citat:
MH och UW kan jag tänka mig gick till kyrkan i Örebro när MH var på besök hos UW.

Kanske hade MH kontakter som uppdaterade henne om LW:s snedsprång med SD (efter separationen med UW) och hon fick mer "vatten på sin kvarn" vad gäller LW. Någon kanske visste att LW polisanmält SD och då utgick från att SD/LW-romansen kommit till ett slut.

Kan bara tänka mig hur det skvallrades bland folk i församlingen när deras präst prasslade.
Säkert förekom det även skvaller/spekulationer i geo-kretsar men där var varken MD eller UW inblandade vad jag förstått.

Om MH och SD hade någon kontakt så tror jag inte att dom var kompisar... mer att MH kanske kontaktade SD via nät/telefon när hon kom på att dom hade ett gemensamt hatobjekt.

Jag kan tänka mig att MH blev irriterad om hon och UW tänkt sig ha en barnfri helg och LW kommit på att hon vill göra något och överlåter barnen till UW som kanske var för svag att säga ifrån.
Nu kommer jag inte ihåg hur gamla barnen var när UW/MH separerade... kanske var dom stora nog att gå mellan föräldrarnas boende och såg det som självklart (dom bodde så nära).

Detta är spekulationer/tankar av mig... men MH har i mitt sinne funnits kvar (och även tanken om ev kontakt med SD).

Om man ska skriva av sig för sitt mående... varför inte skriva en dagbok som är långt ifrån att kunna bli läst på nätet!? Papper och penna är inte helt fel...

Mycket intressant TufsanKatt...jag spinner vidare på dina spekulationer lite, får vi se vad du tänker om det

Obs! Spekulation!
Mycket troligt att det bildas två läger av tyckande när två personer skiljer sig, varför inte i en församling också? Särskilt som förra frun varit otrogen och dessutom är pastor! Det måste varit mycket ojjande, särskilt de äldre som ofta är lite strängare och mer fyrkantiga, och som säkert oroade sig för barnen med en sådan mor? Ofta sker sådant dessutom för att fostra de yngre..se så det kan gå, gör inte såhär!

Obs Spekulation!
Men skulle hon våga kontakta SD? Hon kan ju aldrig vara säker på att deras relation upphört helt, är det inte en mycket vild chanstagning i så fall? Borde hon inte tänkt att LW berättat för SD hur hemskt hon betett sig?
Tror snarare att hon väljer att samarbeta med någon hon är mer säker på i så fall, någon hon vet som hatar LW lika mycket?

Obs Spekulation!
Om UW inte tackade nej till barnen en barnfri helg, handlar det om svaghet för LW eller barnen, jag gissar på det sista.
Men MH kan ju givetvis tänkt att den var för LW, hon kom i andra hand i de lägen, oavsett om hon förstått att svagheten var för barnen eller inte, och hur hon ens kunde se det som en svaghet och inte att UW var stark, tyder på missnöje givetvis.

Obs Spekulation!
Ja hon valde nätet framför en traditionell dagbok, länkade hon den dessutom till sin Facebook utifrån vad jag tidigare läst i tråden?
Om hon nu länkade bloggen till sin Facebook, gjorde hon det direkt när hon började skriva bloggen, eller strax innan hon stängde ner den?
Det är intressant i den aspekten, hur många av hennes vänner borde hunnit läsa HM blogg?
Och varför ifrågasatte ingen av hennes vänner bloggen så pass, att hon stängde ner den mycket tidigare i så fall?
Betyder det att hennes vänner litade på vad hon skrev till 100%?
Eller hann hennes vänner knappt läsa den? Jag tror de litade på henne om vad hon skrivit på bloggen

OBS Spekulation! Är det inte mer troligt, om MH är delaktig i mordet på LW, att hon litar mer på någon av sina egna vänner? Någon hon fick sitt fulla stöd ifrån?

Ja det var lite olika SPEKULATIONER från mig!
Citera
2019-06-17, 09:24
Medlem
Citat:

Nej givetvis, men de kan påverkats av hur deras mamma mått, de står väl sin mamma nära? Har alla tre barnen bott hos sin mamma?
Citera
2019-06-17, 09:34
Medlem
Draifoss avatar
Kul att se hur den här tråden utvecklas. Det första året diskuterades innehållet i förundersökningen, förmedlat av användare med viss insyn i utredningen. Sedan kom nu i maj några artiklar i Nerikes Allehanda som antydde att pokerspelarna i polishuset bluffar.

Nu verkar de flesta plötsligt ha tappat intresset för utredningen och mediauppgifterna, och i stället postas tolkningar av en mystisk blogg som kallas "Ruts bok". Uppgifterna förmedlas av insynare/exegeter som (med hänvisning till förundersökningssekretessen?) inte gärna vill citera det källmaterial som tolkningarna bygger på.
Senast redigerad av Draifos 2019-06-17 kl. 09:45.
Citera
2019-06-17, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det håller jag med om men i bloggen beskrev MH det som om de hade utsatts för lika stort trauma som hon själv när UW lämnade henne.
Enligt vad hon skrev i bloggen var det nästan jordens undergång för dem.

Klart barnen påverkas av hur deras mamma mår.
Att MH upplevde och beskrev deras situation som jordens undergång låter minst sagt allvarligt.
Bodde alla tre hos henne vid det tillfället som hon skiljdes från UW?
Citera
2019-06-17, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Mycket intressant TufsanKatt...jag spinner vidare på dina spekulationer lite, får vi se vad du tänker om det

Obs! Spekulation!
Mycket troligt att det bildas två läger av tyckande när två personer skiljer sig, varför inte i en församling också? Särskilt som förra frun varit otrogen och dessutom är pastor! Det måste varit mycket ojjande, särskilt de äldre som ofta är lite strängare och mer fyrkantiga, och som säkert oroade sig för barnen med en sådan mor? Ofta sker sådant dessutom för att fostra de yngre..se så det kan gå, gör inte såhär!

Obs Spekulation!
Men skulle hon våga kontakta SD? Hon kan ju aldrig vara säker på att deras relation upphört helt, är det inte en mycket vild chanstagning i så fall? Borde hon inte tänkt att LW berättat för SD hur hemskt hon betett sig?
Tror snarare att hon väljer att samarbeta med någon hon är mer säker på i så fall, någon hon vet som hatar LW lika mycket?

Obs Spekulation!
Om UW inte tackade nej till barnen en barnfri helg, handlar det om svaghet för LW eller barnen, jag gissar på det sista.
Men MH kan ju givetvis tänkt att den var för LW, hon kom i andra hand i de lägen, oavsett om hon förstått att svagheten var för barnen eller inte, och hur hon ens kunde se det som en svaghet och inte att UW var stark, tyder på missnöje givetvis.

Obs Spekulation!
Ja hon valde nätet framför en traditionell dagbok, länkade hon den dessutom till sin Facebook utifrån vad jag tidigare läst i tråden?
Om hon nu länkade bloggen till sin Facebook, gjorde hon det direkt när hon började skriva bloggen, eller strax innan hon stängde ner den?
Det är intressant i den aspekten, hur många av hennes vänner borde hunnit läsa HM blogg?
Och varför ifrågasatte ingen av hennes vänner bloggen så pass, att hon stängde ner den mycket tidigare i så fall?
Betyder det att hennes vänner litade på vad hon skrev till 100%?
Eller hann hennes vänner knappt läsa den? Jag tror de litade på henne om vad hon skrivit på bloggen

OBS Spekulation! Är det inte mer troligt, om MH är delaktig i mordet på LW, att hon litar mer på någon av sina egna vänner? Någon hon fick sitt fulla stöd ifrån?

Ja det var lite olika SPEKULATIONER från mig!
Vi har alla tankar/spekulationer...

Hoppas vi får svar när polisen har lyckats rodda sig igenom allt!
Senast redigerad av Tufsankatt 2019-06-17 kl. 09:40.
Citera
2019-06-17, 09:47
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det där väldigt likt en teori som jag också har lagt fram, fast du bromsade lite
där, kanske lika bra det i nuläget när vi saknar info.

En annan fråga som ligger å maler är, var befann sig SD när mobilen "pingade" i skogen.

Det är ju själva fan att det inte går å fram någon info av betydelse, väldigt frustrerande.

Spelar det egentligen nån roll var han var när det pingade?

Den troligaste förklaringen är ju att mobilen gav ifrån sig pinget när den dog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in