Citat:
Ursprungligen postat av
Vogly
Anafranil är lite sisådär. Min största förhoppning är att kunna ta ett antidepressivt och bli lite gladare och på bättre humör vad gäller depressiviteten och jämna ut ångesten så den inte är lika påtaglig. Om inte det funkar, så önskar jag ett antidepressivt som gör mig apatisk, vilket Anafranil gör. Hellre det än vara ledsen. Känner inte att det biter på ångest dock, så jag vill sätta ut den och pröva något annat.
Ligger på 125mg per dag, på en gnutta mindre än en månad. Kanske lite för snabb upptrappning, vad vet jag. Biverkningarna är rätt så jobbiga. Ser mycket sämre och jag kräks väldigt ofta. Tänkte att om Saroten var lite mildare så kanske biverkningarna inte är lika jobbiga, men brukar den ges vid ångest? Står inget om det på Fass. På Wikipedia står det dock att den har en omedelbar ångestlindring.
Jo, jag hade tänkt föreslå gabapentin till min läkare vid nästa besök. Han ville att jag skulle ta Iktorivil varje dag men jag använder den v.b. i stället. Finns det några andra preparat för att lindra ångest? Hört om buspiron, dock så har jag aldrig provat.
Nardil lät lovande men om jag inte missminner mig så måste man ändra kosten eller något sådant?
Lider av social fobi, ångest, insomni och svår depression f.ö.
I så fall skulle MAO-hämmare som Fenelzin(Nardil) eller Tranylcypromin(Parnate) med alla deras indikationer passa dig alldeles utmärkt. Finns inga preparat som är lika effektiva mot just social fobi och svåra depressioner och depressioner med blandade ångesttillstånd som de irreversibla MAO-hämmarna. Baserat på det du har skrivit här och i andra trådar så skulle nog tranylcypromin passa dig bäst då den inte har viktökan som biverkan vilket fenelzin annars ofta har, dock är den ofta inte lika effektiv mot ångest som fenelzin men oftast mer effektiv mot depression så.. den ena kan ge lite mer och lite mindre av det ena än den andra. Oavsett så är båda preparaten mycket effektiva mot svåra depressioner, social fobi och ångest även om de två preparaten har sina små säregenheter.
Oftast så har MAO-hämmare mindre jobbiga biverkningar än de flesta andra mediciner speciellt jämfört med tungviktiga TCA som Anafranil. De värsta biverkningarna brukar vara insomni och att man i början av behandligen kan få ett väldigt lågt blodtryck. Sömnlösheten kan oftast lösas effektivt med ett bra sömnpreparat.
Och ja, med MAO-hämmare så kommer kostrestriktioner som innebär att man måste hålla sig undan från tyraminrik föda, eftersom ett intag av för mycket tyramin kan leda till en hypertensiv kris. De flesta listor och föreskrifter/rekommendationer angående dessa innehåller många missförstånd och felaktigheter, när man koller på en modern lista så är det inte så farligt. Då är det mest lagrad ost och hantverksöl och en del grumliga ölsorter och en del annan fermenterad mat som man måste hålla sig borta ifrån, sojasås är ett vanligt exempel även om många märken oftast kan ha låg tyraminhalt(kan tålas i måttliga mängder). Rött vin kan också vara smart att hålla sig ifrån även om en del av de massproducerade blaskiga sorterna ofta kan vara ok. Vitt och rosevin brukar alltid funka. Många kan dessutom unna sig extremt små mängder av förbjuden mat utan problem, men det är även väldigt individuellt hur känslig man är för just tyramin. Sen ska man inte heller trycka i sig allt för mycket mörk choklad men då brukar vi prata om väldigt stora mängder och då är det inte pga tyramin utan pga fenetylamin(PEA). Det är viktigt också att hålla sig borta från potentiellt gammal och "spoiled" mat t ex kött med utgånget datum eller flera dagars gamla kylskåpsrester.
Finns mycket bra information för den som är intresserad och nyfiken att läsa på denna hemsida om MAO-hämmare, som är skriven av före detta psykiatrikern och expert inom klinisk farmakologi Ken Gillman som har mycket erfarenheter av att förskriva MAO-hämmare och behandla svåra depressioner och affektiva tillstånd:
https://psychotropical.com/maois/
Rekommenderar att läsa allt, speciellt
https://psychotropical.com/parnate-starting-and-adjusting-dose/ och
https://psychotropical.info/wp-content/uploads/2018/02/MAOI_diet_drug_interactions_2017.pdf +
https://psychotropical.info/wp-content/uploads/2018/05/3-MAOI-Diet-Abbreviated_2018_3.3.pdf
Om du verkligen lider mycket av depression, ångest och social fobi och inte ens Klomipramin hjälper dig tillräckligt så hade jag inte tvekat att offra dieten och köra på MAO-hämmare.