Citat:
Ursprungligen postat av
starshipp
Jag vet inte om du är anställd inom Folktandvården eller tillhör den politiska skaran som försvarar detta system men det du skriver är en sanning med modifikation. Utfallet för mig och de andra patienter blir att det priset jag får betala blir avsevärt högre i slutändan. Eftersom det är ”fri prissättning”, som i sin tur avviker ganska kraftigt från REFERENSPRISET. Vilket i sin tur sätter ut tandvårdsstöd kraftigt ur sitt spel. Eftersom jag tror att jag är insatt så kan jag tala om för dig (politiskt) att tanken när man hade satt referenspriset för tandvård var att det skulle på ett ungefär motsvara det priset som tandmottagningar skulle ta ut i verkligt pris. I projektgruppen hade man tandvårdsexpertis som gjorde en rättvis bedömning vad en åtgärd skulle kosta. Eventuell avvikelse skulle vara +- 5 procent. Inte 25 procent. Och inte att mottagningar skulle utnyttja systemet. Att du vidare hävdar att Sverige har billig tandvård i jämförelse med andra länder, tja jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Vilken erfarenhet har du internationellt? I många andra länder (t o m bra fattigare än oss) är basal tandvård gratis. Går du till privata kliniker och mottagningar (oftast modernare och bättre utrustade än våra här) får du betala halva priset och ibland en fjärde del av det du betalar här. Och då utan något stöd inblandat från staten i de länderna. Referenspriset för tandvård har inte ändrats/höjts på ett bra tag men det skulle inte hjälpa så mycket, då skulle klinikerna (inklusive Folktandvården) bara höja sina egna priser. Så som är idag skor sig tandvårdskliniker på medborgarnas pengar, så är det bara. Jag försöker driva frågan från mitt håll men det är dags att även någon granskar och sätter stopp för detta!
Priserna är väl högre brutto i grannländer så som Norge och Danmark och andra jämförbara länder som England (privat, inte NHS...) och definitivt i USA. "Men Thailand" då är inte jämförbart då kostnaden för att leva och driva en klinik i liknande länder är helt annorlunda. För övrigt har jag träffat många patienter som efter att ha räknat på det betalat lika mycket (eller mer) för tandvård i Östeuropa efter att man räknat med tandvårdsstödet, ej inräknat resor och det faktum att man inte får garanti utomlands.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att systemet är satt ur spel när det fungerar precis som det är tänkt från början.
Det största problemet är väl en tandläkarbrist samt att patienter inte är prismedvetna och jämför mellan olika tandläkare. Jag är medveten om att det finns kliniker som har ganska hög taxa men då kan man faktiskt välja en annan.
Angående referenspriset så har jag också läst förarbetet. Vissa prisnivåer var bra satta från början och har sackat efter (ofta pga materialkostnader), andra är fortfarande generösa t.ex. för fyllningar. Men en hel del är kraftigt underfinansierade i dagsläget.
Hade man tagit bort tandvårdsstödet helt hade det ju självklart blivit dyrare för patienten. Jag vet inte riktigt vad du föreslår att man ska göra? Återgå till en prisreglerad marknad? Det gick åt helvete förra gången...