Citat:
Jag håller med. Du skriver alltid vettig inlägg! Blev verkligen förvånad när jag såg bilden. Har trott att det var så mycket sly, snår och buskar där skorna hittades att polisen därför dragit slutsatsen att de måste ha kastats in för att det annars skulle vara svårt för en människa att ta sig dit. Men av bilden att visa så var det verkligen inte så.. vilket får mig att tro att skorna kanske inte var kastade in? Utan Helena kanske bragdes livet där ena skon hittades. och pga av synlighet från stigen så flyttade GM Helena till andra sidan stigen (GM vet ej att skorna fallit av annars hade väl GM tagit med sig dem som allt annat?) i väntan på att skaffa bil, antingen chaufförens? eller sin egen? eller någon annans?
Polisen har antagit att Helena fördes bort från lekplatsen med bil och kanske även anlänt dit med bil. Eftersom skorna finns på båda sidor vägen och en bit bort från stigen så antar man att skorna är kastade. Om hon var jagad kan hon ha tappat skorna, men de kan inte av farten ha flugit särskilt långt åt sidan.
Det är denna idé om förloppet som gör att man drar slutsatsen att skorna måste vara kastade.
Om man istället antar att Helena blivit mördad på lekplatsen, gömd i snåret och sedan upphämtad i den mörka bilen som stod parkerad 200 m längre upp på cykelvägen så blir läget helt annorlunda. I det fallet kan man tänka sig att skorna tappats under det att hon förflyttats. I så fall bör hon ha gömts söder om stigen och sedan burits norrut.
Skorna som sådana talar varken för att Helena körts bort i bil från lekplatsen eller burits till en parkerad bil 200 m norr om lekplatsen. Alltså säger skorna inget om de blivit kastade eller tappade.