2019-06-16, 14:24
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag skrev "eventuell" MH skrev väl i ett inlägg att hon tagit UWs *löfte* om att ta alla konsekvenser av skilsmässan till god för att det skulle innefatta att han skulle stå för de kostnaderna.

Uppfattar du det som att MH helt hittat på ur det blå? Och kanske *lurat* vårdgivaren att skicka räkningen till UW? Att hon skulle vara så förslagen trots att du menar att hon så tydligt är labil? 🤔
Att vara labil ser jag inte som någon motsats till att vara förslagen.
Citera
2019-06-16, 14:25
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
Jag vet inte vem rut är, har aldrig påstått att hon tror att hon är rut. Om någon gissar att MH jämför sig med rut av någon anledning så kan jag inte svara för det, själv har jag svårt för att förstå det religiösa över huvudtaget.
Men hon har en personlighet som man blir fundersam över, och hon bör granskas i sömmarna. Jag upplever det lilla jag sett av hennes blogg och vad andra tolkat, inget mer. Hade hon varit klok hade hon trätt fram och hjälpt till i den här utredningen, särskilt som hon vetat ganska länge att hon omtalats här, varför gör hon inte det? Märkligt beteende hela vägen och alldeles för många ???? som hon inte vill lägga på bordet, varför???
Och allt detta hat och dessa smutskastningar på LW.....

Vad vet du om MH haft kontakt med utredarna? Rimligtvis borde väl utredarna kontaktat henne och hört henne?

Om du läser tråden så kommenteras MHs referens till Rut. Du frågade om hur "religiösa" tänker i samband med att någon hade kommenterat Rut. Jag svarade på ett sätt som kanske gjorde dig besviken. Att referensen till Rut kanske inte hade mer kristen religiös signifikans än att hon just kände till Rut. Någon som Agneta Sjödin refererar till Deepak Chopra.
Citera
2019-06-16, 14:25
Medlem
Citat:
UW och SD är väl någotsånär grannar. Men har inte fått intryck av att de umgås speciellt. Än mindre tänker jag MH. MH och UW bodde väl inte ens ihop, MH flyttade inte till Örebro när de gifte sig. UW kanske kände till relationen LW och SD hade men inte nödvändigt att han skulle berättat det för MH.

Ja det är frågan det vad det handlar om?
Intressant fråga du hittade där, om UW kände till deras relation och berättade den för MH, då
kommer nästa fråga, vad gjorde MH med informationen som retade upp dom alla? Om det nu var detta hon pekade på och sedan blev straffad för?
Citera
2019-06-16, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Att vara labil ser jag inte som någon motsats till att vara förslagen.

Nä i och för sig men det kan ju finnas en avsevärd diskrepans mellan vad man önskar uppnå och vad man faktiskt kan uppnå. En labil person har väl rimligtvis svårare att övertyga någon annan. Förslagenhet har väl ingen relevans i ett vakum, det har väl ett syfte med någon? Här sitter ett gäng pseudopsykiatriker och budar över varandra om tänkbara diagnoser på MH och verkar tro det är självklart att den instabila, hysteriska, gränslösa och grandiosa MH såklart måste ha lyckats lurat sin psykolog att skicka sekretessklassade uppgifter till MHs ex. Fundera några varv till vad som verkar lite sjukt.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-06-16 kl. 14:38.
Citera
2019-06-16, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
Jag är böjd att hålla med dig.
Skvallrandet från en del väldigt kristna personer i Örebro säger; M trodde att hon skulle "ta över" mammarollen från L och barnen avskydde M.

Den här informationen ger en tydlig bild. Är det säkra källor du har att hon ville ta över mammarollen och att barnen hatade MH?
Citera
2019-06-16, 14:33
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Hon levde inte med dom i vardagen, för det andra så är det föräldrarna som samarbetar med varann ang fostran osv. Tycker det är märkligt att hon ens skulle se sig själv som en fostermamma i den udda konstellation att hon inte ens bodde där i veckorna.
Obs Spekulation!!!
Jag tror hon såg sig förbisedd när hon inte var där varje dag, och helt enkelt försökte spela ut föräldrarna mot varann.
Vill man komma in i en familj och vara kvar, ska man nog veta sin plats och inte försökta ta den riktiga mammans plats. Finns det någon mamma som accepterar det? Finns det några barn som accepterar det? Tydligen gjorde inte ens pappan det

Eller så var han mer rädd för en
konflikt med LW än en med MH
och valde den lättaste vägen för
att han var feg.
Den väg som skulle skapa minst drama.
Om LW var en narcissist och han var
för feg för att sätta gränser för henne
så kan det mycket väl ha varit så.
I så fall är det inte konstigt om MH känner
sig sviken.
Hon kanske såg en manipulerande
narcissist i LW och försökte rädda UW
och barnen från henne men istället så
valde UW att stanna kvar i en
dysfunktionell relation med sitt ex.
Det är inte konstigt om hon känner sig
sviken och illa behandlad i så fall.
Och inte konstigt om barnen mådde
dåligt.
Citera
2019-06-16, 14:36
Medlem
Citat:
Men betyder det att skvallret från en del väldigt kristna i Örebro är sant? Det kanske är samma substans som i spekulationerna här. MH och UW bodde inte ens tillsammans, barnen borde rimligtvis inte ha behövt umgås överdrivet mycket med MH. (Såvitt inte det förväntades att MH skulle ställa upp som barnvakt ifall LW ville ut och cacha när det var hennes barnhelg?)

Det kan ju blivit väldigt tydligt när hon väl träffade barnen, att hon inte anpassade sig utan ville styra på flera sätt
Citera
2019-06-16, 14:42
Medlem
Citat:
Många i tråden har tyckt att vi borde diskutera alternativa gärningspersoner och inte bara SD.

Om jag absolut ska försöka hitta någon annan misstänkt så ligger MH ganska högt på min lista.

LW har förtalats i ett år och oftast av personer som inte har känt henne. Informationen om MH har bara diskuterats någon vecka eller månad. Väldigt mycket av diskussionen rör sådant hon själv har skrivit och allvarlig kritik hon har framfört om andra.

Finns det inte någon religiös regel som säger att "du ska behandla andra som du vill bli behandlad av dem".

Den kritik hon har riktat mot personer som en gång stod henne nära är betydligt elakare och mer utlämnande än den kritik hon själv har utsatts för.

Ja sanningen måste fram och har hon valt att utelämna familjen W och sig själv så får hon ju räkna med detta. Det är ett mord som begåtts av en människa hon öppet visat sin uppenbara avsky till, och det många ggr.
Sanningen segrar alltid, vare sig det är MH eller någon annan som är skyldig till mord.
Citera
2019-06-16, 14:49
Medlem
Citat:
Ja det är frågan det vad det handlar om?
Intressant fråga du hittade där, om UW kände till deras relation och berättade den för MH, då
kommer nästa fråga, vad gjorde MH med informationen som retade upp dom alla? Om det nu var detta hon pekade på och sedan blev straffad för?

Skilsmässan mellan UW och MH tog väl liksom fart efter LW anmält SD för misshandel. Skilsmässan kanske inte hade mycket med MHs brister att göra som att UW kanske ville finnas där för stackars LW. Ett tag därefter åkte de väl på semester tillsammans. Men en tid senare fortsatte tydligen LW att ha kontakt med SD, och hon träffade en ny, ML.

Så jag tänker nog att UW möjligt är mer intressant än MH. Något med UW stör mig,han kanske gillar knasiga präster på samma sätt som en del kvinnor gillar våldsamma män. Men jag är lite skeptisk till varför han eventuellt känner att han måste "bikta" sig angående smitningsolyckan. Lite osnyggt kanske om partnern är präst?

Varifrån har du för dig att det som retat upp "alla" (innefattas fler än LW och UW i definitionen på "alla" i Hjärsta?) har med annat än LWs och UWs hantering av ungarna och umgänget med dem?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2019-06-16 kl. 14:52.
Citera
2019-06-16, 14:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ingen bör uppmanas att under eget namn delta i en tråd där man är omskriven eller där någon närstående är omskriven.

Under alla år på Flashback har jag aldrig sett att någon har blivit mindre omskriven eller kritiserad när de själva väljer att delta i tråden under sitt riktiga namn.

De som har blivit kritiserade drabbas många gånger mer om de själva börjar delta för att de vill ge rätt information.

Dessutom råkar de hela tiden ut för ifrågasättanden och avkrävs bevis på att de verkligen är den de uppger sig för att vara.

Därför vill jag uppmana alla som tänker tanken att skriva under eget namn att de för sin egen skull absolut ska låta bli det.

Du har helt rätt i det.
Och det var på inget sätt så jag menade.
Jag uttrycker mig ofta luddigt, ber om ursäkt för det.

Jag menar att mgm har möjlighet att delta och även andra anonymt. Det är ju det som är fb mening, att yttrandefriheten är ledordet.

Det kan det ju vara svårt för vissa inblandade att vara helt anonyma när flera känner varandra i det verkliga livet. Det kan också vara svårt för dom att förklara sina källor. Det har vi väl sett här i tråden hur illa det kan gå, när vissa får sin anonymitet avslöjad.

Så, det är ingen lätt sits, att delta i tråden om man är inblandad.

Jag ville bara påpeka skillnaderna i att bli uthängd i olika forum och vilka möjligheter du har.
Det kan aldrig vara roligt att bli uthängd för någon. Och för de anhöriga kan det bli mycket besvärligt också.
Citera
2019-06-16, 14:50
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Den här informationen ger en tydlig bild. Är det säkra källor du har att hon ville ta över mammarollen och att barnen hatade MH?

Det kan vara andrahands uppgifter
som LWs vänner kan ha fått från LW.
Det behöver inte betyda att det är sant.

LW kanske inte tålde att UW hade någon ny.
Hon ger en bild av att hon ville att alla
män skulle dregla över henne och åtrå
henne så att hon kunde välja och vraka
som och när det passade henne.

Hon kan ha känt sig hotad av MH
om hon kände själv att hon inte var någon
bra mamma och om barnen tyckte om MH.

Då kan hon ha spridit dessa rykten om MH
och aktivt arbetat för att förstöra UWs
nya äktenskap.
Speciellt om hon märkte att UW började
säga ifrån till henne mer och inte ställde
upp lika mycket på att ändra barntider
efter LWs önskemål.
Det tror jag verkligen inte att hon skulle
ha gillat
Citera
2019-06-16, 14:51
Medlem
Citat:
Jo, men man har väl timslånga samtal för att man inte talas vid så ofta. Människor uppfattas ofta olika av olika människor helt enkelt för att man ser dem i olika sammanhang. En som talar några timmar i telefon på nyårsdagen ser väl inte sådana saker som människor som finns i vardagen kan tänkas reta sig på. Att LW kanske hade tendenser som kunde uppfattas att hon ville smita undan uppgifter och dumpa dem på andra?

Blessed nämner också att LW kanske var mer intresserad av att vara präst än själva uppgifterna som prästyrket medför. Det kan man ju uppfatta som att LW hade tendenser till att vara ett slags maktmänniska, prästkragen är ett slags uniform som ger viss maktställning men biten med omsorgen om församlingsmedlemmar var inte så kul? Vigselförrättningen är ju ett slags myndighetsutövning som får tvingande konsekvenser för andra. Vilket även visar sig i att hon inleder förhållandet med SD, den omsorg som borde följa av att hon som prästvigd efterfrågat SD och HD deras löfte om trohet mot varandra så struntar hon själv i det när det killar lite i syndarynkan, då går de egna behoven först.

Ser det som fullkomligt ointressant det du skrev nu. Huruvida hennes arbete som pastor eller hennes privata liv måste samklanga här. Det är ett mord som ska lösas, inte vad du eller andra har för moralisk åsikter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in