Citat:
Ursprungligen postat av
Philomena
Nu då jag liksom andra tjatat ett tag om MH... Här kommer en lång lista med en del andra frågor som jag (liksom flera andra) tjatat om men hittills inte fått svar (skrolla förbi om det blir för långt!):
1. Alla oklarheter kring HD som faktiskt har ett rimligt motiv utifrån vissa antaganden om hur hon kan ha sett på den förmodade affären mellan maken och LW.
Varför spreds lögnen om hennes obefintliga brors hus i tråden som anledning till flytten med utsikt närapå över LWs hus?
Hur var egentligen relationen mellan HD och LW över tid? Vad sades egentligen på fikat, om detta nu ägde rum?
Vad är statusen mellan HD och SD egentligen? Tråden har fått flera olika motstridiga uppgifter och spekulationer kring en deprimerad HD, en inte deprimerad HD, en HD som var glad att SD hade sex med annan kvinna/LW, en HD som var förstörd av att SD bedrog henne, en HD som förbjöd SDs affär med LW och utfärdade kontaktförbud, en HD som var lättad att slippa SD osv... Vad stämmer?
Varför blir de bara tillsynes alltmer tajta under en skilsmässorprocess de ändå fullföljer?
Blev HDs hus någonsin undersökt? Det ligger ju närmast BP bortsett från BOs eget hus då.
Frågorna är många om HD och relationen med SD utifrån att SD är MGM.
2. Har polisen helt uteslutit att deras MGM SD kan ha begått mordet ihop med andra, t ex HD och JG, varpå detta kan krångla till alibin, tidpunkter, vilka bevis som kan hittas osv? Att lägga pusslet kring en MGM är nog så svårt men hur tilltrasslat kan det inte bli om flera personer skulle täcka upp för varandra?
3. Vem är GM som person egentligen utifrån vad vi vet/sett hittills? Galen, impulsiv random mördare trots att polisen inte gått ut med varningar till allmänheten om någon lös dåre? Eller manipulativ, lekfull och iskall som planerar mordet i förväg, kanske t o m reggar konton online i sådana här forum för att förvilla och styra... och nu njuter av att styra både oss och utredning? Jag börjar luta åt det senare med tanke på att hen klarat sig fri så länge.
4. Hur ska vi se på andra geocachares reaktioner innan LW var hittad? JG och EF som tidigt gick ut med att ingen skulle söka eller ens prata om att hon var borta utan lämna detta till Missing people (iaf lär JG ha sagt detta enligt tråduppgift) och Norge-resenärerna som blev oroliga och befarade det värsta men iaf formellt inte letade utan åkte till Norge.
Kan någon av dessa, t ex BeholderX ha letat iaf men valt att göra det tyst då JG hade utfärdat order att ingen fick leta? Spekulation: ifall en del nära GC-vänner till LW visste om bråken mellan SD och LW samt hade sett JGs ställningstagande, skulle de skylta med om de letade LW inför JG? Skulle de kanske t o m misstänka att JG och SD kunde vara inblandade? Det har talats om en del märkliga loggningar kring dessa dagar, kan det ha berott på misstro mellan GC:are om vem man kunde lita på kring att LW var borta?
5. Om JG och direktivet till de andra att inte leta...
Har JG haft motiv själv att ta livet av LW? Hade de någon relation mer än bara vänskap vid något tillfälle?
Sh.Holmes som kände LW har skrivit att JG blev väldigt besviken på framförallt LW och dömde henne hårdare än SD trots att han var vän med båda. Sedan, om jag fattade det rätt, så kände JG först HD och lojaliteten var närmast henne snarare än gentemot SD.
Hur ser JGs ev motiv, alibin och ageranden kring mordet ut om det granskas?
Fick han verkligen order av polisen att uppmana LWs vänner att inte söka henne eller ens tala om att hon var försvunnen? Varför skulle polisen gå via honom om han stod deras MGM nära? Finns det några GC:are inne här som minns hur JG uttryckte sig ordagrannt om detta? Stämde det överens med något polisen själva informerade om vid dörrknackning t ex?
6. Uppslaget om den bisexuella (homosexuelle?) mannen som LW hade hoppats på... Har detta någon relevans för att förstå mordet? Vissa har menat att detta kan vara SD eller/och JG. Är detta bara lösa spekulationer och tolkningar av kärvänliga bilder eller finns det någon substans bakom dessa tankar?
7. Uppslaget om "något" utöver otrohet/trasslig relation som inneburit att flera utöver MGM SD haft att förlora på om LW fått fortsätta leva.
Tråden har ju präglats av en viss aggressivitet och även hot utanför tråd mot folk vilket kan indikera att människor, inte bara MGM, haft anledning att inte bara försvara utan även bete sig direkt aggressivt mot folk på ett sätt som gör att man undrar om vad de har att förlora på att tråden gräver.
De vildaste teorin har varit swingers men i tråden har vi ju även diskuterat ev smuggling av olagliga substanser från Amsterdam.
Finns det något som kan indikera att fallet inte bara handlar om ett triangeldrama, eller en klassiker där kontrollerande man till slut mördar kvinna i nära relation? Har grävandet i tråden t ex kunnat bringa något mer ljus över de unga kvinnorna från Amsterdam som valde att semestra i Örebro hemma hos SD av alla ställen omkring mordet? SD och HD har ju rest en del till Amsterdam, fram och tillbaka. Jag själv personligen kan tänka mig häftigare ställen för tre unga tjejer från Nederländerna än Nya Hjärsta, iaf utifrån de satellitbilder jag sett av området.
8. Vad vet vi om MGM SDs förflutna? Varför vet vi så lite innan han dyker upp i Örebro? Är detta verkligen vanligt i krimtrådar? Att folk är som blanka tavlor innan de dyker upp som trygga familjefäder och blir anklagade för mord?
9. Har MGM SD någonsin yppat några egna misstankar om möjliga GMs? Har han upplevt något märkligt som skulle kunna indikera på att han blivit ditsatt av någon ifall han skulle vara oskyldig?
10. Hur har relationen varit mellan UW och SD? Här har det ju framkommit olika uppgifter, vad stämmer?
11. Var UW någonsin säkerhetsklassad via militären och LW som hans barns mamma också inkluderad i detta, eller var detta bara en trådsanning? Tänker på isådanafall en jämförelse av hur man satsade allt på att snabbt hitta Lisa Holm men inte visade någon tillstymmelse av liknande satsning när LW försvann.
Många bra frågor va det.
Bl.a. 8an har jag också undrat över, inga gamla skolkamrater som har skrivit något.
Har han gjort militärtjänst t.ex., i stort sett käpptyst om hans historik, det äldsta
är väl dykbloggen.
10. MH skrev att hon blev klassad genom giftermålet med UW.
Om UW va klassad när han va gift med LW så kan man anta att hon också va det.