2019-05-26, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det tar alla kreditkorten ut, eftersom norwegian inte påpekar att de erbjuder räntefria bankomatuttag (vilket hade varit något helt unikt bland kreditkort) så kan vi nog med fog anta att det blir ränta från uttagstillfället tills skulden är reglerad.

Anledningen till detta är troligen att de vill förhindra att folk roterar skuld mellan kreditkort och på det viset får bonus helt gratis

Norwegiankortet är unikt på det sättet. De tar inte ut någon ränta på kontantuttag vid uttagstillfället, räntan börjar ticka om du inte betalar fakturan i tid. Däremot får du inte någon bonus vid kontantuttag.
Citera
2019-05-26, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Ingen ränta heller?

Nej, precis. Tar du ut 100 spänn så är fakturan på 100 spänn. Betala den i tid så är det också allt du betalar.
Citera
2019-05-26, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det tar alla kreditkorten ut, eftersom norwegian inte påpekar att de erbjuder räntefria bankomatuttag (vilket hade varit något helt unikt bland kreditkort) så kan vi nog med fog anta att det blir ränta från uttagstillfället tills skulden är reglerad.

Anledningen till detta är troligen att de vill förhindra att folk roterar skuld mellan kreditkort och på det viset får bonus helt gratis

https://www.banknorwegian.se/kreditkort/priser

Undantaget är kontantuttag i bank, där utgår ränta från uttagsdatumet. Uttag i automat ger ingen ränta eller annan kostnad (utöver ev. valutapåslag)
Citera
2019-06-13, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Vilka kort ger egentligen högst procentuell bonus på alla köp?

Dvs om vi struntar butiksspecifika bonusar och poäng som bara kan inkasseras i nån poäng-butik, utan bara fokuserar på att man får rena pengar tillbaka på i princip ALLA köp.
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Amex Blue cashback tror jag. 1,25% tillbaka på alla köp och cashbacken kan användas till att betala fakturan.

Tvåa tror jag är everydaycard som ger 1% på matbutiker och bensinstationer och 0,5% på övriga köp.
Citat:
Ursprungligen postat av Mnogodumal
Everyday

Nu kan jag nog svara på min egen fråga:
Skulle tro att det är Komplett-kortet.

Jag fick precis första fakturan efter att ha gjort alla mina kortköp och nätköp med kortet.
Faktura på 15851kr gav 225 kr bonus, vilket innebär att bonusen blev 1.42% , högre än Everydays 1% och Amex Blue:s 1.25%

De har "2% bonus på alla köp av varor på internet (Webbplatser som är registrerade som e-handel av Mastercard)" och "1% bonus på övriga varuköp"

Så antar att jag hade spenderat 42% i Mastercard-registrerade e-handelsbutiker och 58% i andra butiker.

225 kr är dock inte mycket pengar, men okej när man får det 'gratis'.
Om jag redan hade ett Amex Blue eller Everyday så är det knappast så att det skulle va värt tiden att byta till Komplett-kortet.

Får börja betala räkningarna med kreditkort också om det ska bli några större summor bonuspengar i månaden.
(Men det går väl inte att göra så att det blir lönsamt va? Verkar som det bara går att ordna via diverse tjänster som tar procent-avgifter. Betalo tar tex 1.9% avgift för att man ska få betala sina räkningar med MasterCard/Visa - och då går man ju back om man jagar 1% bonus så det är ju inte ett alternativ. Antar att det bara är en tjänst gjord för folk som har tomt i kassan och måste använda kreditkort som avbetalning)
Senast redigerad av MarcoBolan 2019-06-13 kl. 20:10.
Citera
2019-06-15, 00:34
Medlem
Collector har ett erbjudande om att skaffa deras kort EasyLiving. Så får man 500 kronor. Någon som nappat på erbjudandet och vet vilka villkor det finns?
Måste ju finnas någon slags motprestation. Står att dom bjuder på första årsavgiften så borde funka att säga upp det innan året är slut?
Citera
2019-06-15, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisilas
Collector har ett erbjudande om att skaffa deras kort EasyLiving. Så får man 500 kronor. Någon som nappat på erbjudandet och vet vilka villkor det finns?
Måste ju finnas någon slags motprestation. Står att dom bjuder på första årsavgiften så borde funka att säga upp det innan året är slut?

Är själv intresserad av att testa

Det står:

Skaffa Easyliving idag, blippa det fem gånger och få 500 kronor insatt på ditt kort! Ansök innan den 31 juli och ange kampanjkoden COLL500
Citera
2019-06-15, 13:29
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Nu kan jag nog svara på min egen fråga:
Skulle tro att det är Komplett-kortet.

Jag fick precis första fakturan efter att ha gjort alla mina kortköp och nätköp med kortet.
Faktura på 15851kr gav 225 kr bonus, vilket innebär att bonusen blev 1.42% , högre än Everydays 1% och Amex Blue:s 1.25%

De har "2% bonus på alla köp av varor på internet (Webbplatser som är registrerade som e-handel av Mastercard)" och "1% bonus på övriga varuköp"

Så antar att jag hade spenderat 42% i Mastercard-registrerade e-handelsbutiker och 58% i andra butiker.

225 kr är dock inte mycket pengar, men okej när man får det 'gratis'.
Om jag redan hade ett Amex Blue eller Everyday så är det knappast så att det skulle va värt tiden att byta till Komplett-kortet.

Får börja betala räkningarna med kreditkort också om det ska bli några större summor bonuspengar i månaden.
(Men det går väl inte att göra så att det blir lönsamt va? Verkar som det bara går att ordna via diverse tjänster som tar procent-avgifter. Betalo tar tex 1.9% avgift för att man ska få betala sina räkningar med MasterCard/Visa - och då går man ju back om man jagar 1% bonus så det är ju inte ett alternativ. Antar att det bara är en tjänst gjord för folk som har tomt i kassan och måste använda kreditkort som avbetalning)

Okej, verkar ju i sådana fall som att en hel del webbutiker är anslutna. Helt klart ett attraktivt alternativ, jag är dock misstänksam att de kan komma att sänka denna 2% bonusen i framtiden. Har i dagsläget ett Preem Mastercard kvar från tiden de hade högre bonus. Kanske dags att skaffa Kompletts kort också, det är ju ändå inga årsavgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av lisilas

Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Är själv intresserad av att testa

Det står:

Skaffa Easyliving idag, blippa det fem gånger och få 500 kronor insatt på ditt kort! Ansök innan den 31 juli och ange kampanjkoden COLL500

Har kikat på detta kort och den enda "haken" jag kan se är en årsavgift på 195 kr. Utöver det verkar det som att nettovinsten är 305 kr det första året, så länge man inte utnyttjar krediten. De verkar marknadsföra Easyliving som ett "säkert" kort med diverse försäkringar, så i kombination med 0% valutapåslag kan det vara ett intressant kort för utlandssemestrar. Kan ju vara värt att testa i alla fall.

Avgifter vid försenad betalning eller övertrassering

Förseningsavgift 125 kr
Påminnelseavgift 60 kr
Övertrasseringsavgift 150 kr
Avgifter för tjänster
Kopia av köpnota/kontoutdrag 100 kr
Valutapåslag 0 %
Avgift för kontantuttag 3 % lägst 45 kr
Ersättningskort 150 kr
Årsavgift ordinarie Kort 195 kr*
Citera
2019-06-16, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OHSCHNAP
Okej, verkar ju i sådana fall som att en hel del webbutiker är anslutna. Helt klart ett attraktivt alternativ, jag är dock misstänksam att de kan komma att sänka denna 2% bonusen i framtiden. Har i dagsläget ett Preem Mastercard kvar från tiden de hade högre bonus. Kanske dags att skaffa Kompletts kort också, det är ju ändå inga årsavgifter.

Jag, som har kortet sedan i vintras, har hittills inte märkt att någonting jag har köpt på internet har gett under 2%. Även köp av exempelvis hockeybiljetter, SJ-biljetter eller SL-periodkort (sådant jag inte direkt ser som "webbhandel") via nätet har gett 2%.

Så det verkar som att Mastercard kategoriserar i stort sett alla betalningar över internet som "webbutiker".

Något jag fortfarande stör mig på med kortet, och som man faktiskt bör varna för, är att det tar så förbannat långt tid för de flesta transaktionerna att dyka upp på kreditöversikten. Exempelvis så gjorde jag ett inköp på några tusen den 31/5 som dök upp på kontoutdraget den 14/6, med datumet angivet som den 14/6. Har man ett par dagar i sträck med många mindre utgifter per dag så kan allting samlas på ett enda datum några dagar i efterhand. Det är helt hopplöst att följa upp sina utgifter med ett sådant system.

Jag har aldrig varit med om ett kort som är så segt på att registrera transaktionerna, vet någon vad det kan bero på? Innan Komplett har styrt upp det här så vet jag inte om jag kan rekommendera kortet till speciellt många. Är man inte den typen som har låg andel fasta utgifter och som håller hårt i sina pengar så finns det en risk att man tappar hämningarna och överkonsumerar.
Citera
2019-06-16, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash
Något jag fortfarande stör mig på med kortet, och som man faktiskt bör varna för, är att det tar så förbannat långt tid för de flesta transaktionerna att dyka upp på kreditöversikten. Exempelvis så gjorde jag ett inköp på några tusen den 31/5 som dök upp på kontoutdraget den 14/6, med datumet angivet som den 14/6. Har man ett par dagar i sträck med många mindre utgifter per dag så kan allting samlas på ett enda datum några dagar i efterhand. Det är helt hopplöst att följa upp sina utgifter med ett sådant system.

Jag har aldrig varit med om ett kort som är så segt på att registrera transaktionerna, vet någon vad det kan bero på? Innan Komplett har styrt upp det här så vet jag inte om jag kan rekommendera kortet till speciellt många. Är man inte den typen som har låg andel fasta utgifter och som håller hårt i sina pengar så finns det en risk att man tappar hämningarna och överkonsumerar.
Komplett tar så långt som vilket annat kort som helst att registrera transaktioner, men de inte visar "blockerade" summor i historien tills de överförs till säljarens bank, vilket brukar ta några dagar. Andra kort visar det så snart det blockeras så verkar det vara snabbare.
Citera
2019-06-16, 12:47
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishbone Mash

Låter fint, aldrig fel med extra cashback eftersom nästan allt köps online för mig ändå.

Det fetade: tror att du själv har svaret på din fråga där. Håller med om att det är jobbigt när det tar lång tid att se sina transaktioner, upplevt liknande problem med Preem MC ibland.
Citera
2019-06-16, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mnogodumal
Komplett tar så långt som vilket annat kort som helst att registrera transaktioner, men de inte visar "blockerade" summor i historien tills de överförs till säljarens bank, vilket brukar ta några dagar. Andra kort visar det så snart det blockeras så verkar det vara snabbare.

De visar visserligen det ackumulerade "reserverade" beloppet på ett ställe, men det går inte att se vad det består av. Andra kort brukar lägga in de reserverade beloppen direkt som du säger, med tillägget "reserverad", vilket är bättre.

Men jag förstår fortfarande inte varför transaktionerna klumpas ihop på ett enda datum? Har jag handlat saker varje dag mellan den 8-12 juni så kan transaktionerna redovisas som att de skedde den 13:e. Jag antar att det avser datumet då betalningen faktiskt "godkändes", men det gör det ju väldigt svårt att backtracka vad man har gjort och när.

Detta ställer inte till det ekonomiskt för mig personligen, men jag brukar ta hjälp av min transaktionshistorik om jag vill minnas vad jag har gjort och när. Och det fungerar ju inte med Kompletts nuvarande system.
Citera
2019-06-16, 22:59
Medlem
Citat:
Okej, verkar ju i sådana fall som att en hel del webbutiker är anslutna. Helt klart ett attraktivt alternativ, jag är dock misstänksam att de kan komma att sänka denna 2% bonusen i framtiden. Har i dagsläget ett Preem Mastercard kvar från tiden de hade högre bonus.
Ja. aldrig lyckats googla vad fasen ' registrerade som e-handel av Mastercard' egentligen betyder.
Men jag utgår från att det mer eller mindre är alla nätbutiker som tar mastercard direkt.

Verkar åtminstone va de butiker jag handlat på (bara stora, typ cdon etc) - efter att ha slängt ett getöga på uttaget ser jag att jag lagt mer än hälften av pengarna i fysiska butiker (1% bonus) så att jag fått 1.42% totalbonus måste innebära att mer eller mindre alla mina nätköp gett 2%.

Men som du säger - de kommer nog knappast köra dessa procentsatser särskilt länge. Allt är väl en marknadsföringskampanj för att skapa fler trogna kunder i deras egen butik förstås. Skulle inte förvånas om det är borta inom 1 år.
Hade kortet haft årsavgift hade jag nog inte nappat.
Citat:
Valutapåslag 0 %
Avgift för kontantuttag 3 % lägst 45 kr
Årsavgift ordinarie Kort 195 kr*
Man får tänka på att minst 45 kr för varendast kontantuttag snabbt äter upp det man sparar på att slippa valutapåslaget.

Swedbanks vanliga kreditkort har 1.5% valutapåslag. Handlar man med kort för 10.000 så blir det 150kr i valutapåslag.
Ynka tre bankomatuttag med detta kort så är man uppe i nästan samma kostnad.

Årsavgiften är också värd att fundera på.
Har man ett Swedbank-kort och funderar på att skaffa detta som resekort måste mna handla för minst 13.000 kr på kort utomlands varje år - annars går man back på årsaavgiften.

Har man redan ett kort med 1% bonus på alla köp och 1.75 valutapåslag, då måste man handla för 26.000 kr på kort utomlands varje år för att det ska värt att skaffa ett nytt resekort bara för att slippa valutapåslaget.
Senast redigerad av MarcoBolan 2019-06-16 kl. 23:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in