2019-06-16, 15:32
  #1021
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siryessir
Växjö erbjuder aldrig spelarna bra löner. Alla vill komma till klubben som är nummer ett på talangutveckling. Plus att alla har en brorsa som känner någon Växjöspelare vilket gör att alla spelar i Växjö i princip gratis. Glöm inte den fantastiska inramningen och en underbar stad att bo i. Nåja, det är ju inte jättelångt från Danmark iaf.

Helt korrekt. Dock erbjuds marknadsmässiga löner. Precis som övriga lag finns en budget som för de flesta lagen ligger en bit över 40 miljoner.
Skellefteå kunde säkert varit ett alternativ för Tim men nu hade de bundit upp löneutrymme i burström så då fanns nog inte pengarna då de behöver ordentlig förstacenter. Inget konstigt med det egentligen. Tex Växjö valde att passa på Martinsson för man just då hade burström och behövde andra spelartyper mer just då. Växjö hade inte råd att betala fröberg vad han ville ha så då blev det några billigare unga centrar i Davidsson, Karlström istället.

Är ni 3 år eller? Bete er.

Sedan är löner bara en del av paketet vilket vissa här verkar glömma. Det är ett helhetsupplägg hur man presenterar klubben. Träningsupplägg, geografisk position och kommunikationer till anhöriga. Familjesituation, boendehjälp och ev jobb till sambo, fru osv, tillgång till bil är minst lika viktiga för spelare. Sedan att man förmedlar en känsla av att man också har en seriös chans att spela om guldet är också en viktig del för många spelare också. Det är något som agenter har stenkoll på.
__________________
Senast redigerad av MitchRapp 2019-06-16 kl. 16:03.
2019-06-16, 16:26
  #1022
Medlem
siryessirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
Sedan är löner bara en del av paketet vilket vissa här verkar glömma. Det är ett helhetsupplägg hur man presenterar klubben. Träningsupplägg, geografisk position och kommunikationer till anhöriga. Familjesituation, boendehjälp och ev jobb till sambo, fru osv, tillgång till bil är minst lika viktiga för spelare. Sedan att man förmedlar en känsla av att man också har en seriös chans att spela om guldet är också en viktig del för många spelare också. Det är något som agenter har stenkoll på.

Så, Växjö ger alltså spelarna en karta med Växjö markerat med ett rött kryss på kartan, svarar i mobilen när flickvännen ringer när spelarna har "annat" för sig, erbjuder familjelösa en familj osv. Förstår inte att jag egentligen ids svara dig denna gång, men vilket jävla trams.

Glömde att man har ständig skjortlös backup på krogen. Måste kännas tryggt.
__________________
Senast redigerad av siryessir 2019-06-16 kl. 16:33.
2019-06-16, 16:39
  #1023
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siryessir
Så, Växjö ger alltså spelarna en karta med Växjö markerat med ett rött kryss på kartan, svarar i mobilen när flickvännen ringer när spelarna har "annat" för sig, erbjuder familjelösa en familj osv. Förstår inte att jag egentligen ids svara dig denna gång, men vilket jävla trams.

Glömde att man har ständig skjortlös backup på krogen. Måste kännas tryggt.

Alla spelare vill kanske inte spela i lag där isbjörnar traskar runt på vägarna och då går ju Luleå och Skellefteå bort direkt. Många spelare vill liksom bo mer centralt i Sverige. Speciellt efter att de varit ute i världen och sett hur det fungerar i civilisationen. Jobba i gruva och tända brasa för att hålla värmen är liksom inte så roligt vecka in och vecka ut.
__________________
Senast redigerad av MitchRapp 2019-06-16 kl. 16:42.
2019-06-16, 16:45
  #1024
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
Alla spelare vill kanske inte spela i lag där isbjörnar traskar runt på vägarna och då går ju Luleå och Skellefteå bort direkt. Många spelare vill liksom bo mer centralt i Sverige. Speciellt efter att de varit ute i världen och sett hur det fungerar i civilisationen. Jobba i gruva och tända brasa för att hålla värmen är liksom inte så roligt vecka in och vecka ut.

På tal om att bete sig som en treåring, eller?
2019-06-16, 16:46
  #1025
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
På tal om att bete sig som en treåring, eller?

Ja, läs nivån på inlägget jag svarade på. Det är ju det enda de förstår tyvärr. Hockey verkar de inte bry sig om eller förstå sig på.
__________________
Senast redigerad av MitchRapp 2019-06-16 kl. 16:49.
2019-06-16, 17:43
  #1026
Medlem
Dygdepladdrares avatar
Jaha då kan SHL sakta resa sig igen nu när NHL har tagit vad de vill ha i Sverige. Den dörren är stängd för den här gången. Vi som är längre ned i hierakin, läs Hockeyallsvenskan, vet att dörren fortfarande står öppen in till oss och vad som väntar när SHL har rest sig klart. Vi biter i kudden.
2019-06-16, 17:50
  #1027
Medlem
Dygdepladdrares avatar
Att diskutera nyförvärv när man håller på ett hockeyallsvenskt lag är som ni förstår ingen mening före den 19 Juli. Först då kan man dra upp byxorna och försöka återfinna någon slags värdighet.

Förlusterna kan man ju dock tala om. Från Södertälje försvinner några starka namn som det är på sin plats att avtacka ordentligt och inte bara låta rinna bort utan ett ord.

Först och främst tvingas Nicklas Grossmann lägga av pga skador. På väg ut ur Scaniarinken höll Grossa en gång upp dörren för mig så att jag kunde kila ut under hans arm, sedan jag lämnade fostervattnet har jag aldrig känt mig så trygg som i just det ögonblicket. Det är ett tillfälle jag ofta tänker tillbaka på när jag ska sova. Tanken på att Stefan Gråhns skulle befinna sig i rummet när man ska sova är inte alls lika rogivande, inte desto mindre har han varit en älskad profil som kommer att vara saknad när han nu lägger av. Slutar gör också det kanske största krigarhjärtat av dem alla, Marcus Bohman, och med dessa tre som alla har Södertälje som moderklubb och södertäljeblod pumpandes i sina ådror, precis som Thom Flodqvist som lämnade under säsongen, tappar SSK enormt mycket hjärta och själ som aldrig går att ersätta. Viktor Andersson är en annan krigare som kommer att vara saknad.

Svåra att ersätta blir också poängkungarna Nicolai Mayer som ska spela för Malmö och Sebastian Dyk som ska till finska ligan. Dessa båda gjorde dundersuccé och stod för 118 poäng tillsammans förra säsongen vilket man såklart knappast kan räkna med att få ut rakt av från några nyförvärv. Saknade var ordet.

Stefan Johansson skall inte glömmas, han var den som gick främst när en hotande katastrof vändes för två säsonger sedan, senaste säsongen blev dock inte bra, men genomtränad och skadefri skulle det vara en stor tillgång för samtliga allsvenska lag. Det gäller även Jacob Spångberg, tyvärr strandade dock förhandlingarna med SSK. Petter Hansson får inte nytt kontrakt men bör också ta en plats i Allsvenskan. Målvakten Georg Sörensen hade precis som Johansson en sämre säsong senast men var året innan starkt bidragande till vändningen och det relativt lyckade slutet, han återvänder till Danmark.

Ahlén, Åslin och Sparks har det inte slagit gnistor om i SSK-dressen, Heens valde AIK, Karlström och Malmström gick vidare under säsongen, Beijmo, Wallin och Axel Andersson var bara till låns. Den senare finns det nog ett litet hopp om att få behålla dock.

Tack till alla som gjort sitt bästa för SSK!
Nyförvärven får jag återkomma till om en dryg månad.
2019-06-16, 18:08
  #1028
Medlem
Välkommen och tack för ett genomtänk inlägg som omväxling. Jag minns när vi låg i allsvenskan. Inte roligt och det är ju värre nu då nhl plockar fler, vilket leder till att SHL plockar fler osv.

Den 19 juli är det delvis stopp för den vanliga ersättningen. Men SHL-lagen kan mot en extra avgift på 300.000 kr plocka spelare under kontrakt fram till den 26 juli då det är helt stopp för spelare under kontrakt.
__________________
Senast redigerad av MitchRapp 2019-06-16 kl. 18:12.
2019-06-16, 18:45
  #1029
Medlem
Dygdepladdrares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
Välkommen och tack för ett genomtänk inlägg som omväxling. Jag minns när vi låg i allsvenskan. Inte roligt och det är ju värre nu då nhl plockar fler, vilket leder till att SHL plockar fler osv.

Den 19 juli är det delvis stopp för den vanliga ersättningen. Men SHL-lagen kan mot en extra avgift på 300.000 kr plocka spelare under kontrakt fram till den 26 juli då det är helt stopp för spelare under kontrakt.
Åfan, är det ända till 26:e. Vi har redan tappat Meyer till SHL trots kontrakt. Dyk hade också kontrakt, hur dealen där med finska klubben ser ut vet jag inte. Att man tappar dessa båda efter den säsongen de har haft får man nästan räkna med. Det stör mig inte så mycket. Hade det inte funnits ett avtal mellan ligorna hade det funnits individuella klausuler i alla fall. Men när det plockas sent, som förra året när LHC tog Dan Pettersson, då känns det riktigt uppgivet. SSK lyckades heller aldrig täppa till luckan efter Pettersson sedan. Jag hatar Linköping, det borde finnas en hat-tråd enbart om det helvetet på jorden.
2019-06-16, 18:50
  #1030
Medlem
Mr.Mackzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
Ser spännande ut!

Hade nog testat något i den här stilen. Målet är att första och andra ska ha samma slagkraft. Tredje kan vara något mer rivig men ska ändå göra lite poäng. Fjärde ska bara jävligt störande för motståndarna. Det ska vara tråkigt att spela mot dem.

NY - #14 Pettersson - #23 Horak
#9 McDavid - #22 JFK - #24 Shinnimin
#17 Engström - #29 Holmberg - #21 Cederquist
#27 Lundberg - #60 Josefsson - #18 Sylve

#41 Nilsson
#10 Karlström
#28 Söderlund

#48 Rahimi - #22 Bodie
#20 Erixon - #49 Bernhardt
#6 Högberg - #3 Bohm
#25 Nässen - #44 Andersson

Löjligt svårt med så många centrar. Vill görna ge Holmberg chansen inledningsvis för han var väldigt bra inledningsvis förra säsongen. McDavid vill jag ha i en topplina men han petar inte Pettersson eller JFK inledningsvis så han får gå som vinge. Nilsson och Karlström får in och röja vid skador eller som avlastning alternativt om cederqvist kommer göra lite matcher i j20 också. Söderlund tror jag får börja lira med j20 främst.

När det gäller backparen tycker åtminstone jag att de två första backparen känns bra men 3 och 4 får helt enkelt dela på istid för att se vad som fungerar bäst.

Med så många centrar kan vi bygga laget på många olika sätt och det blir förhoppningsvis bra ändå.

Vem tar den sista platsen i första. Gynge eller Berglund kanske. Gynges skott hade nog gjort säg bättre i dagens lag. Berglund passar nog bättre in hos Saik eller LHC som förmodligen är mer desperata i jakten på en lite dyrare center till deras första.

Som du skriver så går det att bygga laget lite hur som helst med alla dessa centrar. Hoppas bara att de kan acceptera sina roller de får och kemin stämmer!


Ser man alla spelare som kommit till Växjö och endast spelat en eller två säsonger så har de oftast haft en eller två rätt dåliga säsonger Sverige/utomlands bakom sig. Efter en eller två säsonger i Växjö så får de fina erbjudanden från KHL och i bästa fall NHL och lämnar. Det är detta som lockar mest med Växjö. Lönerna är marknadsmässiga men inte överbetalda, Lakers var med och budade på Martinsson men han blev för dyr.
2019-06-16, 19:15
  #1031
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dygdepladdrare
Åfan, är det ända till 26:e. Vi har redan tappat Meyer till SHL trots kontrakt. Dyk hade också kontrakt, hur dealen där med finska klubben ser ut vet jag inte. Att man tappar dessa båda efter den säsongen de har haft får man nästan räkna med. Det stör mig inte så mycket. Hade det inte funnits ett avtal mellan ligorna hade det funnits individuella klausuler i alla fall. Men när det plockas sent, som förra året när LHC tog Dan Pettersson, då känns det riktigt uppgivet. SSK lyckades heller aldrig täppa till luckan efter Pettersson sedan. Jag hatar Linköping, det borde finnas en hat-tråd enbart om det helvetet på jorden.

Förstår jag. SHL-klubbarna måste ju visa lite respekt också även fast det finns regler. Nu vet jag inte exakt varför LHC agerade så sent om de fick någon skada, blev av med någon spelare eller helt enkelt klantade sig i sin silly och fick gå på en nödlösning.

Kollade lite på Meyer inför förra året. Poängstark herre som säkerligen kommer vara en av Malmös poängspelare om han han används rätt. Tyckte vi skulle hugga honom förra året men så blev det inte.

Netterberg hos kan vara något för en allsvenska klubb om man letar någon med bra skott.
2019-06-16, 21:13
  #1032
Medlem
Löjlig diskussion om pengar. Topp åtta-klubbarna har i princip samma budgetar. Handlar ju om vad du väljer att lägga degen på.

LHC bjöd på Emil P - men de tyckte han var för dyr och att det var KHL som gällde där.
Växjö bjöd mer OCH hade en historik med honom - han valde Växjö.

Martinsson bjöd Växjö på OCH har en historik med honom
HV71 bjöd mer och kunde lova en större roll - han väljer HV71.

Samma visa med Fröberg som också skulle till KHL först.

Pengar kommer inte alltid vara viktigast, hur allt är runt omkring och vilken ambition klubben har och hur det "säljer in sig" till spelaren - det väger minst lika mycket.

Tycker det generellt ska bli en rolig säsong, många profiler och spännande lag! Rögle, Växjö, Frölunda, SAIK, Luleå, FBK, HV - samtliga har intressanta trupper!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in